nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:05

Je krijgt voor drie onderdelen punten: wijze van rijden (x 5), houding en zit (x 4), en algemene indruk (x 1). Maximaal te behalen punten is 100. Van het totaal van deze score worden de strafpunten afgehaald. Degenen die de meeste punten heeft is winnaar.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:14

Ik ga morgen voor het eerst jureren. Ben benieuwd hoe het werkt in de praktijk :j

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:15

Gomir, het viel mij verschrikkelijk mee. Het beoordelen is eigenlijk hetzelfde gebleven. Verschil is dat de grens om wp's te halen veel hoger ligt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:36

Het beoordelen is idd nog precies hetzelfde, mijn collega gaf nu alleen geen 42-43-44-45 etc afhankelijk van wat beschikbaar was maar 68-69-70-71 etc :+ Zelfs de wat-schrijf-ik-bij-welk-onderdeel-om-op-een-bepaald-totaal-uit-te-komen-briefjes zijn alweer gemaakt ;)

En het gemopper op het voorterrein dat er geen peil op te trekken was (daar verbleef ik vnl) is ook onveranderd :P

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:48

Zie je Gomir, een hoop koudwatervrees, en over een half jaar weten we niet anders meer.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:07

Vandaag weer op wedstrijd geweest :)
Het kwam er eigenlijk op neer dat iedereen die foutloos was wel rond die 60 punten zat, maar met de strafpunten eraf niet meer. Dat is dus nog wel ongeveer hetzelfde als wat het eerst was eigenlijk. Verder heb ik niet echt kunnen zien of de punten terecht waren, omdat ik zelf los aan het rijden was.
Alleen het punt algemene indruk vind ik jammer. Lijkt toch echt teveel op het onderdeel verzorging van het dressuur en dat vind ik dan weer hélemaal niks met springen te maken hebben. Volgens mij kreeg iedereen standaard een 8, dus dat was dan wel weer fijn :)
Overigens vandaag geen barrage!

Ikzelf vind het nog steeds niet echt een heel fijn systeem, maar dat vond ik van het oude ook al. Maarja ik haal mijn puntjes toch wel en als we er klaar voor zijn gaan we over naar het L. Tot die tijd gewoon lekker rijden en niet zoveel op de plaatsing en winstpunten letten :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:21

Kijk nadjajump, dat zouden nou meer mensen moeten doen, "gewoon lekker rijden en niet zoveel op de plaatsing en de winstpunten letten". :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:16

gomir schreef:
Het beoordelen is idd nog precies hetzelfde, mijn collega gaf nu alleen geen 42-43-44-45 etc afhankelijk van wat beschikbaar was maar 68-69-70-71 etc :+

Niet best :+

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:34

Om 2 wp's te halen moet je 75 punten halen en overhouden. Dat staat gelijk aan 52,5 in het oude systeem. En bij mij waren er niet veel deelnemers die daaraan kwamen.
Dus nogmaals: de beoordeling is gelijk gebleven, maar de grens voor wp's is opgeschoven.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:42

texelse schreef:
Om 2 wp's te halen moet je 75 punten halen en overhouden. Dat staat gelijk aan 52,5 in het oude systeem. En bij mij waren er niet veel deelnemers die daaraan kwamen.
Dus nogmaals: de beoordeling is gelijk gebleven, maar de grens voor wp's is opgeschoven.

Heb gister ook voor het eerst me tde nieuwe puntenwaardering gejureerd en eigenlijk is er niks veranderd. Wie normaal boven de 52.5 reed, zat nu ook wel boven de 75.
Had er een foutloze bij die op 59.5 uit kwam, maar vond dat wel wat banketstaaf, dus daar maar een half puntje bij gemaakt :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:54

Vind strenger jureren nog steeds niet erg, maar vind het wel heel vreemd dat je foutloos rond kan komen zonder enig winstpunt, dat is zuur. Spreek nu niet over mezelf want heb nog niet gestart volgens het nieuwe systeem. Bovendien heb ik mn punten voor het L al en hoef ik dus zonodig geen punten te rijden maar toch..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:03

@Bonita_Bon: vaak genoeg een foutloos rondje gezien, met een chauffeur waarvan je tenen krom in je schoenen trokken. En dan ben ik blij dat die rondjes niet beloond worden met een wp.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:00

Hier iemand met tijdsoverschrijding 2e geworden en met een weigering 3e.
Ik vind het belachelijk, dat punten voor fouten gaan.
Maar goed, daar verander ik niets aan, dus ik maak de overstap maar naar het L, dan ben ik van al het gezeur af.
De kaarten zijn nu al geschud, voordat het concours begonnen is en daar steek ik mijn geld niet in.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:15

Ik heb gister de eerste wedstrijd gehad nieuwe stijl. Ik had 67 stijlpunten, voor mijn doen erg weinig, maar het was ook niet een parcour zoals we het normaal springen, maar goed al ruim een jaar geen parcour meer gesprongen, dus we moesten er even in komen. Nog even met de jury over gehad en ik kon me ook zeker wel vinden in het commentaar, alleen als je dan andere rond ziet stuntelen die net zo veel stijlpunten krijgen dan snap je het weer niet. Ik had 1 echte misser op een dubbel, verder overal wel vrij constant tempo alleen vaak wat vlak. Anderen met net zo veel stijlpunten hadden op iedere hindernis een rot afstand en zeer varierend tempo tussen de hindernissen, maar goed ik maak me er niet heel druk om. Rond je L ging afgezien van de 2 balken, 1 mijn fout 1 van het paard die geen moeite meer deed, stukken beter, dus als ik eerst het rondje L had gedaan was ik in het B waarschijnlijk wel beter voor de dag gekomen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:13

Ik wil deze nog wel even omhoog halen. Ik rij mijn wp wel in het nieuwe systeem maar ik kan niet zeggen dat ik me er in kan vinden :n. Het is net een dressuurproef met hindernissen tegenwoordig en dat vind ik wel erg jammer. Ik zie de ruiters die een braaf dressuurproefje rijden dik 80 punten rijden maar zoals die van mij, die gretig is op het hout wordt daar op afgestraft, jammer is dat.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:39

Ik vind het ook niet geweldig nee. Laatst op de regiokampioenschappen won iemand die in de eerste ronde twee balken had van iemand die twee keer foutloos was, vond ik niet helemaal eerlijk. Verder snap ik ook het punt algemene indruk niet helemaal. In mijn opzicht heeft dat nog minder met rijden te maken dan het halthouden en groeten (al vind ik het ook helemaal niet erg dat dat eruit is gehaald).
Maargoed, ook ik haal mijn winstpunten wel en als het goed genoeg gaat ga ik lekker naar het L, dan heb je er helemaal geen last meer van :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:41

texelse schreef:
Kijk nadjajump, dat zouden nou meer mensen moeten doen, "gewoon lekker rijden en niet zoveel op de plaatsing en de winstpunten letten". :j

Als dat mijn instelling zou zijn, zou ik geen wedstrijden rijden. Lekker thuis springen. Ik spring omdat ik het heerlijk vind, maar ik ga voor minstens een puntje en om te kijken waar mijn paard en ik staan ten opzichte van de concurrentie.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:50

Tuurlijk probeer ik ook te winnen, maar ik weet nu eenmaal dat ik geen hele hoge stijlpunten ga krijgen. Ik doe dus wel mijn best maar wat ik meer bedoel is dat ik het niet erg vind om te verliezen, en het belangrijker vind dat ik en mijn pony als combinatie groeien en dat ik voor mezelf met een fijn gevoel naar huis ga :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:02

Ik ben ook niet wild entousiast over het nieuwe B springen. Ook ik haal mijn puntjes wel, maar ik vind het erg jammer om te zien dat er nu ook mensen in de top 5 eindigen (die zagen en 3 balken rijden) waarvan ik later zie dat ze van de organiserende rijvereniging zijn of die dezelfde achternaam dragen als de jury :? Roept bij mij dan altijd wat vraagtekens op... Het oude systeem vond ik écht beter. Daar kon veel minder mee gesjoemeld worden. Nu zie ik ook echt combinaties die wat mij beteft onterecht geen wp krijgen ondanks dat ze foutloos zijn. Idd zoals gezegd wordt omdat het paard het hout opvreet, of juist omdat het paard te dressuurmatig loopt. Tis maar net wat de jury wil zien...

Misschien wel iets off-topic, maar ben ik de enige die zich stoort aan het feit dat er in de BB geen stijlpunten worden gegeven? Hoe moet je het anders leren? In de BB mag je blijkbaar als een idioot door het parcours zonder afgestraft te worden. Ik zou echt ook graag in de BB stijlpunten zien. (jury zit er toch, dus waarom niet?)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:10

Hoe zit het met de beoordeling van de nageeflijkheid in verband met stijlpunten? Ik wil graag een B-wedstrijdje starten, maar met springen lukt het mij niet om 'm echt heel nageeflijk te houden. Het tempo e.d. heb ik wel onder controle. Zou ik zonder nageeflijkheid, maar verder wel een net rondje ook voldoende stijlpunten kunnen halen?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:39

Loetie84 schreef:
Tis maar net wat de jury wil zien...

Dat argument heb ik nooit echt begrepen. Want dat was altijd al zo! Met de oude regeling was ik het ook lang niet altijd eens met de uitslag. Toen merkte ik ook wel dat er mensen voorgetrokken werden of de beste niet de meeste punten kreeg. Als je iets door een jury laat beoordelen hou je dat altijd.

