[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurvaas

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:40

Komt vanzelf goed caro.

ook wel eens lekker voor ze, een rustig weekje :-)

Ik heb zaterdag wedstrijd gehad.
Wow wat had ik lekker gereden mn eerste proef, ik was zo blij!
2e proef ging niet, half uur gestapt tussendoor, kreeg m niet meer aan de gang, heb ik zelf fout gedaan tussen mn proeven, dat was dus een leer momentje.
183 (en een 1e plaates) en 179
Ik snap het soms echt niet meer hoor.
Nou ja, vorige keer had ik 10 punten teveel, en nu 10 te weinig (voor mn eerste proef).
op naar de volgende :-)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:11

Ik kom me hier ook alvast melden. Wij zijn nu een maand M1 en in 3 wedstrijden 8 winstpunten gehaald. Dus nog 2 puntjes en we mogen over. Travers gaat eigenlijk super. Contragalop zit er fantastisch op. Keertwendingen beginnen ergens op te lijken maar vind ik nog wel lastig en gaat nog niet constant goed. Nog even oefenen dus maar ik hoop wel snel over te gaan. :)
Hebben jullie nog tips voor de overgang en waarop te letten?

5050Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:53

Zo daar ben ik weer. Even geprobeerd bij te lezen en nog te reageren ook.

Het zijn inderdaad vreemde lijnen. Je zal de wendingen toch een beetje moeten afronden.

Ik zou thuis vooral oefenen op de ontspanning. Je kan een slangevolte in galop rijden en dan de tweede boog in stap. Even de keertwendingen eruit laten, eerst goed en ontspannen stappen. Pas als dat goed gaat een keer een kw meenemen. Als je paard te gespannen blijft. Eerst de overgang galop stap bevestigen en vanuit de stap eerst aandraven en iets heel anders doen bijvoorbeeld. Mocht je nog te veel spanning hebben in de stap. Direct in de stap lang laten, veel wenden en pas wegrijden als de controle er is. Stap is de lastigste gang van een paard. Verbeter je niet zo makkelijk en voor je het weet lopen ze in telgang. Het tellen naar een overgang toe doe ik ook altijd. Ook naar de draf. Ik bepaal wat de laatste galopsprong/drafpas is. En inderdaad wat Smurvaas aangeeft; als iets niet lukt, probeer dan op andere vlakken te verbeteren. Overgangen Draf, halt zijn ook een goede oefening om galop-stap voor te bereiden.

Annemiek; als je paard dat doet, rij je beide oefeningen waarschijnlijk (te) veel vanuit je buitenbeen? Probeer meer verschil te ontwikkelen. Bv travers meer rijden door de voorhand te plaatsen ipv de achterhand ‘weg te drukken’. Dit kan je makkelijk oefenen door vanuit een volte op de 2e binnenhoefslag uit te komen en de voorhand dan te plaatsen op de 1e binnenhoefslag. Dan is je buitenbeen alleen begrenzend. En galop aanspringen meer op je binnenbeen oefenen. Vind ik zelf ook fijner als je dadelijk wissels gaat rijden. Nadeel van aanspringen op je buitenbeen is dat je paard ook snel geneigd is zijn achterhand naar binnen te zetten (daar heb je dan weer je ‘travers’).

Haha ik kan wel uren doorgaan met allerlei mogelijkheden te trainen, maar blijft toch lastig zo op afstand.

Caro; jammer dat je gevoel niet overeenkomst met de punten. Wat betreft je vraag; het is al heel wat dat je het zelf realiseert. Daar heb je de eerste stap naar beter gezet. Een 4 zonder commentaar en zonder (dat je zelf door had) een fout te hebben is wel erg raar! Fijn dat het in je les al een stuk beter ging met de kw.

Jammer dat jouw punten ook tegen vielen smurvaas. Zeker als het verschil tussen beide proeven zo klein is. Was het dezelfde jury?

Welkom Absque. Gaat lekker hard dan. Succes in de M2! Tip; zorgen dat je thuis je paard minimaal voor 150% voor elkaar hebt om op wedstrijd 100% te kunnen presteren. En zorgen dat je je proeven kent zodat je de oefeningen kan voorbereiden. Maar dat geldt eigenlijk voor alle klassen.

Ik ben gewoon lekker aan het rijden met Fifty. Geen bijzonderheden te melden...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:31

Smurvaas super dat je 1e proef zo fijn ging. Jammer dat de punten dan zo tegenvallen..
Jammer van de 2e proef.

Welkom! Ik kan je als tip meegeven, oefen de proeven een paar keer. Het gaat allemaal veel sneller achter elkaar dan in de M1. En verder gewoon lekker km's maken

Hier gaat het ook wel fijn op moment. Zondag gaan we weer starten

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:02

zo ik ben een tijdje niet meer op bokt geweest, druk druk druk!

