[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:14

ooh wow dat is een hele groep zeg!! wel echt super gaaf :D vooral omdat het een unieke kans is!!

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:17

Myour super dat je les goed ging

Laura dat zijn de proeven voor de komende 3 maand toch?
Ik vind ze beide goed te doen. Vind proef 20 de lastigste ertussen, maar wel leuk!
Ik maak er altijd wel een vloeiende bocht van. optijd kijken waar je naar toe wil en optijd beginnen met wenden.

Caro wat balen zeg.. Hopen dat je van de wachtlijst af komt

Hier zijn het juist steeds meer avondwedstrijd wat ik jammer vind. Vind dat altijd zo'n gehaast met het werk.
Heb in november 1 avond wedstrijd opgegeven met de vraag of ik na half 9 kan starten. Anders red ik het niet. Voor de rest de weekenden of mijn weekend zit vol of geen leuk concours in de buurt

Caro dat klinkt wel heel gaaf die trail!

Don ging gisteren fijn in de clubles. Ze was nogal heet, maar wel fijn te rijden.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:05

Ik heb vrijdag avond wedstrijd om 21.21 en 21.29 :+ als je werkt is het idd ideaal! vooral de M2, dat is natuurlijk als allerlaatste. (geen Z daar)
Ik heb liever wat vroeger eigenlijk maarja vind dit ook wel prima.

de proeven voor oktober zijn 22-21, vind die 22 echt lastig hoor!! maar dat zal ook wel aan mij liggen want mijn paard wordt echt heel heet van die overgangen galop-stap... er zitten ook een paar lastige lijnen in. in de draf kan ik het goed gebruiken iets meer pit, in galop ook wel maar dan wordt het wel een beetje een bommetje en in stap al helemaal... normaal is stap echt geen probleem maar heb vandaag geoefend en kan echt geen normale middenstap rijden :P die keertwending wordt ook heel lastig om die ontspannen te krijgen, maar goed dit is een stukje controle in stap die nog niet helemaal bevestigd is... we gaan het zien vrijdag :P ga nog lang niet voor een winstpunt haha maar we zijn ook eigenlijk pas een week of 3 aan het oefenen voor de M2 en ga voor de ervaring :) hoop alleen niet dat ik voor al mijn stap-onderdelen een 3 of een 4 krijg als ie zo gespannen is want dan heb ik wel een probleem haha :P

proef 21 vind ik wel goed te doen, maar helaas is die als 2e

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:40

Over andere halve week ga ik dan eindelijk mijn eerste M2 proef rijden.
Waar ik alleen soms tegen aan loop. Travers en galop. Soms springt hij aan tijdens de travers. En als ik de galop moet aanspringen floept hij soms in de travers.
Hebben jullie dat ook wel eens gehad?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:55

Ik start eigenlijk nooit door de weeks, zn gedoe na mn werk.
Start graag op zaterdag, vind ik een fijne dag.

Travers heb ik niet, maar wel met inzet keertwending als ik te groot ben in mijn hulp.

Fijn dat ze weer lekker meewerkt melissa.

Ik vind het altijd wel lastig als ze zo heet worden om dan mn been eraan te houden, daar moet ik echt op letten. Heb jij dat ook?

Bij dandy gaat de galop nu echt heel goed, kan m echt mooi op lengte houden en mooi vlug in t achterbeen.
Nu nog in draf...

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:29

mijn probleem is meer de aanleuning dan, dat hete kan ik op zich wel gebruiken dan wordt ie net wat scherper alleen hij wordt gewoon veeel te kort in z'n hals en komt tegen mn hand in, het is een heel lastige balans van ruimte geven om te ontspannen en ophoudingen om het tempo terug te houden, als ik hem ruimte geef draaft ie gewoon aan of gaat hij heeel snel stappen als een kip zonder kop :P kan mn been wel gebruiken voor een keertwending oid maar hij is dan gewoon totaal uit balans ook dus dat wordt als nog geen mooie lijn, hier zit nog heel veel afstemming in...

