Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:44

terpentijn schreef:
En paarden lopen niet voor hun lol wedstrijdprestaties onder een te dikke ruiter.

Ik jureer al heel wat jaartjes en draai nog heel wat jaartjes langer mee in de paardenwereld, maar ik zie eerlijk gezegd maar af en toe combi's waarvan ik denk hmm, te zwaar en paard heeft er zichtbaar moeite mee.

Helaas zie ik minstens zo vaak mensen met een gezond BMI die zitten te hakketakken op een paard en wél overduidelijk hun paard zitten te storen en irriteren.

Ik snap dus niet helemaal waarom jij je zo blind staart op enkel overgewicht.. Er gebeurt zoveel meer op wedstrijdterreinen, dan alleen af en toe een ruiter met zwaar overgewicht.

Anoniem

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:44

Dat dus Listiglistje +:)+

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:46

ik ben ook best dik maar niet heel dik, gewoon gezet.
ik krijg altijd een 7 voor mijn uiterlijk (niet dat het laag is maarja), van die dunne sprietjes krijgen altijd hoger punt terwijl we het zelfde dragen :(

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:46

Relaxed schreef:
terpentijn schreef:
En paarden lopen niet voor hun lol wedstrijdprestaties onder een te dikke ruiter.

Ik jureer al heel wat jaartjes en draai nog heel wat jaartjes langer mee in de paardenwereld, maar ik zie eerlijk gezegd maar af en toe combi's waarvan ik denk hmm, te zwaar en paard heeft er zichtbaar moeite mee.

Helaas zie ik minstens zo vaak mensen met een gezond BMI die zitten te hakketakken op een paard en wél overduidelijk hun paard zitten te storen en irriteren.

Ik snap dus niet helemaal waarom jij je zo blind staart op enkel overgewicht.. Er gebeurt zoveel meer op wedstrijdterreinen, dan alleen af en toe een ruiter met zwaar overgewicht.

Kijk dat lees ik graag!
vollere ruiters die dit lezen kunnen echt aan zichzelf gaan twijfelen terwijl misz voor een groot deel dat wel mee zal vallen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:47

Met andere woorden; het is allemaal wel okee.
Ja zeg ik ben niet blind, ik staar me ook neit blind, er gebeurt inderdaad heel veel meer op wedstrijdterreinen, maar daar gaat het in dit topic toch niet over.
Het ging er over of juryleden er op mogen 'afrekenen".

En ik vind dus van wel.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:47

Tjah, een jury kan er wel degelijk iets van zeggen maar dan niet persee over het gewicht, maar meer over de consequenties voor het paard.

Zoals hierboven al staat: bv. Ruiter zit paard in de weg..
Dit kan genoemd worden (net zo goed bij een dunne ruiter als dit het geval is)

Ik denk dat het in de punten sowieso wel terug komt, als en ruiter hobbelt en bobbelt moet je een verdraaid knap paard hebben wil deze fijn over de rug blijven lopen..

Heb je een klein dik propje op het paard wat voor een stilstaand beeld er niet prettig uitziet maar het paard wel lekker kan laten bewegen met juiste spier/rug gebruik mag deze net zo veel punten krijgen dan de smalle concurrent.. Is mijn mening

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:49

ik vind het oké als zwaardere amazones/ruiters hun paard niet in de weg zitten,
echter vind ik het niet oké als ruiters/amazones hun paard wel in de weg zitten...welk gewicht daar dan ook aanhangt!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:50

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal foto's met bijbehorend bericht verwijderd. Lijkt me niet de bedoeling deze foto's te gebruiken van mensen die dat niet weten :)

pleiada

Nou inderdaad ja, ben ook van mening dat je paard in de weg zitten niet met gewicht te maken hoeft te hebben..Moet je zowiezo al zien hoeveel paarden kapot gereden worden, en dat heeft niet als oorzaak overgewicht!Ik zie dit soort topics vaker voorbij komen en erger me er dood aan..Mensen die zwaarder zijn hebben het al moeilijk genoeg zonder al die vooroordelen..

Carlijn101

listiglistje schreef:
ik vind het oké als zwaardere amazones/ruiters hun paard niet in de weg zitten,
echter vind ik het niet oké als ruiters/amazones hun paard wel in de weg zitten...welk gewicht daar dan ook aanhangt!

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:54

terpentijn schreef:
Met andere woorden; het is allemaal wel okee.
Ja zeg ik ben niet blind, ik staar me ook neit blind, er gebeurt inderdaad heel veel meer op wedstrijdterreinen, maar daar gaat het in dit topic toch niet over.
Het ging er over of juryleden er op mogen 'afrekenen".

En ik vind dus van wel.

Jij kan dat vinden, maar de KNHS vindt dit blijkbaar niet, wij juryleden kunnen er dus weinig mee, behalve een opmerking zoals ik hierboven noemde en meenemen in de punten. Ik mag niet iemand uitsluiten op overgewicht, dit staat immers niet in de reglementen en aangezien die leidend zijn........ Beetje lastig niet? ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:55

pleiada schreef:
Nou inderdaad ja, ben ook van mening dat je paard in de weg zitten niet met gewicht te maken hoeft te hebben..Moet je zowiezo al zien hoeveel paarden kapot gereden worden, en dat heeft niet als oorzaak overgewicht!Ik zie dit soort topics vaker voorbij komen en erger me er dood aan..Mensen die zwaarder zijn hebben het al moeilijk genoeg zonder al die vooroordelen..

Precies!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:18

Moet zeggen dat de discussie wel behoorlijk veroordelend wordt hoor :\

Ik vind de opmerking over sportief zijn als je concoursen start wel een beetje hypocriet Leuk voorbeeld: ik heb laatst met een vriendinnetje ruiterfit training gedaan. Vriendinnetje heeft een mooie maat 36 en kon drie dagen niet lopen van de spierpijn. Ik zit op een maat 44 en had nergens last van. Dus gewicht zegt niets over hoe fit je bent. Zullen we dan voortaan de ochtend van concours iedereen maar een rondje laten joggen en wat oefeningen laten doen om te kijken of ze wel fit zijn?? Imo net zo'n belachelijk voorstel als een weegschaal.

Bovendien: ik ken verschillende amazones van dik in de 1.80 die echt wel over de 75 kilo komen. En wat denk je van mannen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:20

BaileyMix schreef:
Dit topic is werkelijk één grote kermis geworden waarin alles uit de kast wordt gehaald om het goed te praten _O-

Ongelooflijk dat mensen (hier) gewoon niet beseffen dat het paard geen donder heeft aan het emotionele verhaal achter het overgewicht. Want ja, het is super vervelend als die kilo's er maar niet af gaan, als je door ziekte aan bent gekomen of weet-ik-het wat de reden is, maar daar heeft het paard niks aan. Het paard sjouwt zich alsnog een ongeluk. Ook als de ruiter 'mee zit' is die 100 kilo nog steeds 100 kilo. Al is het een Lichte Tour ruiter, die 100 kilo is nog steeds 100 kilo. En als dat al niet onprettig voor het paard is op het moment zelf, zullen er wel lange termijn gevolgen aankleven.

En als je nou af en toe recreatief een rondje stapt, oké. Maar ook nog serieus op wedstrijd gaan en van je paard eisen dat hij presteert... Ongelooflijk, wat een enorme betonnen plaat hebben sommige mensen toch voor hun kop!

Ben het met je eens dat het paard niks aan excuses heeft.
Zoals ik al zei vind ik ook dat je eigenlijk niet op een paard moet gaan zitten als je teveel weegt.

