[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:40

martine0503 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Zo zie ik het ook. Alleen is er een aantal die het alsnog makkelijker vind om de jury maar de schuld te geven omdat ze in hun eigen ogen de nieuwe Anky, Edward, Adelinde of wie dan ook zijn en de eventuele beperkingen van hun paard niet goed inzien of willen inzien. Stug op wedstrijd blijven gaan en dan de jury maar de schuld geven. Daar begon dit topic mee en daar doelde ik op met mijn opmerking en toen kwamen we weer terug bij het topic. Helaas is zelfreflectie niet aan iedereen besteed.

Die mensen hebben een prijzenkast, geen paardrijhobby........

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:50

Alleen blijft die prijzenkast leeg of ze gaan op zoek naar sinterklaas jury's.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:50

Ik vind het een beetje grijs gebied.
Qua rijden ben ik ontzettend perfectionistisch, heel leuk maar het kan ook tegen je werken (krampachtig rijden).
Ik heb moeten leren gewoon te "gaan" want leren door ervaring hoort er ook bij.
Al gaat het thuis nog zo mooi, op ander terrein spelen zoveel meer factoren.
Inmiddels zie ik zeker het belang in van "gewoon proberen".
Dan gaat het een keertje fout, of blijkt je er niet klaar voor te zijn. Dat is een leermoment en dat hoort erbij. Met die ervaring kun je weer verder bouwen.

Aan de andere kant heb ook ik wel eens een combinatie gezien waarvan ik dacht "wat doe je hier".
Maargoed, ik probeer geen oordeel te vellen. Misschien hebben mensen dat ook ooit gedacht van mij :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:14

geshahquille schreef:
Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.

Selina schreef:
Maar het moet voor het paard ook nog leuk zijn :)

amoj schreef:
Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.

Selina schreef:
Jij leest volgens mij echt wat je wil lezen? TS wilt geen anky's of edwards maar gewoon normale paarden. Half-kreupele paarden, ruiters die vol bonken op de rug, sporen die er elke pas ingezet worden omdat paard anders niet loopt. Die paarden/ruiters wilt ze niet.

amoj schreef:
Dan bedoel ik niet alleen een koudbloed/ander soort dan het kwpn.(want die kunnen, mits correct gereden, ook heel nette punten rijden)
Maar ik heb t over het algemeen, dus ook over warmbloedpaarden met een slechte bouw/bewegingsvorm/karakter.

Wat is daar de lol van? Paarden die met moeite een proefje door krabbelen, die vreselijk stijf in het lichaam zijn, die bij spanning een heel afwijkende gang laten zien?
Die met sporen en zweep, met hangen en wurgen een B proefje door moeten komen?

Ik zit nu sinds 2 jaar regelmatig in het juryhokje (B/L dressuur), en elk concours kom ik wel een combinatie tegen waarvan ik denk: moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?

Het gaat mij vooral om dat stukje.
Ten eerste, TS geeft dus zelf al toe dat koudbloeden, of uberhaupt andere paarden dan kwpn'ers, alleen hele nette punten kunnen krijgen als ze correct gereden worden. Dus alle andere paarden dan kwpn'ers zijn al minder in haar ogen.

Een slechte bouw, bewegingsvorm, karakter? Wie bepaalt dat? Oke, paarden die kreupel lopen moet je uitbellen, maar de rest? Wat maakt het jou te zeggen dat mijn paard slecht gebouwd is, of een slecht karakter heeft? Ik vind vlakke gangen niet mooi, maar als iemand anders dat wel mooi vind, prima toch?

Die bij spanning een afwijkende gang laten zien. Goh, als jij voor het eerst met je paard op cc gaat, is het zeker niet gespannen? Als je zelf zenuwachtig bent, ga je je ook niet anders gedragen?

Lol is een groot woord, maar de meeste komen er om te oefenen. Om te leren van commentaar vd jury. En anderen komen er omdat ze gewoon eens wedstrijden willen rijden, voor de ervaring, voor de fun. Wie ben jij om te zeggen dat dat niet mag?

