Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 02:17

Abiola schreef:
Ans74 schreef:
Tja, het staat wel netter, maar volgens mij zijn we allemaal met een veiligheidscap begonnen.

Niet allemaal hoor, dat ding bestaat nog geen 15 jaar volgens mij. Ik had heus wel een cap op vroeger, maar die was niet EN/CN goedgekeurd, dat bestond toen nog niet :+

Mij maakt het niet uit overigens, ik rij met cap en start toch niet. En ik vind een hoed en rok absoluut veel klassieker, maar ik kijk toch voornamelijk naar het paard.[/quote :Y]
Mee eens!

Het woordje veiligheid was misschien een beetje teveel van het goede, maar een cap (veilig of niet) was in mijn tijd wel verplicht..?
*als iemand je dan een klap op je cap gaf, dat je zo lekker die punt in je hoofd voelde boren......*

Thorstensen

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 04:08

Ik snap er niks meer van. Mag je in de Z1 voortaan nog wel een hoedje op ? Zien we straks idereen in de Grand Prix met zo'n lelijke cap rond rijden?
Of is het alleen maar als je paard jonger dan 6 is of jij jonger dan 18 bent dat je niet met hoed mag rijden. Of mag straks niemand meer met hoed rijden?
Ik vindt het echt dood zonde, hoedje hoort bij dressuur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 07:36

Ninia schreef:
Maar of het nu gaat om ruiters, fietsers, andere sporters, of automobilisten of wie dan ook. Neem gewoon de veiligheidsmaatregelen die er zijn. En dan natuurlijk binnen normale grenzen, dan heb ik het niet over in een harnas op je paard, of met een helm op autorijden. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
En of je nu Z dressuur rijdt, of liever springt, sgw rijdt, of gewoon thuis in de bak; een cap kan je leven redden.
En anderen een hoop leed besparen.

En daar verschillen wij dus van mening. Gezien het feit dat er blijkbaar maar heel weinig ongevallen gebeuren waarbij mensen met een hoedje betrokken zijn, zou het net zo onzinnig zijn een cap te verplichten vanaf de Z-dressuur als een helm in de auto.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:17

ik vind het een goed ding. er zijn genoeg kinderen die van hun (niet paarden) ouders niet mogen paardrijden. dat oordeel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. maar ik vind wel dat het niet alleen op wedstrijd verplicht moet worden maar ook op ander terein en buitenrit. jammergenoeg kan het op eigen terein niet verplicht worden, maar dat had ik toch het liefst gezien.
over het algemeen gebeuren de meeste ongelukken thuis of waar het paard gestald staat. maar op wedstrijd wel verplichten vind ik een goed voorbeeld voor beginnende ruiters.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:25

Dju zeg, toen ik begon met wedstrijdrijden was het 'gangbaar' om in de M met hoedje te rijden, was toen druk aan het sparen en toen was het vanaf Z. Paard verkocht, dus nooit meer naar het Z gekomen.
Nu reikhalzend uitgekeken naar het Z en nou gaat ie er helemaal uit!
Gooooooooodverrr! Ik ga eens informeren wat ze bij de VLP gaan doen, want mij nie blij nie. Anders is dat voor mij toch echt een reden om in Belgie te starten (maar ik vrees dat die ook meegaan := )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:35

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:44

Fitzroy schreef:
Ninia schreef:
Maar of het nu gaat om ruiters, fietsers, andere sporters, of automobilisten of wie dan ook. Neem gewoon de veiligheidsmaatregelen die er zijn. En dan natuurlijk binnen normale grenzen, dan heb ik het niet over in een harnas op je paard, of met een helm op autorijden. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
En of je nu Z dressuur rijdt, of liever springt, sgw rijdt, of gewoon thuis in de bak; een cap kan je leven redden.
En anderen een hoop leed besparen.

En daar verschillen wij dus van mening. Gezien het feit dat er blijkbaar maar heel weinig ongevallen gebeuren waarbij mensen met een hoedje betrokken zijn, zou het net zo onzinnig zijn een cap te verplichten vanaf de Z-dressuur als een helm in de auto.

Prima hoor, wat je wilt. Ik sta liever aan de goede kant van het bed.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:21

Ik vind de totale discussie wel interessant....

Zonder mening te geven: Zouden de goedkopere caps dan misschien ook wat mooier gemaakt gaan worden? Ik kan me voorstellen dat je als Z+ ruiter geen champignon op je hoofd wil zetten (eigenlijk wil geen enkele ruiter dat denk ik!), maar wanneer de cap verplicht is, deze zo min mogelijk laten opvallen.

Ik heb een jaar geleden een nieuwe cap van Casco gekocht. Het was destijds een van de enige die niet als een champignon op je hoofd stond, maar mooi slank was en subtiel was. Dat ding heeft toen wel boven de 200 euro gekost!!!!! (Maarjah moeders wil dat ik met cap moet blijven rijden, dus dan betaald ze maar :D )

als ze nou caps gaan verplichten, kunnen ze dit soort caps dan niet wat goedkoper maken, maakt het opzetten van een 'mooie' cap toch wat meer aantrekkelijk denk ik zo!

Al denk ik dat de markt slim hierop inspeeld en er eerder mooiere/duurdere caps komen. Dan mooiere/goedkopere...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:25

Een cap heeft hoe dan ook een andere allure dan een hoedje (nou ja, zeg maar, geen allure :+ )
Ik hoop dat er hele mooie veiligheidshoedjes komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:31

Bianca, een BP is niet verplicht met springen tijdens een sgw. Vrijwel iedereen doet het omdat dat handig is, maar het staat nergens.

Ik sluit me wel bij Fitzroy aan wb 'normale grenzen'. Volgens mij bestaan die niet, dat is helemaal situatie-afhankelijk en dan kom je terug op de risicoanalyse waar ik het eerder over had. Een staprondje op een B-pony over het erf versus een 3* cross, dat verschilt nogal in risico en dus in te nemen maatregelen. Alleen maar een cap opzetten en verder nergens over nadenken is een scbijnveiligheid creëren.

Voor degenen die vinden dat een cap altijd en onvoorwaardelijk op moet want jet weet maar nooit wat een paard kan doen, wat voor veiligheidsmaatregelen nemen jullie verder? Bodyprotector en airjacket zijn al genoemd, maar dingen als veiligheidsbeugels, altijd iemand aan de kant als je rijdt, gegevens aan je zadel en op jezelf tijdens een buitenrit?

(ik zeg niet dat die allemaal noodzakelijk zijn, het zijn alleen wel dingen die je kunt overwegen en die in bepaalde situaties ook zeker 'normaal' zijn)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:41

Laatst bijgewerkt door JulienSVU op 17-11-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:43

Als je goed het oorspronkelijke artikel leest, zie je dat het enkel ruiters betreft van 18 jaar of jonger of als men rijdt op een paard dat 6 jaar of jonger is!

"Dressuurruiters jonger dan achttien jaar en ruiters die deelnemen aan rubrieken voor paarden tot zes jaar worden verplicht een veiligheidshelm te dragen"

"Article 427.1 (Dress, Civilians): mandatory for all riders of 18 years and younger, and all riders on six-year and younger horses to wear protective headgear"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:48

Equimotion schreef:
Volgens mij is die conclusie iets voorbarig, al zal het uiteindelijk die kant wel op gaan.
De exacte tekst kan je hier vinden.

Onder het kopje dressage wordt gezegd:
Article 427.1 (Dress, Civilians): mandatory for all riders of 18 years and younger, and all riders on six-year and younger horses to wear protective headgear

En onder general regulations:
Protective Headgear: The Medical Committee prioritised rule changes promoting helmet use as part of its focus on athlete safety. A rule, which provides that the use of properly fastened protective headgear while riding on the show grounds is mandatory, was approved. The requirements while competing in each discipline are governed by the applicable sport rules. The GA agreed with the request of the United States Equestrian Federation (USEF) to delay the implementation of this rule by one year so that it will become effective on 1 January 2013 in order to allow for a comprehensive educational programme.

Volgens mij biedt dit wel ruimte om tijdens de wedstrijd zelf het klassieke tenue in stand te laten.

wel alles lezen

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:30

Lielle @ dat het met springen niet verplicht was voor SGW dat wist ik idd dan niet, nam het eigenlijk al aan omdat iedereen dat ding al aan heeft inderdaad.

Dat mensen zeggen dat een cap verplicht is ivm verantwoordelijkheid en veiligheidscertificaat dat klopt niet altijd en gaat dus ook niet altijd op, want er zijn meer dan genoeg wedstrijden die Niet op een accomodatie verreden worden, zoals pensions ed. en naar mijn weten heeft enkelt een rijhal zoals veel verenigingen geen veiligheidscertificaat en correct me If I am wrong ????

