[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:19

Zo doe ik het ook.
Gisteren met een hengstige merrie die nieuwe proeven voor het eerst uit mijn hoofd gereden. Pfff, wat een muts zeg. In proef 22 moet je na de 2e x travers bij M afwenden, G halthouden, 4 aw, vw in stap en bij E links aanspringen. Tot 5x toe presteert ze het gewoon om rechts aan te springen ook al heb ik haar bijna zo krom als een hoepeltje naar links gebogen. Wat een doos!!!
Vervolgens komt dan nog de lijn bij C rechts aanspringen en meteen de gebroken lijn in. Maar we waren zo boos op elkaar dat ze meteen veel te groot ging galopperen en in de gebroken lijn in een overkruiste galop omsprong. In proef 21 ging de 2e slangenvolte ook niet echt lekker, ook een paar x overkruist gegaloppeerd. Dat zijn dus lijnen waar ik flink wat aandacht aan moet besteden. Maar misschien gaat het komende week weer beter als de hengstigheid voorbij is...........
Rare herriemerrie!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:35

Caro kleine tip, probeer eens met het aanspringen te letten op het binnen voorbeen, zodra dat van de grond gaat je hulp geven. Mijne springt als ik daarop let nooit verkeerd aan terwijl als ik het op een willekeurig moment doe hij nog wel eens verkeerd wilt aanspringen. :P

melissa_93

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:08

Laura ik begin ook iets voor X met het wenden, als je pas op X wend ben je net te laat.

Caro balen dat ie zo hengstig is..

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:34

Myour schreef:
Caro kleine tip, probeer eens met het aanspringen te letten op het binnen voorbeen, zodra dat van de grond gaat je hulp geven. Mijne springt als ik daarop let nooit verkeerd aan terwijl als ik het op een willekeurig moment doe hij nog wel eens verkeerd wilt aanspringen. :P

Dank je! Ik ga erop letten, hoop dat dat lukt!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:16

Dat is een goede tip, ga ik ook proberen!

Ik kan niet zeggen dat mn gebroken lijn altijd hetzelfde is. Het is maar net hoe het voelt. Krijg ik m niet goed bij elkaar dan zet ik m wat flauwer is, heb ik m wel goed voor elkaar zet ik m wat scherper in.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:29

Kreeg ik als tip van de vorige eigenaresse van mijn paard toen ik daar was wezen trainen. Het eerste been wat daarna van de grond komt is namelijk het buiten achterbeen. Af en toe vind ik nog wel lastig timen maar dan probeer ik paar passen voor het aanspringen mee te tellen (in de proef heb je daar ook tijd genoeg voor) en dan op het moment supreme ook echt de hulp geven :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:56

Altijd handig, zo krijgt iedereen weer andere tips etc.

Gisteren priveles gehad. Behoorlijk wat te stellen gehad met mijn soms eigenwijze merrie. Lastig stukje waar we doorheen moeten en dan maakt ze me het echt niet gemakkelijk. Ze is dan zo slim en zo snel. En ze weet dan ook dondersgoed dat ze mij te slim af kan zijn door gebruik te maken van bepaalde situaties. Heb gewoon spierpijn in me bovenbenen van alle maffe sprongen die ze aan het maken was :') Aan het eind was ze wel gehoorzaam en ook fijn kunnen afsluiten, en dan gaat ze ook gewoon echt super.

Vandaag in het begin nog wel even een paar keer proberen maar had haar er gelukkig snel doorheen.
Zaterdag nog even een extra les meepakken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:35

haha wat een gekke merrie inderdaad! zal misschien wel een bui zijn hopelijk! :)
lessen is dan altijd fijn ja

wat ik me trouwens vandaag weer afvroeg bij het doornemen van de proef, laten jullie echt een verschil zien in de middendraf en de uitgestrekte draf?

Eigenlijk reed ik in de M1 altijd al een ''uitgestrekte draf'' voor meestal een 7 en soms een 8, het wordt dus wel gewaardeerd, maar willen ze in de M2 daar echt verschil in zien?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:47

Leuk he zn heet paard :D

Ik probeer wel verschil te laten zien.

Hebben en jullie gelezen van de nieuwe proeven?
Hals strekken vind ik wel heel goed, de rest vind ik niet nodig. Doorzitten moet wel kunnen in het m2 vind ik.
tis net of ze het steeds makkelijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:52

Ze maken het steeds eenvoudiger. Minder leden en knhs mist inkomen. Het moet toegankelijker dus dan maar zo.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:35

ik vind het echt zo'n onzin dat met dat lichtrijden, evenals het halthouden afschaffen bij het binnenkomen om spanning weg te nemen. Ik mag er toch vanuit gaan dat dat geen spanning meer op hoeft te leveren op M2 niveau...

maar het rare vind ik ook, dat het lijkt zoals het er overal staat dat je ''mag'' lichtrijden, het is dus een keuze?? iedereen mag zelf kiezen wat ie doet?? zo kan je zo'n onderdeel toch nooit normaal beoordelen...

en persoonlijk heb ik het doorzitten echt nodig om hem net wat meer op het achterbeen te krijgen in die middendraf, bergopwaarts te krijgen en verzameld van te voren. en dan ook rij ik op mijn zit terug - wat iedereen zou moeten - als ik weer terug ga naar arbeids/verzamelde draf.

dus zie dit echt totaal niet voor me nog

@smurvaas: hoe laat jij dan verschil zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:43

Als jury zijnde heb ik geen moeite met lichtrijden of doorzitten. Dit is prima te beoordelen.

Het niet meer groeten heb ik ook geen moeite mee. We vragen voorwaartse drang in een proef en dat gaan we in de eerste oefening al wegnemen. Er wordt vanaf het L2 3x halthouden in de proef gevraagd. Erg veel. In het Z1 zin er zelfs proeven met 4x.

Maar misschien zouden ze ervoor kunnen kiezen om een ruiter te laten groeten bij aanmelden oid.

Van mij mag het achterwaarts er zelfs uit. Zo tegen het principe.

Maar er zijn dingen die ze veel beter hadden kunnen veranderen.
* zweep t/m zzl
* startnummer/hoofdstelnr verplichten
* geen 3 oefeningen in 1 punt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:49

Mag ik mij ook melden?
Ben van plan om over twee weken voor het eerst M2 te starten.

Heb een haflinger van 19 jaar. Al zie je dat niet aan hem af.
Hij vindt het heerlijk om te werken en te moeten nadenken.
Maar we bekijken per keer wat haalbaar is en zetten geen druk achter onze wedstrijden. We rijden echt voor ons plezier en zien waar we komen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:09

Ow, ik vind juist het halthouden aan t begin ook een onderdeel van gehoorzaamheid maar 4 x is wel erg veel idd!

Zweep, moet ook wel zonder kunnen toch? Zweep, sporen en stang en trens? Vind dat je t wel op je zit en benen moet kunnen in deze klasse.

Ik probeer met mn uitgestrekte draf iets meer te laten zien, iets meer sluiten voor t weg rijden, dan zit openen hand voor en proberen te blijven volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:21

In oa DL is de zweep toegestaan tm de grand prix. Ik zie liever een goed gebruikte zweep dan al die prikkende sporen. Een zweep kan een heel nuttig hulpmiddel zijn.

Halthouden hoort er bij maar hoeft van mij niet perse op de AC lijn aan her begin.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:57

Ik vind het doorzitten veel prettiger. Ik was juist blij toen ik van de L2 naar M1 ging en van het lichtrijden af was. Ik vond het juist een verstoring in de balans om voor de midden/uitgestrekte draf te gaan lichtrijden. Het niet meer halthouden en groeten vind ik ook niet zo erg, mijn paard moet voorwaarts blijven en door die eerste x groeten wordt de rem er al op gezet bij haar. Hopelijk wordt dat dus straks bij ons beter als die eerste handrem niet aangetrokken wordt.
Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik haar goed zonder zweep kan rijden, maar ik zou het niet erg vinden om net als in duitsland gewoon met zweep te mogen blijven rijden.

Overigens was mijn dwarse herriemerrie afgelopen week echt vervelend door de hengstigheid. Die is inmiddels weer voorbij en ze is weer lekker te rijden, blijft een rare prutmuts met haar 15 jaar.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:19

Laura ik probeer wel verschil te laten zien inderdaad

Halsstrekken vind ik ook wel een goede oefening straks. Het niet hoeven halthouden vind ik dan weer een beetje onzin. Vind vanaf het M dat je dat wel moet kunnen beheersen.
Middendraf lichtrijden, tja van mij hoeft dat ook niet zo nodig, maar daar ben je vrij in geloof ik he?