Maar om het nou een kermis aan goedpraten te noemen.... :=

Ik heb een beetje het idee dat je mijn post 'door ziekte aangekomen' zo uit zijn verband rukt. Komt ook hard aan. Alsof het een of ander verzonnen slap excuus verhaaltje is...
(Overigens weeg ik 70kg ipv mijn normale 50kg. Voor een paard imo nog prima te doen, maar voor mijzelf wel degelijk overgewicht. En zit me ook echt in de weg zoals ik al zei. Ik begrijp dus ook niet dat mensen met overgewicht nog 'lekker kunnen rijden', zeker niet als je wat meer wilt dan simpel rondjes hobbelen.)

Verder eigenlijk niks met het topic te maken, en ik wil het zeker niet als 'excuus-praatje' gebruiken, maar ik wilde het toch even gezegd hebben. En het geeft ook aan hoe snel mensen hun oordeel klaar hebben over 'overgewicht door ziekte' als je verder niks uitlegt.
Misschien voel ik me ook voor niks aangesproken... maar goed;
Ik loop al meer dan een jaar ziekenhuis in, ziekenhuis uit vanwege onverklaarbare eenzijdige uitvalsverschijnselen. Duidelijke beschadigingen in mijn hersenen te zien op scans, oorzaak echter nog altijd onbekend. (Het is vergelijkbaar met TIA's/CVA) Niet iets waar je blij van wordt op je 26e.
Met die uitvalsverschijnselen ben je namelijk nogal aan huis gekluisterd. Sporten was er niet bij, zelfs onder begeleiding bij de fysio is het een paar keer mis gegaan bij teveel inspanning waardoor de aanvallen getriggerd werden. Mijn conditie is gezakt naar beneden het nulpunt, mede door de aanvallen, want je hele lichaam wordt er door uitgeput en aangetast.
Ik heb nu experimentele medicatie waarmee de aanvallen tot nu toe nog steeds zijn uitgebleven, maar bijwerkingen zijn wel gewichtstoename. (Dus ja, veel thuis zitten, niet teveel inspannen + medicatie die niet meewerkt qua gewicht... dan snap je wel wat er gebeurt)

Pluspunt is dat ik door de medicatie geen aanvallen meer heb! *\o/* Dus ik ben alweer een aantal maanden bezig met conditie opbouwen. Makkelijk is het niet, want ik heb nog steeds momenten dat ik vanuit het niets ineens weer ontzettend moe ben, ondanks dat ik toch gemiddeld 12 uren slaap. :Z
Maar nu de aanvallen weg blijven heb ik alle vertrouwen er in dat het de goede kant weer op gaat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:28

Ik vind het recreatieve rondje misschien wel erger dan een wedstrijd. Immers dan is er geen opbouw aan juiste bespiering van het paard en is het de vraag of het paard er niet juist meer last van heeft een uur in het bos met het hoofd in de lucht bijvoorbeeld hoeft niet beter te zijn dan een half uur in de juiste houding dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:32

Tango1979 schreef:
Bovendien: ik ken verschillende amazones van dik in de 1.80 die echt wel over de 75 kilo komen. En wat denk je van mannen?

Ik ben benieuwd wat jullie schatten nav het filmpje in mijn onderschrift......... :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:37

Relaxed schreef:
Tango1979 schreef:

Ik ben benieuwd wat jullie schatten nav het filmpje in mijn onderschrift......... :+

Volgens sommige mensen op Bokt mag je nog niet eens meer opstappen > 75 kilo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:39

listiglistje schreef:
Relaxed schreef:

Volgens sommige mensen op Bokt mag je nog niet eens meer opstappen > 75 kilo :+

Idd, bij 1,80 redt je dat ook vrij snel :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:39

Ik denk tussen de 75 en 85 kilo, je bent niet klein denk ik.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:44

xSlvna schreef:
Wilde al vragen, zit je met die 100 kg op dravers? Die van mij (ook draver) zou namelijk absoluut not amused zijn. _O-
Maar, (aanname:) jou paarden zijn goed getraind en werken veel meer zonder jou dan met wie dan ook erop, zijn slank ('mager') en hebben dus zelf geen vet (overgewicht).
Jou 100 kg is wat mening paard al van zichzelf heeft.