@caro: wat jammer van je proef zeg... heel raar gejureerd!! dat is wel ontzettend laag als je zelf wel 10 punten meer verwachtte :( gewoon lekker blijven doorgaan met je eigen goede gevoel :)
wat grappig dat ik je probleem lees en er echt hel veel van mezelf in herken! mijn paard heeft echt precies hetzelfde, ook de linkerkant! moet links echt veeel meer met rust laten die buiging loopt hij gewoon vanzelf (wat ook niet helemaal de bedoeling is maatgoed) ik doe dus ook te veel met mijn binnenhand in dat soort oefeningen, als ik dit merk dan dwing ik gewoon mijn linkerhand naar voren te steken, al hangt de teugel dan in een boogje dat is dan maar beter dan te veel met die binnenhand doen, en zo kan ik langzamerhand steeds meer contact nemen in die linkerhand zonder dat het teveel wordt.

fijn dat het kwartje begint te vallen, als je het gevoel eenmaal heb en kan houden dat scheelt zo veel! ik heb daar zelf ook nog moeite mee met de keertwendingen, soms denk ik ja zo moet het, en dan de volgende dag weet ik het niet meer :P

@smurvaas: jammer dat je dan niet je punten krijgt die je verdiend :( was het 2x dezelfde jury? dan is het al helemaal raar!! gelukkig wel een eerste plaats dat is dan weer top!

@absque: dat leest als een goede voorbereiding, succes!

@myour: haha dat van dat 1-2 stap doe ik zelf ook , ik vind het heel fijn om zo het ritme te houden, ik tel gewoon hardop 1-2-1-2-1-2-stap. als ik dan merk dat ie teveel terugvalt in de galop en het ritme weg is rij ik hem dan meteen weer naar voren, werkt heel goed voor mij!
Dat er zoveel onderdelen in 1 onderdeel zitten in die proeven vind ik ook heeel raar, alsof ze alles in een proef willen proppen maar er eigenlijk niet genoeg tijd voor is?

Ik heb mijn debuut overgeslagen want paard liep niet helemaal lekker en de osteo kwam langs dus meteen maar laten behandelen (hij was toch al weer aan de beurt, laat hem meestal 1x per half jaar even checken). had vrijdag wedstrijd en zat er dinsdag dus weer voor het eerst op sinds een week, en dat met onze nog niet bevestigde M2 skills leek het me geen goed idee :P
die week liep die verder ook niet helemaal M2 klaar, de week erna voelde hij weer top aan en deze week eigenlijk ook nog steeds!! travers gaat echt steeds beter en makkelijker evenals de keertwendingen en de stap (en de overgangen)
bij mijn paard is het in het begin altijd een beetje hectisch met nieuwe dingen, hij reageert echt zo van 'ik snap dit niet en ik kan het niet'', en dan ineens valt het kwartje en hoef ik maar de kleinste hulp te geven en dan gaat hij vanzelf, richting die fase zijn we nu aan het gaan dus dat is een fijn gevoel! misschien ga ik volgend weekend weer starten, dat ga ik maandag eerst even overleggen met mijn instructrice :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:40

laura debuut even uitgesteld. gaat het rijden weer fijn?

Gisteren concours gehad. Losrijden liep ze er fijn aan. Helaas zat ik zelf in de proeven teveel te prutsen waardoor er teveel onnodige fouten in zaten, en dan ga ik (onbewust) te hard rijden waardoor ze alleen maar van het achterbeen afloopt. 1e proef nog net 180 en 2e proef 174. Stomme muts dat ik ben haha :')

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:42

Ja ik had dezelfde jury.

Nou ja, zondag weer, maar dan thuis, das meestqal neit zo mijn ding, ben zo zenuwachtig als ik thuis moet starten!

Lekker gevoel is dat het Laura als het dan ineens op zn plek valt.

We gingen dandy wat meer sluiten in de les, hij ging gewoon paar pasjes dansen, wow wat was dat gaaf <3
En met mn zadel bezig geweest, gewoon 2 maten grotere boom in!

Dat klinkt zo herkenbaar Melissa :o
En dan stap je af en dan denk je, waarom doe ik dat nou :+

5050Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:03

Laura; Hoe gaat het met je paard? Wel opgeknapt na de osteo?

Melissa; Jammer dat je zelf te veel er aan deed. Ben je erg zenuwachtig voor wedstrijden?

Smurvaas; Nou dan is het wel erg raar zeg. Wauw, 2 maten! Dat moet je wel gaan merken in het rijden.