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:24

Wat ik wel vreemd vind.
Amerika vind dit, imo, een grooooot probleem (reinigruiters), maar daar mag je niet zonder helm op een fiets stappen...
Gaat Nederland dan ook een helm op de fiets verplichten? Geloof dat daar meer doden vallen dan bij de Z ruiters.
Om nog ff antwoord te geven op het vraagstuk van de vorige pagina, hoeveel ongelukken er daadwerkelijk gebeuren op het wedstrijdveld. Ik heb er, vanaf het begin van mijn paardentijdperk, welgeteld 3 gezien. 2 keer op de manege waar ik destijds reed (1998 en later nog in 2009); beide keren degene cap op, 1ste keer was kinbandje niet losgegaan en was het meisje bijna gestikt (oid), 2de keer arm gebroken.
Vorig jaar op een buitenwedstrijd hier in de buurt. Druk, jong paard (B) sprong opzij, meisje andere kant op, moest met ambulance worden afgevoerd.

That's it...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:31

Ik ben benieuwd wat t nu gaat worden...

Zit ik anders te kijken met mijn l'hiver Pearl hoed......

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:33

Gewoon op je helm zetten! :D :(:)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:38

Sjesus Maud,die is echt te duur voor de carnaval!!
Maar je Samshield is ook knap....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:40

Blijheid schreef:
xxStitchxx schreef:
nee, als je schedel in 1000 stukjes ligt wordt je blij.
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

Helemaal mee eens, top *\o/*

Een cap eigen verantwoordelijkheid, dat is wel zo'n flauwe smoes. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de omstanders en hulpverleners die jou met je kapotte hoofd zien als je gevallen bent, en de invloed die het op hen heeft? Ik zou daar echt goed ziek van zijn, laat staan als het een kind is.
Om nog maar niet te spreken over de voorbeeldfunctie van sporters etc.
Als je alleen op de wereld was, dan ben je de enige die last heeft van een kapot hoofd, maar zo is de realiteit niet.

Jaaaaa hoor, hoe vaak gebeurd dat nou? Zelden in de hogere dressuur dat een amazone/ruiter van zijn paard valt. Pfff wat een hoop drama zeg.
Helemaal gelijk dat een cap tot een bepaald niveau en bij de pony's verplicht is en als ze het voor buitenrijden zou doen, moedig ik aan.
Je bent nu wel heel dramatisch!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:42

Wie mooi wil zijn moet soms als het even tegenzit wel eens pijn lijden... Goede regel, eindelijk een veiligheidsaspect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:44

Laten we dan ook gelijk de bodyprotector verplicht stellen... oh wacht; waarom niet de ouderwetse maliënkolder en harnas uit musea halen en aantrekken?!... KNHS zal wel volgen, potdorie... overtrokken dramatisch gedoe!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:48

wat een drama over met cap ipv hoedje rijden zeg...
dit zat er toch ook al jaaaaaaren aan te komen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:54

Oh leuk, allemaal in ridderharnas dressuren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:02

Roxxiejj schreef:
Oh leuk, allemaal in ridderharnas dressuren :D

Ach nee dat kan ook allemaal niet! Want denk maar niet dat je kan groeten in zo'n harnas!

En wat dacht je van alle overgewicht-activisten? Die worden gek! 8)7 Want reken maar van yes dat de weegschaal boven de 100kg uitkomt.. Nou, zo komen alleen Miss Petit en Juffrouw Ienimienie met harnas in de ring! Daaaaaag dressuursport, maar wél safety first! :')

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:04

bianca1980 schreef:
Dat mensen zeggen dat een cap verplicht is ivm verantwoordelijkheid en veiligheidscertificaat dat klopt niet altijd en gaat dus ook niet altijd op, want er zijn meer dan genoeg wedstrijden die Niet op een accomodatie verreden worden, zoals pensions ed. en naar mijn weten heeft enkelt een rijhal zoals veel verenigingen geen veiligheidscertificaat en correct me If I am wrong ????

Bij ons op stal was het certificaat een tijdje ingetrokken omdat er bij controle bleek dat er ook zonder helm gereden werd, en toen waren er ook geen KNHS wedstrijden meer, dus volgens mij is het dan wel verplicht?