Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:33

Bar schreef:
Ik vraag me hetzelfde af pol013. Of die maffe knol van ons met een andere ruiter wel vaker rond zou komen :D

En ik vond de opmerking van lautje ook erg onprettig en zelfs wat arrogant :o
Het lijkt me nl logisch dat de onervaren, echte B ruiters zich hier laten horen. Die voelen zich nl gedupeerd.
De mensen die versneld mogen promoveren niet.

Plus dat ik hier ook menige reactie lees van M+ ruiters die zeggen er zelf geen last van te hebben maar toch tekenen omdat ze de regeling unfair vinden voor degenen die wel zich door het B moeten worstelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:35

Even een kleine versimpeling. De mensen in dit topic die nu problemen hebben met de B zijn niet zozeer beginnende springruiters als ook SGW-ers. Als je vooral SGW wilt rijden dan zoek je een paard daar op uit. Een SGW paard moet met name erg moedig zijn, dapper en bij voorkeur ook snel. Ze hoeven wat minder voorzichtig te zijn (in een springparcours voor de cross mag je best een behoorlijk aantal balken hebben en dan toch de cross in komen, als je dan de cross foutloos en binnen de tijd rijdt sta je toch bovenaan).
Bij veel crosspaarden (weer een generalisatie) zie je dat ze vaak hun respect voor de gewone springhindernissen verliezen (en wel het nodige respect hebben voor een stevige boomstam).

De SGW-ers die ik ken gaan vaak in de winter of tussendoor af en toe op springparcours om toch de springervaring op te houden. En ja, deze hebben vaak een balk. Op dit moment dus geen winstpunt meer.
Hier in de omgeving zie ik de SGW-ers dus terug op oefenparcoursen (waar ze dan 90 of 1 meter springen), maar niet meer op de officiële springparcoursen waar ze op dit moment geen punten meer halen.

De mensen in dit topic die nu aangeven problemen te hebben met de B zijn ook voor een deel SGW-ers waarvoor dit op gaat.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:46

Ik lees nog even een paar keer terug en ik zie absoluut niet wat er verkeerd was aan mijn opmerking. Misschien is hij wat hard en komt het rauw aan en is het niet leuk om te horen te krijgen.
Maar arrogant vind ik het niet.
Het enige wat ik zeg is dat mensen die zich gedupeerd voelen het hardste klagen. En ja dat zullen (over het algemeen) inderdaad de minder ervaren ruiters zijn die met deze regeling niet gemakkelijk hun punten bij elkaar rapen.

En inderdaad ik klaag niet, heb er inderdaad geen last van en persoonlijk denk ik dat het voor het gros van de onervaren B ruiters alleen maar goed is dat ze langer in de B blijven hangen.

En als je paard balken trapt is dat toch niet de schuld van de jury? Ook al kan jij er niks aan doen. Als jij en je paard niet in staat zijn regelmatig simpel foutloos te springen moet je toch niet wíllen promoveren. Want promoveren, dáár zijn de punten voor bedoeld, niet als beloning voor hard werken.

En tsja demotiverend werken, ik denk dat, dat ook is hoe je er in staat. Stukje mentaliteit. Ik vind het ook niet leuk dat ik geen 70% rij in het Z-dressuur, maar demotiverend nee. Eerder een goede motivatie om vooral verder te trainen, los er van of ik het ooit haal.

Apple

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:47

Promoveren hoeft niet altijd het doel te zijn. Dat ene winstpuntje B-springen zodat je SGW kunt gaan starten bijvoorbeeld wel :+

En voor 1 april had je dat puntje als je 1 balk had met je SGW paard. Nu na 1 april heb je niets.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:52

Maar Apple dat je crosst is toch geen excuus dat je paard balken mag trappen? Dat je alsnog mag crossen ala...
En dat je een ander soort paard moet hebben is ten dele waar. Ik cross zelf ook af en toe ook wel eens een keertje :Y) maar wat er ook gebeurd ik rij echt geen cross met een paard waaraan ik twijfel of die voorzichtig genoeg is om een rondje 1/1,10 foutloos rond te springen.
Met een dergelijk paard moet je niet hoger wíllen crossen dan B en misschien L.\

Voor het crossen moet je ook gewoon een goed paard hebben, net als in het springen. Eentje die voorzichtig is en scherp op de paal. Dat is je levensverzekering. En in het crossen willen we er juist vanaf dat paarden die eigenlijk net niet zijn worden gebruikt om dan maar te gaan crossen.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:53

Citaat:
En tsja demotiverend werken, ik denk dat, dat ook is hoe je er in staat. Stukje mentaliteit. Ik vind het ook niet leuk dat ik geen 70% rij in het Z-dressuur, maar demotiverend nee. Eerder een goede motivatie om vooral verder te trainen, los er van of ik het ooit haal.

Maar in dat geval ga je wel met 3 (!) winstpunten naar huis (gemiddeld een 7, en bij een goede proef kun je ook een foutje maken, om zo'n score te maken). In het springen moet je foutloos zijn en gemiddeld een 7,5 halen (75%) om met slechts 2 winstpunten naar huis te gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:55

Maar misschien is het risico in het springen groter dat het fout gaan als mensen te snel promoveren. Het enige risico dat ik loop als ik te snel overstap in de dressuur is dat ik in een hogere klasse voor schut sta.
Met springen is er een risico op vallen, vertrouwen beschadiging van paard, etc. Vooral het paard dient tegen sommige ruiters in bescherming genomen te worden. In de B kunnen ze de baas nog redden, n het L is dat al lastiger.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:43

Mjoor schreef:
Citaat:

Maar in dat geval ga je wel met 3 (!) winstpunten naar huis (gemiddeld een 7, en bij een goede proef kun je ook een foutje maken, om zo'n score te maken). In het springen moet je foutloos zijn en gemiddeld een 7,5 halen (75%) om met slechts 2 winstpunten naar huis te gaan.

Ik ben het hier volledig mee eens. Als je in de dressuur netjes je proefje rijdt (overal een 6-je), ga je al met een winstpunt naar huis. Rijd je goed (overal 7-ens of hoger) kun je met 2 of zelfs 3 winstpunten naar huis. En dan kun je je ook nog makkelijk wat foutjes permitteren.
Bij springen moet je met deze regeling bijna perfect rijden wil je een winstpunt halen. Dat is gewoon niet eerlijk.

Edit: Daarbij vind ik de B al best pittig voor een beginnende combinatie. En het gat tussen officieel BB (dus 80cm) en B is veel te groot. Een extra klasse (90 cm) lijkt me daarom geen verkeerd idee. Of zoals bij ons op de manege aangeven welke hoogte je wil springen. Zo heb ik afgelopen zondag 2x BB 90cm kunnen springen.
En anders ook de BB al officieel op stijl gaan beoordelen, zodat je weet waar je aan toe bent.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:53

Ik vind je posts (het grote deel) ook erg arrogant lautje. Je mening is nu duidelijk dus wat dat betreft..
Als jij niks geen last hebt va de regeling en het ermee eens bent is 1x zeggen genoeg. 'De onervaren B' ruiters hoef je niet se grond in te blijven trappen. Want zo komen je posts over..

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:55

Er is inderdaad een hoger risico in het springen op vallen, maar dat is toch de risico van het vak? Als je met een val, 4 balken het parcours uit komt of gediskwalificeerd wordt, sta je ook voor schut toch? En als dat vaak genoeg gebeurt, weet je dat deze klasse te hoog voor je gegrepen is. Dit is iets waar jezelf achter moet komen door kritisch naar jezelf te kijken en dit is geen taak van de KNHS.

In mijn opinie kan ieder paard (met de juiste ruiter) een M parcours springen. We zitten hier in de amateur rubrieken (B & L) waarin ook mensen die rijden voor hun hobby, voor hun lol en plezier moeten kunnen presteren. Mensen die dit beroepsmatig doen en deze klasses al meerdere malen doorlopen hebben, mogen deze klassen niet voor niets overslaan. Persoonlijk vind ik de paardensport steeds professioneler worden, daar zijn er een aantal blij mee, maar ook een aantal niet. Op een normale wedstrijd rijd je meer tussen de beroepsmatige ruiters dan tussen de amateur ruiters. En ik denk dat dit voor de basissport geen goede ontwikkeling is. Ik ga de laatste tijd ook veel liever met mijn Haflinger naar koudbloedwedstrijden, dan met mijn KWNPer naar een 'gewoon concours' veel gemoedelijker, mensen gunnen het licht je in de ogen, en ook al heb je slecht gereden, je gaat met een fijn gevoel naar huis omdat je gewoon een fijne dag hebt gehad.

Ik ben het niet met je eens dat een paard in de cross altijd scherp op de paal moet zijn. In een cross is het ook niet de bedoeling dat hij hoog over een heg heen springt, het is de bedoeling dat hij daar doorheen springt. Ook is het wel fijn dat een paard economisch springt, om krachten te sparen. Maar daar verschillen we misschien in in mening :).

Om even terug te komen op nieuwe B regeling, begrijp ik dat je ook op stijl wilt beoordelen in het B, dit is immers te basis, maar ik vind het een slechte ontwikkeling dat je met enkel een foutloos parcours in de praktijk nog een winstpuntje mee kan pakken. Wat als je paard geen gezag heeft voor een hoogte van 1,00 meter en het in het L veel beter aanpakt? Daarom zou ik voorstellen om de regeling te versoepelen, naar 2 winstpunten met foutloos en boven de 70 (of zelf 65 stijlpunten) en naar 1 winstpunt met 1 balk en boven de 70 (of zelfs 65) stijlpunten. En meer feedback over hoe de jury tot deze beoordeling is gekomen.

Begrijp me goed, ik vind mezelf helemaal niet geschikt voor het L-springen, en zelfs met goede stijlpunten zou ik geen winstpunt halen ;) , maar ik kan me voortellen dat wanneer je jezelf wel L-spring waardig acht, het heel demotiverend kan zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:08

Cioccolato schreef:
Ik vind je posts (het grote deel) ook erg arrogant lautje. Je mening is nu duidelijk dus wat dat betreft..
Als jij niks geen last hebt va de regeling en het ermee eens bent is 1x zeggen genoeg. 'De onervaren B' ruiters hoef je niet se grond in te blijven trappen. Want zo komen je posts over..

Dat mag, jullie mening is ook wel duidelijk nu. }:0

Dit heeft niks met de grond in trappen te maken. Ik zeg toch nergens dat je het nooit gaat leren of alle onervaren ruiters kneuzen zijn en maar beter niet op concours kunnen gaan? Ik zeg alleen dat als mensen niet simpel nul rijden en er wat langer over doen de B uit te komen dat helemaal niet verkeerd is om zo extra ervaring op te doen. Precies de doelstelling van het springforum.

Tsja, ik cross toch al aardig lang en dat een paard scherp op de paal is en van het hout afspringt wil niet zeggen dat je ze niet kan leren vegen door een haag. Dat zijn totaal verschillende dingen en een slim paard pakt dat heel snel op.
En mijn No Limit was super scherp en sprong altijd van de paal af en toch kon hij wel economisch rondspringen in een 1* cross.
Scherp van de paal af betekend niet automatisch met een halve meter lucht springen. Dat wil je niet hebben nee. Je wil wel hebben dat ze safe zijn en echt wel voorzichtig.

Maar goed ik stel misschien andere eisen aan een eventer dan iemand die leuk een keer B en L wil crossen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:14

Laten we het daarop houden. Daarbij voel ik mij totaal niet aangesproken aangezien ik de B al uit mag. Het is de toon waarop je je bericht typt, de woorden die je gebruikt en toch een stuk minachtig dat ik terug lees. Misschien niet je bedoeling, maar meerdere mensen vattem het dus zo op. En niet alleen de groep waarop je zo hamert, de B mensen, maar ook zoals ik die al hoger kunnen starten..
Misschien een punt dat je mee kan nemen in het vormgeven van je mening.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:16

En niet iedereen wil naar het L-springen of naar het M-eventing. Er zijn meer dan genoeg mensen die heel gelukkig rondrijden in het B-springen en B-L eventing.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:19

Mjoor schreef:
Er is inderdaad een hoger risico in het springen op vallen, maar dat is toch de risico van het vak? Als je met een val, 4 balken het parcours uit komt of gediskwalificeerd wordt, sta je ook voor schut toch? En als dat vaak genoeg gebeurt, weet je dat deze klasse te hoog voor je gegrepen is. Dit is iets waar jezelf achter moet komen door kritisch naar jezelf te kijken en dit is geen taak van de KNHS.

In mijn opinie kan ieder paard (met de juiste ruiter) een M parcours springen. We zitten hier in de amateur rubrieken (B & L) waarin ook mensen die rijden voor hun hobby, voor hun lol en plezier moeten kunnen presteren. Mensen die dit beroepsmatig doen en deze klasses al meerdere malen doorlopen hebben, mogen deze klassen niet voor niets overslaan. Persoonlijk vind ik de paardensport steeds professioneler worden, daar zijn er een aantal blij mee, maar ook een aantal niet. Op een normale wedstrijd rijd je meer tussen de beroepsmatige ruiters dan tussen de amateur ruiters. En ik denk dat dit voor de basissport geen goede ontwikkeling is. Ik ga de laatste tijd ook veel liever met mijn Haflinger naar koudbloedwedstrijden, dan met mijn KWNPer naar een 'gewoon concours' veel gemoedelijker, mensen gunnen het licht je in de ogen, en ook al heb je slecht gereden, je gaat met een fijn gevoel naar huis omdat je gewoon een fijne dag hebt gehad.

Ik ben het niet met je eens dat een paard in de cross altijd scherp op de paal moet zijn. In een cross is het ook niet de bedoeling dat hij hoog over een heg heen springt, het is de bedoeling dat hij daar doorheen springt. Ook is het wel fijn dat een paard economisch springt, om krachten te sparen. Maar daar verschillen we misschien in in mening :).

Om even terug te komen op nieuwe B regeling, begrijp ik dat je ook op stijl wilt beoordelen in het B, dit is immers te basis, maar ik vind het een slechte ontwikkeling dat je met enkel een foutloos parcours in de praktijk nog een winstpuntje mee kan pakken. Wat als je paard geen gezag heeft voor een hoogte van 1,00 meter en het in het L veel beter aanpakt? Daarom zou ik voorstellen om de regeling te versoepelen, naar 2 winstpunten met foutloos en boven de 70 (of zelf 65 stijlpunten) en naar 1 winstpunt met 1 balk en boven de 70 (of zelfs 65) stijlpunten. En meer feedback over hoe de jury tot deze beoordeling is gekomen.

Begrijp me goed, ik vind mezelf helemaal niet geschikt voor het L-springen, en zelfs met goede stijlpunten zou ik geen winstpunt halen ;) , maar ik kan me voortellen dat wanneer je jezelf wel L-spring waardig acht, het heel demotiverend kan zijn.

Goed verwoord. Volledig mee eens.

Imo is 65 stijlpunten (mits overal een voldoende voor) een prima grens om de "betere" van de "slechte" te onderscheiden. Het is tenslotte al ruimvoldoende.

Maar zoals hier al meerdere keren is gezegd, wordt er ook naar mijn idee nog veel te veel gekeken naar uiterlijk en status, en minder naar hoe een combinatie zich als combinatie gedraagt. Wat volgens mij de basis is van succes.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:26

Zal ook wel stukje beroepsdeformatie zijn. Ik ben jurist bij een uitzendbureau en ben de hele dag stoute mensen aan het terechtwijzen en ontslaan en vooral niet lief zijn voor ze :Y) Plus ongezouten zeggen waar het op staat en zeer duidelijk en kort formuleren. Dat hebben ze nodig als ze besluiten in plaats van tomaten te gaan plukken maar 'ziek' thuis blijven.
Met andere woorden ik mag de hele dag een bitch zijn. En ja daar geniet ik van O:)

Maar verder ben ik wel heel lief hoor. Dat zullen de meeste mensen die mij kennen beamen, alleen ietwat onsubtiel. :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:29

no offence taken lautje. Jij kijkt er gewoon helemaal anders tegenaan.

Ik sluit mij aan bij apple. Ben daar heel gelukkig mee en duim dat mijn volgende paard iets meer tallent heeft en ik ondertussen heel veel geleerd heb van mijn uber lieve balke buts ezeltje <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:32

Dat zal wat verklaren van je manier van formuleren. Maar misschien kun je wat rekening ermee houden dat je niet aam het werk bent en dit een gezellig paardenforum is met stuk voor stuk paardenliefhebbers. Verschillende meningen horen erbij, maar als volwassenen lijkt me dat je een beetje moet kunnen schakelen tussen werk en een forum :)
Op een normale manier kun je anderen ook wat bij brengen. Uit een aardige post nemen mensen eerder iets aan dan uit een ietwat arrogante botte.
Dan hebben we allemaal iets aan de discussie! :))

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:36

Sorry, ik onthoud mij nu maar even antwoord....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:29

Ik was er over aan het nadenken, en mij lijkt volgende regeling wel wat:
Foutloos en 75%: 3Wp
Foutloos en 65%: 2wp
1 balk en 75%: 2wp
1 balk en 65% 1wp

Dat is meer gelijkend met de dressuur, mensen worden gemotiveerd, en volgens mij een stuk eerlijker. Jury mag dan lekker streng blijven qua stijlpunten, maar er is meer kans dat ruiters hun best gaan doen. En ze mogen dan zelf de grens voor promoveren optrekken van mij.

Ik zou heel blij zijn met een klasse tussen BB en B, maar dat is persoonlijk.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:37

Vind het idee van Seltje ook wel erg goed eerlijk gezegt. Zo ongeveer als het Dressuur B systeem dus wel eerlijk en motiverend tegelijk.
De grens van Promoveren idd optrekken dan naar 20 misschien wel 25 punten misschien?

Merk op het moment ook dat de grens tussen BB en B erg hoog is. Dus een tussen klasse zou voor mij ook geen ramp zijn. Vooral aangezien ik nogal wisselend rij. Start dan ook geen B zonder dat ik BB heb gestart van te voren. Een extra rondje vertrouwen voor beide vind ik wel erg prettig. Als er een tussen klasse zou zijn, dat zou mij een hoop inschrijfgeld schelen. Kan ik weer is wat vaker op wedstrijd.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:23

_lautje_ schreef:
Zal ook wel stukje beroepsdeformatie zijn. Ik ben jurist bij een uitzendbureau en ben de hele dag stoute mensen aan het terechtwijzen en ontslaan en vooral niet lief zijn voor ze :Y) Plus ongezouten zeggen waar het op staat en zeer duidelijk en kort formuleren. Dat hebben ze nodig als ze besluiten in plaats van tomaten te gaan plukken maar 'ziek' thuis blijven.
Met andere woorden ik mag de hele dag een bitch zijn. En ja daar geniet ik van O:)

Maar verder ben ik wel heel lief hoor. Dat zullen de meeste mensen die mij kennen beamen, alleen ietwat onsubtiel. :Y)

Haha verklaard een hoop :P

Maar even zonder gekheid, ik snap dat mensen met een hoger nivo dit probleem niet hebben.
Ik snap ook heel goed dat de knhs iets meer veiligheid probeert te waarborgen, alleen dit is volgens mij totaal de andere kant op.
Daarbij zie ik in de L en m nooit nare ongelukken gebeuren eigenlijk, maar kom je richting het Z, ZZ of de 1.45 parcoursen zie je soms wel degelijk hele nare dingen.

Daarbij vind ik een heel belangrijk punt ( deze opmerking is vooral voor lautje) dat je niet te horen krijgt wat de jury anders wil zien. Dat maakt een parcours zoals mijn laatste parcours, foutloos en een prima gevoel, zo totaal onverklaarbaar dat het zo laag gescoord wordt. Al zou je 2 zinnen mee krijgen waar je aan moet werken, dat zou al een stuk meer motiveren want dan weet je wat er niet goed genoeg is geweest.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:13

De optie van BB hoog op 85-90 en BB laag op 75-80, beiden met beoordeling op stijl lijkt me ook wel wat.

Want ondanks dat ik BB 85 heb gesprongen, verslikten paard en ik ons allebei behoorlijk in ons eerste B parcours. Duurde wel even voor we überhaupt weer over de 70 gingen toen. Daarna had ik ook graag ergens BB laag gesprongen om er weer in te komen en vertrouwen op te doen want hij springt toch anders op een andere plek dan thuis of de meer vertrouwde oefenvelden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:16

Hier in de buurt heb je dat. BB laag en BB hoog. En dat kun je ook flexibel starten. +:)+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:21

Snorlex schreef:
Hier in de buurt heb je dat. BB laag en BB hoog. En dat kun je ook flexibel starten. +:)+

Ideaal. Hier moet je je locaties kennen met als gevolg dat ik laag wou springen en er 85-90 stond en ik hoog wou springen en het grotendeels op 70 stond met een enkele uitschieter naar 80. :') Ik weet de places to be helemaal niet voor hoog of laag dus dubbel uitschrijven lijkt me super.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:25

Hier in de omgeving kun je vaak oefenspringen voorafgaand aan een springwedstrijd. In de ochtend is het dan meestal 60 dan 70 en dan BB. Maar goed, dan nog heb je dat de afstand tussen BB en B toch flink is. In de winter zijn er veel locaties waar het eens per maand oefenspringen is tot 1.10, soms onder begeleiding van een instructeur. Dan kun je inderdaad eerst een rondje 80 en dan een rondje 90 doen, of eerst een rondje 90 en dan 1 meter (maar goed, dat is dan weer niet officieel).