Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:50

Bodiwi schreef:
Gini schreef:
Er zijn basissport proeven gestart en jij zegt dat het niveau bedroevend was en jij zegt dat het dan daarbij ophoudt. Ik stel dat in vraag. Waarom moet het daar ophouden?

Heb je enig idee wat het kost om alle juryleden bij te scholen? En dat voor een paar internethelden? Niemand die er daadwerkelijk gebruik van gaat maken? Alsjeblieft niet, ik vind de afdracht al hoog genoeg zoals hij is zonder die ongein.


Hoe is dat in zijn werk gegaan voor de lage proeven? Zijn dat alleen juryleden met een bijscholing?

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 15:09

Ik vind dat er geen verschil in beoordeling van een proef met of zonder bit zou moeten zijn. Een paard dat goed is afgericht loopt bitloos precies hetzelfde als met bit en misschien wel beter. Dat je bitloos geen aanleuning of verzameling kan krijgen is onzin. Dus wat mij betreft gewoon bitloos in alle klassen toelaten en niemand bijscholen.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:17

manubres schreef:
@Pipodipo
Ik denk juist het tegenovergestelde. Dat stang en trens vaak problemen met de africhting verdoezeld. Joyce heeft een superfijn afgericht paard, maar waarschijnlijk een gevoelige mond. Waarschijnlijk is zo'n paard enorm afgeleid als hij zoveel ijzer in de mond krijgt en geef het dier eens ongelijk. Waarom zou een dier zo'n martelwerktuig in zijn mond fijn moeten vinden? Welke idioot heeft dat bedacht?

Nou goed, tot nu toe heb ik mijn best gedaan om informatie met je uit te wisselen en begrip op te brengen voor je mening. Maar in deze post en ook na deze, lees ik voornamelijk tekenen van vooringenomenheid en daar kan ik heel erg weinig mee. Je doet aannames over het paard van Joyce terwijl je dat dier niet goed genoeg kent om het zeker te weten. Daarna doe je aannames over de hoeveelheid ijzer en dat dat afleidt en op de koop toe noem je het een martelwerktuig. Je doet nu een beetje alsof met bit paardrijden per definitie mishandeling is en altijd slecht is, waardoor bitloos automatisch altijd goed is. Laat ik het zo zeggen, slecht paardrijden is heel vervelend om naar te kijken en het maakt mij dan niet zo veel uit of dat met bit, hoofdstel, sporen, zweep of barebackpad is.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 15:32

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
@Pipodipo
Ik denk juist het tegenovergestelde. Dat stang en trens vaak problemen met de africhting verdoezeld. Joyce heeft een superfijn afgericht paard, maar waarschijnlijk een gevoelige mond. Waarschijnlijk is zo'n paard enorm afgeleid als hij zoveel ijzer in de mond krijgt en geef het dier eens ongelijk. Waarom zou een dier zo'n martelwerktuig in zijn mond fijn moeten vinden? Welke idioot heeft dat bedacht?

Nou goed, tot nu toe heb ik mijn best gedaan om informatie met je uit te wisselen en begrip op te brengen voor je mening. Maar in deze post en ook na deze, lees ik voornamelijk tekenen van vooringenomenheid en daar kan ik heel erg weinig mee. Je doet aannames over het paard van Joyce terwijl je dat dier niet goed genoeg kent om het zeker te weten. Daarna doe je aannames over de hoeveelheid ijzer en dat dat afleidt en op de koop toe noem je het een martelwerktuig. Je doet nu een beetje alsof met bit paardrijden per definitie mishandeling is en altijd slecht is, waardoor bitloos automatisch altijd goed is. Laat ik het zo zeggen, slecht paardrijden is heel vervelend om naar te kijken en het maakt mij dan niet zo veel uit of dat met bit, hoofdstel, sporen, zweep of barebackpad is.


Haha...fijn dat je je best voor me doet :o
Het paard van Joyce ken ik heel goed. Maar zal nog even aan Joyce zelf vragen hoe het precies zat.
En absoluut heb je gelijk dat ik aannames doe. Dit hele stuk is gebaseerd op mijn aannames en mijn mening, ervaring, gevoelens en gedachten. Daar zit geen wetenschappelijke bewezen feiten bij. En jij mag jouw mening geven...en die kan verschillen met de mijne...maar dat mag...

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:34

Gini schreef:
Hoe is dat in zijn werk gegaan voor de lage proeven? Zijn dat alleen juryleden met een bijscholing?

Inmiddels zullen de opleidingen daar wel op aangepast zijn, maar als het goed is, is de rest inderdaad bijgeschoold. In het begin was bitloos een aparte rubriek met dus ook speciaal opgeleide juryleden. Daar deden dan hooguit 2 mensen aan mee wat het natuurlijk al niet erg interessant maakte om zo'n rubriek te organiseren.

Er is dus echt al wel veel moeite (en geld!) gestoken om de bitloos ruiters wat tegemoet te komen. Voorlopig heeft het vooral een bak geld gekost met weinig resultaat. Prima als mensen daar dan dankbaar gebruik van maken! Echter lees je ondertussen nog niks als gemiep en commentaar en dat is gewoon niet terecht.

En ja, misschien is de mening verzameling kan niet zonder bit wat ouderwets. Ik ben zelf ook niet van die mening overtuigd, echter hebben de bitloos ruiters deze mening zelf onderstreept door simpelweg hun paard bagger voor te stellen. Dat kun je KNHS niet verwijten. Ook het willen bijscholen van de juryleden zie ik enkel positief. Voor veel juryleden zal het ook even apart zijn omdat je het niet veel ziet en het laatste wat je wil is een jury die in het hokje zit en denkt.. "Wat moet ik hier nou weer mee?".

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:57

manubres schreef:
@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

En dat vind ik nou altijd jammer dat men oordeeld vanaf foto's.
Foto's zijn momentopnames. Kan net 2 seconde zo zijn dat je een paard even een hulp geeft, dat moment net op de foto staat en bam, men vind het heftig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:16

Popstra schreef:
manubres schreef:
@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

En dat vind ik nou altijd jammer dat men oordeeld vanaf foto's.
Foto's zijn momentopnames. Kan net 2 seconde zo zijn dat je een paard even een hulp geeft, dat moment net op de foto staat en bam, men vind het heftig.

Ik zie foto's waarvan ik zou willen dat ik ze had :=.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:28

manubres schreef:
@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

Werd nieuwsgierig dus ben ook gaan kijken (ja het was even druk op je profiel listiglistje) en ik zie eigenlijk overal een mooie verbinding. Los of max een licht contact? :? Zelfs op de heide zie ik een paard wiens enthousiasme geduldig en rustig getemperd wordt.

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:39

@Manubres Ik zoek een instructie die verstand heeft van biomechanica. Die luistert en kijkt naar het paard. Die ontspanning, durchlassigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die ziet dat je verzameling alleen kunt krijgen door ontspanning en lossigheid. En die daarnaast ook luistert naar de ruiter en kijkt wat die nodig heeft. Ipv les geven van "zo moet het" meer coachen en samen de juiste weg vinden.[/quote]

Heb je al zo'n instructrice gevonden?
Zo Nee.
Kijk eens op Pure rijkunst op Facebook. Kinecis.
Zij weet hoe biomechanica echt in mekaar zit.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 17:13

Popstra schreef:
manubres schreef:
@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

En dat vind ik nou altijd jammer dat men oordeeld vanaf foto's.
Foto's zijn momentopnames. Kan net 2 seconde zo zijn dat je een paard even een hulp geeft, dat moment net op de foto staat en bam, men vind het heftig.


Een momentopname is ook een moment waarop een paard er last van kan hebben.
Vaak ben je er zelf niet van bewust dat er meerdere of zelfs veel momentopnames zijn waarbij je paard niet blij is. Ik heb zelf bij mijn foto's dat ik zie dat ik met mijn spoor behoorlijk in de buik prik. Momentopname...maar toch denk ik dat ik het vaker doe en mss wat minder vaak zou moeten doen....