Ohhh het is weliswaar een M1 verhaal, maar ik moet het even kwijt. Ik ben zondag dus na 2,5 mnd weer gestart als voorbereiding op de kring selecties. Paard liep lekker en er zaten geen fouten in de proef. Had dus wel verwacht ruim winst te hebben gereden. Was ik gewoon 2 x 1 met 213 en 215 :o
De jury sprak me nog aan na de prijsuitreiking dat het zo'n fijne combinatie was en dat hij ze in het Z niet zo fijn tegen komt. Wauw wat een lekker gevoel was dat. Ik zit nog steeds op mijn roze wolk. Nu maar hopen dat tijdens de selecties mijn zenuwen niet gaan opspelen en het ook zo gaat.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:13

ja het rijden gaat heel fijn nu weer! de puzzelstukjes beginnen steeds meer op hun plek te vallen bij ons allebei :)

@melissa: aah dat is heel jammer!! achja volgende keer ben je zelf weer wat scherper dan kan het alleen maar beter gaan :D

@smurvaas: gaaf!! dat is echt een heel lekker gevoel :)

@sacha: gefeliciteerd! dat beloofd een mooi seizoen te worden

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:11

Smurvaas heerlijk gevoel als ze zo fijn gaan sluiten!
Dandy flink gegroeit dus.
Ja stom he, moet de proeven gewoon nog veel bewuster gaan rijden.

Sacha nee helemaal niet zenuwachtig haha.
Wat een super score! gefeliciteerd

Heerlijk gereden vanavond in de clubles, helaas de laatste keer bij deze instructrice.
Vanaf volgende week nieuwe instructrice, ben benieuwd :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:19

Wow Sacha, mooie punten, gefeliciteerd.

Heb je altijd les gehad van dezelde instructrice?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:41

@melissa, fijn! vind het wel leuk altijd weer een nieuw iemand, als ze goed kan lesgeven tenminste, alijd weer nieuwe inzichten, kan heel verfrissend zijn!

ik heb me ingeschreven voor mijn M2 debuut as vrijdag :) ben heel benieuwd, het is echt erop of eronder haha O:)
Afgelopen 2x liep hij echt heel lekker, vanavond even de proefjes oefenen, hopen dat dat beter gaat als 2 weken terug toen ik ze oefende toen ging het echt helemaal niet :P

dus ben benieuwd hoe het er vrijdag aan toe gaat :P het is maar net hoe hij in z'n vel zit

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:32

Smurvaas nee ik denk nu sinds 2,5 jaar dat we deze instructrice hebben. Sloot erg fijn aan op de privelessen.

Laura ja klopt kan zeker heel verfrissend zijn. Maar dit sloot erg fijn aan op de privelessen en dat is met een nieuw instructrice natuurlijk afwachten. Maar sta er zeker voor open
Leuk dat je vrijdag je debuut hebt! Komt vast goed

5050Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:14

@Laura; Hoe is je M2 debuut gegaan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:57

Laura hoe ging je debuut?!

Wij zondag twee keer eerste met 196 en 197 (25 en 27 punten los van nummer twee). Dat maakt ons M1+12 in 4 wedstrijden. :D en ook wel uniek (en irritant), geen commentaar op het protocol? Nog nooit gehad. Weet je ook de verbeterpunten niet.

Afbeelding

Dus we mogen nu M2 starten! *\o/*

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:29

Top! Gefeliciteerd!

Ik heb zondag mn punten voor t z binnen gehaald. Super trots! *\o/* *\%/*

Hoe is t gegaan laura?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:31

Super gaaf! Ga je ook gelijk al over? Ben je al eerder Z geweest? Is toch wel mijn ultieme droom.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:10

Nee nog nooit! dus vind het wel erg spannend, maar wel super gaaf

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:40

Gefeliciteerd Absque! Wanneer ga je overstappen?

Super Smurvaas! gefeliciteerd!
Ga je ook al over naar de Z?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:02

Heb je de letters al een beetje onder de knie? :D

Ik denk eind deze maand over te gaan. :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:14

Ja ga wel over. Wil zo graag een keer z starten. Dat is toch een soort van mn penny droom :+

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:16

gefeliciteerd absque!! top punten :D

@smurvaas; ook gefeliciteerd!! heel spannend naar het Z :D wil je al snel gaan?

en over mijn debuut .... tja....

