Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:44

[/quote]

dat bedoelde ik......maar een jury zou wel heel onsportief zijn als je er staat prima rijdt om je dan uit te sluiten[/quote]

Nou sorry maar reglementen zijn niet voor niets en als iemand een hele fijne proef rijdt op een optoming die niet is toegestaan dan wordt je gediskwalificeerd. Zo werkt het nu eenmaal. Heeft niets met onsportief te maken. Wat nou als iemand een hele fijne proef op een pelham rijdt, is het dan wel oke?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:46

Daan_Ordeal: Volgens mij zeg ik ook nergens, dat het met bit allemaal wel koek en ei bij iedereen is.
Maar als je met dit filmpje naar de KNHS stapt als zijnde HET voorbeeld, dan gaat de KNHS geheid zeggen, dat er niet altijd een aanleuning is.
Je kunt dit dus niet als het perfecte voorbeeld nemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:50

Daan_Ordeal schreef:
Maar Tendance zou je dan op zich ook niet de aanleuning van vele (top)ruiters die wel hoge punten scoren ook in twijfel kunnen trekken?

Ik trek die scores sowieso regelmatig in twijfel, aangezien een paard wat in de onderdelen die absoluut onvoldoende zijn uitgevoerd, op dat niveau nog een voldoende krijgen.
Neem bijvoorbeeld het groeten van Anky van vroeger. Paard stond niet stil, maar kreeg wel een voldoende.

Maar goed, laten we ons beperken tot de basissport, want daar gaat het tenslotte in eerste instantie om.

Daan_O

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:09

Ik wilde met mijn reactie eigenlijk alleen de hypocrisie bij de KNHS / in de wedstrijdsport weergeven. Kort samengevat; bitloos kan niet omdat daarmee niet de juiste nageeflijkheid bereikt kan worden. Maar ondertussen scoren de ruiters op (top)niveau wel met paarden die alles behalve ontspannen en nageeflijk in nek en kaakgewricht zijn…

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:24

Je weet uit een eerdere discussie, dat ik het wat betreft sommige ruiters op hoger niveau, absoluut met je eens ben.

Over het andere filmpje kan ik niet heel veel zeggen Daan-Ordeal.
Ik kijk vanaf mijn telefoon en zie een behoorlijk wazig beeld. We hebben het hier over details en dan moet ik toch een scherp beeld kunnen zien, wil ik een mening geven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:46

Sorry Tendance mijn geheugen is niet altijd even goed :)

Jammer dat je het andere filmpje niet goed kan zien, ben wel benieuwd wat je daar van vindt. Ik vind het een mooi voorbeeld van bitloos dressuur rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:54

Gruis schreef:
Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.

Ik wil hier nog even op reageren, ik heb een verkeerd gereden pony terug 'beleerd', daar kwam de kaak en nek pas weer los toen het bit eruit was. nu loopt hij weer netjes op bit. Dus dat een paard niet kan leren kaak en nek los te laten zonder bit is grote onzin (wat ze ook zeggen in het skala), bit blijft scherper (op gevoeliger delen) en kun je dus lichter mee werken, als ik sommige dressuurpaarden in de hogere proeven zie lopen dan vraag ik me af in hoeverre het gaat om een echte happy athlete, het is natuurlijk maar net wat je wil zien.

wat ik kan opmaken uit dat laatste bericht van knhs is dat er helemaal geen bitloos komt verder dan M...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:39

Tendance schreef:
Daan_Ordeal: Volgens mij zeg ik ook nergens, dat het met bit allemaal wel koek en ei bij iedereen is.
Maar als je met dit filmpje naar de KNHS stapt als zijnde HET voorbeeld, dan gaat de KNHS geheid zeggen, dat er niet altijd een aanleuning is.
Je kunt dit dus niet als het perfecte voorbeeld nemen.

Dan weet de KNHS dus niet het verschil tussen training en een wedstrijd?

Ik zie alleen doorhangende teugels op het filmpje op de momenten dat dat de bedoeling is. Vind het daar ook mooi om te zien dat het paard correct blijft lopen en dus niet vanuit de voorkant gereden is.

In alle oefeningen die ze laat zien heeft ze gewoon aanleuning. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 07:12

In de oefeningen knikt hij regelmatig door in het hoofd en hangt er op dat moment een boogje in de teugel.
Dit betekent geen constante aanleuning.
Maar ik beoordeel wat ik zie, zonder een mening te vormen of dit überhaupt komt omdat het bitloos is.
Ik moet een proef beoordelen op wat ik zie, niet op hoe ik erover denk, want dan zou ik niet meer objectief zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:16

Ben ik erg slecht als ik stiekem best leuk zou vinden als je bitloos M1 hc start, vét winst zou rijden en je dan je filmpje nog eens opstuurt naar de KNHS? :D

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:27

TurdusMerula schreef:
Ben ik erg slecht als ik stiekem best leuk zou vinden als je bitloos M1 hc start, vét winst zou rijden en je dan je filmpje nog eens opstuurt naar de KNHS? :D

haha helemaal mee eens!!!!! :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:54

Daan_Ordeal schreef:
Ik wilde met mijn reactie eigenlijk alleen de hypocrisie bij de KNHS / in de wedstrijdsport weergeven. Kort samengevat; bitloos kan niet omdat daarmee niet de juiste nageeflijkheid bereikt kan worden. Maar ondertussen scoren de ruiters op (top)niveau wel met paarden die alles behalve ontspannen en nageeflijk in nek en kaakgewricht zijn…

dat is mij ook wel eens opgevallen daan!.

Naapienaap schreef:
TurdusMerula schreef:

maar stel je voor dat een bitloosgereden paard zou winnen van diverse met bit gereden combinaties dan zou het het hele bit systeem onderuit meppen, daar zit stiekem ook de angst volgens mij!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:10

Dat laatste kan ik mij niet voorstellen hoor, daarvoor is de groep die fatsoenlijk dressuur rijdt (excusé, maar ik hoop dat het me vergeven wordt dat ik het zeg omdat ik zelf ook zonder bit rijd) zonder bit veel te klein voor...

Bedenk dat veel hier in het topic het volkomen normaal vinden om zonder bit te rijden maar het voor veel personen toch onbekend is... Het voelt voor mij niet zo, maar NL is al heel vooruitstrevend door dit toe te staan...

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:28

Ik start volgend jaar wedstrijd en als Ik uberhaupt de m1 haal ga Ik echt Geen bit er terug in hangen , jammer dit eigenlijk sommige paarden hebben ook gewoon een te kleine mond voor een bit die kunnen dus nooit verder komen. Geen aanleuning lijkt me ook bullshit , dit ligt eerder Aan hoe je rijd..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 22:22

Ik ben inmiddels nu drie keer gestart in het M1 met bit, eerste wedstrijd meteen 2e plaats en inmiddels 4 winstpunten. Toch ben ik van mening dat hij nog steeds beter loopt zonder bit. Toch blijkt hij niet zo slecht te lopen met bit als ik dacht. Misschien wel omdat hij ruim een jaar zonder ijzer in zijn mond heeft mogen rondlopen.

Daarom start ik komend weekend twee oefenwedstrijden in de M1 zonder bit, gewoon eens om te kijken hoe mijn scores dan zijn. Mochten deze veel beter zijn bitloos dan stop ik met de dressuur wedstrijden heb ik besloten.

Het gevoel tijdens het rijden zonder bit is zoveel fijner voor mijn gevoel dat ik geen zin heb om nog langer met bit te rijden omdat de KNHS dat zo graag wil. Mijn vriend gaat de Bitloze proef wss filmen zodat ik deze kan opsturen naar de KNHS.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:22

Supergoede post en heel veel respect voor jou! :)
Filmen was ook mijn eerste gedachte trouwens, leuk dat je dat ook schrijft.

Goed bezig!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:43

Super goed besluit!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:59

Keeyzie knappe prestatie en mooi besluit ook. Ik ben benieuwd naar de scores en filmpjes.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:17

ja ik wil echt je filmpjes zien...knap besluit wel jammer dat je dan eigenlijk daarop stopt met de wedstrijden

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 12:31

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:37

Heb je de wedstrijd nog gereden?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 16:13

Ja helaas heeft niemand kunnen filmen.
Za 3e van de 8 met 186. Gisteren 1e van de 5 met 185 *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:57

Netjes hoor! Mooie punten! En nu stop je met de wedstrijdsport..?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:39

Ik heb mijn startkaart nog tot 31-12 misschien dat ik nog 1 of 2 wedstrijden start.
En dan vind ik het wel mooi geweest :)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:15

Afbeelding
*\o/*