Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:47

O,ok.Dus met een hengst rijd je onderling mee maar kun je daarna wel dispensatie krijgen.
Zouden ze via de knhs eigenlijk ook een soort proef van bekwaamheid af moeten nemen voor mensen die met een hengst willen starten maar er niet voor in aanmerking komen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:48

Citaat:
In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een
hengst alleen een startkaart worden aangevraagd indien de deelnemer in het
kalenderjaar waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden)
bereikt én de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse
L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing klasse M. Voor een
menstartkaart bij een hengst geldt alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline
Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer
minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline Mendurance
mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 16 jaar
oud is en in de klasse 2 is geklasseerd .

Hierin gaan de rassenwedstrijden dus fout en zouden de deelnemers gedisqualificeerd moeten worden als zij zich niet aan de regels voldoen. Het is een overtreding van de regels. In preciepe zouden dus de proeven die je rijd op je rassenwedstrijd als ongeldig verklaard moeten worden als je KNHS wil gaan starten. Het feit dat jullie op deze manier jullie punten halen voor KNHS maar de regels niet worden nageleeft vind ik een zeer kwalijke zaak.
Voor veel mindere dingen krijg je namelijk al een boete.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:52

ambre schreef:
O,ok.Dus met een hengst rijd je onderling mee maar kun je daarna wel dispensatie krijgen.
Zouden ze via de knhs eigenlijk ook een soort proef van bekwaamheid af moeten nemen voor mensen die met een hengst willen starten maar er niet voor in aanmerking komen.

Je kan het zo bekijken het is een soort proef van bekwaamheid maar dan door eerst te starten binnen het stamboek.
Ik weet niet hoe het met andere rassen is, maar ons stamboek heeft dit met de KHNS zo geregeld dus zijn ze niet in overtreding ;)

Uitleg

In de KNHS disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.
Bij wijze van hoge uitzondering is door de KNHS toestemming verleend aan de commissie gebruik van het AVS om hengsten te laten starten met ruiters die nog niet voldoen aan bovenstaande eisen.

Deze ruiters mogen dus gewoon inschrijven op AVS wedstrijden gejureerd door KNHS juryleden en hoeven daarvoor geen startcoupons in te sturen of een startkaart te tonen.

Deze ruiters worden geacht zelf hun eigen protocollen te verzamelen en te bewaren. De commissie gebruik bewaart hier geen copieën van. Bij het behalen van het dressuurniveau van L1 plus 1 winstpunt kan de commissie gebruik een officiele startkaart aanvragen voor deze ruiter.

Uiteraard moet de hengst wel een paspoort hebben en volgens geldende regels gemeten, geënt en gechipt zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:55

Jullie zitten hier in niet fout,maar de knhs wel.
Ik vind het namelijk niet zo netjes aangezien ze zelf over alle kleine regeltjes zeuren.
Je mag op stal niet eens een onderling wedstrijdje organiseren voor kids met een prijsje want dan is het een wilde wedstrijd.
Mocht je daar als knhs official of startkaarthouder aan meewerken dan kun je nog op je mieter krijgen ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:58

Ik blijft het dikke bullshit vinden.

Dus alleen maar omdat de andere hengsten geen "rassenwedstrijden" hebben moeten wij wel financieel extra bij draaien om die punten te halen.
Ik mag niet meedoen bij mijn oude club omdat het wilde wedstrijden zijn. De punten die ik daar rij zijn voor de fun, tellen toch niet mee. Maar als ik gepakt word ben ik wel mooi de sjaak.

De KNHS zou hier 1 lijn in moeten trekken. Of iedereen mag zomaar met hengst starten, Of iedereen moet eerst met een ander paard gestart hebben en zijn punten gereden hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:02

Niet alleen jullie AVS stamboek, geld ook voor barokke paarden voor zover ik weet.

Echter heel handig is het niet, met geloof 4 wedstrijden per jaar (barokke paarden),
verspreid over heel NL.
Gaat stuk praktischer als je paard van iemand leent en daar regulier L2 mee wordt.
Kan je gewoon in je achtertuin starten.

Weet niet hoeveel wedstrijden het AVS er per jaar op na houdt en de verdeling in NL van die wedstrijden.

Moet zeggen dat ik die regel van het hengstrijden ook bizar vind.
En als ik mijn fjord mee sleep naar een wilde wedstrijd nu ze geen startkaart meer heeft, kan
ik van de KNHS een schop krijgen omdat ik wild ben gestart.

En ik snap ook nog niet hoe het dan zit met stamboek wedstrijden, want als je het heel regelneverig leest
zou ik die ook niet mogen starten, want ik start dan niet KNHS (geen idee of het fjorden stamboek FEI is,
want dan mag het weer wel)
En om je fjord predikaten voor het stamboek te laten halen, moet je, juist ja... fjordsport proeven rijden...
(of Ibop).