het zit niet mee met mijn M2 starten |o

om een lang verhaal kort te maken, we waren onderweg naar de wedstrijd, en echt de laatste afslag voordat we er waren (nog 3 minuten rijden) kwam er ineens ROOK onder de motorkap vandaan..........
we roken al eerder iets aangebrands maar dachten ach het zal wel en we reden door, maar toen zag ik toch echt rook toen we stil stonden voor een stoplicht

dus meteen uitgestapt, ik denk ik rijd geen meter meer verder wie weet wat er ind e fik staat, dus we stonden op een 5 baans weg op de middelste strook, meteen gevarendriehoek neer gezet, 112 (ja we waren nogal in paniek haha) en anwb gebeld en toen maar wachten... onder de motorkap was vooral veel rook en we zagen iets gloeien
na een tijdje kwam er een aardige man in een pick up truck toevallig voorbij en die heeft ons het hoekje om gesleept met paard en al naar een bushalte strook en daar op de anwb gewacht, na een half uurtje was gelukkig de manege-eigenaar ook gekomen met trailer om eventueel toy mee te nemen.
dus wij toy uitladen op de bushalte en we wilden hem weer inladen in de andere trailer maar er kwamen constant vrachtwagens langsgesuisd op een paar meter afstand dus die dacht natuurlijk ik ga helemaal nergens in, dus naar een rustigere plek gereden en heeft daar een half uur geduurd tot ie erin ging :P (normaal geen probleem maarja dit is wel een hele rare situatie) hij was wel een beetje gestrest, gelukkig was die verder wel heel braaf en deed niks geks.

na 1,5 uur kwam de anwb en wat bleek..... er was een stukje isolatiemateriaal van het hittescherm wat om de motor heen zit afgebroken en dat was op de uitlaat gevallen en was gaan branden, de anwb man heeft alles schoongeblazen en we konden weer naar huis rijden. eigenlijk was er dus helemaal niks aan de hand, aan de ene kant geluk bij een ongeluk, aan de andere kant we hadden eigenlijk gewoon door kunnen rijden en had ik mijn wedstrijd kunnen rijden maarja dat weet je op dat moment niet natuurlijk B-)

afijn, ik ging 15.00 uur smiddags van huis weg en was om 23.30 thuis en eigenlijk helemaal voor niks #)

nu gaan we pas weer over een maand want de weekende zijn erg vol..

baal er wel echt van want hij stond er echt lekker aan en het ging zo goed, en nu weer een maand wachten ....
Laatst bijgewerkt door Laura01234 op 04-11-15 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:18

hier nog wat fotootjes om de situatie te schetsen

zo stonden we ongeveer het eerste half uur
Afbeelding

hier weggesleept naar de bushalte
Afbeelding

paard laden langs de autoweg (daarachter reden steeds alleen maar vrachtwagens)
Afbeelding

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:01

Smurvaas gaaf dat je de overstap gaat maken!
hier ook wel een droom, maar wil de oefeningen eerst beter bevestigd hebben

Wat een pech Laura.. Hopen dat je toch binnenkort je debuut kunt gaan maken!

Mijn les ging nogal wisselend gisteren. Begon erg fijn los, totdat we wat meer gingen vragen. Had even een flinke discussie met madam, maar daarna weer fijn kunnen rijden en afsluiten.

Vandaag ook fijn te rijden. Was de boodschap tot even duidelijk gisteren :')

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:37

@melissa: als het daarna maar fijn ging dat is het belangrijkste!

ik heb afgelopen maandag heeerlijk op het strand gereden, het was prachtig weer! en strand helemaal voor ons zelf, het was voor het eerst voor Toy :) hij was super braaf!! Toy heeft echt en hele historie met water.... had tot 1 jaar geleden een lichtelijk trauma met water... (hij is al 15) hij durfde niet eens door een plasje op de spuitplaats te lopen, laat staan er door heen stappen in het bos oid, dan ging die gewoon kei en kei hard achteruit rennen (ja dat kan dus blijkbaar) maar een paar crosslessen begin dit jaar werpen zn vruchten af en hij ging zowaar door de zee!!! hij vond het wel heel spannend, vooral de golfjes maar hij deed het toch maar even!!!
dus we hebben genoten :) foto's volgen nog!

de rest van de week ook heerlijk gewerkt aan de puntjes op de I voor de M2, hij deed goed zijn best dus een lekkere week gehad :)

heb trouwens een leuke oefening verzonnen met balkjes en het werkte echt goed, misschien wel eens leuk om te proberen. Had 5 cavaletti's, de eerste gewoon liggend en de laatste 2 staand (je kan ook meer doen maar ik hou het bij 2 anders snapt toy het niet en wil hij erover heen springen :P) ik reed er in een middendrafje op af en dan net voor de eerste balkjes meteen op m'n zit weer terug verzamelen, hij verzamelde zo fijn meteen!! het maakte hem echt sterker en hij had echt hele fijne zweefmomenten in zijn draf boven de balkjes, en ik merkte dat hij na de cavaletti's echt veel meer begon te dragen uit zichzelf. was leuk om te voelen
Laatst bijgewerkt door Laura01234 op 05-11-15 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt