Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:24

Nee, dat snap ik PSvanLot.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:32

Ik heb niet echt andere punten gereden dan dat ik doe als ik echt op wedstrijd ga. Maar ik rij dan wel m'n proef bij de rijvereniging waar ik altijd rij maar nu in een andere baan dan normaal. Super kijkerig want eenden in de slootkant naast de bakrand, spelende pinken in de wei aan de overkant van de sloot. En dan is mijn paard blind aan één kant, heeft het concentratievermogen van een fruitvlieg en heeft last van pollen, vliegjes en zonlicht dus wil vaak z'n hoofd schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:38

c_alsemgeest schreef:
voor de personen die al uitslagen hebben gehad... vinden jullie ook dat de jurering best hoog ligt qua punten?
natuurlijk stuur je je 'beste' proef in, en met een wedstijd is het echt live en een moment opname.
Maar ik vind wel dat sommige percentages wat hoger liggen dan gemiddeld? Voorbeeldje; combi die al bijna een jaar onder de 60% rijdt soms zelfs tegen verlies aan, had nu ruim winst, terwijl de proef niet beter was dan normaal. (paard loopt erg diep en imo niet zuiver in de hoeken)

Hier hoorde ik het van meer mensen, dus vroeg me af of dat een algemeen iets was, of gewoon puur toeval?

Ik zie het ook veel... Mensen die normaal inderdaad altijd onder de 60% rijden nu ineens 60-68% procent.. Met filmpjes die ze trots delen dat je ook denkt hoe dan.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:41

Hier juist niet hoger. Wordt vrijwel hetzelfde gepunt tot iets strenger als op echte wedstrijd,
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 07-05-20 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:47

Yvank_ schreef:
c_alsemgeest schreef:
voor de personen die al uitslagen hebben gehad... vinden jullie ook dat de jurering best hoog ligt qua punten?
natuurlijk stuur je je 'beste' proef in, en met een wedstijd is het echt live en een moment opname.
Maar ik vind wel dat sommige percentages wat hoger liggen dan gemiddeld? Voorbeeldje; combi die al bijna een jaar onder de 60% rijdt soms zelfs tegen verlies aan, had nu ruim winst, terwijl de proef niet beter was dan normaal. (paard loopt erg diep en imo niet zuiver in de hoeken)

Hier hoorde ik het van meer mensen, dus vroeg me af of dat een algemeen iets was, of gewoon puur toeval?

Ik zie het ook veel... Mensen die normaal inderdaad altijd onder de 60% rijden nu ineens 60-68% procent.. Met filmpjes die ze trots delen dat je ook denkt hoe dan.

Dat vind ik vanuit een jury ook matig. Snap dat je wat positief jureert en dan zo net aan een wp zit. Maar tussen 60 en 68% zit wel heel veel verschil.
Wat geef je dan aan een echt goede proef? 80%? Want als je daar op 70% gaat zitten dan is dat niet helemaal eerlijk natuurlijk.

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:49

tammiebels schreef:
Hier juist niet hoger. Wordt vrijwel hetzelfde gepunt tot iets strenger als op echte wedstrijd,

Dit is ook mijn persoonlijke ervaring.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:50

Wat ik voor een echt goeie proef geef? Hoogste is 242 punten in het M, maar dat was kampioenschap.

Nu net 211 in de B, superfijne proef, lekker gereden, word ik blij van. Maar je moet kunnen doseren. Ik maak geen onderscheid tussen wat voor soort paard etc je mee rijdt, ik beoordeel wat ik zie afhankelijk van de klasse waar je in rijdt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:55

daffodil schreef:
Wat ik voor een echt goeie proef geef? Hoogste is 242 punten in het M, maar dat was kampioenschap.

Nu net 211 in de B, superfijne proef, lekker gereden, word ik blij van. Maar je moet kunnen doseren. Ik maak geen onderscheid tussen wat voor soort paard etc je mee rijdt, ik beoordeel wat ik zie afhankelijk van de klasse waar je in rijdt.

Dat doe ik ook niet. Als het goed is is het goed. Jureer weleens op koudbloedenwedstrijden en daar komen toch ook zeker genoeg goed afgerichte paarden voorbij.