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:05

hoi,
ik ben al een tijdje niet meer online geweest. maar ik ga binnen kort de overstap maken maar de Z. ik heb binnen een half jaar M2+27

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:29

Het probleem in de stap heb ik ook tegenaan gelopen. Don werd daar ook vaak wat te heet in en ging voor mij uit denken. Continu willen aanpspringen etc waardoor er allemaal gekke huppeltjes en sprongetjes in kwamen. En als ik dan een keer een wat strengere ophouding ging maken werd ze boos :') Gaat nu wel een stuk beter

Annemiek ik heb wel moeite gehad met de travers (en nu nog soms wel) maar niet dat ze ging aanspringen. Juist teveel willen terugkomen en moeite met de juiste lengtebuiging

Dat is snel gegaan Lematsjo. Hoe is je NK gegaan?

Gisteren fijn kunnen rijden in de les. Vandaag wat simpel werk gedaan, ging ook fijn.
Morgen naar de military in Boekelo, vip kaarten van het werk. Ideaal :D Toevallig nog meer die gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:40

Wat gaaf naar Boekelo!!!

Joh momenteel vind ik alles moeilijk... Vandaag weer wp in Z1 maar wat heb ik me verkeken op die proef 26...

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:17

Nee geen Boekelo helaas.

gefeliciteerd!
Zijn t rot proeven?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:27

melissa_93 schreef:
Het probleem in de stap heb ik ook tegenaan gelopen. Don werd daar ook vaak wat te heet in en ging voor mij uit denken. Continu willen aanpspringen etc waardoor er allemaal gekke huppeltjes en sprongetjes in kwamen. En als ik dan een keer een wat strengere ophouding ging maken werd ze boos :') Gaat nu wel een stuk beter

Annemiek ik heb wel moeite gehad met de travers (en nu nog soms wel) maar niet dat ze ging aanspringen. Juist teveel willen terugkomen en moeite met de juiste lengtebuiging

Dat is snel gegaan Lematsjo. Hoe is je NK gegaan?

Gisteren fijn kunnen rijden in de les. Vandaag wat simpel werk gedaan, ging ook fijn.
Morgen naar de military in Boekelo, vip kaarten van het werk. Ideaal :D Toevallig nog meer die gaan?

Hier ook een merrie die flink heet kan worden en dat uit in zit vast zetten en hectisch gaan stappen. Als ik er iets meer druk op leg wordt ze boos en gaat dan nog hectischer stappen. Bij haar is juist ontspanning de sleutel. Als ze dan boos is dan hoef ik mijn benen maar aan te leggen en ze zit al in galop, ook als ik gewoon een drafhulp geef.
Travers is hier ook moeilijk, ook de lengtebuiging. Alleen in het begin toen ik haar duidelijk moest maken dat ze haar achterhand naar binnen moest doen haalde ze soms die hulp met de galophulp door elkaar maar dat doet ze gelukkig niet meer.

Vanavond mag ik toch nog starten, er was een uitvaller dus ze belden me gisteravond. Ben heel benieuwd, na 2 maanden eindelijk weer concours en deze proeven heb ik nog niet op concours gereden. Ik ga van niks uit, gewoon kijken hoe we er nu voor staan zodat ik weet waar we aan moeten werken.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:10

Vonneke lastige proef? Toch weer mooi een wp gehaald!

Caro fijn dat je toch kon starten. HOe is het gegaan?

Boekelo was erg leuk en erg druk. Normaal kan ik er binnen het halfuur heen rijden nu bijna een uur erover gedaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:07

smurvaas schreef:
Nee geen Boekelo helaas.

gefeliciteerd!
Zijn t rot proeven?

Op zich wel fijn maar proef 26 heel veel midden en uitgestrekte gangen o lange zijdes en diagonalen. Heel veel wenden. Een stuk pittiger dan de andere 3. Zeker als je ze nooit geoefend hebt hihi

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 01:01

Ik wacht nog eventjes met M2 starten, doe nog een paar keer M1 bij nader inzien.
Mijn poown wordt ook vooral met de Galop - stap en stap - galop ontiegelijk heet. Wil na de galop stap gelijk weer aanspringen in galop, mag t niet wordt ze weer boos wat soms resulteert in achteruit lopen of stilstaan. Maar dat mag al helemaal niet, want moet naar voren blijven rijden en denken. Maar ik moet zeggen, ze begint het hier en daar een beetje te snappen. Travers zijn we mee bezig voorzichtig aan. Gaat prima. Ze moet alleen nog steeds net iets sterker worden, ze zit weer een beetje in een fase dat ze het wel doet, fijn wordt maar ook dat ze het moeilijk vindt en weer wat verzet. Ook dat gaat beter, dus nog maar een paar keer M1 om een beetje in het wedstrijd ritme te blijven ( ben al twee maand niet geweest :') :') ) maargoed, het komt wel goed. De vorderingen zijn iig zichtbaar.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:26

melissa_93 schreef:
Caro fijn dat je toch kon starten. HOe is het gegaan?

Uhm, nou voor mijn gevoel heb ik hele fijne proeven gereden, mijn instructrice was er bij en was ook heel tevreden. Ik had geen winst verwacht maar wel ergens tussen 170 en 180. Tja, en dan blijkt dat de jury er toch een tikkie anders over dacht en behoorlijk streng was................ik moest dus ook even slikken toen ik zag dat ik in de eerste proef slechts 156 heb en in de 2e proef 165 had. Het gevoel was echt heeeeeel anders en daar hou ik me maar aan vast.
Kw en travers zijn gewoon nog niet goed, maar er zaten in beide proeven meerdere onderdelen die echt wel een 7 verdienden en daar krijg je dan een mager 6je of zelfs een 5 voor. Tja, ik heb nu eenmaal een paard dat geen super beweger is (fries) en een korte stap heeft. Maar het komt wel goed hoor, we zijn nog steeds progressie aan het maken 8-)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:59

Het is iig belangrijk dat je zelf lekker hebt gereden en tevreden bent. Punten vergeten, lekker doortrainen naar de volgende wedstrijd. Het blijft een jurysport.
Ik ben ook benieuwd hoe ik beoordeeld zal worden. Ik rijd ook maar met mijn witte e pony tussen de paarden. En nee ook geen benenzwaaier haha

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:18

Morgen weer les en aangezien mijn instructrice gisteravond aanwezig was en mijn proeven heeft gezien denk ik dat ik wel weet wat we gaan aanpakken: kw en travers.
Misschien heeft iemand trouwens nog tips: mijn paard is links gebogen, linkerkant is dus de holle kant, ik ben zelf ook links (hoewel ik wel veel rechts doe). Ik heb vorig jaar een sessie op Otto (Ruiter balans centrum, robotpaard) gedaan en daaruit bleek dat ik teveel teugeldruk rechts heb. Dit even als extra informatie. Op de rechterhand kan ik een behoorlijke travers rijden (gisteren een 5), met voldoende lengtebuiging, alleen moet haar achterhand nog iets meer naar binnen, maar daar werken we aan. Die gaat dus wel goed.
Echter op de linkerhand begin ik zelf meteen al fout door teveel met mijn rechterteugel te werken waardoor ik de lengtebuiging er volledig uittrek en daardoor ook teveel op de buitenkant kom te zitten waardoor mijn paard zowiezo niet meer goed kan buigen om mijn binnenbeen. Ik weet dus wel wat er fout gaat, maar op de 1 of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om die rechterteugel met rust te laten. Bovendien moet mijn paard op de linkerhand met haar rechter achterbeen verder ondertreden en daar heeft zij ook moeite mee maar die kant wordt wel sterker langzaamaan. We zitten elkaar dus behoorlijk in de weg op de linkerhand in de travers.
Misschien heeft iemand tips???

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:40

Zou beginnen in stap, en dan hardop tegen jezelf zeggen om van die rechterteugel af te blijven. Vind travers zelf ook af en toe best lastig.. Maar in dit geval zou ik echt het tegen jezelf zeggen hardop als je eraan gaat werken. In stap heb je meer tijd om ermee bezig te zijn daarom zou ik daarin beginnen.
Maar zou ook bezig gaan bij de kern en werken aan de buiging die kant op, voltes sluiten en groter maken etc. Heb je hetzelfde probleem in de sb eigenlijk?

