Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:50

Blue_Eyes schreef:
Ja, hehe. Dat is logisch ook.

In zo'n soort situatie is dat inderdaad vrij voor de hand liggend. Maar in andere situaties kan het wat subtieler zijn, en mijn punt is en blijft dan ook: dat moet je als ouders wel in de gaten houden.
(Huiswerk bijvoorbeeld is niet de enige reden waarom het ten koste van school kan gaan.)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:51

Nee, maar ontspanning buiten schooltijd om is meestal alleen maar goed voor de schoolprestaties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:39

Urielle schreef:
En dat is ook weer moeilijk te bepalen.
Is het kind nerveus omdat de ouders brullend langs de kant staan, omdat er thuis niet goed gereageerd wordt op een minder resultaat? Of is een kind nerveus omdat het zelf veel belang hecht aan het presteren?

Maar juist bij die laatste groep zou ik zorgen dat je als ouder heel bewust blijft opletten of alles nog goed gaat. Dat is nou precies een punt waarop ik denk dat kinderen ongemerkt veel meer druk kunnen voelen dan je als ouder wilt meegeven. Sommige kinderen kunnen erg streng voor zichzelf zijn (en ook al vinden ze het leuk, als het te is, is het toch niet gezond) en dan moet je als ouder toch soms maar even de rem erop zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:01

Daarin verschillen we dus van mening. Je zou mij doodongelukkig gemaakt hebben ermee iig, dus ik zou dat echt per kind bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:09

Urielle schreef:
Daarin verschillen we dus van mening.

Minder dan jij denkt. Maar ik mag denk ik wel concluderen dat de nuances uit mijn verhaal niet helemaal overkomen?

nienke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:28

ik vind het dom als kinderen onder de 12 jaar geen wedstrijden mogen rijden want het slaat nergens op als die kinderen daar blij mee zijn en trouwens of ze nou kunnen rijden of niet dat maakt geen reet uit hoor!!!!! Nors opkijken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:31

nienke1992 schreef:
ik vind het dom als kinderen onder de 12 jaar geen wedstrijden mogen rijden want het slaat nergens op als die kinderen daar blij mee zijn en trouwens of ze nou kunnen rijden of niet dat maakt geen reet uit hoor!!!!! Nors opkijken

Heb je de discussie wel gevolgd? En het is op bokt (ik zie dat je pas 3 berichten hebt) de bedoeling dat je je mening ook onderbouwd...

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:59

Ik las net een aardig stukje in de Linda (ja ik lees de Linda Tong uitsteken ).
Dat wilde ik toch even met jullie delen.

Dit gaat over 'een beetje minder liefde svp', 'weerbare kinderen':

Citaat gezinspsycholoog John Rosemond:
'Wie wil dat zijn kinderen gelukkige volwassenen worden, heeft de plicht ze te frusteren. Denk niet dat het uw plicht is uw kind gelukkig te maken en te houden, want dat is niet zo. Het is uw plicht hen de vaardigheden te schenken die ze nodig zullen hebben om op eigen kracht geluk te veroveren. Want in ieder mensenleven komt een behoorlijke portie narigheid voor. Frustreer uw kind dus, zodat ze daar op een goede manier mee leren omgaan.'

Nog een stukje:
' Die ouder heeft vertrouwen in zijn kind en laat het daarbij, op een liefdevolle manier. Die ouder doet zijn kind niet op 3 verenigingen maar op 1. Als je je niet meer tot het derde cijfer achter de komma met je kind bemoeit, werkt dat heel bevrijdend. Zowel voor het kind als voor de ouder. Dat levert weerbare kinderen op.'