Vonneke zweep toestaan zou ik ook een goede vinden. Snap niet zo het nut dat je vanaf het M niet met zweep mag rijden.
En wat je zegt, achterwaarts is eigenlijk maar een vreemde oefening..

Welkom Annemiek. Heb je een foto van je haflinger?

Caro wat rot dat ze met de hengstigheid elke keer zo vervelend wordt..

DOn was de afgelopen dagen ook weer een stuk liever :') Morgen op wedstrijd :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:49

Afbeelding

Afbeelding

Mijn grote trots <3

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:56

wat een leuke en stoere haflinger!

Ik ben aardig tevreden over vandaag. 1e proef best fijn, 1x grote fout in de contra. daar 183 met als commentaar aansprekend paard met een fijne galop, probeer haar wat meer gesloten te houden. Daar precies langs de prijzen. was 7e en de 6e prijs had er 184.
2e proef was binnen, iets meer spanning en teveel fouten wat de nodige 4ren opleverde. Ook wel wat fijne stukken ertussen (met name galop gedeelte ging fijn) daar 184 punten.
Na hoe ze van de week ging mag ik niet klagen :P

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:45

Leuk dier zeg!

En weer 2 punten erbij!
Wel fijn dat het zn stuk beter ging als van de week!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:38

Gefeliciteerd Melissa! Jammer van de spanning, maar toch twee puntjes erbij.

Het halsstrekken erbij kan ik me wel in vinden en denk ik dat een goede toevoeging is. Als ik kijk naar mijn eigen rilkikker, dan zou dat inderdaad een onderdeel zijn waar ik niet met teveel spanning doorheen kan rijden, terwijl ik dat bij een schouderbinnenwaarts wel kan. Dus in het kader van de ontspanning, helemaal top! (Voor m'n langwerpige 6 jarige is het dan weer wat minder; dat gaat heus een uitdaging worden om die weer terug op het achterbeen te zetten, maar ja. Je kan niet alles hebben).

Zweep erbij zou ik echt niet goed vinden. Als ik zie dat er genoeg combinaties zijn die nu in het M1 door de mand vallen omdat het paard niet aan het been is, dan zouden die met de nieuwe regels van mogen lichtrijden én een zweep erbij zo doorstromen naar het Z. Het zou geen verschil moeten maken, maar in de praktijk doet het dat voor veel mensen wel. Die komen nu in de proef niet eens in galop omdat ze geen zweep bij zich hebben. Dat vind ik in het M echt niet kunnen.

Het halthouden groeten weg vind ik jammer omdat ik het wel zo mooi vind om een proef mee te beginnen, maar nu ik inmiddels wat reacties heb gelezen, snap ik wel de gedachte erachter. Het scheelt tijd en idd, je hebt al 2 of 3x halthouden in een proef.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:29

stoere haf!

@melissa: fijn van je punten!! en de volgende keer alleen maar beter :D

5050Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:35

Hi Annemiek, welkom. Wat een stoere haf zeg!

Gefeliciteerd met je punten Melissa.

Misschien zijn de nieuwe proeven met halsstreken juist wel fijn om wat spanning af te laten vloeien? Ik vind het wel goed. Dan kan je laten zien dat je paard ook je hand wil volgen. Juist de mensen die M of hoger rijden zouden dat goed moeten kunnen laten zien. Zou van mij t/m GP mogen. Groeten bij binnenkomst niet meer? Ach... Lichtrijden vind ik stom. Je mag van iemand die M rijdt toch wel verwachten dat je een beetje kan zitten?!

Wat Vonneke zegt; inderdaad 3 oefeningen in 1 proef zou er uit moeten! Is gewoon niet goed te beoordelen.

Ik heb niets gezien over de halve punten? Daar was ook sprake van toch?!

Ben een beetje op de achtergrond gebleven omdat ik heb besloten nog in de M1 te blijven hangen. Ik wil graag de selecties voor de winterkampioenschappen in de M1 rijden. Nu dus nog even 1 of 2 keer starten en dan selectie rijden. Hoor hier dus eigenlijk (nog) niet bij 8-) .

