Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:35

Deempjexxx schreef:
Hij heeft ook een ongelijke beenstand, een stijle hoef. Maar altijd blootsvoets geweest. Waarschijnlijk is daardoor geleidelijk artrose ontstaan. Maar dat is een speculatie.

Misschien wel positief, maar hij liep wel erg kreupel. Sommige paarden met ernstigere artrose lopen beter zeg maar.

Dat zal heel goed de oorzaak kunnen zijn. Daarom zou ik een paard met een ongelijke beenstand niet zo snel kopen. Want het is wel nodig om dat van meet af aan goed te begeleiden met een goede smid.
En dat laatste (het vinden van een goede smid) is al moeilijk genoeg.
Speciaal beslag en inspuiten helpt meestal wel goed, zeker als de artrose nog niet heel ernstig is.

Enzo_Ollie. Wat een toestand met die kreupelheden. En dan die smid... Dat wil je ook niet.
Hopelijk krijg je m pijnvrij. Lukt dat niet dan is Backsound-Equisound wellicht te overwegen.
Daarmee wordt heel lokaal pijn uitgeschakeld. De oorzaak (artrose) gaat niet weg natuurlijk. Het werkt als een soort zenuwsnede, maar het nadeel van een zenuwsnede is dat alles onder de snede gevoelloos wordt. Dat is met Backsound niet zo.
https://www.equisound.be/backsound/

@Melzazu Jammer dat je nieuwe zadel niet direct vruchten afwerpt. Maar dat komt vast goed.
@ Audesta, ja zo'n overstap van L naar M is altijd best pittig. Maar daar groei je vanzelf wel weer in.
@ MwM ook beterschap met je paard!
@Melis93, fijn weer zo'n stijgende lijn.
@DeniseSilver leuk weer starten. Succes!
@Puppetje. Fijn de kop is er weer af. Nu de stijgende lijn even vinden. Goed dat je het doet ondanks je angst. Leuk paard heb je.

Babootje

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:43

Wij zouden volgende week weer starten met Mexx maar dat schuiven we maar even door. Paar weken geleden haalden we hem met wat ontvellingen op zn hoofd uit stal. Op het eerste leek er niks aan de hand en liep hij gewoon goed. Maar sinds 1,5 week wil hij niet echt vooruit en is stug. Helemaal niet zoals hij normaal is. Van de week was de veearts op stal voor iemand anders en die hebben we gelijk een kreupelheidsonderzoek laten doen. Buigproeven zijn goed, maar hij loopt wel kort. Aan de longe overkruist hij in galop. Bij het onderzoek zit hij aardig vast in het bekken. Dat was ook wel het gevoel onder het zadel. Daarom hadden we al een afspraak bij de fysio/osteo staan voor afgelopen donderdag. Hij is losgemaakt en krijgt nu de komende periode wat metacam en moeten we hem vwnw over de rug gymnastiserend rijden.
Er is dus gelukkig niet al te veel aan de hand, maar tot hij weer helemaal goed voelt starten we nog even niet.

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:41

GabberGill schreef:
Ik ga zo weer even bijlezen want ik zag paarden die niet lekker liepen voorbij komen en zelfs 1 die niet meer in de sport kon lopen volgens mij. Wat heftig!

Ook iemand die na een gemene val weer gestart is en langzaam het vertrouwen terugkrijgt.

Nu had ik gewoon een oprechte vraag. Ik zie zovaak mensen die in de 20 aan winstpunten in een klasse rijden. Zijn hier mensen die dat doen en zo ja waarom?

Ik ben gewoon echt nieuwsgierig naar de reden. Ik ga zelf altijd bij de 10 over omdat ik het nut van het doorrijden niet zie, maar ben dan benieuwd waarom sommige die afweging wel maken.

Ik heb altijd wel alles doorgereden, paard is jong zat en had ook echt de tijd nodig om daarin te groeien, ik heb geen haast met haar dus gewoon lekker de tijd genomen om rustig voor te bereiden op een hogere klasse, maar wel de kilometers maken op wedstrijd zodat we ook fijne vloeiende proeven kunnen rijden en ook er van genieten om dan eens bovenin mee te kunnen draaien.

Babootje wat balen van Mexx, vastgelegen in stal? Hopelijk voelt hij gauw weer fit!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:18

Mag ik mij hier ook melden en meekletsen? :D

Ik ben Ingrid, 25 jaar en start wedstrijden met mijn bijrijdpaard Janouk, een merrie van nu 7 jaar. Sinds oktober 2022 rij ik haar en sinds maart 2023 zijn we wedstrijden aan het rijden. Een kleine stop gehad van een paar maanden met rijden en wedstrijden omdat ik na een val wat angstig was geworden :o
Maar sinds begin van het jaar weer begonnen met wedstrijd en de punten vlogen ons om te oren! April L1 gestart en vandaag ons L2 debuut gehad! Het losrijden was een beetje overleven :+, maar in de ring gedroeg ze zich weer zoals ik haar ken. En we namen direct 2 winstpunten mee naar huis! *\o/*

Dit zijn wij :)
Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:07

Welkom !
En wat goed , dat je weer op pad gaat na je val.

Wij hebben donderdag en zondag wedstrijd.

Weekend erop 2 dagen kampioenschap.

Beetje de eindsprint van de belangrijkste wedstrijd nu.

Daarna is er een grote wedstrijd, waar je voor geselecteerd moet worden en waar je als team heen gaat. Vind t altijd een hele leuke wedstrijd.

Tussendoor gaan we ook nog n week op vakantie met de paarden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:12

Babootje schreef:
Wij zouden volgende week weer starten met Mexx maar dat schuiven we maar even door. Paar weken geleden haalden we hem met wat ontvellingen op zn hoofd uit stal. Op het eerste leek er niks aan de hand en liep hij gewoon goed. Maar sinds 1,5 week wil hij niet echt vooruit en is stug. Helemaal niet zoals hij normaal is. Van de week was de veearts op stal voor iemand anders en die hebben we gelijk een kreupelheidsonderzoek laten doen. Buigproeven zijn goed, maar hij loopt wel kort. Aan de longe overkruist hij in galop. Bij het onderzoek zit hij aardig vast in het bekken. Dat was ook wel het gevoel onder het zadel. Daarom hadden we al een afspraak bij de fysio/osteo staan voor afgelopen donderdag. Hij is losgemaakt en krijgt nu de komende periode wat metacam en moeten we hem vwnw over de rug gymnastiserend rijden.
Er is dus gelukkig niet al te veel aan de hand, maar tot hij weer helemaal goed voelt starten we nog even niet.

Dat is balen. Zou jij vastgelegen hebben in zijn stal?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:33

Lieser schreef:
Babootje schreef:

Dat is balen. Zou jij vastgelegen hebben in zijn stal?

Ja dat vermoeden we. Of een rare uitglijder op de wei. Gelukkig lijkt het mee te vallen. De fysiobehandeling heeft m duidelijk goed gedaan.

Welkom Ingrid! Leuk paard ook.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:51

Gelukkig , Babootje. Grmbl , wat spoken ze af en toe uit hé, die paarden.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:23

GabberGill schreef:
Deeks93 schreef:
Wat voor hoofdstelnummer gebruiken jullie?
Ik merk als jury dat ik veel nummers slecht leesbaar vind maar wil als ruiter wel iets moois ofzo… vind die dingen best lelijk, was me nog niet echt opgevallen.

Ik zat met een vriendin van mij te praten over de ernst van die nummers en dat ik hem ooit ga vergeten of dat ik ruzie heb met het op en af doen. We hebben toen gekeken of je het kan laten graveren en zij heeft hem nu dus op een dekje laten graveren. Die heeft 3 dekjes om te starten en nooit meer gezeik met zoiets en het is vrij duidelijk.

Ik heb m vorige week vergeten :+ Ben notabene wedstrijdsecretariaat op die wedstrijd, maar werd er dus uitgepikt door de toezichthouder :D Ze zei terecht dat ik eigenlijk nietmag starten zonder nr. Ik was m vergeten op stal, onder de man naar de wedstrijd gegaan...Mijn clubgenootjes met kantinedienst hebben me uit de brand geholpen door mijn nr op een bierviltje te schrijven en die hebben we met plakband aan het hoofdstel bevestigd. Ging beeeest :+ :j

Conclusie: ik ga m ook maar laten graveren :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:59

Whaha geweldig, dat bierviltje. Foto :Y) ?

Ik heb een bakje met wedstrijd nummers, spelden etc die in m'n emmer zit met poetstas.
Deze gebruik ik alleen voor wedstrijden, dus die kan ik in de auto gooien en er op vertrouwen, dat ik alles heb wat ik nodig heb.

Neem altijd een emmer en jerrycan water mee , omdat t altijd ver is en ik niet onderweg of op wedstrijd zonder water wil staan. Uiteraard krijg je dat op wedstrijd altijd wel ergens, maar soms is dat ook ver :7 .

Heb ook wel eens na m'n proef m'n hoofdnummer uitgeleend aan iemand die m vergeten was.

In België mag je er met 1 starten

Duitsland/ Luxemburg moet er aan elke kant 1 zijn

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:57

Dankjullie! :D

@Babootje
Oei! Gelukkig lijkt het mee te vallen. Ze houden je altijd bezig :')

@Charmaine
Hahaha dat is wel goed bedacht ja. Ik ben ook wel benieuwd of je er een foto van hebt gemaakt hahah _O-

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:25

xPearl schreef:

Ik ben Ingrid, 25 jaar en start wedstrijden met mijn bijrijdpaard Janouk, een merrie van nu 7 jaar. Sinds oktober 2022 rij ik haar en sinds maart 2023 zijn we wedstrijden aan het rijden. Een kleine stop gehad van een paar maanden met rijden en wedstrijden omdat ik na een val wat angstig was geworden :o
Maar sinds begin van het jaar weer begonnen met wedstrijd en de punten vlogen ons om te oren! April L1 gestart en vandaag ons L2 debuut gehad! Het losrijden was een beetje overleven :+, maar in de ring gedroeg ze zich weer zoals ik haar ken. En we namen direct 2 winstpunten mee naar huis! *\o/*

[ [url=m/AfWOvA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa ik zat al te wachten tot je je hier ging melden! *\o/* Gezelliiggg!!!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:13

@melis_93 eventing, springen en dressuur :+
we dachten we pakken gelijk alles mee gezien we dit wss maar 1x meemaken.

@puppetje wat een leuke! en idd de kop is eraf

Nummerhouders: Ik heb er tot nu toe 1, maar komt tzt misschien nog een 2e als ik weer met 2 paarden ga starten, dan hoef ik geen nummers te wisselen. Ik heb een heel lijstje die ik afvink voordat we vetrekken dus daar staat ie ook op, en hij ligt bij het paspoort dus die moet toch mee

@Babootje dat klinkt ook wel interessant, maar gezien hij 17 is en ik vermoed ook wat artrose in SI gewricht of omgeving (met rijden geen last van, maar liggen gaat heel moeilijk) ga ik hem gewoon lekker pensioen geven. Hij staat toch aan huis, scharrelt ie lekker letterlijk onder het droogrek en dat vind ie ook lekker. Maar nu is het even spannend; gister weer ingespoten en over 2 weken kijken of er verbetering is. Maar er was iig al super veel verbetering door de nieuwe ijzers.

snap ik idd! hopelijk voelt ie zich snel weer beter!

bij mij verschilt het een beetje per klasse en hoe de proef gaat. L1 van ellende bij 10 meteen uitgegaan en de L2 uitgegaan toen we die mooi vloeiend konden rijden, M1 uitgegaan toen het goed voelde (en M2 was makkelijker omdat hij als je niks hoeft te doen zelf gaat invullen en bij de M2 is daar geen tijd voor) en ja Z1 komt hopelijk ooit nog

@xPearl welkom!! leuk dier! En gefeliciteerd met je winstpunten!

@getup succes alvast!

@charmaine hahhaha dat vind ik dan wel weer een grappige oplossing :+

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:22

Flubberboot schreef:
xPearl schreef:

[ [url=m/AfWOvA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa ik zat al te wachten tot je je hier ging melden! *\o/* Gezelliiggg!!!

Hahaha! *\o/*
Heel eerlijk had ik al eens eerder wat getypt en het weer verwijderd en niks geplaatst :')

Hier heb ik mijn nummerhouder standaard aan mijn dekje en als ik die uitwas dan doe ik hem in de tas waar mijn wedstrijdjasje in zit. Die heb ik toch altijd bij mij, want daar zitten mn handschoenen en haarnetje ook in.
En inderdaad ook een lijstje met alles wat mee moet en dat vink ik dan af als ik de auto in pak.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:27

Tsssk!! Nou eindelijk wel gedaan dus *\o/*

Oh Charmaine daar wil ik ook wel een foto van zien hahahah!!!
Ik heb een dekje met nummerhouder erin/aan. Zo blij mee. Alleen als je dan je dekje vergeet, heb je dubbel probleem :')

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:46

Welkom Pearl! Wat fijn dat het vertrouwen weer terug is!

Getup een mooie planning in het vooruitzicht, leuk!

EnzoOllie groot gelijk, hele gave ervaring!

Ik heb het nummer in de wedstrijd tas zitten. Wel het eerste nummer al verpest, die ging met het dekje mee de wasmachine in :+

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:23

Duidelijke uitleg van het doorstarten. Dit snap ik ook wel. Ik ben zelf ook wel zo maar train dan thuis zeg maar ipv dat ik der meeneem op wedstrijd vandaar dat ik het me afvroeg. Ik start echt alleen als het voor mij thuis vloeiend gaat en thuis gaat het eigenlijk vaak net als op wedstrijd.

Hier een lichte blessure gehad en haar vorige week vrijdag voor het eerst meegenomen het M in na een rustperiode en weer opbouwen. De 1e proef heb ik zelf helemaal verknald. Ik had een Black out en snapte niet meer wat ik in de ring deed. Ik twijfelde over alles omdat ik bang was dat we terugvielen naar die blessure en ik dat niet wilde. Heel raar gevoel want alles voor de ring was ik volkomen kalm eb wist ik dat ze goed genoeg was en het gewoon een simpele ronde zou worden en we dit makkelijk aankonden. Voor der blessure liep ze namelijk M2/Z thuis.

Verknald vanuit mij dus en 152.5 gereden. De contra reed ik niet meer, ik reed verkeerd, de links omkeert miste ik volledig en het ergste van alles, k aandraven, c aangalopperen. Dan bij de jury stappen en horen "je moest al draven". Oooooooh ja dat was ik aan het doen een proef rijden.

Na de proef kort gesprek gehad en met een paar steunende woorden had ik genoeg vertrouwen dar we daar hoorde.

De 2e proef was ik er dus van overtuigd dat we het gewoon konden en dat ik het dus ook gewoon moest doen. Daar reed ik dus ook weer en pakte ik 191.5.

Zonde van de 1e maar wat ik zeg ik deed niks meer en kon wel janken.

Toch M1+1 momenteel en dat had ik niet verwacht

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:03

Ik heb helaas geen foto van het bierviltjestartnummer...Totaal vergeten...Had er eigenlijk wel 1 moeten maken ja, was hilarisch! En vooral heel creatief bedacht!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:17

Jammer haha

GabberGill: dan heb je jezelf goed herpakt , wel knap.

Vandaag wedstrijd in Luxemburg. Paarden starten op alfabetische volgorde ( behalve die van degene die er 2 starten ). En ze starten per 2.
Dochter stond achter . Maar voor haar een paard wat Supergirl heet en dus achter onze ( Savana) hoort te staan.
Wat een gedoe.

