judithh schreef:zelf ben ik ook erg zwaar aan de benen en billen, ik ben helaas gezegend met de aandoeningen..lympfoedeem en lipoedeem niets aan te doen, moet ik mee om gaan. Wat ik aan wil geven is dat er mensen zijn die een "aandoening" hebben waardoor ze zwaarder kunnen zijn dan menig ander.
Dat vind ik heel vervelend voor je, maar eigenlijk maakt dat niets uit. Je paard moet het gewicht sowieso mee dragen. Of dat nou komt door de hele dag patatjes eten of door lympfoedeem en lipoedeem.
Ben zelf ook niet meer dat lichte persoontje helaas. Maar ik maak me er wel druk om. Rijd daarom zelf een bepaald paardje niet. Hoewel ik er wel zwaardere mensen op zo"n type paardje zie zitten. Ik denk dat ieder voor zich zelf moet kunnen uitmaken of ie zijn paard in de weg zit of niet. Helaas geloof ik echter niet dat iemand die zwaar is door het goed mee rijden het probleem van zwaar zijn oplost. Ik heb bij mezelf gewoon een zware rugzak genomen. Een die zich aan mijn rug vormde en een stugge. Die stugge was minder prettig maar bij beide blijft het gewicht storen. Ik hoor dat dit vaker wordt beweerd. Het gewicht blijft toch echter hetzelfde ook al rijd je goed
Is dit dan ergens op gebaseerd. 
Toen was ik echt te dik, nu ben ik gewoon "normaal, tot ietwat te dik"
zijn we nu nog steeds bezig met een discussie waar we niet uit gaan komen?