Loetie84 schreef:
Misschien wel iets off-topic, maar ben ik de enige die zich stoort aan het feit dat er in de BB geen stijlpunten worden gegeven? Hoe moet je het anders leren? In de BB mag je blijkbaar als een idioot door het parcours zonder afgestraft te worden. Ik zou echt ook graag in de BB stijlpunten zien. (jury zit er toch, dus waarom niet?)

Hier in de buurt gebeurd het wel eens en vind ik wel goed. Maar zou van mijn inderdaad ook wel meer gebeuren (als voorbereiding op de klasse B). Maar omdat er toch geen klassement wordt opgemaakt gebeurd het meestal niet.

nadjajump schreef:
Tuurlijk probeer ik ook te winnen, maar ik weet nu eenmaal dat ik geen hele hoge stijlpunten ga krijgen. Ik doe dus wel mijn best maar wat ik meer bedoel is dat ik het niet erg vind om te verliezen, en het belangrijker vind dat ik en mijn pony als combinatie groeien en dat ik voor mezelf met een fijn gevoel naar huis ga :)

En ik denk ook dat ze deze instelling meer willen motiveren :j Dat in de klasse B een net rondje belangrijker is dan een foutloos rondje. En als het je om redenen niet lukt om boven die 75 te scoren voor 2 winstpunten, maar gewoon elke keer je punt haalt. Wat is dan het probleem? Je hoeft maar 10 puntjes te halen om over te gaan. En als je vind dat je elke keer 2 winstpunten verdiend, maar die niet krijgt vind je zelf blijkbaar dat je klaar bent voor het L. Problem solved!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:35

Bob1976 schreef:
Hoe zit het met de beoordeling van de nageeflijkheid in verband met stijlpunten? Ik wil graag een B-wedstrijdje starten, maar met springen lukt het mij niet om 'm echt heel nageeflijk te houden. Het tempo e.d. heb ik wel onder controle. Zou ik zonder nageeflijkheid, maar verder wel een net rondje ook voldoende stijlpunten kunnen halen?

Daar letten ze niet zo erg op, mijn pony loopt in een parcours ook niet nageeflijk en ik heb toch al een aantal keer richting de 70 punten gehaald. Ik vind het wel een goed systeem zo, het oude systeem zou voor mij wel een stuk gunstiger zijn want dan zou ik inmiddels 9 wp'en hebben en met het nieuwe systeem heb ik er nu 4. Maar ik zit er niet zo mee. Met het oude systeem had ik waarschijnlijk niet kunnen wachten en was ik overgegaan naar de L waar ik nu eigenlijk toch nog niet klaar voor ben. Nu moet ik nog wachten tot ik m'n punten heb en daar zal ik straks in het L alleen maar voordeel van hebben.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:33

Koekje_ schreef:
Loetie84 schreef:
Tis maar net wat de jury wil zien...

Dat argument heb ik nooit echt begrepen. Want dat was altijd al zo! Met de oude regeling was ik het ook lang niet altijd eens met de uitslag. Toen merkte ik ook wel dat er mensen voorgetrokken werden of de beste niet de meeste punten kreeg. Als je iets door een jury laat beoordelen hou je dat altijd.

Loetie84 schreef:

Hier in de buurt gebeurd het wel eens en vind ik wel goed. Maar zou van mijn inderdaad ook wel meer gebeuren (als voorbereiding op de klasse B). Maar omdat er toch geen klassement wordt opgemaakt gebeurd het meestal niet
met de oude regeling kon een jury iemand die niet foutloos was niet bovenaan plaatsen. Je resultaat in het parcours was toch nog wel doorslaggevend. En jammer dat niet meer verenigingen BB ook op stijl jureren, oefendresssuur wordt immers ook gewoon beoordeeld terwijl er geen klassenment wordt opgemaakt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:51

Ik geef altijd stijlpunten in het BB, maar hier wordt er ook meestal wel een klassement opgemaakt bij de BB.
Mijn ervaring is trouwens dat de mensen in de top tien over het algemeen nooit meer dan 1 balkje hebben, met 3 balken kom je echt niet meer voorin het klassement te staan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:30

gomir schreef:
Ik geef altijd stijlpunten in het BB, maar hier wordt er ook meestal wel een klassement opgemaakt bij de BB.
Mijn ervaring is trouwens dat de mensen in de top tien over het algemeen nooit meer dan 1 balkje hebben, met 3 balken kom je echt niet meer voorin het klassement te staan.

Nou, bij sommige jurys dus wel! :+ maar dan snap je waarschijnlijk ook wel de verontwaardiging als zo iemand 3e wordt op een selectiewedstrijd he? (was voor mijzelf geen sel, dus wat dat betreft maakte het mij niet ui, maar het klopt gewoon niet!!)