Wel heel streng gepunt zeg, stond er überhaupt nog iets aan tekst op je protocollen?

Vonneke weer wp gefeliciteerd

Annemiek ik begin met travers eerst met wat stelling in de hoek en probeer dan gelijk die lb op te bouwen, dan springt ie eigenlijk nooit aan.

Laura vervelend dat je paard er zo heet van wordt, lijkt me lastig oplossen.

Les ging hier vanochtend heel fijn, gewerkt aan kw en stap-galop galop-stap, krijg er steeds meer controle op, bleek dat ik gewoon teveel erover nadacht haha. Instructrice zei niet doen gewoon m verzamelen en dan 1-2-3 stap. Werkte ook nog :') ook aan contra gewerkt pfff op 1 hand werd ie wel ff heet, ging ie helemaal flipperen omdat ie zo graag wilde wisselen en ik zei van niet :') maar kreeg er wel controle over en kon ook gewoon stelling vragen en schakelen daarin zonder dat ie omsprong. Over twee weken gaan we weer, vind deze proeven eigenlijk wel fijn. Dacht alleen eindelijk af te zijn van dat op X in galop aanspringen. En vind het raar dat in proef 22 zowel galop-stap overgang als een kw in 1 onderdeel zit, en daarvoor enkel H afwenden ook :')

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:51

Myour schreef:
Zou beginnen in stap, en dan hardop tegen jezelf zeggen om van die rechterteugel af te blijven. Vind travers zelf ook af en toe best lastig.. Maar in dit geval zou ik echt het tegen jezelf zeggen hardop als je eraan gaat werken. In stap heb je meer tijd om ermee bezig te zijn daarom zou ik daarin beginnen.
Maar zou ook bezig gaan bij de kern en werken aan de buiging die kant op, voltes sluiten en groter maken etc. Heb je hetzelfde probleem in de sb eigenlijk?

Wel heel streng gepunt zeg, stond er überhaupt nog iets aan tekst op je protocollen?

frustrerende is dat het in stap juist wel lukt, schijnbaar in de cadans van de draf krijg ik het niet voor elkaar of zo. Morgen tijdens de les ook maar weer mee bezig gaan ;-)
Ik heb in het begin met wijken ook wel problemen gehad, kan nu pas mijn paard rechthouden ipv veel te veel stelling erin te trekken en bij sbw trok ik in het begin op linkerhand teveel stelling erin dus juist met mijn linkerteugel. Mmmm, als ik dit zo schrijf bedenk ik dat ik zelf niet helemaal spoor geloof ik :j

De protocollen waren een beetje vaag. De strenge punten hadden wel terechte opmerkingen maar hadden m.i. niet zoooo streng gehoeven. In de 2e proef zaten echt gekke dingen, sbw heb ik echt op 3 sporen gereden en dan krijg je opmerking dat ie niet op 3 sporen was. Slangenvolte in galop ging beide kanten heel goed, krijg ik voor de 2e een 4 zonder commentaar erbij, heeeeeel vreemd.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:05

Ik ben denk ik een beetje een rare in dat soort dingen als t niet lukt. :D
Als t niet lukt dan oefen ik het juist niet meer. Doe ik een stap terug. Bv door heel veel volte te sluiten en openen zowel is stap draf en galop, waardoor hij soepeler wordt en ik weer meer gevoel krijg. Vaak raak je je gevoel een beetje kwijt als t mis gaat. En door dit soort oefeningen krijg ik dan mn gevoel weer terug.
Wat ook nog wel wil helpen is met je losrijden een soort van kleine slalom te rijden, zodat ze een beide kanten mooi los worden. En geef jezelf een paar punten in de bak waar je op je hand moet letten, heb ik rechts nog los, dat je bewuster wordt.
Als ze mooi in balans zijn, komen de oefeningen er ook makkelijker uit.

En dan sla ik vaak weer door, want dan moet t voor een 10 :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:10

Oké wel apart dat t in draf dan niet lukt, en als je overgangen maakt op de lange zijdes en dus t kleine stukjes doet?