Ayasha schreef:
manubres schreef:
@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

Werd nieuwsgierig dus ben ook gaan kijken (ja het was even druk op je profiel listiglistje) en ik zie eigenlijk overal een mooie verbinding. Los of max een licht contact? :? Zelfs op de heide zie ik een paard wiens enthousiasme geduldig en rustig getemperd wordt.


Absoluut een geweldig paard, eentje die zo is gebouwd dat hij het werk waarschijnlijk makkelijk aan kan. Toch zie ik wel op sommige foto's een terugwerkende hand. Maar zeg niet dat ik dit gelijk veroordeel...het is slechts een constatering. Het plaatje van de eerste twee foto's geeft mij dat TOP gevoel waar ik echt van kan genieten....een totaal losgelaten paard dat aangespannen is in ontspanning met het neusje eruit, de hals op lengte en een fijn teugelcontact.

MargrietJonk schreef:
@Manubres Ik zoek een instructie die verstand heeft van biomechanica. Die luistert en kijkt naar het paard. Die ontspanning, durchlassigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die ziet dat je verzameling alleen kunt krijgen door ontspanning en lossigheid. En die daarnaast ook luistert naar de ruiter en kijkt wat die nodig heeft. Ipv les geven van "zo moet het" meer coachen en samen de juiste weg vinden.


Heb je al zo'n instructrice gevonden?
Zo Nee.
Kijk eens op Pure rijkunst op Facebook. Kinecis.
Zij weet hoe biomechanica echt in mekaar zit.[/quote]

Even gekeken en geen idee waar ze zit?
En helaas staat er op de website:
"Er zijn (nog) geen instructeurs gekwalificeerd om op dit niveau les te geven. Wanneer in deze situatie verandering komt, zal dat hier meteen vermeld worden."
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-10-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

listiglistje

Berichten: 14430
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:27

Ach het gaat niet om mij, paard was een flinke krachtpatser van 1.82 en soms heel enthousiast,
daarbij een wobbler en een lastig lijf (zou nooit geschikt zijn als rijpaard en moest eigenlijk naar de slacht als 2 jarige)
Trouwens dit was tijdens een clinic waar we nog geen Z2 reden en allebei met een vreemde instructeur flink over de grens moesten :o
Dus foto's is altijd een moment ja...daarbij ben ik geen topamazone :D

Ik mis hem, helaas in mei verloren aan koliek... maar had veel capaciteiten voor de subtop, ondanks zijn en mijn beperkingen :+:

Niobe

Berichten: 8035
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:34

listiglistje schreef:
Ach het gaat niet om mij, paard was een flinke krachtpatser van 1.82 en soms heel enthousiast,
daarbij een wobbler en een lastig lijf (zou nooit geschikt zijn als rijpaard en moest eigenlijk naar de slacht als 2 jarige)
Trouwens dit was tijdens een clinic waar we nog geen Z2 reden en allebei met een vreemde instructeur flink over de grens moesten :o
Dus foto's is altijd een moment ja...daarbij ben ik geen topamazone :D

Ik mis hem, helaas in mei verloren aan koliek... maar had veel capaciteiten voor de subtop, ondanks zijn en mijn beperkingen :+:



Foto's zijn inderdaad geen goede hulpmiddelen voor het beoordelen van combinaties.
Was op zich wel handig geweest, lekker thuiswerken als jurylid.

Sterkte met het verlies Y;(

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 17:37

listiglistje schreef:
Ach het gaat niet om mij, paard was een flinke krachtpatser van 1.82 en soms heel enthousiast,
daarbij een wobbler en een lastig lijf (zou nooit geschikt zijn als rijpaard en moest eigenlijk naar de slacht als 2 jarige)
Trouwens dit was tijdens een clinic waar we nog geen Z2 reden en allebei met een vreemde instructeur flink over de grens moesten :o
Dus foto's is altijd een moment ja...daarbij ben ik geen topamazone :D

Ik mis hem, helaas in mei verloren aan koliek... maar had veel capaciteiten voor de subtop, ondanks zijn en mijn beperkingen :+:


Jee, wat enorm verdrietig. En wat knap om zo'n paard dan op deze manier aan het lopen te krijgen. Respect.

@Niobe...stilstaand beeld of foto's zijn soms best een goed hulpmiddel. Ik gebruik het vaak om mijn rijfilmpjes te analyseren en de manier van lopen van mijn paard te beoordelen. Je kan bijv.aan de beenzetting veel zien. Maar ben het wel eens dat je dan meerdere stilstaande beelden moet pakken om een algemener beeld te krijgen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-10-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Niobe

Berichten: 8035
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:48

manubres schreef:
@Niobe...stilstaand beeld of foto's zijn soms best een goed hulpmiddel. Ik gebruik het vaak om mijn rijfilmpjes te analyseren en de manier van lopen van mijn paard te beoordelen. Je kan bijv.aan de beenzetting veel zien. Maar ben het wel eens dat je dan meerdere stilstaande beelden moet pakken om een algemener beeld te krijgen.



Ja oké, in die zin wel! Maar een combinatie kan echt gemaakt of gebroken worden door middel van een foto, dus van een ander neem ik het altijd met een korreltje zout

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:00

manubres schreef:
listiglistje schreef:
Ach het gaat niet om mij, paard was een flinke krachtpatser van 1.82 en soms heel enthousiast,
daarbij een wobbler en een lastig lijf (zou nooit geschikt zijn als rijpaard en moest eigenlijk naar de slacht als 2 jarige)
Trouwens dit was tijdens een clinic waar we nog geen Z2 reden en allebei met een vreemde instructeur flink over de grens moesten :o
Dus foto's is altijd een moment ja...daarbij ben ik geen topamazone :D

Ik mis hem, helaas in mei verloren aan koliek... maar had veel capaciteiten voor de subtop, ondanks zijn en mijn beperkingen :+:


Jee, wat enorm verdrietig. En wat knap om zo'n paard dan op deze manier aan het lopen te krijgen. Respect.


Kijk. En dat is het probleem van foto’s en zelfs gewoon mensen beoordelen. Je weer nooit het verhaal en sommige ruiters kunnen een vreselijk moeilijk paard (omwille van bouw, karakter of andere issues. Of een combinatie van) er relatief makkelijk uit laten zien. En zodra je dan meer achtergrond hebt kan he enkel concluderen dat de kritiek wellicht wat hard was. Daarom is paardenwelzijn verbeteren zo’n traag, log proces.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:02

listiglistje schreef:
Ach het gaat niet om mij, paard was een flinke krachtpatser van 1.82 en soms heel enthousiast,
daarbij een wobbler en een lastig lijf (zou nooit geschikt zijn als rijpaard en moest eigenlijk naar de slacht als 2 jarige)
Trouwens dit was tijdens een clinic waar we nog geen Z2 reden en allebei met een vreemde instructeur flink over de grens moesten :o
Dus foto's is altijd een moment ja...daarbij ben ik geen topamazone :D

Ik mis hem, helaas in mei verloren aan koliek... maar had veel capaciteiten voor de subtop, ondanks zijn en mijn beperkingen :+:

Wat verdrietig, heel veel sterkte alsnog. De foto's zijn geweldig en ik hoop dat je ernaar kunt kijken met een glimlach op je gezicht en in je hart.

Elisa2

Berichten: 38102
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:26

Stang en trens is geen martelwerktuig, ik heb meerdere dressuurpaarden gereden op hoger niveau met trens en S&T. De reden waarom je een S&T gebruikt nadat je paard fijn loopt op de trens is omdat je verfijnder in kan werken ermee. Dus zo gebruikt is het juist vriendelijker dan een trens. En dan nog hebben paarden zelf ook hun voorkeuren qua bit en optoming.

Ik ben het ermee eens dat je veel dressuurruiters ziet met doorgeslagen stangen en strakke stangteugels. Van mij mag daar wel strenger op afgerekend worden in de proeven want dat is niet zoals het hoort en dat geeft dus ook dit beeld. Maar dat ligt aan de ruiter, niet aan de optoming.

Oja een leuk voorbeeld is Alize Froment, die rijdt GP met S&T en GP bitloos. Ik vind dat echt knap en dat is echt een portie vakmanschap waar je u tegen zegt.
Bitloos zou van mij ook op alle niveau's toe worden gestaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:35

Hoe verfijn je met S&T?

