Er is inderdaad een hoger risico in het springen op vallen, maar dat is toch de risico van het vak? Als je met een val, 4 balken het parcours uit komt of gediskwalificeerd wordt, sta je ook voor schut toch? En als dat vaak genoeg gebeurt, weet je dat deze klasse te hoog voor je gegrepen is. Dit is iets waar jezelf achter moet komen door kritisch naar jezelf te kijken en dit is geen taak van de KNHS.
In mijn opinie kan ieder paard (met de juiste ruiter) een M parcours springen. We zitten hier in de amateur rubrieken (B & L) waarin ook mensen die rijden voor hun hobby, voor hun lol en plezier moeten kunnen presteren. Mensen die dit beroepsmatig doen en deze klasses al meerdere malen doorlopen hebben, mogen deze klassen niet voor niets overslaan. Persoonlijk vind ik de paardensport steeds professioneler worden, daar zijn er een aantal blij mee, maar ook een aantal niet. Op een normale wedstrijd rijd je meer tussen de beroepsmatige ruiters dan tussen de amateur ruiters. En ik denk dat dit voor de basissport geen goede ontwikkeling is. Ik ga de laatste tijd ook veel liever met mijn Haflinger naar koudbloedwedstrijden, dan met mijn KWNPer naar een 'gewoon concours' veel gemoedelijker, mensen gunnen het licht je in de ogen, en ook al heb je slecht gereden, je gaat met een fijn gevoel naar huis omdat je gewoon een fijne dag hebt gehad.
Ik ben het niet met je eens dat een paard in de cross altijd scherp op de paal moet zijn. In een cross is het ook niet de bedoeling dat hij hoog over een heg heen springt, het is de bedoeling dat hij daar doorheen springt. Ook is het wel fijn dat een paard economisch springt, om krachten te sparen. Maar daar verschillen we misschien in in mening

.
Om even terug te komen op nieuwe B regeling, begrijp ik dat je ook op stijl wilt beoordelen in het B, dit is immers te basis, maar ik vind het een slechte ontwikkeling dat je met enkel een foutloos parcours in de praktijk nog een winstpuntje mee kan pakken. Wat als je paard geen gezag heeft voor een hoogte van 1,00 meter en het in het L veel beter aanpakt? Daarom zou ik voorstellen om de regeling te versoepelen, naar 2 winstpunten met foutloos en boven de 70 (of zelf 65 stijlpunten) en naar 1 winstpunt met 1 balk en boven de 70 (of zelfs 65) stijlpunten. En meer feedback over hoe de jury tot deze beoordeling is gekomen.
Begrijp me goed, ik vind mezelf helemaal niet geschikt voor het L-springen, en zelfs met goede stijlpunten zou ik geen winstpunt halen

, maar ik kan me voortellen dat wanneer je jezelf wel L-spring waardig acht, het heel demotiverend kan zijn.