Had een D pony in de L2 vorige week met 223. Was een super fijne leerpony die het spelletje kende, het kleine meisje wat er op zat was zo netjes aan het narijden. Super knap.
Had ook een super fijn afgerichte fries in de L1 en een hele leuke haflinger in de B. Super tof om naar te kijken en te beoordelen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:58

tammiebels schreef:

Hier ook.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:01

Ja das echt leuk!

Hmmm ik word nu geconfronteerd met iets waarvan ik denk ok hoe ga ik dit punten. Iemand rijdt de AC lijn op in het M en moet een volte tien meter links rijden en rijdt deze naar rechts.....een onlogische wending. Normaal zou ik bellen, min 2 geven en het onderdeel opnieuw laten rijden. Nu moet ik dus dit onderdeel punten.

Dit is overigens de eerste die ik verkeerd zie rijden :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:03

Ik zou -2 geven en dan de lijn maar beoordelen wat ik gezien heb. De lijn naar de volte naar rechts kan al niet geweldig zijn ben ik bang haha

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:03

M_arjolein schreef:
tammiebels schreef:

Hier ook.

Dit is tot nu toe mijn ervaring ook, wat ik om me heen zie.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:05

Nee PSvanLot dat was ie inderdaad niet.......had heel knap geweest als dat mooi vloeiend was maar helaas :D

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:06

Ik vind niet dat ik ruim gejureerd ben. Wel eerlijk trouwens maar had niet andere punten dan op wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door Twilight1 op 07-05-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:06

Ik mis nu juist het kunnen schrijven bij een jury :') daar leer je zo enorm veel van. Ik heb vooral geleerd dat ik niet kan jureren, veel te streng haha.

Volgens mij is het net als met normale wedstrijden dat sommige juryleden gewoon veel soepeler zijn en anderen gewoon wat 'strenger' of juist realistischer. Alleen heb je nu een jurylid wat je anders misschien nooit tegenkomt, omdat e aan de andere kant van NL wonen. Het blijft ook afhankelijk van zelfreflectie. Ik heb juryleden waar ik echt fan van ben, juist omdat e ook een 2 of 3 geven als het slecht gaat en de 9 of 10 als het goed gaat. Anderen willen absoluut niet bij hen rijden, want die halen die 9 of 10 niet en die vinden de juryleden te streng.

Ik blijf erbij dat je moet kijken naar gemiddelde over een seizoen, soms krijg je te veel punten en soms te weinig, maar gemiddeld toch wat je verdiend.

Moeilijk daffodil. Ik heb het wel eens gehad, werd niet gebeld want ik had het zelf door. Maar ik kreeg volgens mij gewoon cijfer voor e uitvoering en dan -2. Maar als de wending dan raar wordt moet je daar ook wat mee? Ben benieuwd hoe je het oplost.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:07

PSvanLot schreef:
Ik zou -2 geven en dan de lijn maar beoordelen wat ik gezien heb. De lijn naar de volte naar rechts kan al niet geweldig zijn ben ik bang haha

Dit bedoel ik ook dus,haha.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:08

Maar ik heb inderdaad filmpjes en punten voorbij zien komen waarbij ik me afvroeg "hoe dan"; niet voor het been, tegen de hand, van x tot c proberen 'm in galop te krijgen en zo scheef als een hoepel in travers galopperen (in de B) en dan toch twee winstpunten rijden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:14

Hier ook niet hoger gepunt dan anders hoor. Ik vond zelf met het terugkijken van het filmpje dat de middengangen ook gewoon een stuk minder uit de verf komen dan in het echt. Paard loopt altijd 8-en op de midden en uitgestrekte draf en nu een 6,5 op de lange zijde en 7 op de diagonaal. Zelfde voor de middengalop op de lange zijde. Je ziet hem vertrekken en terugkomen, maar wat er in het middenstuk gebeurt is gewoon niet lekker te zien ofzo. Op zo'n filmpje komt het net niet flitsend over lijkt het.

