Annika Schleu

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:13

Mars

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:03

Ik begrijp iemand als FS dus echt niet met al dat goedpraten omdat je de vijfkamp zo leuk en prachtig vind. Dit is toch om verdrietig van te worden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:08

Mars schreef:
Ik begrijp iemand als FS dus echt niet met al dat goedpraten omdat je de vijfkamp zo leuk en prachtig vind. Dit is toch om verdrietig van te worden?

Dat snap ik ook niet.
Zeker na wat verder kijken duidelijk is dat dit niet een los incident is, maar als je andere jaren OS bekijkt er echt veel vaker paarden vallen enz.
Ik begrijp niet dat dat niet veel meer bekendheid in was.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:08

Mars schreef:

Precies dat laat mooi zien dat we nog een lange weg te gaan hebben.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:10

Mars schreef:

Mag ik ook gewoon vinden dat er wat moet gebeuren aan de regels/paardenwelzijn EN de moderne vijfkamp een prachtige sport vinden?

Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...

Edit:
Sterker nog, als iemand een filmpje van me zou opnemen met een doodgewone manege springwedstrijd en op de moderne vijfkamp zouden jullie niet eens het verschil kunnen zien....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:15

Volgens mij gaat het er ook om dat de huidige vorm gewoon onacceptabel is en dat dat anders moet? Als de paarden met respect worden behandeld, is er volgens mij niets aan de hand. Dat respect is echter heel ver te zoeken, al jaren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:16

Prachtige sport + dierenleed is niet te verenigen imo.

Maar goed er zijn ook mensen die stierenvechten een prachtige ‘sport’ vinden.

Wijzen naar maneges is makkelijk, dat is nu het onderwerp niet. En manegeruiters zijn nog lerende, Olympische atleten moeten het beste van het beste voorstellen. Als iemand mijn sport op deze manier zou vertegenwoordigen zou ik me kapot schamen ipv goedpraten en naar anderen wijzen. Dit kan niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:18

Mars schreef:

Wijzen naar maneges is makkelijk, dat is nu het onderwerp niet. En manegeruiters zijn nog lerende, Olympische atleten moeten het beste van het beste voorstellen. Als iemand mijn sport op deze manier zou vertegenwoordigen zou ik me kapot schamen ipv goedpraten en naar anderen wijzen. Dit kan niet.

Maar het beste van het beste in hun categorie. Niet het beste van het beste in paardrijden, want het moet namelijk meer zijn dan dat.

Ik vraag me al af of het gewoon al geen verbetering zou zijn als de kandidaten al met hun eigen paard zouden mogen starten. Er zijn toch geen soldaten meer, dus dat idee van random paard lijkt me al iets helemaal overbodig, en als elke kandidaat met zijn eigen dier mag starten, dan zou het toch al hopelijk wat verbetering geven

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:19

Mars schreef:

Als er beelden zijn van maneges die hun klanten aanleren om hun paard te schoppen, slaan, in hun bek te trekken : film het vooral en deel het. Blijkbaar is dat de enige manier om de sportwereld wakker te schudden en te gaan verbeteren. Want het maakt mij geen klap uit op welk niveau het gebeurt, het is overal schandalig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:21

Wat mij betreft wordt er een parcours uit gezet van 1 meter hoog, waarbij de ene deelnemer de andere deelnemer op zijn rug moet meenemen (via loting natuurlijk). Zweep en sporen voor degene die op de rug van de ander zit zijn uiteraard gewoon toegestaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:23

Dat filmpje is echt TE erg. Niet even kijken hoe het met het paard is, of ie rad is, maar alleen maar kijken of je er weer zo snel mogelijk op kan om je rondje af te maken....

FS, ik snap als je van paarden houdt, dat je paardrijden leuk vind om te doen. Dat vind ik zelf ook.
Wat ik niet snap is als je van paarden houdt, dat je het leuk vindt dat het vertrouwen van paarden op deze manier misbruikt wordt puur ter meerdere ere en glorie van iemand die werkelijk niets heeft bijgedragen aan de prestatie in de springring. Zoals ik in mijn eerder post al aangeef, de prestatie in de springring is ter meerdere ere en glorie van het paard en zijn opleider. De 5-kamper is hier slechts een passagier en zijn/haar enige bijdrage is proberen het paard zo min mogelijk te storen in zijn prestatie. Wat is daar knap aan, wat voegt dat toe?

En ja manege wedstrijden zijn ook wedstrijden op paarden die niet door de ruiter zijn opgeleid, maar daarom zijn dat ook onderlinge wedstrijden, die nergens over gaan, die alleen tot doel hebben de manegeklanten een leuke dag te bezorgen. Dit is in mijn ogen totaal bizar in serieus competitie verband.
Laatst bijgewerkt door oji op 09-08-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:24

Scum schreef:
Wat mij betreft wordt er een parcours uit gezet van 1 meter hoog, waarbij de ene deelnemer de andere deelnemer op zijn rug moet meenemen (via loting natuurlijk). Zweep en sporen voor degene die op de rug van de ander zit zijn uiteraard gewoon toegestaan.

:') dat ga ik wel kijken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:25

The_Cat schreef:
Maar het beste van het beste in hun categorie. Niet het beste van het beste in paardrijden, want het moet namelijk meer zijn dan dat.

Ze hoeven niet het beste in paardrijden te zijn maar een juiste behandeling van het dier door de sporter + coach lijkt me nu echt een minimum om te verwachten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:34

Focussed schreef:
Iemand wees mij net op deze video/post welke al in mei is geplaatst over het probleem van springen in de vijfkamp.

Amazone rijdt een slechte afstand, komt met paard en al in de sprong en het paard blijft vervolgens liggen. Paard komt uiteindelijk weer in de benen. De amazone weet niet hoe snel ze weer op het paard moet komen en galoppeert direct weer weg. Er wordt geen moment gekeken hoe het paard er aan toe is.
Paard weigert logischerwijs daarna ook dienst.

https://www.instagram.com/p/CO3N4n_H-uR ... =copy_link

@ingedebruin, heb je die post gezien en de tekst erbij gelezen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:42

FiveSports schreef:
Focussed schreef:
Iemand wees mij net op deze video/post welke al in mei is geplaatst over het probleem van springen in de vijfkamp.

Amazone rijdt een slechte afstand, komt met paard en al in de sprong en het paard blijft vervolgens liggen. Paard komt uiteindelijk weer in de benen. De amazone weet niet hoe snel ze weer op het paard moet komen en galoppeert direct weer weg. Er wordt geen moment gekeken hoe het paard er aan toe is.
Paard weigert logischerwijs daarna ook dienst.

https://www.instagram.com/p/CO3N4n_H-uR ... =copy_link

@ingedebruin, heb je die post gezien en de tekst erbij gelezen?

Zeker. Wat is je vraag precies?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:44

Ik snap FS wel. Kan in haar berichten nergens terug vinden dat ze goedkeurt hoe het nu is gegaan, ze vindt alleen afschaffing van het hele onderdeel uit de sport teveel. Omdat ze het zelf zo leuk vindt en hoopt op veranderingen waardoor het beter wordt maar het onderdeel behouden blijft. Ze praat verder nergens het nalaten en gebrek aan kunde van andere sporters goed (en zo wel, dan heb ik er over heen gelezen en dan bij deze excuses).

Als je al paard rijdt en je vindt die andere sporten ook gaaf, dan kan ik me er best iets bij indenken dat dat leuk is om ergens in te combineren. Het is alleen jammer dat er overduidelijk ook sporters meedoen die overduidelijk niet het paardrijden het leukste onderdeel vinden of daar het meeste kaas van gegeten hebben. Het is een onderdeel wat zo snel mogelijk gereden moet worden, dus je rijdt die lijnen maar zo kort mogelijk en dat beest onder je kijkt maar hoe die het oplost. Als ie onderweg een blessure oploopt is dat niet jouw probleem, want niet jouw paard. Zolang er geen verantwoordelijkheidsgevoel of horsemanship tussen de oren van die sporters komt te zitten, zal dat vrees ik ook niet gaan veranderen als je het format (zsm over dat parcours heen janken, pun intended) laat zoals het nu is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:47

oji schreef:
Dat filmpje is echt TE erg. Niet even kijken hoe het met het paard is, of ie rad is, maar alleen maar kijken of je er weer zo snel mogelijk op kan om je rondje af te maken....

FS, ik snap als je van paarden houdt, dat je paardrijden leuk vind om te doen. Dat vind ik zelf ook.
Wat ik niet snap is als je van paarden houdt, dat je het leuk vindt dat het vertrouwen van paarden op deze manier misbruikt wordt puur ter meerdere ere en glorie van iemand die werkelijk niets heeft bijgedragen aan de prestatie in de springring. Zoals ik in mijn eerder post al aangeef, de prestatie in de springring is ter meerdere ere en glorie van het paard en zijn opleider. De 5-kamper is hier slechts een passagier en zijn/haar enige bijdrage is proberen het paard zo min mogelijk te storen in zijn prestatie. Wat is daar knap aan, wat voegt dat toe?

En ja manege wedstrijden zijn ook wedstrijden op paarden die niet door de ruiter zijn opgeleid, maar daarom zijn dat ook onderlinge wedstrijden, die nergens over gaan, die alleen tot doel hebben de manegeklanten een leuke dag te bezorgen. Dit is in mijn ogen totaal bizar in serieus competitie verband.

Op de maneges die ik ken zou je wel van het paard afgesleurd en weggejaagd worden als je hem zo slecht zou behandelen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:47

dit onderdeel vervangen, de echte cavalerist gaat anders met zijn paard om,

terug naar deze samenstelling:

Op de Olympische Spelen uit de klassieke oudheid (776-393 v.C.) was het hoofdonderdeel de Pentatlon of Vijfkamp. Deze bestond uit: hardlopen, worstelen, verspringen, speerwerpen en discuswerpen. Degene die deze klassieke Vijfkamp won, werd gezien als Kampioen van de Spelen (Victor Ludorum, klik hier).

In 1896 initieerde baron Pierre de Coubertin in Athene de moderne Olympische Spelen. Daarbij werd besloten om, als opvolger van de klassieke Vijfkamp, vanaf 1912 een Moderne Vijfkamp in te stellen. Deze nieuwe Olympische discpline werd samengesteld op basis van de militaire basisvaardigheden aan het begin van de 20e eeuw: hardlopen, zwemmen, schieten, schermen en paardrijden .

In 1916 besloot het Nederlandsch Olympisch Comité (NOC, thans NOC*NSF) om in samenwerking met de toenmalige Land- en Zeemacht (thans Defensie) de eerste vijfkamp voor officieren te organiseren. Daarbij werd het onderdeel paardrijden vervangen door handgranaatwerpen, opdat ook niet-bereden militairen konden deelnemen.

Het zo ontstane alternatief voor de Moderne Vijfkamp werd Militaire Vijfkamp en later (van 1935 tot 2005) Nationale Vijfkamp genoemd: hardlopen, zwemmen, schieten, schermen en handgranaatwerpen

In 1931 stelde het NOC als stimulans en waardering voor deze zeer moeilijke combinatie van vijf sporten het Militaire Vijfkampkruis NOC (thans Nationale Vijfkampkruis NOC*NSF) in, dat met terugwerkende kracht vanaf 1916 werd verleend voor prestaties in de Militaire Vijfkamp (met handgranaatwerpen) en de Moderne Vijfkamp (met paardrijden)

https://www.sportonderscheidingen.nl/ge ... e-vijfkamp

willen we dat het verandert: NOC/NSF aanspreken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:58

Mars schreef:
The_Cat schreef:

Ze hoeven niet het beste in paardrijden te zijn maar een juiste behandeling van het dier door de sporter + coach lijkt me nu echt een minimum om te verwachten.

Dat is waar :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:09

ingedebruijn schreef:

In het stuk staat:
Citaat:
In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare.

Ik vind het bijzonder (niet naar jou persoonlijk) dat er verschillende zijn die doen alsof elke vijfkamper denkt dat het normaal is om paarden te mishandelen. Terwijl dat dus totaal niet het geval is.
Niet echt een vraag eigenlijk :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:11

FiveSports schreef:
ingedebruijn schreef:

In het stuk staat:
Citaat:
In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare.

Ik vind het bijzonder (niet naar jou persoonlijk) dat er verschillende zijn die doen alsof elke vijfkamper denkt dat het normaal is om paarden te mishandelen. Terwijl dat dus totaal niet het geval is.
Niet echt een vraag eigenlijk :o

Van mij hoeft het onderdeel er niet eens uit zolang er met respect naar de dieren gehandeld wordt. Net als in alle andere disciplines van de paardensport. Ik vind het echter volledig terecht dat het nu onder een vergrootglas ligt en dat er hard op gereageerd wordt. In welke discipline dan ook. Want het is wel duidelijk na zoveel jaar dat er anders gewoon niets aan gedaan wordt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:13

Snadrem schreef:
Ik snap FS wel. Kan in haar berichten nergens terug vinden dat ze goedkeurt hoe het nu is gegaan, ze vindt alleen afschaffing van het hele onderdeel uit de sport teveel. Omdat ze het zelf zo leuk vindt en hoopt op veranderingen waardoor het beter wordt maar het onderdeel behouden blijft. Ze praat verder nergens het nalaten en gebrek aan kunde van andere sporters goed (en zo wel, dan heb ik er over heen gelezen en dan bij deze excuses).

Klopt, behalve dat ik een hij ben :P
Als de FEI ervoor verantwoordelijk zou worden en het zou betekenen dat de helft niet mag rijden, tjah so be it dan, blijkbaar kunnen ze het niet dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:16

MCE schreef:
dit onderdeel vervangen, de echte cavalerist gaat anders met zijn paard om,

terug naar deze samenstelling:

Op de Olympische Spelen uit de klassieke oudheid (776-393 v.C.) was het hoofdonderdeel de Pentatlon of Vijfkamp. Deze bestond uit: hardlopen, worstelen, verspringen, speerwerpen en discuswerpen. Degene die deze klassieke Vijfkamp won, werd gezien als Kampioen van de Spelen (Victor Ludorum, klik hier).

In 1896 initieerde baron Pierre de Coubertin in Athene de moderne Olympische Spelen. Daarbij werd besloten om, als opvolger van de klassieke Vijfkamp, vanaf 1912 een Moderne Vijfkamp in te stellen. Deze nieuwe Olympische discpline werd samengesteld op basis van de militaire basisvaardigheden aan het begin van de 20e eeuw: hardlopen, zwemmen, schieten, schermen en paardrijden .

In 1916 besloot het Nederlandsch Olympisch Comité (NOC, thans NOC*NSF) om in samenwerking met de toenmalige Land- en Zeemacht (thans Defensie) de eerste vijfkamp voor officieren te organiseren. Daarbij werd het onderdeel paardrijden vervangen door handgranaatwerpen, opdat ook niet-bereden militairen konden deelnemen.

Het zo ontstane alternatief voor de Moderne Vijfkamp werd Militaire Vijfkamp en later (van 1935 tot 2005) Nationale Vijfkamp genoemd: hardlopen, zwemmen, schieten, schermen en handgranaatwerpen

In 1931 stelde het NOC als stimulans en waardering voor deze zeer moeilijke combinatie van vijf sporten het Militaire Vijfkampkruis NOC (thans Nationale Vijfkampkruis NOC*NSF) in, dat met terugwerkende kracht vanaf 1916 werd verleend voor prestaties in de Militaire Vijfkamp (met handgranaatwerpen) en de Moderne Vijfkamp (met paardrijden)

https://www.sportonderscheidingen.nl/ge ... e-vijfkamp

willen we dat het verandert: NOC/NSF aanspreken

Handgranaatwerpen! Gelukkig is dat er nu ook uit. Op Koningsdag vervangen door w.c.potwerpen. Daar doet men in elk geval niemand kwaad mee....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:20

Ik stel voor om het paardrijden te vervangen door hindernisbaan (of hoe dat ook heten mag: tijgeren onder prikkeldraad door, jezelf optrekken aan een touw of klimmend over de muur heen etc.)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:23

FiveSports schreef:
Klopt, behalve dat ik een hij ben :P
Als de FEI ervoor verantwoordelijk zou worden en het zou betekenen dat de helft niet mag rijden, tjah so be it dan, blijkbaar kunnen ze het niet dan.

Sorry, aanname!! :')