Nu is er iemand tussen gekomen en schuift de eerste 1 door. Dus zou je denken dat die van ons nu vooraan loopt. Maar nee....Nu staat ze wederom achter een ander die met de B begint . Kan daar zo slecht tegen.

Heb al niets met dit systeem, maar accepteer het zoals het nu eenmaal is . Maar dan moeten ze hun eigen systeem ook correct uitvoeren en niet soms toch anders.

Ze heeft in t hele seizoen 1x voor gereden, verder toevallig altijd achter.

Kan nog zijn dat t nog verandert :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:40

Nette proef gereden, dochter heeft zich n keer verreden. Ondanks dat 7e van de 26 met een 7.4

En gelukkig kwam er ineens n starter bij , dus reed ze voorop :')

Sfeerplaatje
Afbeelding

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:15

@getup das nog een geluk bij een ongeluk! heel gaaf zo dat uitzicht!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:01

Afbeelding

Is in de vallée de l'Erms tussen Diekirch en Larochette. Heel mooi daar

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:11

Nou ik moest weer wat pagina’s doorspitten :D

Ik lees mensen die weer opnieuw gaan starten en zich hier (weer) melden. Leuk! +:)+
Er komen fijne punten langs en jammer genoeg zijn er ook verschillende paarden die (nog) in de lappenmand zitten -O-

Ik licht puppetje er wel even uit want wat vind ik het megastoer en knap dat je na dat heftige ongeluk toch weer rijdt en zelfs weer hebt gestart. Punten maken niet uit, je hebt het maar mooi geflikt. En wat een lief hoofd heeft je paard. :))

Iemand vroeg nog naar hoofdstelnummers. Ik gebruik gewoon de meest simpele ronde aan het hoofdstel. Ik vind veel die op het dekje kunnen teveel toestanden hebben zoals strass en weet ik wat. Ik vind deze ook goed leesbaar en dat vind ik op de dekjes ook nog wel eens tegenvallen maar goed, als er maar ergens een nummer aanhangt denk ik dan maar. Dat bierviltjesnummer had ik ook wel graag gezien _O-

Interessant te lezen wat de afwegingen zijn bij overgaan na 10 punten of blijven rijden.

En ook Ingrid is zo stoer na een val weer te starten en dan meteen zo doorstomen naar L2 en daar ook alweer 2 punten. Gefeliciteerd. *\o/*

Wat fijn Getup dat je dochter nou eindelijk eens voorop mocht. Wat ziet het er mooi uit daar!

Wij waren vandaag ook weer op pad. Ik had geen winst maar had toch best fijne punten gereden en we hadden gewoon een hele fijne relaxte middag gehad. :):)

Ik heb wel een vraag aan jullie eigenlijk, misschien hebben jullie nog fijne tips want ik krijg vooral steeds terug dat er meer impuls en activiteit mag zijn. Dat snap ik op zich wel maar als ik hem actiever rijdt dan springt hij heel vaak aan naar galop. Die lijn tussen impuls in de draf en galopperen is dus nogal dun. Hebben jullie tips voor mij waarmee ik trainen kan om dit fijner voor elkaar te krijgen? Uiteraard ga ik het ook met mijn instructie overleggen maar hulp uit andere hoeken is altijd fijn! :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:13

Overgangen en tempowisselingen. Heeeeel veel.

Even kort gezegd

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:08

Gabbergill jammer van de 1e proef, maar super herpakt in de 2e!

Getup gefeliciteerd! Fijn dat ze toch voorop mocht rijden!
Hoe gaat dat eigenlijk als ze zich vergist, moet de nr 2 dan gewoon volgen?
Prachtige omgeving <3

Melzazu dat klinkt als een leerzame ervaring vandaag! Die punten komen wel!
Wellicht goed om veel korte stukjes te schaken in de draf?

Hier lekker aan het trainen, afgewisseld met buitenritjes en een sprongetje. We mogen over 2 weken weer op pad :)