Hoepels zijn krom, maar de KNHS is ook crea bea.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:04

Ieder zijn mening.
Maar ik snap het probleem niet zo.
Als de KHNS dit toelaat dan doen we het toch nog ergens goed met de wedstrijden etc :+

Wij mogen niet zomaar starten...als wij geen punten rijden dan mogen we ook niet starten.
En als wij het binnen het stamboek elkaar wel steunen met het starten met een hengst, dan heb jij er toch geen last van.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:06

Sjolvir schreef:
Niet alleen jullie AVS stamboek, geld ook voor barokke paarden voor zover ik weet.

Echter heel handig is het niet, met geloof 4 wedstrijden per jaar (barokke paarden),
verspreid over heel NL.
Gaat stuk praktischer als je paard van iemand leent en daar regulier L2 mee wordt.

Weet niet hoeveel wedstrijden het AVS er per jaar op na houdt en de verdeling in NL van die wedstrijden.

En als ik mijn fjord mee sleep naar een wilde wedstrijd nu ze geen startkaart meer heeft, kan

En ik snap ook nog niet hoe het dan zit met stamboek wedstrijden, want als je het heel regelneverig leest
zou ik die ook niet mogen starten, want ik start dan niet KNHS (geen idee of het fjorden stamboek FEI is,
En om je fjord predikaten voor het stamboek te laten halen, moet je, juist ja... fjordsport proeven rijden...
(of Ibop).

KNHS moet eens duidelijke regels stellen.
Bijvoorbeeld rassen/stamboek/wilde wedstrijden toestaan, mits de regels van de knhs worden toegepast (voorbeelden: bitkeuze, hengst starten, etc.)
Hiermee zullen ze een hoop goodwill kweken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:09

Nouja, ik vind het ook een belachelijke regeling. Waarom zou je wel AVS/barok mogen starten met je hengst en tot aan het L nog geen startkaart nodig ook en met een KWPN'er niet? Die snap ik niet. Ik begrijp dat je er gebruik van maakt als dat kan, maar vind het wel slecht van de KNHS.

Denk niet dat fjordsport FEI is, maar da's sowieso al aardig belachelijk met die theorie en het feit dat je in t B moet beginnen als je al Z bent :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:11

miss_lizje schreef:
Sjolvir schreef:

verspreid over heel NL.

(of Ibop).

KNHS moet eens duidelijke regels stellen.
Bijvoorbeeld rassen/stamboek/wilde wedstrijden toestaan, mits de regels van de knhs worden toegepast (voorbeelden: bitkeuze, hengst starten, etc.)
Hiermee zullen ze een hoop goodwill kweken.

Bij het fjorden stamboek zijn ze overigens zo mogelijk nog maffer dan bij de KNHS.
Ik heb daar gewoon met mijn KNHS Z bij de paarden pony in de B moeten gaan starten in de fjordsport.
Want... is de redenatie...
De KNHS is te soepel..
De KNHS controleerd bijna nooit chips en je zou een andere fjord ipv die ene hebben kunnen meenemen.
(Wat een vertrouwen... )
De KNHS is te makkelijk met bitten (bij fjorden veel minder toegestaan).
En je moet ook nog eens theorie doen, arrgghhhh!!!

In welke wereld leven we?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:15

In een vreemde wereld.

Ik denk dat als dit alles de handen ineen slaat er veel meer duidelijkheid komt voor de mensen. Veel boetes en fouten worden namelijk ook door ontwetenheid en niet begrijpen van de regels gemaakt.
Als deze organisaties dingen gaan versimpelen waardoor de zelfde regels voor iedereen gelden kan iedereen daar zijn profeit van doen.
Dan denk ik ook dat het voor het oog veel eerlijker gaat, iedereen moet zich immers dan aan dezelfde regels houden.

Maar de kans dat alles gaat samenwerken is denk ik klein, want als niemand wil toegeven in zijn/haar regels komen we nergens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:34

Maar wordt op fjordsport die chip wel gecontroleerd dan? Moet zeggen dat ik het al maf vond dat ze het chipnummer moesten hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:36

Die keren dat ik gereden heb wel, kwamen ze braaf Sjol af scannen.
Laat dat nou net 1 van de weinige fjorden zijn die iedere gek kan herkennen aan die bult op haar neus,
maar goed het was in ieder geval consequent.

Overigens heb ik geen wedstrijden gereden, alleen de diploma's.
Beetje raar om L2 te gaan starten met Sjol :') (ook al is ze al jaren gepensioeneerd en uit training).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:38

Oh, dat is wel consequent dan inderdaad. Ben benieuwd.
Ik wil alleen B en L1 diploma zodat ik mag springen, die dressuur geloof ik allemaal wel, daar hebben we KNHS voor. :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:39

Opzich is het niet verkeerd dat ze zo goed controleren. Vaak genoeg ga ik heel braaf met mijn boekje naar het sectetariaat en willen ze alleen mijn startgeld zien. Of mijn paard wel of niet netjes is geent word niet bekeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:38

Klopt, ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord van iemand dat er ook maar iets gecontroleerd werd. Ander paard meenemen zou dus ook niet zo snel opvallen denk ik, best slecht eigenlijk.