Met stijgende verbazing lees ik dit stukje. Ik lees hem dus ook zo als Selina ook al druk je de stukjes tekst nu dik. Daar wordt het echt niet anders van.

Ik begrijp precies wat TS bedoelt. TS wil helemaal geen top dressuurpaarden zien en ook geen Anky's. Gewoon doodnormale ruiters/amazones die hun paard correct voorstellen. Ook in de B moet je je paard netjes kunnen voorstellen. Hier kom je helaas toch nog veel ruiters tegen die denken dat de B voor Beginners staat.
Als jij (of je paard) nog niet toe bent aan "het echte werk" ga dan impulsproefjes rijden. Die zijn daarvoor en kun je ook de wedstrijdsfeer proeven en je paard aan ander terrein laten wennen.

Ik zal eens een paar voorbeelden geven van wat je als jury zoal tegenkomt:
Ooit bij een wedstrijd geweest, waar een overigens mooi paard zeer onregelmatig door de baan ging. Beest bleek een hoefzweer te hebben en dat zeiden de eigenaren nog doodleuk in de kantine ook. Maar ja ze gingen toch maar starten want zonde van het geld. Maar ja geen punten dus. Waren die mensen boos, op de K&%$t jury want ze gingen normaal gesproken altijd met winst naar huis %).
Andere wedstrijd een meisje met een duidelijk kreupele pony. Niet dat het beest op 3 benen stond, maar ik kon zelfs nog zien dat ie kreupel was. Meisje kwam vaker bij ons op wedstrijd en pony (altijd boos op die stomme pony die het nooit deed) maar werd er nooit uitgestuurd. Maar wel - natuurlijk voor de ouders onbegrijpelijke - lage punten. Tot ze een jury trof die ook keuringsdeskundige was voor de verzekering. Die stuurde ze eruit met de boodschap niet meer terugkomen tot ie rad is. Mensen boos, ze zouden een klacht indienen. Hij zei, moet u doen :D.

Combinaties waarbij de ruiter geen onafhankelijke zit heeft, die nog geen volte rond rijden of in de goede galop aanspringen, paarden die echt heel moeilijk in hun bouw zijn etc. Die niet correct kunnen verzamelen of wijken... Ik zal niet zeggen dat ze niet mogen starten. Maar verwacht geen winst. En dan moet het toch teleurstellend zijn dat je nooit een winstpuntje kunt rijden, lijkt mij. Ik zie eerlijk gezegd de lol daar ook niet zo van. En vaak wordt dan ook nog om het hardst geroepen dat de jury niet kan jureren.. -O-
Met sommige paarden zul je hoger scoren, omdat die meer kwaliteit hebben dat zich uit in meer balans, soepelheid, tact, beweging.
Maar ik hoor te vaak het argument "de jury wil geen fries of fjord of Haf zien" als er gewoon niet correct genoeg is gereden.
Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:30

martine0503 schreef:
Alleen blijft die prijzenkast leeg of ze gaan op zoek naar sinterklaas jury's.

Idd, hoe vaak je niet hoort, ik wil niet bij die jury rijden want die punt zo laag.
Tja de L is voor sommigen nog steeds Levenslang en de B zou voor sommigen ook nog wel Blijvend mogen zijn, wat mij betreft.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:39

Babootje schreef:
Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.

Ik kan je heel erg vinden in je stuk, alleen over de laatste 2 zinnen, moet ik afhaken. Als paard thuis wel goed loopt, maar op wedstrijd niet. Hoe wil je dat dan in vredesnaam thuis gaan oefenen? In mijn ogen komt dit met ouderwets kilometers maken. Ja, dan wel gelijk incalculeren dat het niet gepaard zal gaan met winst. Net zoiets als hoe maak je een paard verkeersmak? Juist door het verkeer in te gaan (met braaf paard erbij).

Dunoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:39

Interessante discussie, ik kan me goed vinden in het standpunt van de TS en herken het ook. Wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic, is de term 'Happy athlete'. Ik vraag me namelijk af of alle ruiters goed op de hoogte zijn van het doel van de dressuur, te vinden op de KNHS site:
Citaat:
Het doel van dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Daardoor wordt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig: er is harmonie.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:40

Dunoire schreef:
Interessante discussie, ik kan me goed vinden in het standpunt van de TS en herken het ook. Wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic, is de term 'Happy athlete'. Ik vraag me namelijk af of alle ruiters goed op de hoogte zijn van het doel van de dressuur, te vinden op de KNHS site:
Citaat:
Het doel van dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Daardoor wordt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig: er is harmonie.

Dat valt bij mij gelijk aan het paard op correcte wijze rijden zonder zelf een hinder te zijn voor het paard. Dat maakt het een happy athlete. Even heel kort gezegd dan.

Othilly

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:31

Ach al met al zie ik nog liever een iets minder correct voorgesteld paard dan eentje die de gehele proef Door staakt!! Daar zou een jury ook eens wat mee moeten doen..Een paard staakt in mijn ogen nooit zomaar! Hoeveel combi's ik wel niet voorbij zie komen die steigeren, bokken, naar t been slaan..Allemaal uitingen van spanning/ onbegrip/ teveel gevraagd/ pijn..Wat betreft de happy athlete valt er nog een hoop winst te behalen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:07

De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Maar wanneer is het te storend als iemand in de B komt.
Iemand die daar gewoon die dikke onvoldoende incasseert zonder zeuren wat is daar mis mee?
(en vul voor die middandraf in welk onderdeel je wilt).
Door de OP heb ik dan toch het idee wat komt dat mens hier mijn tijd verprutsen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:13

ikke schreef:
Electra63 schreef:
Ieder gezond paard kan Z halen, al stranden er veel in het M2 of blijven eeuwig in de klasse L van Langdurig ;) . GP is maar voor weinig paarden haalbaar en zeker voor weinig ruiters weggelegd. Dat is topsport.

Nou ja, als je je basis niet voor elkaar hebt, ga je in de M1 op je bek.
Het gros heeft de basis niet voor elkaar en blijft dus of hangen in de L(evenslang)2 of gaan in de M1 op hun plaat.
Een enkeling schopt het nog net tot de M2 maar gaat dan nog wat harder onderuit.....

De grap van paardensport is natuurlijk ook dat je promoveert tot het niveau van incompetentie :D

Het voordeel is dat de competentere concurrentie wegpromoveert. Maakt de middelmatige combinatie ook eens een kans op een prijsje (zelfs al is het maar een keer een p3 in de B). :)

Kom daar maar eens om in bv het hardlopen. Als je met medium talent flink traint wordt je de betere middenmoot, train je minder hang je onderaan de middenmoot. Maar podium gaat altijd naar meer getalenteerde lopers, daar valt niet tegenop te trainen :(

Kom je eens in een andere klasse, 40+ of 50+ oid dan schiet je nog niets op want loop je als oudere loper tegen die meer getalenteerde ouwe zakken. En weer is het podium niet in zicht |(

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:41

Ik vraag me wel af welke combinaties dan wel op wedstrijd zouden 'moeten' gaan..
De mensen die netjes kunnen zitten, een goed paard hebben die verder kan komen en ten allen tijden een nette proef in hun klasse door kunnen sturen?
Dan blijven de ringen toch ook ernstig leeg? :')

En misschien zijn de mensen die we op dit moment als toptalenten zien ook wel ooit begonnen op een minder getalenteerd paard, of een paard wat wel eens wat lichamelijke of geestelijke mankementjes vertoonde, of hadden ze een beroerde zit.. maar vonden ze de wedstrijden zo leuk of stimulerend dat ze aan de problemen zijn gaan werken en hebben de jury's daar aan meegeholpen door ze met positief commentaar te stimuleren om vertrouwen te krijgen in hun kunnen en niet op te geven.
En hebben ze op hun weg daar naartoe wel een zeer getalenteerd paard te rijden gekregen en hadden we anders nooit een A kader gehad. :D

Wreedheden vind ik niet kunnen, maar des te minder mensen er op wedstrijd zouden gaan, des te minder controle er nog op het rijden is..
Zelf zou ik graag zien dat (te veel) ontspanning in de lagere klassen niet zo hard af wordt gestraft, dat zou de paarden en de sfeer volgens mij ten goede komen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:25

biscaya schreef:
Ach al met al zie ik nog liever een iets minder correct voorgesteld paard dan eentje die de gehele proef Door staakt!! Daar zou een jury ook eens wat mee moeten doen..Een paard staakt in mijn ogen nooit zomaar! Hoeveel combi's ik wel niet voorbij zie komen die steigeren, bokken, naar t been slaan..Allemaal uitingen van spanning/ onbegrip/ teveel gevraagd/ pijn..Wat betreft de happy athlete valt er nog een hoop winst te behalen!

Dan kom je op m'n punt "slecht karakter", waarmee ik doel op t feit dat sommige paarden vanwege hun karakter niet geschikt zijn voor wedstrijden.
Heb zelf zo'n paard gehad, talent tot en met maat zodra meneer maar een beetje aan t werk moest ging hij zichzelf maar vermaken met steigeren op x tijdens t groeten, aangaloperen was een sprong van een meter enz enz.
Paard was in t bos super, is uiteindelijk ook voor de recreatie verkocht.
Later zijn er nog 2 mensen bezig geweest om hem op cc uit te brengen, maar helaas.
Dit soort paarden zijn vrij zeldzaam, maar zijn er zeer zeker wel.

Is overigens een ander verhaal wanneer het paard staakt/bokt/steigert enz omdat de ruiter hem duidelijk in de weg zit, want die worden bij mij absoluut afgestraft.

En mensen, ik zet gerust een goed gereden koudbloed (om een makkelijk slachtoffer te nemen waarvan men vaak zegt dat t geen rijpaarden/dressuurpaarden zijn/de jury wil ze niet zien) die een vrijwel foutloze proef neerzet boven een topbeweger die alle kanten op vliegt en/of niet goed gereden wordt.

Inmiddels is me wel duidelijk welk type hard tegen mijn OP ingaan, en welke mensen begrijpen wat ik (wellicht niet heel tactisch omschreven) bedoelde.
Ik zeg overigens ook helemaal niet dat men niet op cc mag, of dat ze er niet van leren/geen lol in hebben enz,ik vraag me van sommigen wel af wat er de lol/het leermoment van is om keer op keer onderaan te eindigen zonder duidelijke, voor mij zichtbare, progressie.
Dat is wel redelijk opgehelderd in dit topic.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:28

@different1,
Ik doel helemaal niet op een slecht karakter want denk dat er maar heel bijzonder weinig paarden met een slecht karakter geboren worden..De meeste paarden worden slecht gemaakt Door de mens!! Op die hele enkele uitzondering na.. Ik doel op de mensen die vooral hun eigen doelen nastreven en de behoeftes van hun paard naast zich neerleggen.. Er ligt over het algemeen altijd een reden voor staak gedrag!

Je stelt dat je staak gedrag afstraft als je ziet dat dit Door de ruiter wordt veroorzaakt..duidelijk! maar ik kan me ook voorstellen dat je de ruiter niet echt iets verkeerd ziet doen en t paard toch staak gedrag laat zien dan is dat toch niet zomaar voor niks? Wie weet wat het paard al heeft moeten doorstaan bij desbetreffende ruiter! Je ziet een momentopname maar kan geen kijkje nemen bij de dagelijkse training.. Ik vraag me af hoe je daar mee omgaat? Ik zelf zie dagelijks paarden die elke dag getraind worden om het doel vd ruiter te behalen..Het paard wordt hierbij met grote regelmaat weggecijferd..Ik kan steeds beter het staak gedrag begrijpen van paarden.. Wat me ook opvalt is dat dat soort combinaties nooit worden aangesproken op dit soort gedrag?
Wat ik al zei liever een iets minder correct gereden paard zien in de ring maar 1 die wel het idee van happy athlete nastreeft en daar hoort voor mij zeker ook het geestelijk welzijn van een paard bij!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:32

biscaya schreef:
@different1,
Ik doel helemaal niet op een slecht karakter want denk dat er maar heel bijzonder weinig paarden met een slecht karakter geboren worden..De meeste paarden worden slecht gemaakt Door de mens!! Op die hele enkele uitzondering na.. Ik doel op de mensen die vooral hun eigen doelen nastreven en de behoeftes van hun paard naast zich neerleggen.. Er ligt over het algemeen altijd een reden voor staak gedrag!

Je stelt dat je staak gedrag afstraft als je ziet dat dit Door de ruiter wordt veroorzaakt..duidelijk! maar ik kan me ook voorstellen dat je de ruiter niet echt iets verkeerd ziet doen en t paard toch staak gedrag laat zien dan is dat toch niet zomaar voor niks? Wie weet wat het paard al heeft moeten doorstaan bij desbetreffende ruiter! Je ziet een momentopname maar kan geen kijkje nemen bij de dagelijkse training.. Ik vraag me af hoe je daar mee omgaat? Ik zelf zie dagelijks paarden die elke dag getraind worden om het doel vd ruiter te behalen..Het paard wordt hierbij met grote regelmaat weggecijferd..Ik kan steeds beter het staak gedrag begrijpen van paarden.. Wat me ook opvalt is dat dat soort combinaties nooit worden aangesproken op dit soort gedrag?
Wat ik al zei liever een iets minder correct gereden paard zien in de ring maar 1 die wel het idee van happy athlete nastreeft en daar hoort voor mij zeker ook het geestelijk welzijn van een paard bij!

Nou, voorbeeldtje: Gribaldi-kinders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:03

Ja k*tkarakter had die Totilas. :j
Ken zat Gribaldi's die prima karakter hebben.
Beetje schichtich of wat heet is bij mij geen slecht karakter en de meeste gribaldi's en Jazzen zijn gewoon pittig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:17

Ayasha schreef:
Ja k*tkarakter had die Totilas. :j
Ken zat Gribaldi's die prima karakter hebben.
Beetje schichtich of wat heet is bij mij geen slecht karakter en de meeste gribaldi's en Jazzen zijn gewoon pittig.

Nee, het zijn paarden die maar voor een relatief kleine groep mensen goed gereden kan worden, met name op de niveau's dat het ergens over begint te gaan. Dan zijn ze niet meer zo vanzelfsprekend en moet je als ruiter iets meer dan gemiddelde kwaliteiten mee brengen om de boel aan de praat te houden.
Die kwaliteiten heeft niet iedereen en degenen die die kwaliteiten wel hebben willen per se zulke paarden.

Lees: de groep mensen die er echt iets uit kan rijden is kleiner dan het aanbod paarden.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:20

dat ligt meer aan de bedroevend lage rijkwaliteit van veel ruiters en het absolute verzet om de fout bij zichzelf te zoeken en open te staan om te leren om gaan met een dier dat iets meer van zijn ruiter vraagt dan gewoon zitten en sturen dan over het karakter van de paarden... En die heb je niet alleen in de Gribaldi's/jazzen. :)
Het is een zin die ik net als biscaya niet graag lees. :) Omdat het de schuld compleet bij het paard legt terwijl die geen idé heeft van wie ie afstamt. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:23

Je krijgt dan een andere discussie, ligt dat aan het paard, ligt dat aan de ruiter of ligt dat aan het aanbod van de fokkerij?

Dan heb je inderdaad mensen die een paard kopen met veel potentie zodat ze kunnen scoren op wedstrijden, maar die daar zelf niet mee overweg kunnen. Zo'n paard krijgt het stempel 'lastig' terwijl het eigenlijk had moeten zijn 'maatje te groot voor de huidige amazone'.

Er is ook nog een groep mensen die dan bedenken dat ze beter overweg kunnen met een Fries, Haflinger of Fjord, maar die toch een bewegingswonder willen om te scoren in de dressuur. Resultaat: Friezen worden steeds heter, idem voor Haflingers en Fjorden staan steeds hoger op de benen. Compleet met een groep eigenaren die een Fries kopen 'want die zijn braaf' en erachter komen dat hun Fries meer handenvol is dan de basis KWPNer van de stalgenoot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:33

Apple schreef:
Je krijgt dan een andere discussie, ligt dat aan het paard, ligt dat aan de ruiter of ligt dat aan het aanbod van de fokkerij?

Dan heb je inderdaad mensen die een paard kopen met veel potentie zodat ze kunnen scoren op wedstrijden, maar die daar zelf niet mee overweg kunnen. Zo'n paard krijgt het stempel 'lastig' terwijl het eigenlijk had moeten zijn 'maatje te groot voor de huidige amazone'.

Er is ook nog een groep mensen die dan bedenken dat ze beter overweg kunnen met een Fries, Haflinger of Fjord, maar die toch een bewegingswonder willen om te scoren in de dressuur. Resultaat: Friezen worden steeds heter, idem voor Haflingers en Fjorden staan steeds hoger op de benen. Compleet met een groep eigenaren die een Fries kopen 'want die zijn braaf' en erachter komen dat hun Fries meer handenvol is dan de basis KWPNer van de stalgenoot.

Kortom: elkaar opkl*ten met gebakken lucht. Goh, wat raar dat de paardensport zo goed scoort in de ongevallen-statistieken.

Ayasha schreef:
dat ligt meer aan de bedroevend lage rijkwaliteit van veel ruiters en het absolute verzet om de fout bij zichzelf te zoeken en open te staan om te leren om gaan met een dier dat iets meer van zijn ruiter vraagt dan gewoon zitten en sturen dan over het karakter van de paarden... En die heb je niet alleen in de Gribaldi's/jazzen. :)
Het is een zin die ik net als biscaya niet graag lees. :) Omdat het de schuld compleet bij het paard legt terwijl die geen idé heeft van wie ie afstamt. :)

Ik zeg niks over kwaliteit; ik stel vast dat combi's niet kloppen en dat vraag en aanbod niet geweldig met elkaar in overeenstemming zijn.

Zolang we het met z'n allen accepteren dat 80% van de paarden gefokt wordt voor 20% van de ruiters en dat wat buiten de boot valt maar geprobeert wordt weg te zetten met veel gezwam en weinig inhoud, dat is wat we met z'n allen in stand houden. Lees hier hoe dat werkt: [HK] Nieuw paard kopen deel XVII

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:47

Moet er dan wat veranderen aan de paarden of zouden we beter werken aan de rij-opleidingen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:51

En dan kom je dus ook weer deels terug bij begin dit topic!

Mogen gemid ruiters met bovengemid paard (die daar misschien heel veel van leren ; hoe het wel en niet hoort te gaan?!) dan wel/niet op wedstrijd verschijnen?

Gezien het niet rad / stijf lopen:
Van de 100 paarden zullen er 90 iets mankeren.
Dit kan oa zijn dmv lichamelijk (bijv. Oude man, die krom loopt door leeftijd) of door onbekwaamheid van (nog lerende) ruiter...daar nog spanning van event beide bij en het beeld is niet zoals het hoort...

Tja, ook in de z zie je vd 15 paarden misschien 1 paard echt lopen zoals het hoort te gaan...

Het is van zoveel dingen afhankelijk voordat het beeld juist is; dat zul he altijd blijven houden zolang wij erop blijven rijden...
Paard is immers van origine geen lastdier..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:55

Ayasha schreef:
Moet er dan wat veranderen aan de paarden of zouden we beter werken aan de rij-opleidingen?

Beide?

Ik snap niet zo goed waarom er altijd maar of-of gedacht wordt. Ik los mijn hele werkzame leven al de meest uiteenlopende problemen op maar ik moet het eerste probleem nog tegen komen dat opgelost kan worden door of-of te denken!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:57

In mijn mening kan je beter aan de ruiters werken dan aan de paarden. Ik zie nl heel veel paarden die als moeilijk omschreven worden terwijl ze dat helemaal niet zijn. Je moet ze gewoon rijden. Dus ja, ik ben meer voor het investeren in een gedegen rij opleiding.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:01

Ik denk ook werken aan de ruiters. Zodat zij zichzelf kunnen verbeteren en beter inzicht hebben in wat ze aan kunnen of juist niet. Kunnen ze daarop hun paardenkeuze maken. Dan zullen meerdere paarden niet verprutst worden. Nog zat fokkers die gaan voor een braaf paard met goede aanleg voor dressuur/springen etc.