En ja ik spring, en ja ik heb gehobbeld, en ja mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde, en nee ik rijd niet netjes zoals het hoort (recreatief rond kneuren met een paard dat zich niks van zijn lichaam bewust lijkt te zijn). En ja ik neem wel eens een stukje rendraf of rengalop mee op het asfalt, maar ik weeg wel maar 50 kg en als ik 80 uur in een maand rijd doe ik mijn paard alleen pijn met in totaal 10 minuutjes snel op asfalt en 15 minuutjes met wat gesjor en gepor. Niet 80 uur met mijn gewicht.

Maar wat je nu als voorbeeld noemt, ruitje, zeg het dan. Ik kan me zo even niet bedenken wat je precies bedoeld, maar als ik niet weet wat ik fout doe en wat het tot gevolgen heeft, ben ik koppig en blijf ik het doen, ja. Omdat ik denk dat het wel kan.

Het is jouw verantwoording dat jouw paard je goed kan dragen. En dat houd dus in dat je de rugspieren sterk moet maken en moet zorgen dat het dier meer gewicht op het achterbeen gaat nemen zodat hij minder belasting op zijn voorbenen krijgt omdat jij daar zit. Jij met jouw 50 kg op een paard wat recreatief wordt bereden zonder correct lichaamsgebruik ( dat zijn jouw eigen woorden) is dus veel zwaarder voor jou paard dan iemand van 80 kg op een goed getraind paard.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:47

Zeker vind ik dat de jury hier tenminste commentaar op zou moeten geven, net als ze commentaar geven op het feit dat mensen zeer onvriendelijk rijden. Naar mijn mening zouden zulke mensen zelfs gediskwalificeerd moeten worden, paardrijden = fit zijn.

> 75 kilo mag je heus nog wel opstappen, mits je een paard rijdt dat dit gewicht kan dragen. Niet op een pony van 1.40 gaan zitten :n.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:49

sonjim schreef:

ik denk meer als ze 1.80 is :D dan denk ik tegen de 90

ik ben 1.70 en weeg 84 kilo...foto 2 weken geleden (en nee paard heeft daar geen last
van en ik zelf ook niet + ik ben fit genoeg en conditie zit ook snor :Y) )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:54

sonjim schreef:

Totdat ik Z reed heb ik veel meer gewogen, toen ben ik gaan afvallen en kwam ik uit rond de 85 kilo. Tis een schande }> :+ Enige verschil wat ik merkte is dat ik het makkelijker kon volhouden, doordat mijn conditie beter werd. Mijn paard heeft er naar mijn idee nooit last van gehad, mijn instructrice was eerlijk genoeg om dat te zeggen :) Liet hem ieder half jaar checken door ostheo en kwamen nooit gekke dingen uit.. Maar goed, met mijn lengte stap ik sowieso niet op een paard kleiner dan 1,70 m.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:55

Ik denk dat het veel belangrijker is dat een ruiter licht kan zitten. En ipv het zoveelste zadel met veel wrongen om maar te blijven zitten, zitles te nemen zodat je echt de beweging goed gaat volgen.

Gewicht is vaak het probleem niet voor een paard, de wijze van meezijn in de beweging wel.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:04

Relaxed: ik vind je op het eerste gezicht wat groot ogen voor dit paard, (op de foto's waar je wat voller bent dan) echter zie je duidelijk dat je het paard niet in de weg zit, door de ontwikkeling etc..

Listinglistje: bij jou vertelend het sowieso snel vind ik haha en dat heeft helemaal niks met jou te maken, maar Aquanto is zo enorm groot, dat jij altijd kleiner oogt (ik vind je trouwens op deze foto hartstikke slank ogen!! Ook even geleden dat ik foto's van je gezien heb)
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 07-07-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt