[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:15

Wat gaaf Miranda!! Je ging ook zo goed in het Z2, dus snap wel dat je het niet kon laten! :D
Ik ga voor je duimen dat je vandaag een puntje gaat halen. Zou een mooie afsluiter zijn! En anders is het al gaaf dat je ZZL hebt kunnen starten! :j

Ondertussen hebben er de laatste tijd al veel hun Z2 debuut gehad of gaan er binnenkort aangeloven.
Ik durf nog niet. Ben benieuwd wanneer het voor ons zover is.. Heb morgen voor de 3e x les van nieuwe instructrice. Thuis gaat ze nog steeds wekelijks vooruit (Z2 oefeningen gaan ook goed), maar op wedstrijd.. die spanning.. ik kom er gewoon (nog) niet doorheen gereden. We zijn er in de les steeds mee bezig, gaat wel iets beter. Instructrice zegt ook dat het me uiteindelijk wel gaat lukken, maar ik moet het eerst nog maar eens zien..

Ik ga nu proberen haar zoveel mogelijk mee te nemen naar vreemd terrein zodat ik daar op kan oefenen. Volgende week neem ik haar 2x mee naar een wedstrijd om daar te rijden op het losrijdterrein en dan weer naar huis. Dan weet ik zeker dat ik iig geen spanning opbouw voor een proef die zou moeten komen.

sharon_quiz

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:50

Wauw Miranda wat stoer van je! Je zit al dicht tegen winst aan. Ik ga ook voor je duimen vanmiddag. Jullie verdienen het!

Laura wat je instructrice zegt is denk ik wel waar. Het gaat je echt wel lukken op wedstrijd. Neem de tijd. Goed dat je haar veel mee gaat nemen naar vreemd terrein!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:56

Zo te lezen is iedereen weer goed bezig! Wat fijn!!

En ja, nu mijn Z1 debuut op de planning staat met Bono.. Kan ik me hier ook met een tweede paard melden. Want ik ga nu toch moeten beginnen met wissels. Ik volg met hem geen les, en eerlijk gezegd ben ik ook niet echt van plan om dat te doen.. Heb m'n lessen met Soraya echt nodig.. Dus ik probeer overal mijn licht wat op te steken :D Bono is niet zo'n makkelijk paard, hij laat zich wel goed rijden, maar is een beetje traag. Galop is zijn beste gang, (voor mij althans de makkelijkste met hem), hij heeft echter totaal geen buiging in zijn achterbeen. ja, hij is gewoon mega stijf vanachter, ook in draf trouwens. Dus ik vrees een beetje of hij het fysiek wel aankan, die wissels.. Heb al geprobeerd om hem bv. linksom in rechtercontra te rijden, achterhand naar binnen, stelling naar links en dan proberen te wisselen, vanvoor wisselt hij netjes mee. Vanachter vrijwel nooit. Soms gaat hij zelfs een pasje in draf achteraan en springt hij dan gewoon de goede galop aan. In het bos daarintegen wisselt hij uit zichzelf wel. Dus hij zou het wel moeten kunnen.. Denk dat dit wel een beeld schept van hem, dus .. Tips? :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:22

Ik zou met beginnen met zijn galop te verbeteren. Zorg dat je meer activiteit krijgt van achteren door veel te schakelen. Als zijn galop sterker wordt, wordt de wissel uiteindelijk ook makkelijk voor hem.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:29

Dat is inderdaad een werkpunt, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel beter gaat worden dan het nu is. Schakelen doet hij zonder al te veel moeite, alleen als ik hem echt wil verzamelen schiet hij te kort. Daar kan ik nog wel op werken natuurlijk. De vraag is dan alleen of hij dat wel aan kan.. Maar bedankt voor de tip! ;) Ga er zeker werk van maken!

Misschien dat ik nu helemaal verkeerd denk, maar zou een balkje niet kunnen helpen? Op die manier heeft hij toch een hulpmiddel om te leren hoe hij vanachter moet wisselen.. Als ik nou verkeerd denk mag je het zeggen hoor, alle tips en aanwijzingen zijn welkom :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:53

Ag lien mijn paard is ook geen galopwonder en zelfs die springt ze in ene! Gister les gehad van Phillip van Ommen & pino deed goed zijn best. Galop gaat steeds beter en super tips gehad om sprong te behouden en sterker te maken. Ik moet nu veel werken aan de arbeidspriouettes om zo hem sterker te maken en dat hij beter gaat galoperen.

Ik heb eerst ook af en toe met balkje gedaan, die van mij snapte het toen wel duidelijker.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:59

Dat doe ik de laatste tijd ook wel vaak met hem, arbeidspirouettes, merk nu wel dat hij idd iets sterker is geworden. (Verschil is miniem, maar alle beetjes helpen hé)

M'n vriend zei ook al van een balkje te nemen tot hij door had, dat hij wel degelijk kan wisselen vanachter :D Hij hoeft het voor mij zelfs nog niet eens goed te kunnen, hij moet gewoon wisselen :D na springen ed. vind ik met hem niet erg, het zou er alleen enigsinds om moeten lijken :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:00

Misschien een beetje meer voorwaarts rijden? Eerst een paar keer gas geven, enkele lengtes verruimen en terugpakken. En dan pas een wissel vragen, bv na een middengalop op de diagonaal. Ik kan mij voorstellen dat je in het bos automatisch vlotter rijdt, daarmee.

Leuke verslagen gezien!! Ik zou het niet durven, na niks losrijden, direct de proef binnen...

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:21

Hallo,

Sorry weer even een ego post, de meeste hebben het al gelezen op facebook maar zal het hier ook even melden.
Gister voor de 2e keer ZZL gestart en het ging niet zo heel fijn, woensdag ging beter vonden ik en ook mijn vriendin die mee was.
Unique maakte veel foutjes vooral met de wissels van achter steeds eerst.
Dus ik dacht nou ja pech, geen winst maar wel ZZL gestart net voor we gaan minderen met rijden.
Na een poosje de prijsuitreiking. Werd er gezegd wie er tweede was met 218 volgens mij, dus ik nou ben echt geen eerste kan nooit.
En toen ineens 1e met 223 Miranda Kok-Kroes, echt ik kon het niet geloven.
En in onze tweede proef ook nog winst 211 en heel leuk commentaar van de jury erbij!!
Doordat we eerste zijn geworden morgen we door naar de finale van zondag, gaat van de vereniging zelf uit die hebben er een cup van gemaakt.
Dus morgen wordt dan echt onze laatste wedstrijd.

Balkje kan zeker helpen Lien, als hij daar maar niet als een hindernis overheen springt dat deed Unique namelijk wel, die dacht een balk wat leuk jump!!
Bij mij is het dat ze teveel mee gaat en dan komt ze terug en dan springt ze achter hoog en eerder dan voor.
Als ik haar voorwaartser kan houden dan gaan ze wel mooi, maar na sommige oefeningen is dat best lastig, want ze weet gewoon dat ze komen die wissels en wil ik dan in de proef voorwaarts rijden dan wisselt ze al.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:36

Ik vind het echt zo leuk voor je Miranda, echt zo gaaf! Nogmaals gefelciteerd! +:)+
Hoe zit het eigenlijk met de wp in t ZZL? Ik had gelezen dat dat per proef verschillend is?

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:40

Super Miranda!! Had het op facebook gelezen maar nogmaals gefeliciteerd! Leuke afsluiter zo! :)

Lien, ik heb geleerd om de wissel van uit een links- of rechtsomkeerd te rijden. Op het moment dat je een rechtsomkeerd rijdt moest ik (om het aan te leren) Mijn paard gesteld houden naar rechts, mijn hulpen naar links en dan changeren ze zo om. Die van mij deed het anders ook enkel voor omspringen. Door stelling naar de 'oude' galop te houden geef je meer ruimte voor het nieuwe binnenachterbeen. Door de stelling ook gelijk naar de 'nieuwe' galop te brengen komt er teveel gewicht op het nieuwe binnenachterbeen.
Als ze dit begrijpen ga je steeds rechter stellen :) Is het proberen waard! Die van mij doet het na deze techniek heel fijn en goed aan de hulp!

Ik mag morgen ochtend weer op pad :) Moet om 10 uur al starten in Diemen. Ga nu dus spulletjes klaarleggen en lekker mijn bed opzoeken, morgen ochtend 7 uur vlechten en 8 uur op weg naar Diemen :)
Voor de anderen die ook gaan starten heel veel succes!!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:40

Dank jullie wel allemaal, ben ook APENtrots op m'n zwarte draakje.
Gister finale gereden maar ging niet zo fijn.
Met losrijden al veel spanning doordat er 2mini shetten naar de bak liepen en ja dat is echt te eng hoor.
Het was 1proefje en 2jury's bij C zat mr de H.aas en bij H zat mr A.lbertus.
Van mr de H.aas kregen we 203 en heel leuk positief commentaar.
Van mr A.lbertus kregen we 209 en ook leuk positief commentaar.
Ook van mederuiter in onze klasse vond het een heel aansprekend goed paard.
Complimenten krijgen vind ik best moeilijk raar he.
Maar ben echt heeeeel erg tevreden had nooit gedacht dit nog "even" te rijden.
We gaan nu lekker thuis door rijden zolang het gaat en aan de punten werken die we meegekregen hebben op onze protecollen.
Luv: bij 210 heb je winst in het ZZL dat is 60%

Hoe is het gegaan rhapsody??

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:05

Hé super Miranda! Echt leuk!!