Electra63

Berichten: 18083
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:51

TS,
Als ik zo jouw berichten lees, heb jij je weinig in de wedstrijdsport verdiept en zie je weinig wedstrijden of trainingen op sub- of topniveau.
Bitloos is al jaren tot M2 toegestaan, S&T op nationaal niveau niet meer verplicht.in Z2 wordt de laatste jaren uberstreichen gevraagd.
Ik volg wat topruiters op Social Media en ik zie toch regelmatig paarden in de paddock of wei. En ik zie ook wel tussendoor(ontspannen) buitenritjes voorbij komen.
De veranderingen /verbeteringen zijn al een tijdje bezig, maar je moet dat wel (willen) zien.

Maar (ver-)oordelen terwijl je zelden naar wedstrijden gaat en niet op de hoogte bent van de veranderingen binnen de sport, vind ik daarom best vreemd.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:43

@Electra63, eens.
Er is ook een vreemd idee dat iets NIET doen, haast per definitie beter en fijner voor het paard is.
Géén S&T
Géén wedstrijden
Géén sporen
Géén stress
Géén ... noem maar op.

Ik ben het er echter niet mee eens dat iets niet doen per definitie beter is voor een paard.
Ergens wordt het voorbeeld aangehaald van een gestrest paard dat liever niet meegaat op wedstrijd. Mijn ervaring is dat je bange paarden juist wel mee moet nemen. Wel gedoseerd en met alle begrip voor zijn gemoedsgesteldheid. Maar uiteindelijk krijg je vaak een paard dat meer durft en gelukkiger is met zichzelf.

Paarden die gefokt zijn om te presteren hebben afwisseling nodig en moeten worden uitgedaagd. Natuurlijk hoeft dat niet per definitie via de wedstrijdsport, maar dat algehele nietsdoen als ideaal is bezijden de werkelijkheid zoals ik die ervaar...

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 22:55

Electra63 schreef:
TS,
Als ik zo jouw berichten lees, heb jij je weinig in de wedstrijdsport verdiept en zie je weinig wedstrijden of trainingen op sub- of topniveau.
Bitloos is al jaren tot M2 toegestaan, S&T op nationaal niveau niet meer verplicht.in Z2 wordt de laatste jaren uberstreichen gevraagd.
Ik volg wat topruiters op Social Media en ik zie toch regelmatig paarden in de paddock of wei. En ik zie ook wel tussendoor(ontspannen) buitenritjes voorbij komen.
De veranderingen /verbeteringen zijn al een tijdje bezig, maar je moet dat wel (willen) zien.

Maar (ver-)oordelen terwijl je zelden naar wedstrijden gaat en niet op de hoogte bent van de veranderingen binnen de sport, vind ik daarom best vreemd.


Klopt...ik ben ongeveer al 7 jaar niet meer actief in de sport en ging in die tijd ook weinig naar wedstrijden. Wel ben ik de topsport blijven volgen (die volg ik al 34 jaar). Ik ben juist in de periode dat ik niet actief was tot andere inzichten gekomen en vooral andere gevoelens tav de sport gekregen. Waarom zou dat niet kunnen, dat heeft mi niks te maken met mijn kennis tav regeltjes. Ik ben trouwens wel erg benieuwd waar jij iemand een Grand Prix proef met trens hebt zien rijden...en dan bedoel ik op een wedstrijd en niet thuis. Stuur mij aub een filmpje! Ik zeg ook niet dat ik alle wijsheid in pacht heb. Alles wat ik zeg is mijn mening, mijn gedachten, mijn kennis en mijn gevoel.

Kendra schreef:
@Electra63, eens.
Er is ook een vreemd idee dat iets NIET doen, haast per definitie beter en fijner voor het paard is.
Géén S&T
Géén wedstrijden
Géén sporen
Géén stress
Géén ... noem maar op.

Ik ben het er echter niet mee eens dat iets niet doen per definitie beter is voor een paard.
Ergens wordt het voorbeeld aangehaald van een gestrest paard dat liever niet meegaat op wedstrijd. Mijn ervaring is dat je bange paarden juist wel mee moet nemen. Wel gedoseerd en met alle begrip voor zijn gemoedsgesteldheid. Maar uiteindelijk krijg je vaak een paard dat meer durft en gelukkiger is met zichzelf.

