Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:13

Ik vind Bokt helemaal niet overdreven woke. Sterker nog, ik vind dat er heel veel ruimte voor verbetering is.

Fly_high schreef:
Maar wat is te zwaar dan? Welke definitie moeten we aanhouden als er geen enkel onderzoek bestaat? Hoe weet je dat iemand "gewoon te zwaar is"?

10%? 15%? 20%? "Mooi plaatje" of "reclame voor de sport"? Zolang het paard goed blijft qua bespiering van de bovenlijn en zuiver loopt?

Goede vraag en dat zal idd expliciet gemaakt moeten worden door middel van onderzoek en dan vermoed ik dat we per type paard echt wel verschillen gaan zien. Maar wil je paardenwelzijn serieus nemen, zal dit wel expliciet gemaakt moeten worden en ook echt op de agenda moeten.

Het blijft een lastig punt he, want het kan heel gevoelig liggen en ook daar moet rekening mee gehouden worden in communicatie.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 02-02-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:15

Fly_high schreef:
10%? 15%? 20%? "Mooi plaatje" of "reclame voor de sport"? Zolang het paard goed blijft qua bespiering van de bovenlijn en zuiver loopt?

Tot ie dat niet meer is, a.g.v. slijtage door overbelasting...
Het duurt echt altijd wel even eer een paard de gevolgen van een te zware belasting laat zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:16

En toch zie ik bij de sterkste man van nederland niet de lange dunne van model.
Maar juist de stevig breed geblokt persoon.
Niet alleen door spieren, maar ook door bouw.

En elk paard kan beter trekken dan dragen.
Ook die smalle fries of kwpn met lange rug.
Daarom vind ik dat altijd een bijzondere uitspaak. Geen 1 paard is eigenlijk een rijpaard. Dat stickertje hebben wij er maar eens op geplakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:19

Babootje schreef:
Fly_high schreef:

Tot ie dat niet meer is, a.g.v. slijtage door overbelasting...
Het duurt echt altijd wel even eer een paard de gevolgen van een te zware belasting laat zien.

Het is dít idd, en mij lijkt het dat je dat moet willen voorkomen. Vaak tegen de tijd dat het paard het echt laat zien, is de schade best groot al. Dat moeten we niet willen, en juist daarom moet er echt wel onderzoek komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:21

DuoPenotti schreef:

Daarom vind ik dat altijd een bijzondere uitspaak. Geen 1 paard is eigenlijk een rijpaard. Dat stickertje hebben wij er maar eens op geplakt.

Dan zijn we weer bij het punt beland dat we er maar beter helemaal niet meer op moeten willen...
Maar er is natuurlijk gewoon verschil in trekpaarden en rijpaarden. De laatste categorie heeft het gewoon makkelijker met de ruiter omdat die met veel minder moeite de juiste spieren kan gebruiken.
Daarom heb ik er ook altijd moeite mee om een Fries een rijpaard te noemen. 9 van de 10 x lopen ze met de rug eruit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:26

dan word hij gewoon slecht gereden.
Zoals momenteel de halve topsport aan rijpaarden, met doorgezakte ruggen.
Ligt dat dan aan rij/trek paard of aan ruiter?
Want de focus op de ruiter dragen lijkt weg. Maar dat is altijd belangrijk, altijd. Daarom is dressuur ook uitgevonden. Voor het paard.

En nee daarbij zeg ik niet stevige ruiters rijden goed en slanke niet, voordat dat er weer van gemaakt word.

Wat ik wel denk dat te veel recreatie ruiters, te weinig aandacht besteden aan dressuur rijden.
En ja die zul je vaker op de tinker als de fjord zien.
Maar ook die paarden kunnen gewoon van achter naar voor gereden worden, met licht contact aan de teugel, ja ondanks dikke speknek en stevige kaak verbinding. En ja dan kunnen ze ook die buik aanspannen en de ruiter dragen.