Ah bah jury's die onvoldoende geven zonder commentaar vind ik zo flauw. Idd maar op naar de volgende wedstrijd.

Heb vandaag even proeven op papier geoefend, volgende week gaan we ze in de les meepakken.

Smurvaas dat slalommen lijkt me wel een goede. Als ik weet dat paard t kan dan wil ik wel eens doorgaan tot t lukt (en dan is 1x genoeg), heb dan t gevoel als ik zou stoppen dat ik op een negatief stuk stop en dat ie er dan alsnog niets van leert, eerder tegenovergestelde. Gelukkig gebeurt het zelden.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:23

Sharon prima toch om dan nog even M1 te blijven rijden.
Volgens mij lopen heel veel wel tegen dat zelfde stukje aan

Caro wat ontzetten zuur dat de punten zo enorm tegenvielen.. Inderdaad aan je eigen gevoel blijven vasthouden en als je progressie maakt gaat dat toch zeker goedkomen.
Ik heb ook wel wat moeite gehad met die lengtebuiging in de travers. Ik deed en doe vaak een volte 8 of 10 meter maken daarin al wat (extra) buiging vragen en vanuit daar de travers inzetten. Paar passen en weer een volte en daarna weer een paar passen etc. Niet in een keer te lang willen zodat ze het ook kunnen volhouden.

Myour mooi dat de les goed ging

Smurvaas ik doe hetzelfde hoor. Als iets even helemaal niet wil even een stapje terug en vanuit daar weer naar het punt toewerken.

Vandaag familiefeest, zijn naar de dierentuin geweest. Vanavond Don nog even gereden, die was mooi heet maar wel fijn te rijden :)
Vanaf morgen weer 3 dagen training op het werk. Dinsdag neemt me zusje Don mee naar les, haar paard is al 2 weken kreupel en ik ga het waarschijnlijk niet redden met werk. Kan ze mooi een keer weer springen met Don.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:25

ik ben met losrijden veel bezig met voltes, bv volte bij iedere letter en dan oversteken en de andere kant op en bij de volgende letter weer een volte en weer oversteken, zo maak je ze aan beide kanten lekker los en hoef je niet bang te zijn teveel op 1 kant bezig te zijn.
Ik vind het juist zo frustrerend dat het niet lukt dat ik er juist teveel mee bezig ben, daar moet ik zelf ook op letten dat het geen hoofdzaak wordt in de training, voor het paard ook vervelend. Ik pak in de training de travers een paar keer op de ene hand en dan een paar keer op de andere hand mee en ook al lukt het niet goed dan is dat genoeg en ga ik weer andere dingen doen. Paard wordt er helemaal kriegelig van als ik er teveel mee bezig ben en dan krijgen we alleen maar ruzie met elkaar ;-)

Maar ik ga wel met jullie tips aan de gang, hoop dat er een oplossing bij zit!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:39

Maandag in de les lekker bezig geweest met travers en kw. Wat mij op dit moment goed helpt is om voordat ik de travers in ga zetten ietwat teveel naar de binnenkant te gaan zitten zodat ik mijn binnenbeen al lang maak en goed tegen de singel kan leggen. Op het moment dat ik mijn buitenbeen dan naar achteren leg kom ik recht te zitten ipv naar buiten hangend zoals eerst. Dat gaat een stuk beter en langzaamaan zal het wel "normaal" worden.

Ook de kw gingen wat beter. Ik begin nu zelf ook te snappen wat ik precies moet voelen (voor mij én voor mijn paard zijn deze oefeningen nieuw).
Gisteren weer lekker aan het trainen geweest maar mw werd zo heet dat de kw volledig de mist in gingen, daar had ze echt geen geduld voor. Vanavond maar weer proberen :-)
Het kwartje begint iig te vallen...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:07

Caro fijn dat het de goede kant op gaat, lekker km's blijven maken!

Hier een drukke week achter de rug, en Don een rustige week :P
Veel trainingen gehad op het werk. Me zusje heeft haar dinsdag meegehad naar les, lekker gesprongen. Woendag gereden en de rest van de week heeft ze vrij gehad. Morgen weer oppakken.