[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurvaas

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:39

Ja dat snap ik vonneke, maar dat gaat goed komen!

Leuk he melissa zn penny droom :D :+

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:18

ja de eerste keer de Z behalen is toch wel speciaal!! hopelijk gaat het goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:52

Dat is het zeker! Voor mij was het afgelopen zondag ook de eerste keer. Het gekke was dat ik de M2 rete spannend vond en nu gewoon relaxed te ring in ging.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:39

Pfff, nou lekker is dat, concours van zaterdag is afgelast ivm het weer, te natte banen. Ik heb niet echt veel mazzel gehad dit outdoorseizoen. Dusss, lekker doortrainen en de volgende proeven erin stampen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:55

Renate oktober zit de proef met slagenvolte galop in toch?
Ik vind de 1e proef van deze maand ook wel leuk.

Smurvaas ja geweldig haha.

Haha vonneke ik was de eerste keer ook mega zenuwachtig voor de M2. Ben normaal nooit echt zenuwachtig maar toen wel :+

Caro wat zonde, maar wel begrijpelijk met deze weersomstandigheden..

Vanavond even door de modder gereden. Niet echt optimaal maar ze deed wel goed haar best.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:27

Ja klopt! Met de slangenvolte, erg leuke proef.

Balen.. Ja het weer zit niet echt mee de laatste dagen.

Altijd leuk als ze zo hun best doen, zelfs al zit de bak niet mee.

Vanavond laatste keer les gehad voor m'n wedstrijd zondag, wel een beetje zenuwachtig voor de eerste proef met de voltes in galop. Vind dat een lastige proef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:59

Is dat met de voltes 10 meter en dan in stap?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:16

Ja, dat vind ik juist een leuk stukje. Zo zie je maar, iedereen heeft wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:57

Dat vind ik ook niet zo'n leuke proef. Maar reed er wel prima doorheen.

Op zich zijn de Z1 proeven best divers. Enkel begint 3 van de 4 proeven met na het binnenkomen met
C rechterhand
MXK van hand veranderen in uitgestrekte draf.

Hadden ze niet wat meer fantasie?..

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:14

Ja klopt! Vind hem wel leuk, maar lastig. Paard wordt altijd enorm energiek van galop-stap, stap-galop :+

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:25

Mijn herriemerrie wordt ook idd flink heet van dat 3x achter elkaar stap-galop. Ik heb de nieuwe proeven nu al zo'n beetje in mijn hoofd zitten, morgen maar eens uit het hoofd rijden. Ze lijken mij wat logischer in elkaar te zitten als de proeven van dit kwartaal. De slangenvolte vind ik ook wel leuk erbij. Vind alleen die haakse bocht in de uitgestrekte stap een rare lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:29

Dat is een hele rare lijn Caro. Gewoon wat groter rijden, iets voor het bordje sturen zodat je een behoorlijke wending kunt rijden.

Voor degene die de M2 proeven uit het hoofd rijden, dat wordt een verademing in het Z1!! Dat is wel zoveel logischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:33

Heb een tijd geleden iemand gesproken van het dressuurforum. Die zijn oa bezig met het maken van de 'nieuwe' proeven die we volgend jaar gaan krijgen. Ze vertelde dat de proeven aanpassingen gaan krijgen maar geen geheel nieuwe proeven.

Voor de proeven van 2011 was het speerpunt om niet meerdere onderdelen in 1 punt te verwerken. Dit is toen gefaald en ben heel benieuwd hoe dat nu gaat worden.

Hoe kun je nu het volgende onderdeel in 1 punt boordelen?
MXD wenden
DF halve volte halve baan
FB travers....

Ook heb ik aan haar gevraagd hoe ze de nieuwe proeven testen. Dit wordt gedaan door professionele ruiters. Naar mijn mening moeten ze eens een groep basisruiters uitnodigen en die door de proeven heen sturen. Kijken wat die er van maken. Degene waar de proeven voor gemaakt zijn rijden toch heel anders door de baan dan een prof?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:42

Helemaal mee eens Vonneke!
Ik heb ook gelezen dat er onnodig veel overgangen uitgehaald gaan worden. In proef 21 zit bv B afwenden, daarna verzamelde stap, tussen X en E kw, daarna draf, B linkerhand, M afwenden daarna verzamelde stap en dan weer de kw. Dat stukje draf ertussen is echt onlogisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:32

De vele overgangen zullen er vooral in de B-L1 uit gehaald worden. Voor 3 en 4 jarige bijna onmogelijke overgangen 3x binnen 20 meter terug en voorwaarts.

