Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:Don_Zhivago schreef:Hoe kan ik druk geven op mijn stang als die teugel slapper hangt.
En dan valt men mij aan omdat ik niet met S&T rijd?![]()
Sorry hoor![]()
Misschien moet je je er eens in verdiepen. Als je het een keer wilt voelen mag je mijn westernpaard wel een keer op een shank rijden (die werkt vergelijkbaar met een stang) dan kun je voelen wat het effect van een kleine ophouding op een losse teugel met een stangbit is. Juist vanwege het hefboomeffect is komt de ophouding, ook aan een losse teugel, veel harder door dan je zou verwachten.
Gimme_Spurs schreef:KloptIk noem het stuurbekrachtiging. Met shanks is de verhouding 1/4. 5 kilo in de hand (aannemen van de teugel) werkt in de mond, achter de oren en onder de kin door als 20 kilo. Aannemelijk is het dus dat een stang/shank nooit met constante druk gebruikt mag worden. Ik weet niet of verfijning dan een goed woord is.
listiglistje schreef:Zo is het Lusitana, dat geeft een geheel andere werking.
als ik die shanks google zijn dat dunne stangen met heel erg lange scharen![]()
De dressuurstang is gemiddeld wat dikker en veel kortere scharen, tegenwoordig gebruiken de meeste maar 5 tot 7 cm scharen.
Lusitana schreef:Het is trouwens niet zo dat ik altijd maar gelijk heb of dat denk...
Het blijft gewoon wat ik weet, denk, vind en een ander weet misschien meer of heeft het anders geleerd of heeft een andere mening.
Ik kan zo van mening veranderen als iemand me kan overtuigen van ongelijk.
En leer ook gewoon bij.
Ik denk dat daar ook het geheim van rustig discussieren ligt. Niet er van uit gaan dat de ander ongelijk heeft en ook niet willen dat jij gelijk krijgt, alleen maar aangeven waaróm je van mening bent dat het zo is als je vindt/weet/denkt....(dus uitleggen hoe het volgens jou zit).
listiglistje schreef:De lengte van de scharen heeft veel invloed m.b.t de inwerking.
Maar zo zijn er idd veel verschillen, geen een bit is hetzelfde.
Daarnaast is het ook aan het paard, de een accepteert het ene bit de ander niet.
Ik heb zelf maanden gezocht naar de ideale combinatie