Ik vond het wel toepasselijk. Cool

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:01

Ok,é ik ben mss wel een 13-jarige maar wil je dit even in "kindertaal" vertalen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:12

Daniellev schreef:

Maar goed, is de conclusie nu dat je ze moet frustreren door ze niet op wedstrijden te sturen als ze dat wel willen, of juist door ze wel op wedstrijden te laten gaan en er van uit te gaan dat ze daar hun frustraties tegenkomen? Lachen Je kunt het uitleggen zoals het te pas komt (dus ik waag me er maar niet aan Lachen )

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:16

Shadow0 schreef:
Daniellev schreef:

Maar goed, is de conclusie nu dat je ze moet frustreren door ze niet op wedstrijden te sturen als ze dat wel willen, of juist door ze wel op wedstrijden te laten gaan en er van uit te gaan dat ze daar hun frustraties tegenkomen? Lachen Je kunt het uitleggen zoals het te pas komt (dus ik waag me er maar niet aan Lachen )

Ik leg het uit als frustraties tegenkomen op wedstrijd (zenuwachtig, winst/verlies, prestatie) en daar als kind mee om leren gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:20

Daniellev schreef:
Ik leg het uit als frustraties tegenkomen op wedstrijd (zenuwachtig, winst/verlies, prestatie) en daar als kind mee om leren gaan.

Dat is een manier om het te interpreteren. Maar je zou ook kunnen denken dat het bijvoorbeeld heel zinnig is om ze een keer te frustreren door niet het weekend in te vullen zodat ze met de leegte om moeten gaan (iets wat veel volwassenen verleerd zijn en waar ook veel jongeren veel moeite mee hebben), en niet toe te geven aan hun drang naar externe beoordeling.
Het is maar net wat je erin wilt lezen - zonder aanvullende uitleg is het een erg flexibele tekst.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 02:57

Urielle schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
maar wanneer de kinderen zo zenuwachtig zijn vantevoren door de druk van de ouders die opgelegd wordt niet oke.

En dat is ook weer moeilijk te bepalen.
Is het kind nerveus omdat de ouders brullend langs de kant staan, omdat er thuis niet goed gereageerd wordt op een minder resultaat? Of is een kind nerveus omdat het zelf veel belang hecht aan het presteren?

Ik moest vroeger voor dressuurproefjes, afdansen, toneelvoorstellingen etc. vaak even huilen van de stress. Ben nog steeds voor mijn proef ongeduldig, nerveus en kortaangebonden. Omdat ik een enorme prestatiedrive heb, perfectionistisch ben (dus zelfs 'goed' valt tegen) en veel waarde hecht aan hoe er tegen me aan gekeken wordt. Mijn moeder vindt me goed omdat ik besta Lovers dus die zal het worst wezen of ik eerste ben of laatste (ze vindt het leuk voor me natuurlijk, maar meer ook niet).

De ouders moeten volwassen genoeg zijn om dat zelf te bepalen en niet teveel druk op dr kind zetten en dan niet alleen de negatieve kant voor zo'n kind belichten maar positief benaderen wat wel goed gegaan is en de lat hoeft nog niet zo hoog op die leeftijden,gaan ze zich alleen maar afzetten naarmate ze ouder worden.

Zelf heb ik ook een prestatiedrive en ben perfectionistisch,maar je kunt jezelf trainen en ben daardoor ook nooit meer nerveus of kortaangebonden wanneer ik wedstrijd heb en hoe een ander tegen me aankijkt ben ik al helemaal niet mee bezig,hoef een ander niks te bewijzen namelijk,vind het leuk om wedstrijden te rijden en een leuke combi te zijn met mn paard en de jury mag dan beoordelen wat hij/zij er van vind,gaat het een keer niet goed oke volgende keer beter het is een momentopname,en het is maar hobby hoor waar we plezier in moeten blijven hebben,zou ik aan de diarree staan of moeten kokhalzen of niet kunnen slapen omdat ik op wedstrijd moet nou dan zou ik er mee kappen.

Maarja rijdt al zoveel jaar wedstrijden met verschillende paarden hoe meer kilometers je draait hoe makkelijker dat je wordt en jureer zelf ook dus weet ook wat zich aan de andere kant afspeelt en dat de jury ook maar een mens is.

Je doet gewoon je best en hoopt dat je paard ook meewerkt en dan zie je wel hoe het schip strandt,zo denk ik er over.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:18

Snoop_fan schreef:
Ok,é ik ben mss wel een 13-jarige maar wil je dit even in "kindertaal" vertalen Knipoog

Dat je een kind niet teveel moet beschermen voor de dingen die gebeuren in een leven. Bijv. als je een keer verliest, of als je wint en je krijgt te maken met jaloezie. Dan leg ik het even uit naar het onderwerp wedstrijden toe he.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:16

Ik vind het juist wel goed dat je als kind al wedstrijd rijdt! Kinderen onderling hebben vaak nog minder last van wedstrijdspanning als hun ouders, haha. Doordat ik jong begonnen ben met wedstrijd rijden werd dat al gauw heel gewoon en heb ik nog nooit last gehad van extreme zenuwen, faalangst of wat dan ook. Nou werd ik ook op wedstrijd gestuurd met het olympische principe 'meedoen is belangrijker dan winnen' en hoefde ik het niet te wagen om te zeggen dat het niet goed was gegaan want pony deed altijd z'n best en ik ook dus tja, verliezen hoort erbij.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:36

pearlie schreef:
Ik vind het juist wel goed dat je als kind al wedstrijd rijdt! Kinderen onderling hebben vaak nog minder last van wedstrijdspanning als hun ouders, haha. Doordat ik jong begonnen ben met wedstrijd rijden werd dat al gauw heel gewoon en heb ik nog nooit last gehad van extreme zenuwen, faalangst of wat dan ook. Nou werd ik ook op wedstrijd gestuurd met het olympische principe 'meedoen is belangrijker dan winnen' en hoefde ik het niet te wagen om te zeggen dat het niet goed was gegaan want pony deed altijd z'n best en ik ook dus tja, verliezen hoort erbij.

Ben het hier mee eens. En er zijn zeker kinderen onder de 12 die wel gewoon netjes kunnen rijden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:49

school en hobby ben ik heel strak in... geen van beide mogen ten koste van elkaar gaan... dat betekent dat mijn kids moeten leren om te gaan met hun tijd en kunnen..
mijn oudste voetbalt op redelijk nivo, speelde met duiven op redelijk nivo (dit en vorig jaar op laag pitje ivm verhuizing dus onze 'schuld') alees brengt verplichtingen met zich mee..
zo ook met de jongste dochter: school en wedstrijden/trainingen etc...
Ze mogen alles maar zullen er wel voor moeten werken....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:55

orri schreef:
Ik denk dat het vanaf 9 jaar een mooie leeftijd is en niet in het minste omdat aangeraden vanaf 9 jaar te beginnen met rijden omdat het voor het lichaam en de ontwikkeling beter is.

Ik zou wel eens willen weten of dit waar is! Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de ontwikkeling van het lichaam verstoord wordt door een paar uurtjes per week paard te rijden en door een paar proefjes te rijden. Wel denk ik dat de motorische vaardigheden van een jong kind tekort schieten, maar merk ook dat een kind motorisch juist handiger wordt van het paardrijden!

*kijkt naar nu 10 jarige dochter, die al vanaf 7e bijna dagelijks half uur rijdt, en ziet niets vreemds* Knipoog

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:21

haha ik rijd vanaf mijn 4e al minstens 3 maal per week en ik ben goed ontwikkeld hoor Tong uitsteken

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:34

gehandicapten rijden juist toch ook paard omdat het oa goed voor de spieren enz is?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:03

Ik denk dat het het beste is een categorie te maken voor kinderen tot 12 jaar bijvoorbeeld. Lachen

Ndieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:50

sorry, wat een gezeeeeur. Gaaaap

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:00

@ Jildau ik weet niet,, kan zijn dat het goed uitpakt maar ik kan me voorstellen dat je als 12 jarige niet tegen die ukkies wilt starten

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:15

Ik heb net zo'n prestatiedrive als Urielle. Soms als mijn vader of moeder aan de kant staat te kijken en het gaat op dat moment niet, kan ik ook hélemaal in de stress schieten over hoe ze over me denken etc Vingers aflikken
Maar ik vind het altijd vooral heel leuk om wedstrijden gereden te hebben. Ik rijd ze vanaf m'n 9e

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:28

Monnie_ schreef:
Ik heb net zo'n prestatiedrive als Urielle. Soms als mijn vader of moeder aan de kant staat te kijken en het gaat op dat moment niet, kan ik ook hélemaal in de stress schieten over hoe ze over me denken etc Vingers aflikken

Ervaar je dat als iets positiefs of iets negatiefs?

En de ouders die hier meelezen, zouden jullie het positief of negatief vinden als jullie kind het zo zou ervaren?