Voor het hh bij A en aw 2x een 6 gekregen met de opmerking dat het slecht zichtbaar is. Tja, zwart paard tegen een donkere bakrand. Dus dat vind ik ook heel niet gek dat ze daar dan een 6 voor geven. In RL had een jury wellicht hoger uitgekomen omdat hij vierkant stond en keurig diagonaalgewijs aw ging en keurig in de aanleuning bleef. Voor de middenstap dan weer wel een 7,5, waar ik zelf lager voor had gegeven omdat hij over de benen mooi ruim was, maar meer halsdaling mocht hebben. We konden ons prima vinden in de beoordeling en bijbehorend commentaar. Alleen maar fijn dat jury's zich hiervoor inzetten :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:15

c_alsemgeest schreef:

Hier vond ik het juist lager dan het gevoel, ook mijn instructrice vond het erg streng en ‘afgeknepen’ gejureerd.

Ik ga trouwens niet door tot ik een foutloze proef heb, stuur op hoe het op dat moment gaat. Bij extreem grote fouten ga ik opnieuw. Er zit een max aan mij en mijn paard hoe vaak ik de proef wil rijden. Het filmen en regelen dat de bak leeg is, is voor mijn gevoel ook nog wel een gedoe. Dus ik ga niet door tot de meest perfecte proef.

Het is net als in het echt eigenlijk. Soms verwacht je geen punten en krijg je ze wel en soms verwacht je hoge punten en krijg je ze niet.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:19

Caritas schreef:
Maar ik heb inderdaad filmpjes en punten voorbij zien komen waarbij ik me afvroeg "hoe dan"; niet voor het been, tegen de hand, van x tot c proberen 'm in galop te krijgen en zo scheef als een hoepel in travers galopperen (in de B) en dan toch twee winstpunten rijden.

Denk dat dat dan ook ligt aan de andere onderdelen. Als je op jouw benoemde onderdelen onvoldoende rijdt, maar andere onderdelen wel correct dan kan je daarmee je punten weer omhoog krijgen.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:21

Sakura789 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hier vond ik het juist lager dan het gevoel, ook mijn instructrice vond het erg streng en ‘afgeknepen’ gejureerd.

Ik ga trouwens niet door tot ik een foutloze proef heb, stuur op hoe het op dat moment gaat. Bij extreem grote fouten ga ik opnieuw. Er zit een max aan mij en mijn paard hoe vaak ik de proef wil rijden. Het filmen en regelen dat de bak leeg is, is voor mijn gevoel ook nog wel een gedoe. Dus ik ga niet door tot de meest perfecte proef.

Het is net als in het echt eigenlijk. Soms verwacht je geen punten en krijg je ze wel en soms verwacht je hoge punten en krijg je ze niet.

Precies dit. Ik rij thuis dus ik heb geen last van een volle bak. Maar ik heb wel iemand die filmt nodig en die heeft ook niet alle tijd van de wereld. Ook rij ik een haflinger dus hoe langer ik rij hoe minder energie zij heeft. Ik hou het op het proefje 2x rijden en dan de beste op sturen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:27

daffodil schreef:

Dit is super fijn om te lezen, hoop dat je mijne ook krijgt haha :D

Qua punten is het hier per jury en regio al heel wisselend. De ene jury waardeert een brave proef met mijn springpaard, hij is correct aan de hulpen maar het spat er niet vanaf. Rijd ik 197 met een gewoon nette proef, ik kan bij een andere jury met zo'n zelfde proef 181 rijden dus dat houd ik voor nu ook maar in gedachten. Denk dat het niet persé aan online ligt dat punten kunnen verschillen maar dat het nu wel meer opvalt. Vond het sowieso leuk om te doen en heb nog een keer ingeschreven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:32

Ik ben misschien niet zo handig met die apps..maar waar moet ik zoeken in mijn knhs naar de uitslag als die er is? :oo

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:34

Punten kunnen soms sowieso enorm wisselen. Ik heb wel vaker dan eens, op dezelfde wedstrijd, 20 punten verschil gereden tussen 2 proeven. En dan waren het wel twee gelijkwaardige proeven qua kwaliteit uiteraard.

Als ruiter is mijn ervaring om het beste af te gaan op je eigen ervaring en hoe je het hebt gedaan t.o.v. andere ruiters (al kan dat helaas niet met de online proeven).

Als ik 2e ben van de 10 met 165 punten en ik heb een goed gevoel over mijn proef, dan ben ik toch tevreden
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 07-05-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:34

Muronia schreef:
Ik ben misschien niet zo handig met die apps..maar waar moet ik zoeken in mijn knhs naar de uitslag als die er is? :oo

Bij 'mijn klasseringen'

Onder wedstrijdhistorie op de computer.