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:26

@ Laura: ik knal met beide diagonalen gewoon naar voren :Y)

@ Vonneke: als je het voorwaartse eruit haalt bij het hh gaat er iets niet goed hoor. Ze kunnen ook gewoon pas beginnen te beoordelen vanaf het wegrijden en het groeten niet meetellen in de puntentelling. Vind het er toch wel bij horen.

Zweep tm ZZL vind ik ook onzin. Ja het is een handig hulpmiddel maar op gegeven moment zou het toch ook wel zonder moeten kunnen. En dat zeg ik die tot vlak voor m'n proef nog even zweepje erbij houd om 'm nog ff extra scherp te maken :)

@ Annemiek: leuke Haf heb je daar!

@ Melissa: had je in het andere topic al gefeliciteerd met je punten :P

Vind halsstrekken ook wel een goede om erin te houden, hoewel het me wel lastig lijkt om in een proef daarin snel te schakelen. Heb er vooralsnog geen ervaring mee hoor, maar als je bv eerst moet halsstrekken en kort daarop weer een verzamelende oefening moet rijden lijkt me dat wel lastig.

Halve punten lijkt mij ook een handige.

Ben echt zo blij, ben al sinds vrijdag echt heel moe en zondagochtend was ik ook niet lekker en niks gegeten. Mja dacht we zien t allemaal wel, met losrijden rustig aan gedaan. In de proeven heeft ie t echt voor me gedaan <3 resultaat 2x 1e met 186 en 203 punten! M'n toppaard <3 eerste proef net ff teveel foutjes, 3 en 4 voor de keertwendingen (waar ie m thuis nog net ff te groot doet draaide ie m hier opeens te klein :') ), en n 5 voor galop-stap. Tweede proef liep ie echt top, zelfs n 7 voor z'n eerst moeilijke kw kant. Over n maand weer, hopelijk voel ik me dan ff fitter haha. Heb vanochtend even bloed laten trekken om te kijken of ik niet weer 'n B12 tekort heb :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:38

Myour schreef:
@ Laura: ik knal met beide diagonalen gewoon naar voren :Y)

@ [naam]: als je het voorwaartse eruit haalt bij het hh gaat er iets niet goed hoor. Ze kunnen ook gewoon pas beginnen te beoordelen vanaf het wegrijden en het groeten niet meetellen in de puntentelling. Vind het er toch wel bij horen.

Zweep tm ZZL vind ik ook onzin. Ja het is een handig hulpmiddel maar op gegeven moment zou het toch ook wel zonder moeten kunnen. En dat zeg ik die tot vlak voor m'n proef nog even zweepje erbij houd om 'm nog ff extra scherp te maken :)

@ Annemiek: leuke Haf heb je daar!

@ Melissa: had je in het andere topic al gefeliciteerd met je punten :P

Vind halsstrekken ook wel een goede om erin te houden, hoewel het me wel lastig lijkt om in een proef daarin snel te schakelen. Heb er vooralsnog geen ervaring mee hoor, maar als je bv eerst moet halsstrekken en kort daarop weer een verzamelende oefening moet rijden lijkt me dat wel lastig.

Halve punten lijkt mij ook een handige.

Ben echt zo blij, ben al sinds vrijdag echt heel moe en zondagochtend was ik ook niet lekker en niks gegeten. Mja dacht we zien t allemaal wel, met losrijden rustig aan gedaan. In de proeven heeft ie t echt voor me gedaan <3 resultaat 2x 1e met 186 en 203 punten! M'n toppaard <3 eerste proef net ff teveel foutjes, 3 en 4 voor de keertwendingen (waar ie m thuis nog net ff te groot doet draaide ie m hier opeens te klein :') ), en n 5 voor galop-stap. Tweede proef liep ie echt top, zelfs n 7 voor z'n eerst moeilijke kw kant. Over n maand weer, hopelijk voel ik me dan ff fitter haha. Heb vanochtend even bloed laten trekken om te kijken of ik niet weer 'n B12 tekort heb :z

Waarom zouden ze pas beginnen na het hat halthouden en groeten? Dan zou ik dat niet eens doen. Kun je net zo goed aan het hokje vast groeten.