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan zijn we weer bij het punt beland dat we er maar beter helemaal niet meer op moeten willen...
Maar er is natuurlijk gewoon verschil in trekpaarden en rijpaarden. De laatste categorie heeft het gewoon makkelijker met de ruiter omdat die met veel minder moeite de juiste spieren kan gebruiken.
Daarom heb ik er ook altijd moeite mee om een Fries een rijpaard te noemen. 9 van de 10 x lopen ze met de rug eruit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:29

Fly_high schreef:
Maar wat is te zwaar dan? :) Welke definitie moeten we aanhouden als er geen enkel onderzoek bestaat? Hoe weet je dat iemand "gewoon te zwaar is"?

Wanneer jij een paar miljoen op tafel legt, dan krijg jij je wetenschappelijk bewezen feiten gepresenteerd.
Tot die tijd zullen we het moeten doen met gezond verstand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:33

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Maar wat is te zwaar dan? :) Welke definitie moeten we aanhouden als er geen enkel onderzoek bestaat? Hoe weet je dat iemand "gewoon te zwaar is"?

Wanneer jij een paar miljoen op tafel legt, dan krijg jij je wetenschappelijk bewezen feiten gepresenteerd.
Tot die tijd zullen we het moeten doen met gezond verstand.

De KNHS is niet eens in staat zichzelf te bedruipen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:36

Ninx schreef:
We zijn 10 pagina's verder, en dit is de score tot nu toe:

*opsomming*

Ofwel: niks aan de hand, alles onder controle! Iemand nog een koekje?

_/-\o_

Ik mis alleen nog: ruitergewicht speelt géén enkele rol in de belasting van een paardenrug tijdens het rijden. Of die belasting zwaar is/schade veroorzaakt ligt altijd aan tuig, ondergrond, bouw van het paard, gewicht van het paard, bespiering van het paard, paard is scheef, kunde of onkunde van instructeur, te vroeg of te laat ingereden, verkeerde juryleden, barometerstand, mercurius in retrograde maar nóóit aan ruitergewicht. Wee je gebeente als je zelfs de suggestie maar wekt...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:40

Maar het is toch vrij simpel? Als je een osteopaat laat komen op het moment dat je paard klachten heeft gekregen door jouw gewicht, ben je dus te laat. Als je je paard regelmatig laat checken en het begint wat gevoelig te worden op bv de rug, dan kan zo iemand op een normale manier het gesprek aangaan met de eigenaar. bv:"je paard is wat gevoelig op de rug. Nu is het me opgevallen dat je de laatste tijd bent aangekomen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Wellicht is het beter dat je voorlopig even niet rijd en probeert wat af te vallen. Dan komt dat heel anders over dan dat iemand zegt. Je bent veel te zwaar, je mag niet meer rijden. Uiteraard zal die osteopaat dan de eigenaar en paard wel al wat langer moeten kennen. Maar wachten tot er daadwerkelijk klachten zijn is achter de feiten aan lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:43

Dreamboy schreef:
Maar het is toch vrij simpel? Als je een osteopaat laat komen op het moment dat je paard klachten heeft gekregen door jouw gewicht, ben je dus te laat. Als je je paard regelmatig laat checken en het begint wat gevoelig te worden op bv de rug, dan kan zo iemand op een normale manier het gesprek aangaan met de eigenaar. bv:"je paard is wat gevoelig op de rug. Nu is het me opgevallen dat je de laatste tijd bent aangekomen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Wellicht is het beter dat je voorlopig even niet rijd en probeert wat af te vallen. Dan komt dat heel anders over dan dat iemand zegt. Je bent veel te zwaar, je mag niet meer rijden. Uiteraard zal die osteopaat dan de eigenaar en paard wel al wat langer moeten kennen. Maar wachten tot er daadwerkelijk klachten zijn is achter de feiten aan lopen.

Er zijn natuurlijk behandelaren en zadelmakers die dat subtiel aankaarten.... toch krijgen zij niet zelden de mantel uitgeveegd en ligt het aan de capaciteiten van de behandelaar of zadelmaker, met zelfs slechte recensies online tot gevolg.
Bewustwording kweken kan dus venijnig uitpakken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:46

Ninx schreef:
Dreamboy schreef:

Er zijn natuurlijk behandelaren en zadelmakers die dat subtiel aankaarten.... toch krijgen zij niet zelden de mantel uitgeveegd en ligt het aan de capaciteiten van de behandelaar of zadelmaker, met zelfs slechte recensies online tot gevolg.

Dat klopt. Daarom vind ik het ook een goede zaak dat er maneges zijn waar je boven een bepaald gewicht niet mag rijden. Mits het wegen natuurlijk wel ergens wordt gedaan waar niet iedereen mee kan kijken en er netjes uit gelegd wordt waarom dit slecht is voor de paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:47

Dreamboy schreef:

Ja als er klachten komen door gewicht wel ja.
Er zijn ook mensen die gewoon zonder klachten eens iemand laten checken of het paard nog goed in zijn velletje zit.

Of iig ik laat de tandarts ook niet komen als mijn paard nog maar amper kan eten, maar gewoon elk jaar.
Zadelmaker idem, niet alleen maar als paard me zowat weg schopt als ik met het zadel aan kom :+

En ja dan is het aan je als ruiter, ook als je slank bent, en de Osteo of fysio of wie je ook laat komen en paard ervaart wel klachten om te vragen waardoor kan dat komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:49

DuoPenotti schreef:
Dreamboy schreef:

Ja als er klachten komen door gewicht wel ja.
Er zijn ook mensen die gewoon zonder klachten eens iemand laten checken of het paard nog goed in zijn velletje zit.

Of iig ik laat de tandarts ook niet komen als mijn paard nog maar amper kan eten, maar gewoon elk jaar.
Zadelmaker idem, niet alleen maar als paard me zowat weg schopt als ik met het zadel aan kom :+

En ja dan is het aan je als ruiter, ook als je slank bent, en de Osteo of fysio of wie je ook laat komen en paard ervaart wel klachten om te vragen waardoor kan dat komen.

Precies. En dat bedoelde ik dus met eigen verantwoording van de eigenaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:49

Ninx schreef:
Dreamboy schreef:

Onze oude manege eigenaar zei altijd als mensen les wilden die echt te zwaar waren. "Sorry, zo'n groot paard heb ik niet". Het was niet netjes, maar hij liep wel zijn tijd vooruit daarin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:55

Laten we ook niet vergeten dat overgewicht 9 ui 10 keer reversibel is he?
We praten er soms over alsof het iets is dat vast staat en onmogelijk veranderd kan worden. Er zijn uitzonderingen, maar dat zijn ze dan ook: uitzonderingen.

Wanneer we het hier hadden over problematiek betreffende de onevenredige belasting door ruiters met slechts 1 been en 1 arm, dan is daar gewoon ontzettend weinig aan te doen. Je tovert er geen ledematen aan.

Maar dat is dus het goede nieuws feitelijk... iedere te zware ruiter kan een ruiter worden met een gezond gewicht.
Dus het 'probleem' hoeft geen 'probleem' te zijn.

We kunnen dus eindeloos redeneren, maar de oplossing die het meest voor de hand ligt zou iedereen toch wat optimistischer moeten stemmen? Is het eenvoudig? Nee. Kost het tijd en inspanning? Ja.
Maar zelf het heft ter hand nemen is toch fijner dan gekloot met weegschalen op wedstrijdterreinen, eindeloze discussies en moeizaam gefinancierde onderzoeken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:05

Ja dan heb je het dus over mensen met overgewicht.
En die uitzonderingen zijn er denk ik meer dan men denkt, maar dat maakt geen drol uit voor het onderwerp. Voor het paard.
Maar ik weet ondertussen wat een kapot lijf op meerdere manier kan doen met gewicht.
En ja dat kapotte lijf heeft mij zowel onder als overgewicht gegeven.
Terwijl ik heéél wat meer at met ondergewicht...dus....

Maar dat onderwerp even te laten dan kom je ook weer uit bij mensen met wel een goed bmi maar lang zijn.
Die kunnen dus ook te zwaar zijn als je precies op cijfertjes gaat zitten.
En tegen lange zeggen je moet maar afvallen met goed bmi...mwah....

Dan is wegen en onderzoeken, vooral dat laatste, erg belangrijk. Zodat men ook weet waar men over praat.