Bedankt voor alle tips! Hier ben ik zeker iets mee! Zaterdag voor het eerst de Z1 proef geoefend en daar loopt'ie zo doorheen.. Geen enkel probleem.
Met Soraya heb ik eens een Z2 proef geoefend gisteren, ging best goed. Heb alleen de wissels vervangen door eenvoudige wissels :D

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:54

wat goed Miranda! Gefeliciteerd.
Ik heb gister me laatste winstpunt in het Z1 gereden.
Stond leuk jurycommentaar bij en was een keer 1e dus ik was helemaal blij! Nu even geen wedstrijden en doortrainen voor het Z2. Hoop eind augustus misschien ergens Z2 te gaan starten, afhankelijk van hoe wij ons ontwikkelen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:24

Wat is er een hoop gestart en gebeurd. Miranda ook hier gefeliciteerd met je twee punten in het ZZL. Super leuk voor jullie.
Carolien wat lekker dat je je laatste punt gereden hebt. Je bent lekker snel door het Z1 gegaan volgens mij!
Dominique, hoe is je wedstrijd gegaan?
Lien wat leuk van Bono. De galop is een gang waar veel aan gesleuteld kan worden en deze kan zeker verbeterd worden. Dus het kan kloppen dat je verschil merkt na het rijden van arbeidspirouettes. Gewoon op door blijven gaan en dan wordt het misschien steeds een beetje beter.
Vanquish is afgelopen drie dagen vrij geweest. Ik had het druk en omdat we met rijden toch wel heel serieus bezig zijn nu wil ik er niet gehaast op hoeven zitten. Hij heeft lekker op de wei gestaan en klaagt geloof ik niet :) Vanavond stap ik weer op!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:47

Zag de resultaten inderdaad Miranda! Je had bij pampushout gereden toch? Wel fijn dat je het met zulke resultaten hebt afgesloten!

Carolien ook gefeliciteerd! Gaaf dat je nu dan ook door kunt trainen voor de Z2!

Mijn wedstrijd liep niet helemaal zoals gepland...
Met het inrijden heel veel spanning en onenigheid, een keer goed vooruitgeschopt en daarna was het wel goed. Nog 15 min en dan moest ik de ring in, wissels toch wel heel fijn en goed aan de hulp.
Toen moesten we de eerste proef starten, we reden de bak ik en toen wist ik al gelijk dat het een heel zwaar ritje ging worden! Wat was die bodem zwaar! Ze zakte tot over de koot in het zand en het was keihard werken, zakte ook een paar keer goed weg! Tweede proef gestart na een kwartier alleen stappen om haar op adem te krijgen. Halverwege zelfs nog op het punt gestaan af te groeten! Toch doorgereden maar wat was ze gesloopt! Zo sneu!
Er was een combinatie na mij in het ZZL die de tweede proef heeft afgezegd omdat het geen doen was. Nog even met de jury in gesprek geweest en ook zij vond het belachelijk en zag alle paarden zo hard werken!
Uiteindelijk 196 en 195 punten dus mag niet klagen! Nu de 19e naar Zwolle en hopen dat we daar gewoon fijn rijden!
Maar Diemen kan ik dus niemand aanraden! :-(

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:00

Hè bah dat is balen dat de baan dan zo beroerd is. Hopelijk is Zwolle beter. Is Zwolle niet ver? Of juist Diemen?
Wel fijn dat de wissels wel goed gingen, punten zijn gezien de omstandigheden heel netjes!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:26

Zwolle is vanaf stal 45 min en Diemen was bijna een uur, dus valt allebei wel mee :-)
Ja vond de punten ook wel meevallen! Had het ook allebei op film en je zag haar zo hard werken! Was dus echt benieuwd wat ik had gereden met een goede bak!
Dit was echt zand van het strand volgens mij met steentjes erdoor ofzo..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:59

Jammer Do! Volgende keer hopelijk een betere baan!!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:45

amai, wat erg. Geen dikke benen aan over gehouden? Dan heeft de jury er toch nog rekening me gehouden.
Als de hoefslag slecht is, mogen jullie er dan wat vanaf rijden?

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:35

Nee gelukkig niks aan overgehouden!
Maar dat denk ik niet, nu was het hier ook niet de hoefslag maar de algehele bak.. :+

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:43

rhapsody_do schreef:
Nee gelukkig niks aan overgehouden!
Maar dat denk ik niet, nu was het hier ook niet de hoefslag maar de algehele bak.. :+

yak... niet leuk...

Straks les, even kijken op buienradar of ik buiten kan rijden. Anders inladen en naar de manege

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:47

Net les gehad, 2 keer een wissel gesprongen van links naar rechts en er was op de hulp en in enen *\o/*
Was erg blij, daarna niet meer gewisseld.
Laatste vijf minuten ging hij best goed draven, moest alleen wel even lichtrijden daarbij

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:09

Wat leuk Carolien! Ben even kwijt of jij al eerder aan de wissels begonnen was. Volgens mij niet toch? Omdat hij zo heet wordt?
Fijn dat hij direct op de hulp reageert en in ene springt. Rustig mee voort borduren :) Vanquish gaat ook heel fijn draven van de galopoefeningen!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:49

Bij de clinic voor het eerst gewisseld en daarna heb ik eigenlijk gewacht tot ik me laatste punten binnen had.
Al een nieuw debuut gepland Sharon?