Paarden die gefokt zijn om te presteren hebben afwisseling nodig en moeten worden uitgedaagd. Natuurlijk hoeft dat niet per definitie via de wedstrijdsport, maar dat algehele nietsdoen als ideaal is bezijden de werkelijkheid zoals ik die ervaar...


Dat was mijn paard en wat ik al zei....vaak op concours gaan maakte geen verschil. Elke keer dezelfde stress. Ze werd er echt niet gelukkig van en dan moet je concluderen als ruiter dat je paard er niet geschikt voor is. Neem Edward met Undercover...terecht gestopt. Dat paard deed je er echt geen plezier mee.

@ Aysha Een oordeel over iemand die te snel oordeelt is ook een oordeel :D
En ik zei alleen wat ik zag en ze zegt zelf dat ze van de instructeur flink over de grens moest, dus zo raar was het niet wat ik zag...

@Elisa2 Ik ga Alize Froment opzoeken, zegt me zo even niks.

Mooi om even te lezen....Kijken naar het paard...helemaal mee eens. En alleen S & T bij goede afgerichte paarden en deskundige ruiters.

https://www.dressuur.nl/artikelen/de-st ... aan/11034/

https://www.dressuur.nl/berichten/11118/11118/

Door het trainen van een nieuw paard ben ik de laatste tijd veel in aanraking gekomen met mensen die veel verstand hebben van biomechanica en hoe je in balans op een juist zadel zit. Het valt me gewoon op dat veel ruiters het niet op orde hebben. Tuurlijk gaat het op bepaalde vlakken wel beter met het paardenwelzijn dat zal ik niet ontkennen. Maar het rijden zelf vind ik vaak niet prettig om naar te kijken.
Wat ik al eerder vertelde ging ik naar de hengstencompetitie en genoot ik enorm van de L/M groep, maar toen de paarden met stang en trens kwamen ben ik weggegaan, vreselijk hoe de paarden liepen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-10-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Elisa2

Berichten: 38102
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:53

Ayasha schreef:
Hoe verfijn je met S&T?


Doordat je veel minder grote hulpen hoeft te geven, bij wijze van spreken ipv je hand sluiten kan je pink sluiten al genoeg zijn waardoor je dus juist minder met je hand doet. (bij correct gebruik dan he)

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:51

manubres schreef:
....Dat was mijn paard en wat ik al zei....vaak op concours gaan maakte geen verschil. Elke keer dezelfde stress. Ze werd er echt niet gelukkig van en dan moet je concluderen als ruiter dat je paard er niet geschikt voor is. Neem Edward met Undercover...terecht gestopt. Dat paard deed je er echt geen plezier mee.

Dat klopt, het geldt niet voor ieder paard (niets geldt voor ieder paard ;) ). Edward is iemand die het vaak lang probeert met dit soort paarden, Sister was ook vaker niet te rijden dan wel...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:11

Elisa2 schreef:
Ayasha schreef:
Hoe verfijn je met S&T?


Doordat je veel minder grote hulpen hoeft te geven, bij wijze van spreken ipv je hand sluiten kan je pink sluiten al genoeg zijn waardoor je dus juist minder met je hand doet. (bij correct gebruik dan he)

Omdat de stang meer inwerking heeft dan de trens. Dus de hulp lijkt alleen kleiner. Ze ís het niet effectief.
In wezen is het dus ‘valse’ verfijning.

Sister was prima te rijden als ie haar niet zo kort nam. Heb haar heel mooie dingen zien doen in de proeven waar hij haar lucht gaf.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 10:35

Nou inderdaad das eigenlijk mooi gezegd...valse verfijning...zo zie ik dat eigenlijk ook. Het heeft gewoon een heftigere inwerking dus eigenlijk voelt het in de mond van het paard een kleinere hulp net zo heftig als een normale hulp met een trens. Dus eigenlijk heeft het niks met verfijning voor het paard te maken, meer voor de ruiter.