Zoals in een eerder geplaatst stuk dat juist de brede paardjes met stevige pootjes wel meer kunnen dragen, maar hier weer betwist word want het stickertje rijpaard hangt er niet aan.

Dus wie heeft er dan gelijk?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:26

Mbt overgewicht, als totaalgewicht incl overtollige kilo's absoluut gezien niet heel hoog uitkomt, is onze focus op overgewicht dan nog daadwerkelijk met het oog op dierenwelzijn of omdat we dikke mensen niet mooi vinden? Je kunt obesitas hebben al met 70 of 80 kilo als je klein bent, is zulk gewicht dan per definitie slecht? Of komt er toch vooral esthetische afweging bij kijken? :)

DuoPenotti schreef:

Naar absolute getallen gekeken wel, maar hij kan dus minder keer eigen gewicht optillen dan die dunne lange die 2x minder weegt. Vanuit die hoek gekeken (hoeveel kracht het kost om eigen zwaar lichaam te dragen en dat kracht tot gewicht verhouding afneemt naarmate je groter wordt) zou het logisch zijn als een arabier 20% eigen gewicht kan dragen terwijl voor een dikbilpaard 15% al meer dan genoeg is. Waarbij 15% van 900 kilo van een shire absoluut gezien nog steeds meer is dan 20% van 450 kilo dat een arabiertje weegt. Die % zijn trouwens zo uit de losse pols erbij gezet.

Plus eenmalige inspanning bij gewichtsheffen is iets anders dan langdurige inspanning bij wandelen/sporten met bepakking. Als je naar de bergsport ofzo kijkt is het zeker gedomineerd door dunne lange modellen ;)

Cer

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:39

Ik dacht dat het over 'te zwaar (voor het paard)' ging.. niet perse over overgewicht.. dat (drama) is er onderweg van gemaakt.
(zoals iemand van 60 kilo niet perse overgewicht heeft, maar wel te zwaar is voor een ponnietje)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:40

Cer schreef:
Ik dacht dat het over 'te zwaar (voor het paard)' ging.. niet perse over overgewicht.. dat (drama) is er onderweg van gemaakt.
(zoals iemand van 60 kilo niet perse overgewicht heeft, maar wel te zwaar is voor een ponnietje)

ja ik ook

maar gaat altijd na een tijdje over mensen die geen doorzettingsvermogen hebben enz enz
Maar er word niet aan bodyshaming gedaan...nee nee
Woke over alles, behalve bij het eigen stokpaardje :')
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-02-23 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:41

Cer schreef:

Precies.
Ik kan prima op een paard of grote pony maar niet op een A of B Welshje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:47

Waarom kun je met 1.70 en 60kg niet op een shet, als hij daar last van zou hebben zou hij het wel zeggen toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:50

Mars schreef:
Waarom kun je met 1.70 en 60kg niet op een shet, als hij daar last van zou hebben zou hij het wel zeggen toch?

en jij wilt zo een punt maken of jezelf belachelijk maken?
Ik ben daar niet aan uit eigenlijk...
Want heb nog niet gehoord dat men het oke vind op welk ras dan ook met 24% te gaan zitten....

en zo slaat een topic wel kapot...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:53

Mars schreef:

dat is ook weer zo... en gezond verstand is ook zo overrated natuurlijk ..

Citaat:
maar gaat altijd na een tijdje over mensen die geen doorzettingsvermogen hebben enz enz
Maar er word niet aan bodyshaming gedaan...nee nee

er zijn mensen met overgewicht die geen doorzettingsvermogen hebben
en bodyshaming wordt soms ook uit de kast getrokken zodat sommige mensen niet hoeven horen dat ze eigenlijk best ongezond zijn (waarbij er nog veel meer dingen ongezond zijn en veel overgewicht door teveel eten / weinig bewegen is er 1 van, en schijnt iets te zijn van de laatste jaren.. )
Maar dat doet in dit topic niet ter zake eigenlijk..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:53

Als je bij voorbaat al zegt dat ik met 1.70 en 60kg niet op een shet kan vind ik het bodyshaming. -O-