Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:13

Urielle: maar dan komt het probleem dat een groot deel van de ruiters/amazones die jij waarschijnlijk als profs ziet ook nog een gewone baan naast de paarden hebben. Die werken parttime en runnen daarnaast een 'eigen stal' met enkele paarden. Ik denk daarom dat je het beter kunt zoeken in het aantal actieve startkaarten. Want is iedereen die ooit zijn ORUN-diploma heeft gehaald ook een prof? Ik denk het niet, velen hebben het gedaan voor hun eigen ervaring en geven geen les (meer). Het is lastiger dan je denkt om de definitie 'prof' vorm te geven.

Sjolvir

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:15

Zou iemand met een orun diploma nou niet meteen prof willen noemen, hoef vast niet uit te leggen waarom niet.

Prof is problematische definitie, maar aantal startkaarten allicht ook? Waar leg je de grens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:17

Ja, ik ga alleen naar wedstrijd en zit dan nogal eens te kletsen met vreemde mensen en dan is het onderwerp vaak: 'Waar start je komende tijd nog meer, misschien zien we elkaar nog?' Ik had voor Nederland deze winter alleen de selecties staan en dan reageert dus echt iedereen van: 'Nou, die doe ik niet mee hoor, vergeefse moeite en vergooid geld!'
En de namen van de selectielijst heb ik opgezocht en zijn dus daadwerkelijk allemaal mensen met een eigen stal of mensen die stalruiter zijn bij een stal. Imo dus profs, ook zal zitten er mensen tussen die de paarden 'alleen maar' naar het Z rijden en dan verkopen. Maar wel meerdere paarden (winnend) hebben lopen in diverse klassen van de basissport.

EDIT en het is ze gegund hoor, ze staan echt wel verdiend bovenaan. Maar jammer dat de gewone hobbyruiters er het bijltje bij neergooien (want dat hangt dus weer samen met de hoogte van de startgelden, men wil er nu iets voor terug)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 14-12-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:18

Angela schreef:
Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.

Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.

Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.

Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.

In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.

Dit trouwens gericht op dressuur.

De meeste prof ruiters, mogen geen B starten. En vaak heeft het starten van een 4 jarig paard ook geen zin. Vaak wachten ze even, totdat het paard ietsje ouder is, zodat ze gelijk hoger starten kunnen.
De lagere klassen, de B en de L, hebben dus eigenlijk geen last van prof ruiters.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:20

Hier in de kring en omgeving niet zo'n last van, dan zit jij gewoon in de verkeerde kring in dat opzicht.
(andere vereniging in andere kring zoeken? :)* zou een optie kunnen zijn. Nadeel, allicht verder reizen voor de wedstrijden.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:24

Onze kring is ook maar klein geloof ik, maar ze worden toch herschikt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:36

Hier in Brabant veel profs, maar dat komt omdat dit van oudsher boerengebied is.
Dus veel stallen en veel paarden, dus ook veel wedstrijdruiters, handel en hogere dressuursport (er zitten hier nogal wat namen :7 )

En vanaf het L1/L2/ M1 rijden er wel degelijk meervoudig LT ruiters mee,
of ze mee mogen doen voor de regiokampioenschappen is een ander verhaal ;)
Vanaf het Z sowieso, want ik zat de laatste keer bij heel wat GP amazone's in de ring....

Ik rijd zelf Z en dan rijd je idd dus tussen de veel suptop ruiters/amazones, (ook welke succesvol internationaal rijden of Junioren/YR)
Dus hier in het Z zware dobbers af en toe, laatste wedstrijd stond Danielle H.outvast met een paard van L.eida C.ollins-S.trijk voor mij...was gewoon een lokaal concour!

2013 KNHS indoorkampioenen Z2 en ZZ-L komen ook uit mijn kring 8-)
+ Z1 was Brabants kampioen en zat bij KNHS indoorkampioenschappen bij de beste 10!

J.oyce L.enaerts http://www.youtube.com/watch?v=SojM0ngBnKU

A.nne M.eulendijks http://www.youtube.com/watch?v=x_F-ahRN3I8
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-12-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:37

Oh, dat weet ik niet, herschikking? Geen idee.
Heb de laatste jaren me daar niet echt druk om gemaakt.
Met mennen is het veel simpeler, je hebt gewoon 4 districten, noord, west, zuid en oost en niet per regio ook nog eens tig kringen.

edit, het is toch ook wel fun om tussen die namen te rijden?
Heb met mijn fjord in het Z ook wel eens ergens gereden dat ik dacht, oepsie, maar als je dan nette proef rijdt wordt je allicht geen 1e, maar dan ben ik echt wel tevreden.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-12-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:38

Urielle schreef:
Onze kring is ook maar klein geloof ik, maar ze worden toch herschikt?

Dit is voor Brabant toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:40

Alleen Brabant maar? Kan zijn, ik rij ook in Brabant dus zou goed kunnen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:42

listiglistje schreef:
Hier in Brabant veel profs, maar dat komt omdat dit van oudsher boerengebied is.
Dus veel stallen en veel paarden, dus ook veel wedstrijdruiters, handel en hogere dressuursport (er zitten hier nogal wat namen :7 )

En vanaf het L1/L2/ M1 rijden er wel degelijk meervoudig LT ruiters mee,
of ze mee mogen doen voor de regiokampioenschappen is een ander verhaal ;)
Vanaf het Z sowieso, want ik zat de laatste keer bij heel wat GP amazone's in de ring....

Ik rijd zelf Z en dan rijd je idd dus tussen de veel suptop ruiters/amazones, (ook welke succesvol internationaal rijden of Junioren/YR)
Dus hier in het Z zware dobbers af en toe, laatste wedstrijd stond Danielle H.outvast met een paard van L.eida C.ollins-S.trijk voor mij...was gewoon een lokaal concour!

2013 KNHS indoorkampioenen Z2 en ZZ-L komen ook uit mijn kring 8-)
+ Z1 was Brabants kampioen en zat bij KNHS indoorkampioenschappen bij de beste 10!

J.oyce L.enaerts http://www.youtube.com/watch?v=SojM0ngBnKU

A.nne M.eulendijks http://www.youtube.com/watch?v=x_F-ahRN3I8

Ken ik, ik rijd voor kring Eersel - de Kempen dus kom ze ook tegen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:55

Urielle schreef:
Sannnn schreef:
Waar slaat het op om dit wat ik hierboven gequote heb te zeggen? Iedereen gaat op wedstrijd om zijn eigen beweegredenen en dat moet iedereen lekker zelf weten. Laat iedereen in zijn waarde en kom niet met zulke redenaties. Want wie ben jij om te zeggen dat little king het principe van wedstrijden niet begrijpt.

Naar mijn mening is Ikke dan toch een stuk toleranter dan little king, want laatstgenoemde stelt eigenlijk dat bepaalde combinaties helemaal niet op wedstrijd moeten gaan, tenzij onderling. Ik vind het dan weer best arrogant om te stellen dat je vindt dat sommige mensen het niet waard zijn om daar te verschijnen :o

Moeten ze helemaal zelf weten hoor. Maar om een dure startkaart te hebben om zelden winst te rijden zou ik niet willen. Dan oefen ik liever onderling even verder.
Een van de redenen dus waarom ik met mijn huidige paard niet start. Ik heb er nog niks te zoeken.
Ik vind dat minder arrogant dan de mensen die vinden dat het B te streng gejureerd wordt, meestal omdat ze zelf nog niet fijn genoeg rond sturen voor die proef.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:59

Er zijn lang niet overal onderlinge wedstrijden :+
Ik ben zelf met mijn eigen paard maar mede in Belgie gaan starten om een beetje wedstrijdritme te houden zonder dat het stukken van mensen kost. Want onderling of impuls is hier niet eens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:01

Urielle schreef:
Er zijn lang niet overal onderlinge wedstrijden :+
Ik ben zelf met mijn eigen paard maar mede in Belgie gaan starten om een beetje wedstrijdritme te houden zonder dat het stukken van mensen kost. Want onderling of impuls is hier niet eens.

Dat klopt ik zie het hier weinig....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:01

Dat schreef ik dus, maar daar ging ikke niet op in.
Die pakte er maar een klein stukje uit waar jullie op verder gingen

little_king schreef:
Ik als amateur ervaar het niet dat de klasses te zwaar zijn en dat er in het B en L te streng wordt gejureerd. Ik sta er zelf ooit van te kijken wat er op komt dagen, dat ik denk oefen thuis nog eens een hele poos door :)

Ik vind het wel jammer dat onderlinge wedstrijden voortaan voor de organisatie net zo streng zijn om te organiseren als gewone wedstrijden en deze er dus ook steeds minder zijn.
De onderlinge wedstrijden zijn voor veel ruiters een opstap naar de gewone wedstrijden, voor ervaring van hunzelf of voor hun paard.
Misschien dat dit onder een andere sportbond kan gaan vallen?

Daarnaast is de startpas veel te duur.
Dat belet veel mensen om te starten denk ik.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:10

Oprichting Nederlandse Amateurruiter Club een feit

Geen andere bond dus, maar een club die onder de KNHS valt. Een hele goede oplossing denk ik zo, al zullen er toch nog velen zijn die niet tevreden zijn. Of die ooit tevreden te krijgen zijn, is dan de vraag. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:13

Dat is altijd de vraag.
Ik ben erg benieuwd wat ze gaan brengen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:14

Gaat mij vooral om de signaal functie die het kan hebben en de eventueel verfrissende ideeën.
Dat kan ook zo. En dan uiteraard in de hoop dat de KNHS er naar luistert als er goede suggesties zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:18

Het is zeker goed dat er nu een aanspreekpunt is voor de amateurs en voor de KNHS. Een groep is altijd sterker dan een individu.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:38

schoentje schreef:
Het is zeker goed dat er nu een aanspreekpunt is voor de amateurs en voor de KNHS. Een groep is altijd sterker dan een individu.

Natuurlijk kunnen we meejubelen dat het zo fijn is, dat KNHS en amateurs nu een gezamenlijk aanspreekpunt hebben :j
Maar het merendeel van de KNHS-leden IS 'amateur' ! En altijd al geweest...
En is dat nou net niet de point, van het hele functioneren van de KNHS als "belangenvertegenwoordiger" van haar leden? :x

Ik vind het jammer dat een Nederlandse Amateurruiter Club i.o., nog voor haar oprichting al opgeslorpt is door de KNHS -O-
Daar waren ze (van de knhs) wel heel snel bij zeg...! En dat geeft mij dan weer te denken... <<)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:19

Hasjam_Poe schreef:
schoentje schreef:

Natuurlijk kunnen we meejubelen dat het zo fijn is, dat KNHS en amateurs nu een gezamenlijk aanspreekpunt hebben :j
En is dat nou net niet de point, van het hele functioneren van de KNHS als "belangenvertegenwoordiger" van haar leden? :x

Ik vind het jammer dat een Nederlandse Amateurruiter Club i.o., nog voor haar oprichting al opgeslorpt is door de KNHS -O-
Daar waren ze (van de knhs) wel heel snel bij zeg...! En dat geeft mij dan weer te denken... <<)

Maar als je lid bent van een voetbalvereniging val je toch ook onder de KNVB.... Of je nu amateur bent of prof, als je lid bent val je eronder. Zois dat met alle sportbonden voor zover ik weet?

Ben erg benieuwd hoe de "amateur club" de kosten gaat drukken.... De knhs zal het niet voor niks doen lijkt me :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:25

Hasjam_Poe schreef:
schoentje schreef:

Maar wat was de opzet?
Wilde de amateurruiterclub bewust deel uitmaken van de NHS? Of is de NHS er op een vroeg moment ingesprongen en de club "naar zich toegehaald"? Dat stukje is me niet helemaal duidelijk.

Afhankelijk van het oorspronkelijke plan is voor beide oplossingen namelijk iets te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:21

Ikke, ik neem aan dat je het over de KNHS hebt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:46

Anoniem schreef:

ja maar ikke is nog van voor de oorlog :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:50

listiglistje schreef:
Anoniem schreef:

ja maar ikke is nog van voor de oorlog :+

Zal de startpas ook nog in guldens afrekenen :P