Waarom stang en trens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:05

Thnx voor de uitleg.
In zoverre is het dus niet te vergelijken omdat je Indd eerst de druk van de trens heb.
Daarnaast hangt m'n stang ontspannen en niet in bogen zoals bij de western.

Uiteraard pak ik niet vol m'n stang op als deze eerst ontspannen hangt, maar dat lijkt me vrij logisch.

Daarnaast vind ik het geen vraag als iemand zegt dat ik me erin moet verdiepen en maar eens op haar westen paard moet komen voelen.
Zoiets komt op mij erg nagatief/aanvallend over.
Kan zijn dat het zo niet bedoelt is, maar dat is het nadeel van internet.

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:19

Het is idd altijde lastig te interpreteren hoe het bedoeld is, en het verstandigst is om het dan altijd maar neutraal te lezen en in te gaan op de vraag of het onderwerp op een kalme manier.
Als er al vuur was, is dat dan ook meteen geblust.... :D

Ik wil even toevoegen dat het rijden op een licht aangenomen stangteugel met losse trensteugel een "barokke" stijl is die met name toegepast wordt door ruiters van "scholen van de rijkunst" .

Afbeelding

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:22

En dan is de stang en trens in de dressuur Sielugh ;)
Haha

Gimme_Joy

Berichten: 7779
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:31

Wendy schreef:
Don_Zhivago schreef:
Hoe kan ik druk geven op mijn stang als die teugel slapper hangt.

En dan valt men mij aan omdat ik niet met S&T rijd? :+
Sorry hoor -O-
Misschien moet je je er eens in verdiepen. Als je het een keer wilt voelen mag je mijn westernpaard wel een keer op een shank rijden (die werkt vergelijkbaar met een stang) dan kun je voelen wat het effect van een kleine ophouding op een losse teugel met een stangbit is. Juist vanwege het hefboomeffect is komt de ophouding, ook aan een losse teugel, veel harder door dan je zou verwachten.


Klopt :j Ik noem het stuurbekrachtiging. Met shanks is de verhouding 1/4. 5 kilo in de hand (aannemen van de teugel) werkt in de mond, achter de oren en onder de kin door als 20 kilo. Aannemelijk is het dus dat een stang/shank nooit met constante druk gebruikt mag worden. Ik weet niet of verfijning dan een goed woord is.

ShannonF
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:35

Ik rij 2 paarden met S&T. Als je een normaal gebruik hebt geeft het inderdaad net meer de verfijning en kan het geen kwaad. Ik zie ook mensen in het Z die met trens rijden. Ook daar zie ik dus verkeerd gebruik van. Wat denk je van sperriem en neusriem aansnoeren zodat paard helemaal de mond niet meer kan openen. En dan maar lekker trekken en snoeren. Ik ben ook een jurylid die dat dus regelmatig zie. Het effect op de bitten is nu eenmaal scherp ongeacht of je met trens rijd of met S&T. Ook bitloos is niet alles. Als je wilt dat je paard helemaal geen druk heeft in de mond moet je hem op de wei zetten. Maar goed het is en blijft een eeuwige discussie waar de meningen helemaal verdeeld zijn en dat is iedereen zijn goed recht.

listiglistje

Berichten: 14507
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:37

een shank en s&t is appels met peren vergelijken....

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:41

Een shank heeft over het algemeen sowieso langere scharen (en boven het mondstuk loopt het metaal meestal verder door voordat het aan het bakstuk zit waardoor er meer drukop de nek is) en de manier van gebruik zoals bv neckreining is ook bepaald anders.

Maar opzich is een bit met scharen, een bit met scharen. Alleen moet met de TRENS bij de stang en trens niet uit het oog verliezen, plus de manier van rijden.

Overigens is er nooit sprake van een stangteugel op constante druk, zelfs niet als hij aangenomen wordt, want er is ook nog verschil tussen druk en een aangenomen teugel.
In principe kun je er een draadje tussen zetten, dat zal niet breken bij correct gebruik. Dus dan heb je het echt niet over kilos druk....waar dan ook.

(naderhand typos verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-12-13 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14507
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:43

Zo is het Lusitana, dat geeft een geheel andere werking.

als ik die shanks google zijn dat dunne stangen met heel erg lange scharen :P
De dressuurstang is gemiddeld wat dikker en veel kortere scharen, tegenwoordig gebruiken de meeste maar 5 tot 7 cm scharen.

maradhja

Berichten: 772
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:50

Oke ten eerste snap ik jullie punt over het stang en trens gebruik. Er zijn inderdaad veel hobby knutselruiters die het totaal verkeerd gebruiken... (Maar deze prutsen vaak niet alleen met het bit wat aan)
Maar een stang en trens is er ter verduidelijking van de hulp. Zodat je net ietsje meer hebt...

Wat ik niet snap is dat er hier meerdere zijn in het topic die zo enorm vallen over het rijden met stang en trens?? Want als ik menig B ruiter zie rijden op een simpele trens gaan mijn oren klapperen! Ik hoop dan ook dat iedereen hier die zo tegen de stang en trens zijn allemaal bitloos rijden?! Want met een gewone trens kun je met verkeerd gebruik ook veel schade aanrichten.

Maar jullie zullen allemaal wel weer niet in het straatje vallen van ik trek aan mijn bit of ik gebruik het verkeerd?

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een rustige hand heb, maar ook ik moet soms net wat eerder los laten. Mijn paard loopt lekker licht naar de hand toe, maar leren moet je altijd. En dan rijd ik op een gewone dubbelgebroken trens. Je bent nooit uitgeleerd.

Op bokt weten ze het natuurlijk weer beter..
"Zeer geïrriteerd".

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:54

maradhja, onbekend is onbemind.
Over het algemeen is het juist bij de tegenstanders volkomen onwetendheid.
Zodra men weet hoe dingen in elkaar zitten, vallen de bezwaren automatsich weg.
Daarom is het van belang overal rustig op in te gaan om dingen te verduidelijken, zodat er hopelijk wat inzicht komt.

Iris82

Berichten: 40359
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:56

Ik vind ook dat je super reageert Lusitana. Hierdoor loopt de discussie ook niet uit de hand.
Chapeau. :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:58

Gimme_Spurs schreef:
Klopt :j Ik noem het stuurbekrachtiging. Met shanks is de verhouding 1/4. 5 kilo in de hand (aannemen van de teugel) werkt in de mond, achter de oren en onder de kin door als 20 kilo. Aannemelijk is het dus dat een stang/shank nooit met constante druk gebruikt mag worden. Ik weet niet of verfijning dan een goed woord is.

Eens! Ik denk dat de stang altijd invloed heeft, ook wanneer de teugel doorhangt. Heel vriendelijk volgens mij want je kan zo subtiele hulpen geven. Dit is wat anders dan een te strakke stangteugel (dit lijkt me niet eens prettig rijden!!).

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:13

Over de werking (en ook bij teveel druk toepassen) kun je hier lezen als je goed engels begrijpt, en het wordt duidelijk geillustreerd met plaatjes en gifs.

Scroll naar beneden om hoofdstukje de stang en trens (double bridle-double bits) te vinden.

(Maar de uitleg over de werking van andere bitten en neusriemen is ook heel leerzaam)

Indi_Vito

Berichten: 2750
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:24

Ik rijd nu m2 en ga volgend jaar als ik mijn winstpunten heb over naar de Z1 is rijd nu zonder stang gewoon super richting zware verzameling, richting piaffe hij blijft netjes rond en ik rijd hem terug op mn zit ipv op mn handen, zo is het zoals het hoort! ik heb een aantal keer met stang gereden maar hij loopt er niet fijn op dus nu rijd ik gewoon lekker met trensje en dat ga ik zo lang mogelijk volhouden, ik kan tegenwoordig zelfs zonder sporen rijden alleen blijft hij dan net niet actief genoeg en kan ik mn oefeningen niet mooi afmaken, dus dan maar klein spoortje om.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:30

Iris82 schreef:
Ik vind ook dat je super reageert Lusitana. Hierdoor loopt de discussie ook niet uit de hand.
Chapeau. :)


+1 :j

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:56

Don_Zhivago schreef:
Iris82 schreef:
Ik vind ook dat je super reageert Lusitana. Hierdoor loopt de discussie ook niet uit de hand.
Chapeau. :)


+1 :j

Doe maar een +100
Maar dat vind ik altijd van de berichten van Lusitana.
Zo duidelijk verwoord, zo fijn geschreven, altijd geduldig.
Dikke pluim.

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:57

Nou, dank jullie wel. :o

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:01

Graag gedaan! Zoiets mag ook gezegd worden :)

Lusitana

Berichten: 22726
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:08

Het is trouwens niet zo dat ik altijd maar gelijk heb of dat denk...
Het blijft gewoon wat ik weet, denk, vind en een ander weet misschien meer of heeft het anders geleerd of heeft een andere mening.
Ik kan zo van mening veranderen als iemand me kan overtuigen van ongelijk.
En leer ook gewoon bij.
Ik denk dat daar ook het geheim van rustig discussieren ligt. Niet er van uit gaan dat de ander ongelijk heeft en ook niet willen dat jij gelijk krijgt, alleen maar aangeven waaróm je van mening bent dat het zo is als je vindt/weet/denkt....(dus uitleggen hoe het volgens jou zit).

Gimme_Joy

Berichten: 7779
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:12

listiglistje schreef:
Zo is het Lusitana, dat geeft een geheel andere werking.

als ik die shanks google zijn dat dunne stangen met heel erg lange scharen :P
De dressuurstang is gemiddeld wat dikker en veel kortere scharen, tegenwoordig gebruiken de meeste maar 5 tot 7 cm scharen.


Ik had het puur over de stang en niet in combinatie met trens. Natuurlijk is er nooit een één op één vergelijking met wel bit dan ook. Enkelgebroken heeft ook een hele andere werking dan dubbelgebroken enz. Overigens bestaan er vele soorten shanks. Zowel voor de scharen als het mondstuk bestaan vele typen en combinaties. Het hoeft ook niet altijd een vast bit te zijn. Appels met peren vergelijken wil ik niet zeggen, omdat ik het puur had over de werking van de scharen bij aanname van de teugel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit met S&T heb gereden, maar ik wel op de hoogte ben van het gebruik en werking.

Gimme_Joy

Berichten: 7779
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:14

Lusitana schreef:
Het is trouwens niet zo dat ik altijd maar gelijk heb of dat denk...
Het blijft gewoon wat ik weet, denk, vind en een ander weet misschien meer of heeft het anders geleerd of heeft een andere mening.
Ik kan zo van mening veranderen als iemand me kan overtuigen van ongelijk.
En leer ook gewoon bij.
Ik denk dat daar ook het geheim van rustig discussieren ligt. Niet er van uit gaan dat de ander ongelijk heeft en ook niet willen dat jij gelijk krijgt, alleen maar aangeven waaróm je van mening bent dat het zo is als je vindt/weet/denkt....(dus uitleggen hoe het volgens jou zit).


+:)+ Als sommigen dit als voorbeeld zouden nemen, zou het volgens mij allemaal iets respectvoller worden (overigens is het niet de bedoeling dat iemand zich aangesproken voelt, want ik vind dit een hele prettige discussie!)

Gimme_Joy

Berichten: 7779
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:17

OW nog even een toevoeging: er bestaan shanks met verschillende lengte scharen. Er zijn zelf de zogenaamde "babyshanks" voor groene paarden. Overigens worden ze wel eerst beleerd met een staffel/bosal/sidepull. Pas als paard en trainer eraan toe zijn, wordt er begonnen met babyshanks

listiglistje

Berichten: 14507
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:20

De lengte van de scharen heeft veel invloed m.b.t de inwerking.

Maar zo zijn er idd veel verschillen, geen een bit is hetzelfde.
Daarnaast is het ook aan het paard, de een accepteert het ene bit de ander niet.
Ik heb zelf maanden gezocht naar de ideale combinatie

Gimme_Joy

Berichten: 7779
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:27

listiglistje schreef:
De lengte van de scharen heeft veel invloed m.b.t de inwerking.

Maar zo zijn er idd veel verschillen, geen een bit is hetzelfde.
Daarnaast is het ook aan het paard, de een accepteert het ene bit de ander niet.
Ik heb zelf maanden gezocht naar de ideale combinatie


Ook weer helemaal waar. Het begint al bij hoeveel ruimte je paard in z'n mond heeft om daar de dikte van het bit op aan te passen. Afgelopen mei heb ik van Jan van Beerendonk een bittenclinic gehad en dat was een echte eye-opener. Zo heb ik me nooit gerealiseerd dat een enkelgebroken trens helemaal geen beginnersbit (en naar mijn weten, maar correct me of i'm wrong is dit het bit dat het meest gebruikt wordt op maneges) is, maar de werking het beste is bij gelijke druk van de zijkant.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:30

Een enkel gebroken trens vind ik een ouderwets bit.
Vroeger werd elk paard er op gereden. Dubbel gebroken bestond toen niet.
En de eerste dubbel gebroken hadden een plat tussenstukje, ook niet direct prettig.
Nu ben ik iemand die liever dubbel gebroken met rond tussen stukje gebruikt.
Ken maar weinig paarden die daar niet gewoon fijn op lopen.

Ook dat gebruikte ik als onderlegtrens.