Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:45

Als je paard in vorm is en goede conditie heeft, hoef je echt niet elke dag te trainen. Het is zelfs beter om je paard af en toe vrijaf te geven, dus deze dagen zijn daar ideaal voor.

Eigenlijk belachelijk dat mensen nu nog per se willen rijden en al helemaal willen starten.

Dat er wedstrijden zijn georganiseerd is leuk, maar niemand is verplicht te starten. Het is tenslotte Juli en we weten al even dat de zomers warmer worden, dus dat konden ze verwachten.

Wedstrijden moeten een leuke toevoeging zijn, geen verplichting of prioriteit nummer 1. Dat zijn je paard en de ruiter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:47

Mimp3, jij kent het paard van rien niet, dus wie zegt dat ze doet alsof? Mijn merrie deed vanochtend vroeg met rijden niks anders als wat ze doet als het 10/15/20 graden kouder is. Ook het op het land zetten daarna ging hetzelfde als altijd. Pas vanavond, als ze nog een aantal uur mogen zijn ze allemaal heel rustig want dan is het een stuk warmer nog.

Dus nee, mijn paard heeft er geen last van om 's ochtends vroeg te rijden als het nog onder de 25 graden is. Ook niet als het later op de dag veel warmer wordt. Ik train niet zoals normaal (nu vanwege revalidatie) maar helemaal niet rijden is niet nodig. Een aangepaste training kan geen kwaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:48

Ik ben het met ElviraKelan eens, ik denk dat zij weet waar ze het over heeft. En iedereen is vrij om het er niet mee eens te zijn, maar een beetje belachelijk erover doen heeft volgens mij niet zoveel nut.
Als er nou een noodzaak is om te rijden, dan zou ik zeggen, ja, doe dat heel vroeg in de ochtend. En ik geloof ook heus dat er wel paarden tussen zitten die door verder goed stalmanagement er niet direct heel veel schade van ondervinden. Maar waarom zou je dat risico nemen? Die noodzaak ontgaat mij dus volledig. "Omdat ik het leuk vind"? Zit je leven echt zo zielig egoïstisch in elkaar dat je niet een paar dagen niet kan doen wat je leuk vindt, terwijl dat voor je paard prettiger is?
Ook professioneel getrainde paarden komen niet zwaar in de problemen als ze een paar dagen niet gereden worden. En ik betwijfel hoeveel paarden hier professioneel getraind worden (als je al van "training" kan spreken ;) )

Overigens niets ten nadele van ts. Als je dertien bent en je vraagt je af wat wijsheid is om te doen met je paard op warme dagen, dan vind ik het alleen maar zeer positief dat je die vraag stelt.

Superpony inderdaad :j
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-07-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:51

Het argument "omdat ik het wil" en "omdat het mijn paard is" gaf ik aan omdat iedereen het zelf beslist.
Ook ik beslis het zelf. En die van mijn wordt niet getraind. En ja, ik ga er inderdaad van uit dat er een aantal mensen zijn die denken dat ik dat wel doe met die hitte. Niet dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:53

Maar dat is toch bij alles zo, dat je het zelf beslist? Wat heeft het voor zin om dat toe te voegen aan een discussie?

Overigens was mijn opmerking niet speciaal op jou gericht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:54

Omdat het ongeveer als dierenmishandeling wordt gezien om -onder goede condities en met goede naverzorging- te rijden deze dagen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:24

Het is hier nu 39 graden. Gevoelstemperatuur 39 graden. Paarden hebben vanochtend zo erg geleden dat ze vrijwillig in de volle zon staan. Een heeft dan nog de moeite genomen om in nat zand te rollen, de anderen niet.

Noodzaak om te rijden is er natuurlijk nooit, dat is al helemaal onzin. Met dat argument kunnen we beter gewoon helemaal niet meer rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:25

Record verbroken 39.1 in gilze rijen in de schaduw en stijgende

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:28

ElviraKelan schreef:
rien10 schreef:
Nee, dat kan niet volgens ElviraKelan. Wan het wordt later op de dag warm. %)

Jammer dat je andermans mening belachelijk maakt omdat jij je paard geen paar daagjes vrijaf gunt ivm de warmte
Jouw posts worden per keer kinderachtiger, wat een niveau zeg

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:29

rien10 schreef:
Het argument "omdat ik het wil" en "omdat het mijn paard is" gaf ik aan omdat iedereen het zelf beslist.
Ook ik beslis het zelf. En die van mijn wordt niet getraind. En ja, ik ga er inderdaad van uit dat er een aantal mensen zijn die denken dat ik dat wel doe met die hitte. Niet dus.
100 % mee eens, en dat laatste geldt voor mij ook. Maar het is blijkbaar leuker om mensen stelselmatig in een bepaalde hoek te duwen en allerlei aannames te doen, in plaats van een discussie te voeren op inhoud en andermans visie te respecteren.
Laatst bijgewerkt door Askja op 24-07-19 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:31

Wat een toestand wordt het hier nu :D
Als iedereen doet wat ‘ie denkt dat het beste is, maar niet op wedstrijd gaat met die hitte, is het klaar lijkt me toch... :+

Van een ritje ‘s morgens of ‘s avonds krijgen ze niks, mits met beleid, van een eind in de trailer zullen ze niet blij worden...
Volgens mij zijn de meeste het dan met elkaar eens toch?
En geef je je paard deze week vrij omdat je het te heet vindt om er op te stappen, ook prima toch!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:46

Askja schreef:
ElviraKelan schreef:

Jammer dat je andermans mening belachelijk maakt omdat jij je paard geen paar daagjes vrijaf gunt ivm de warmte
Jouw posts worden per keer kinderachtiger, wat een niveau zeg[/quote]
Pardon?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:52

rien10 schreef:

Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. Als iedereen maar doet wat hij zelf wil, kan het ook heel verkeerd uitpakken.
Elkaar wijzen op welzijn of zelfs controleren kan echt wel van belang zijn voor het welzijn van dieren.

Er zijn heel veel mensen die niet met die vrijheid om kunnen gaan en dus echt moeten horen dat iets niet kan en niet moet mogen.

Als je echt een paard vanwege een blessure bijv beweging moet geven, kan je dat op de beste tijdstippen doen.

Verder is het zoals gezegd echt geen noodzaak om een paard elke dag te rijden en te trainen. Als je paard in goede conditie is en je training is in orde, kan je een paard echt een tijdje vakantie geven. Mits hij wel voldoende vrij mag bewegen natuurlijk.
Dus de mensen die smoesjes verzinnen om toch te moeten trainen, zijn nog niet genoeg bewust.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:59

Nouvel schreef:
Wat een toestand wordt het hier nu :D
Als iedereen doet wat ‘ie denkt dat het beste is, maar niet op wedstrijd gaat met die hitte, is het klaar lijkt me toch... :+

Van een ritje ‘s morgens of ‘s avonds krijgen ze niks, mits met beleid, van een eind in de trailer zullen ze niet blij worden...
Volgens mij zijn de meeste het dan met elkaar eens toch?
En geef je je paard deze week vrij omdat je het te heet vindt om er op te stappen, ook prima toch!

Zeker.

Shaggy09

Askja schreef:
Shaggy, het was niet de Koude Oorlog, he.
(sorry, hittestress denk ik)

Haha ik bedoelde dan ook niet dan de oorlog en hitte iets met elkaar te maken heeft. Ik bedoelde dat die extreme hitte dan extra küt is.

Sakura789

Ik reed om half 4 vandaag langs Amersfoort en daar liep langs de snelweg in de volle zon een stoet pony's met kinderen en een paar begeleiders 8)7

Weliswaar een stapritje waarschijnlijk, maar WTF met 38 graden :wow:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:03

Foutje qua quote
Laatst bijgewerkt door Benzz op 24-07-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:04

ElviraKelan schreef:
Gezonde verstand gebruiken en kijken naar je paard

Niemand is dit soort temperaturen gewend. Daarnaast kunnen paarden minder goed warmte afvoeren.

Ik heb hier best wat paarden staan en die hebben geen stress. De honden ook niet en de mensen ook niet.

Hoe dacht je dat paarden dat vroeger in de woestijn deden?

Gezond verstand betekent dat je ze niet zo vreselijk moet pamperen, niet je eigen menselijke gevoel moet projecteren enz enz.

Ik ben het met de rest eens dat je er niet zo'n groot drama van moet maken. Die dieren leven op instinct en weten veel beter hoe ze moeten overleven in deze situatie dan jij als mens.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:08

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Gezonde verstand gebruiken en kijken naar je paard

Niemand is dit soort temperaturen gewend. Daarnaast kunnen paarden minder goed warmte afvoeren.

Ik heb hier best wat paarden staan en die hebben geen stress. De honden ook niet en de mensen ook niet.

Hoe dacht je dat paarden dat vroeger in de woestijn deden?

Deze vraag raakt kant noch wal. Dat waren (en zijn) andere paarden, die al eeuwenlang gefokt worden en dus geboren worden in die omstandigheden. Die konden en kunnen ertegen. Het moderne (sport)paard daarentegen is verder verwijderd van dergelijke natuurlijke omstandigheden en deze paarden kun je niet met elkaar vergelijken vind ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:10

Dat is geen vergelijking natuurlijk.

Paarden in het zweet trainen is heel anders dan wanneer ze vrij rondlopen en zich aanpassen aan de temperatuur.

Die van ons staan soms ook in de volle zon ondanks veel schaduw plekken.
Maar ze volop in zweet trainen is echt wat anders. Dat heeft ook echt niks met pamperen te maken.

Ook hebben de moderne omstandigheden zoals voeding, vacht verzorging etc invloed.

Het grootste probleem is dat het onzin is om elke dag te moeten trainen. Dat is gewoon echt helemaal niet nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:12

Ik vind het ook per paard nog erg verschillen trouwens, mijn witte lusitano merrie die ik hier voor had en die uit Portugal kwam kon echt meer hebben qua warmte en zon dan mijn zwarte in Nederland geboren lusitano en onze arabo fries.
Bij de merrie merkt je er nauwelijks iets van als het heet was, die kon prima hele dagen in de hete zon staan, was dan nog steeds overactief..

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:15

Vind dat ze de kinderen niet zo vreselijk moeten pamperen om tóch te rijden. Vreselijk :n

Maarrrr wat een vergelijking trouwens met warme landen. Ten eerste hebben wij een veel hoger % luchtvochtigheid, dus daarmee kun je ons klimaat al niet vergelijken met bijv. Zuid Europa. Ander verschil zou zijn als er al wat langer constante hitte zou zijn, maar dat is ook niet het geval. De paarden zijn het hier gewoon niet zo gewend.

Ik kijk sowieso per dag wat kan en wat niet, maar de mijne krijgt nu gewoon vakantie. Ze geeft het duidelijk aan het te zwaar te vinden (ondanks de goede conditie), dus dat ik respecteer ik ook.
Prima als iemand anders de training naar eerder op de dag aanpast.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:19

Nicky1963 schreef:
Het moderne (sport)paard daarentegen is verder verwijderd van dergelijke natuurlijke omstandigheden en deze paarden kun je niet met elkaar vergelijken vind ik.

Deze opmerking zou ik graag bewaren tot de volgende natural-discussie :D.

Informatie uit 1944 kan heel makkelijk onbetrouwbaar zijn, maar ik geloof zo dat het toen heel heet was.

Concours zou ik overslaan, maar ik vind wel dat een paard ook op hete dagen beweging nodig heeft. Alles met beleid en goed blijven kijken naar je paard.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:20

Moet je nagaan om 6 uur id avond hor warm het is

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:23

Ja warm...