Laat die jij beschrijft er maar in zitten. Daarvoor moet je paard fijn aan het been afgericht zijn, iets wat in de M2 toch wel een vereiste is.

In dat onderdeel vallen er enorm veel door de mand.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:07

ik ben zo blij met dat kleine stukje draf, mijn paard (en ik natuurlijk :+ ) bouwen best wat spanning op met de keertwendingen, zo kan ik die precies mooi af laten vloeien

ik heb weer heel veel moeite met de slangenvolte, als ik dan op mn verkeerde bil zit krijg ik gelijk een wissel om mn oren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:20

Heb gisteren uit m'n hoofd thuis even de proeven doorgereden maar moet zeggen dat het me best meevalt na alle 'horrorverhalen'. Mijne wordt niet heet van galop-stap en andersom, maar wil wel teveel meedenken als ik dan de derde keer naar draf wil ipv stap :Y) afijn. We zullen zien.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:22

Het stukje draf ben ik ook wel blij mee haha :+ .

Ik ga proberen een proef uit mn hoofd te doen voor net wat extra rust tijdens de proef. Doen veel van jullie dit?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:00

Ik wil zowiezo de proeven uit mijn hoofd kennen. Op concours gaat mijn man altijd mee, die is groom en voorlezer. Maar ik heb het weleens gehad dat er buiten bv heel veel wind stond en ik hem amper kon verstaan of dat er in de baan ernaast iemand vreselijk staat te bleren zodat ik hem ook niet kan verstaan, of hij is ineens afgeleid door iets wat er gebeurd. Dan ben ik blij dat ik ze uit mijn hoofd ken en weet wat er gaat komen.
Thuis train ik ze uit mijn hoofd, dan kan ik op de moeilijke stukken goed en in alle rust oefenen. Op concours vind ik het erg fijn om een voorlezer te hebben, dan hoef ik me niet druk te maken dat ik misschien ineens de proeven door elkaar haal of zo :oo

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:04

Ik heb wel altijd een lezer. Eerst oefende ik mn proeven nooit, maar merk wel dat nu ik dat wel doe, en mn proeven uit mn hoofd ken, ik veel rustiger ben in mn proeven.
Maar dan nog, wel altijd een lezer, voor de zekerheid of als ik door de zenuwen de kluts kwijt raak

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:16

smurvaas schreef:
Ik heb wel altijd een lezer. Eerst oefende ik mn proeven nooit, maar merk wel dat nu ik dat wel doe, en mn proeven uit mn hoofd ken, ik veel rustiger ben in mn proeven.
Maar dan nog, wel altijd een lezer, voor de zekerheid of als ik door de zenuwen de kluts kwijt raak

Hier dus precies hetzelfde :+

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:27

Heb in het M1 altijd 1 proef uit mijn hoofd gereden, en de andere altijd met voorlezer. Maar leuk om te lezen hoe anders iedereen het doet.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:05

Grappig renate, ik vind dat juist een leuke proef met die voltes, die licht mij beter dan de andere proef deze maand :P

Haha vonneke dat is idd wel wat eentonig :')

Caro ja dat vind ik ook maar een rare lijn, die scherpe hoek in de uitgestrekte stap

Vonneke helemaal mee eens, juist de basisruiters laten testen. Die rijden zo anders door zo'n proef heen dan de prof's

Myour die van mij wil idd ook teveel meedenken. die 1e proef van deze maand weet ze gewoon dat ze op x moet stappen en na B of E weer moet aanspringen in galop, als ik haar dan een keer wat meer laat wachten wordt ze nog wel eens boos :')

Ik rijd de proeven nooit uit mn hoofd. Lijkt me niks haha, al ken ik proeven wel aardig

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:20

ik vind dat draf stukje tussen de keertwendingen ook echt fijn dan kan idd de spanning van de keerwending evt even afvloeien!

hebben jullie nog tips voor die gebroken lijn in de contra trouwens? ik heb het er nog niet met mijn instructrice erover gehad maar draaien jullie echt op X of iets ervoor? als ik pas op X begin met draaien dan kom ik echt niet uit :P dus rij de eerste helft wat scherper zodat ik iets voor X op de AC lijn ben en dan draai ik. hoe doen jullie het?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:54

Dat laatste zo doe ik het ook. Begin de draai net voor de ac lijn zodat ik netjes over x een vloeiend stukje kan laten zien en dan netjes terug naar de hoefslag.