geshahquille schreef:Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.
Selina schreef:Maar het moet voor het paard ook nog leuk zijn

amoj schreef:Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.
Selina schreef:Jij leest volgens mij echt wat je wil lezen? TS wilt geen anky's of edwards maar gewoon normale paarden. Half-kreupele paarden, ruiters die vol bonken op de rug, sporen die er elke pas ingezet worden omdat paard anders niet loopt. Die paarden/ruiters wilt ze niet.
amoj schreef:Dan bedoel ik niet alleen een koudbloed/ander soort dan het kwpn.(want die kunnen, mits correct gereden, ook heel nette punten rijden)
Maar ik heb t over het algemeen, dus ook over warmbloedpaarden met een slechte bouw/bewegingsvorm/karakter.
Wat is daar de lol van? Paarden die met moeite een proefje door krabbelen, die vreselijk stijf in het lichaam zijn, die bij spanning een heel afwijkende gang laten zien?
Die met sporen en zweep, met hangen en wurgen een B proefje door moeten komen?
Ik zit nu sinds 2 jaar regelmatig in het juryhokje (B/L dressuur), en elk concours kom ik wel een combinatie tegen waarvan ik denk: moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?
Het gaat mij vooral om dat stukje.
Ten eerste, TS geeft dus zelf al toe dat koudbloeden, of uberhaupt andere paarden dan kwpn'ers, alleen hele nette punten kunnen krijgen als ze correct gereden worden. Dus alle andere paarden dan kwpn'ers zijn al minder in haar ogen.
Een slechte bouw, bewegingsvorm, karakter? Wie bepaalt dat? Oke, paarden die kreupel lopen moet je uitbellen, maar de rest? Wat maakt het jou te zeggen dat mijn paard slecht gebouwd is, of een slecht karakter heeft? Ik vind vlakke gangen niet mooi, maar als iemand anders dat wel mooi vind, prima toch?
Die bij spanning een afwijkende gang laten zien. Goh, als jij voor het eerst met je paard op cc gaat, is het zeker niet gespannen? Als je zelf zenuwachtig bent, ga je je ook niet anders gedragen?
Lol is een groot woord, maar de meeste komen er om te oefenen. Om te leren van commentaar vd jury. En anderen komen er omdat ze gewoon eens wedstrijden willen rijden, voor de ervaring, voor de fun. Wie ben jij om te zeggen dat dat niet mag?
Met stijgende verbazing lees ik dit stukje. Ik lees hem dus ook zo als Selina ook al druk je de stukjes tekst nu dik. Daar wordt het echt niet anders van.
Ik begrijp precies wat TS bedoelt. TS wil helemaal geen top dressuurpaarden zien en ook geen Anky's. Gewoon doodnormale ruiters/amazones die hun paard correct voorstellen. Ook in de B moet je je paard netjes kunnen voorstellen. Hier kom je helaas toch nog veel ruiters tegen die denken dat de B voor Beginners staat.
Als jij (of je paard) nog niet toe bent aan "het echte werk" ga dan impulsproefjes rijden. Die zijn daarvoor en kun je ook de wedstrijdsfeer proeven en je paard aan ander terrein laten wennen.
Ik zal eens een paar voorbeelden geven van wat je als jury zoal tegenkomt:
Ooit bij een wedstrijd geweest, waar een overigens mooi paard zeer onregelmatig door de baan ging. Beest bleek een hoefzweer te hebben en dat zeiden de eigenaren nog doodleuk in de kantine ook. Maar ja ze gingen toch maar starten want zonde van het geld. Maar ja geen punten dus. Waren die mensen boos, op de K&%$t jury want ze gingen normaal gesproken altijd met winst naar huis
.
Andere wedstrijd een meisje met een duidelijk kreupele pony. Niet dat het beest op 3 benen stond, maar ik kon zelfs nog zien dat ie kreupel was. Meisje kwam vaker bij ons op wedstrijd en pony (altijd boos op die stomme pony die het nooit deed) maar werd er nooit uitgestuurd. Maar wel - natuurlijk voor de ouders onbegrijpelijke - lage punten. Tot ze een jury trof die ook keuringsdeskundige was voor de verzekering. Die stuurde ze eruit met de boodschap niet meer terugkomen tot ie rad is. Mensen boos, ze zouden een klacht indienen. Hij zei, moet u doen
.
Combinaties waarbij de ruiter geen onafhankelijke zit heeft, die nog geen volte rond rijden of in de goede galop aanspringen, paarden die echt heel moeilijk in hun bouw zijn etc. Die niet correct kunnen verzamelen of wijken... Ik zal niet zeggen dat ze niet mogen starten. Maar verwacht geen winst. En dan moet het toch teleurstellend zijn dat je nooit een winstpuntje kunt rijden, lijkt mij. Ik zie eerlijk gezegd de lol daar ook niet zo van. En vaak wordt dan ook nog om het hardst geroepen dat de jury niet kan jureren..
Met sommige paarden zul je hoger scoren, omdat die meer kwaliteit hebben dat zich uit in meer balans, soepelheid, tact, beweging.
Maar ik hoor te vaak het argument "de jury wil geen fries of fjord of Haf zien" als er gewoon niet correct genoeg is gereden.
Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.