Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:08

Ja, daar is dus dit topic voor, om te zien hoe de KNHS overtuigd kan worden. De petitie is bv al een krachtig middel.
Als er dingen komen vanuit een andere hoek dan bitloos.nl gaan ze misschien toch weer nadenken ipv hun starre mening contra bitloos.nl aanhouden...
Want laten we eerlijk zijn, hun argumenten kloppen gewoon niet en kunnen omver geworpen.

daNiielle_ schreef:
Vind dat inderdaad een goede oplossing, en of je er nou veel bitloze ruiters mee trekt maakt niet uit, je hebt in elk geval de keuze dan.

Precies, de ruiter kan dan beslissen. Een bitloos rijdende ruiter wordt niet meer buitengesloten. En er wordt geen onterecht onderscheid meer gemaakt.
Het is niet nodig om bitloze ruiters te trekken, dat is alleen nodig als er aparte rubrieken zijn.
Maar het gevolg van keuze is wel dat er wellicht veel meer gaan kiezen voor bitloos en die anders niet mee konden doen nu toch mee gaan doen, dus dan wordt de groep bitloos dressuurrijders toch groter.
Het is verder ook geen movement om alle paarden bitvrij te maken, maar om gelijke kansen te geven, lijkt mij.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:06

Naar mijn mening zou het verstandig zijn de regels voor de bitloze rubrieken (tijdelijk) te versoepelen, bijvoorbeeld door starten zonder startkaart en/of met afwijkende kleding toe te staan. Veel ruiters die bewust voor bitloos rijden gekozen hebben, hebben tot nu toe niets met de KNHS te maken gehad. Ik denk dat er bij een deel deze groep best de wil bestaat om op wedstrijd te gaan, maar dat de benodigde investering (lidmaatschap rijvereniging, lidmaatschap KNHS, startcoupons, wedstrijdkleding) niet in verhouding staat tot wat de ruiter daarvoor terugkrijgt.
Wanneer het bitloos rijden de komende tijd (zeg 1 of 2 seizoenen) toegankelijker wordt gemaakt voor de nieuwe doelgroep (de bitloos rijdende ruiter die vanwege de bitverplichting nog nooit of al lange tijd niet meer aan een wedstrijd heeft deelgenomen) zal er ongetwijfeld meer animo zijn. Meer en vollere rubrieken maken het wedstrijdrijden aantrekkelijker, waardoor de bereidheid zich aan te sluiten bij de KNHS en de benodigde wedstrijdkleding en dergelijke aan te schaffen zal toenemen.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:20

Maar Cupid, degene die met bit rijden hebben die benodigde investering toch ook moeten doen? Ik heb bewust gekozen om met bit te rijden en voor ik wedstrijden wilde starten ook niks met de KNHS te maken gehad.

Het enige wat ik zou begrijpen is dat je lidmaatschap/startkaart (iets) goedkoper is omdat je minder startmogelijkheden hebt op dit moment. Verder vindt ik niet dat bitloze combinaties dus andere kledingsvoorschriften moet hebben of iets dergelijks, wedstrijd rijden is een keuze en dan komen er nou eenmaal investeringen bij.

Overigens zou het bij lidmaatschap/startkaart in tarief reduceren, gaan om misschien 100 euro per JAAR... denk niet dat je daar ineens honderde bitloze combi's mee trekt.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:23

Overigens is het ook niet echt effectief of efficient om steeds je beleid aan te passen. Niet erg interessant voor de KNHS om de regels te versoepelen voor 2 seizoenen, tegen de tijd dat alles aangepast en doorgevoerd is, kunnen alle regelementen en het beleid weer omgegooid worden, niet echt een aantrekkelijk voorstel als je het mij vraagt

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:25

Vesceron schreef:
Maar Cupid, degene die met bit rijden hebben die benodigde investering toch ook moeten doen? Ik heb bewust gekozen om met bit te rijden en voor ik wedstrijden wilde starten ook niks met de KNHS te maken gehad.

Het enige wat ik zou begrijpen is dat je lidmaatschap/startkaart (iets) goedkoper is omdat je minder startmogelijkheden hebt op dit moment. Verder vindt ik niet dat bitloze combinaties dus andere kledingsvoorschriften moet hebben of iets dergelijks, wedstrijd rijden is een keuze en dan komen er nou eenmaal investeringen bij.

Overigens zou het bij lidmaatschap/startkaart in tarief reduceren, gaan om misschien 100 euro per JAAR... denk niet dat je daar ineens honderde bitloze combi's mee trekt.


Degenen die met bit starten hebben deze investering inderdaad ook moeten doen, maar hebben dan ook direct de mogelijkheid om indien gewenst ieder weekend binnen een straal van zo'n 25 km op wedstrijd te gaan. Verder hebben zij de zekerheid (voor zover je die kunt hebben) dat er over 1, 2 en 10 jaar ook nog wedstrijden voor hen zullen zijn.

Bij het bitloze dressuurrijden ligt dat op dit moment anders. Het deel van de bitloos rijdende ruiters die de wedstrijdsport erg misten zal inmiddels zijn/haar draai gevonden in andere diciplines, zoals TREC, western of endurance, anderen hebben zich de afgelopen jaren prima vermaakt zonder wedstrijden te rijden. Hoe reëel is het om als KNHS te denken dat alle bitloze ruiters nog dezelfde dag naar de ruitersportzaak en de rijvereniging rennen om bij wijze van spreke volgende week al op wedstrijd te verschijnen als je op een bepaald moment bitloos rijden toestaat? Wat is op dit moment voor de bitloze ruiter de toegevoegde waarde van het rijden van dressuurwedstrijden? Je meten met de concurrentie is nauwelijks mogelijk zolang er amper concurrentie is. Van je laten beoordelen door een onafhankelijke derde (de jury) zal de lol en het nut ook snel afgaan als je elke keer dezelfde persoon in de auto of het juryhokje treft. Natuurlijk kan de wedstrijd een leuk dagje uit zijn, maar hoeveel mensen zijn bereid enkel daarvoor een startkaart aan te vragen? Zeker met in het achterhoofd de gedachte dat het 'elk moment' weer afgelopen kan zijn met het bitloos starten, hetzij omdat de KNHS de stekker eruit trekt, hetzij omdat er in de eigen regio simpelweg niets meer georganiseerd wordt wegens te weinig deelnemers.

Ik denk dat een tijdelijke versoepeling van de regels er wel degelijk voor kan zorgen dat een aanzienlijk deel van de bitloze ruiters eens één of enkele wedstrijden gaat rijden, waardoor de bitloze rubrieken zowel voor de ruiters als voor de organisatie aantrekkelijker worden.

Overigens ben ik het geheel met je eens dat het voor de KNHS niet handig is, maar ik denk dat het de enige manier is om de bitloze rubrieken een eerlijke start te geven. De huidige tactiek, wachten tot er een aantal schapen over de dam zijn die dus wel met de huidige regels een begin willen maken met wedstrijdrijden, lijkt mij er een waar heel erg veel geduld voor nodig zal zijn. Meer dan je redelijkerwijs kan verwachten van zowel de KNHS als de verenigingen.
Een andere optie die ik nog zie is toch zowel met bit als bitloos in dezelfde rubriek te laten. Op die manier is er wel concurrentie mogelijk en maak je het ook voor de ruiters die momenteel met bit starten maar thuis regelmatig bitloos rijden interessanter eens zonder bit te starten. Zij hebben op dit moment de keuze tussen met bit starten tussen veel deelnemers of in hun eentje of in een heel select groepje zonder bit, niet gek dat zij vaak voor het eerste kiezen.

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:59

Cupid schreef:
Naar mijn mening zou het verstandig zijn de regels voor de bitloze rubrieken (tijdelijk) te versoepelen, bijvoorbeeld door starten zonder startkaart en/of met afwijkende kleding toe te staan. Veel ruiters die bewust voor bitloos rijden gekozen hebben, hebben tot nu toe niets met de KNHS te maken gehad. Ik denk dat er bij een deel deze groep best de wil bestaat om op wedstrijd te gaan, maar dat de benodigde investering (lidmaatschap rijvereniging, lidmaatschap KNHS, startcoupons, wedstrijdkleding) niet in verhouding staat tot wat de ruiter daarvoor terugkrijgt.
Wanneer het bitloos rijden de komende tijd (zeg 1 of 2 seizoenen) toegankelijker wordt gemaakt voor de nieuwe doelgroep (de bitloos rijdende ruiter die vanwege de bitverplichting nog nooit of al lange tijd niet meer aan een wedstrijd heeft deelgenomen) zal er ongetwijfeld meer animo zijn. Meer en vollere rubrieken maken het wedstrijdrijden aantrekkelijker, waardoor de bereidheid zich aan te sluiten bij de KNHS en de benodigde wedstrijdkleding en dergelijke aan te schaffen zal toenemen.

Dat vind ik ook wel een goed idee.

En nu schiet me iets anders te binnen: hoe zit het eigenlijk met FNRS wedstrijden?
Mag je daar bitloos starten? En hoe wordt dat dan beoordeeld?

Ik ken een hele manege waar alle ruiters eerst met de teugels aan de neusriem beginnen. (paarden hebben daarbij dan wel een bit in, maar er lopen ook paarden bitloos in manegelessen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:01

KasparovX schreef:
En nu schiet me iets anders te binnen: hoe zit het eigenlijk met FNRS wedstrijden?
Mag je daar bitloos starten? En hoe wordt dat dan beoordeeld?

Het bitloos rijden is vanaf 01-04-2009 toegestaan op alle FNRS maneges. Ook de wedstrijden.

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:03

Gewoon door elkaar dus. Hebben de juryleden daar ook bijscholing voor gehad?

Anoniem

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:09

Nee, niet dat ik weet.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:02

Cupid schreef:
Vesceron schreef:
Maar Cupid, degene die met bit rijden hebben die benodigde investering toch ook moeten doen? Ik heb bewust gekozen om met bit te rijden en voor ik wedstrijden wilde starten ook niks met de KNHS te maken gehad.

Het enige wat ik zou begrijpen is dat je lidmaatschap/startkaart (iets) goedkoper is omdat je minder startmogelijkheden hebt op dit moment. Verder vindt ik niet dat bitloze combinaties dus andere kledingsvoorschriften moet hebben of iets dergelijks, wedstrijd rijden is een keuze en dan komen er nou eenmaal investeringen bij.

Overigens zou het bij lidmaatschap/startkaart in tarief reduceren, gaan om misschien 100 euro per JAAR... denk niet dat je daar ineens honderde bitloze combi's mee trekt.


Degenen die met bit starten hebben deze investering inderdaad ook moeten doen, maar hebben dan ook direct de mogelijkheid om indien gewenst ieder weekend binnen een straal van zo'n 25 km op wedstrijd te gaan. Verder hebben zij de zekerheid (voor zover je die kunt hebben) dat er over 1, 2 en 10 jaar ook nog wedstrijden voor hen zullen zijn.

Bij het bitloze dressuurrijden ligt dat op dit moment anders. Het deel van de bitloos rijdende ruiters die de wedstrijdsport erg misten zal inmiddels zijn/haar draai gevonden in andere diciplines, zoals TREC, western of endurance, anderen hebben zich de afgelopen jaren prima vermaakt zonder wedstrijden te rijden. Hoe reëel is het om als KNHS te denken dat alle bitloze ruiters nog dezelfde dag naar de ruitersportzaak en de rijvereniging rennen om bij wijze van spreke volgende week al op wedstrijd te verschijnen als je op een bepaald moment bitloos rijden toestaat? Wat is op dit moment voor de bitloze ruiter de toegevoegde waarde van het rijden van dressuurwedstrijden? Je meten met de concurrentie is nauwelijks mogelijk zolang er amper concurrentie is. Van je laten beoordelen door een onafhankelijke derde (de jury) zal de lol en het nut ook snel afgaan als je elke keer dezelfde persoon in de auto of het juryhokje treft. Natuurlijk kan de wedstrijd een leuk dagje uit zijn, maar hoeveel mensen zijn bereid enkel daarvoor een startkaart aan te vragen? Zeker met in het achterhoofd de gedachte dat het 'elk moment' weer afgelopen kan zijn met het bitloos starten, hetzij omdat de KNHS de stekker eruit trekt, hetzij omdat er in de eigen regio simpelweg niets meer georganiseerd wordt wegens te weinig deelnemers.

Ik denk dat een tijdelijke versoepeling van de regels er wel degelijk voor kan zorgen dat een aanzienlijk deel van de bitloze ruiters eens één of enkele wedstrijden gaat rijden, waardoor de bitloze rubrieken zowel voor de ruiters als voor de organisatie aantrekkelijker worden.

Overigens ben ik het geheel met je eens dat het voor de KNHS niet handig is, maar ik denk dat het de enige manier is om de bitloze rubrieken een eerlijke start te geven. De huidige tactiek, wachten tot er een aantal schapen over de dam zijn die dus wel met de huidige regels een begin willen maken met wedstrijdrijden, lijkt mij er een waar heel erg veel geduld voor nodig zal zijn. Meer dan je redelijkerwijs kan verwachten van zowel de KNHS als de verenigingen.
Een andere optie die ik nog zie is toch zowel met bit als bitloos in dezelfde rubriek te laten. Op die manier is er wel concurrentie mogelijk en maak je het ook voor de ruiters die momenteel met bit starten maar thuis regelmatig bitloos rijden interessanter eens zonder bit te starten. Zij hebben op dit moment de keuze tussen met bit starten tussen veel deelnemers of in hun eentje of in een heel select groepje zonder bit, niet gek dat zij vaak voor het eerste kiezen.


als jij nou eens met de knhs gaat praten haha :D

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:24

cupid, je gaat nog steeds uit van aparte rubrieken. Als bitloos gewoon is toegestaan in alle rubrieken, en dat is de beste oplossing voor gelijkheid, kun je gewoon elke week ergens starten in je eigen omgeving en hoeft er helemaal niks aangepast, behalve wat zinnetjes in het reglement waar "bit" in voorkomt. De KNHS hoeft dus echt niet veel te doen.
Reglement aanpassen is echter niet altijd even gemakkelijk omdat ze aan de FEI vastzitten, reden waarom goed is die ook aan te schrijven.
Zou die de dressuur opengooien voor bitloos, dan moet KNHS de regels aanpassen en het toestaan. Dus hogerop verhaal halen heeft ook nut.

Op zich worden er zo vaak reglementen aangepast als er weer nieuwe bitten en neusriemen bestaan bv, dus dat zou niet zo'n grote stap hoeven zijn.

Is er iemand op de hoogte van reglementen in andere landen waar ook animo voor bitloos bestaat? Of is het hele bitloos echt hollands, vraag ik me wel eens af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:39

Lusitana schreef:
Is er iemand op de hoogte van reglementen in andere landen waar ook animo voor bitloos bestaat? Of is het hele bitloos echt hollands, vraag ik me wel eens af?

Zuid Afrika was ons voor.
Wij zijn tot nu toe de enige twee landen die bitloos dressuur toestaan.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:43

Lusitana : FEI heb ik al contact mee gehad.
Die zeggen alleen maar kortaf dat ze niks voor ons kunnen doen.

Ik kan eigenlijk nergens vinden waarom bitloos bij de fnrs wel mag??
Beetje jammer dat je zoveel gedoe moet doorlopen voordat je bij de fnrs mag starten.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:47

Is deze actie trouwens voor het springen en dressuur?
Hier zit ik dus met het springen, enige wat mag is in het Z een Hackamore..
Nu hebben we dan eindelijk een bit gevonden waar ze lekker op loopt, maar dat was erg veel gedoe.
Als bitloos had gemogen dan had ze nu bitloos gesprongen.

Dat was echt te grappig ook trouwens, sidepull liep ze niet op.
Mijn kaakgekruiste er aan gehangen, eigenaar paard ontzettend sceptisch.
Licht mopperend dat dit toch veel zachter was als die neusriem en dat dat toch niet ging werken..
Opstappen en wegrijden, sprong zo een parcours van een meter rond. :D

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:39

Bij het springen mag je wel een soort van bitloos.
De teugels mogen aan de neusriem. (als je bijvoorbeeld een mexicaanse neusriem hebt aan de ringen)
dus je bit hangt er dan een beetje bij.

Grappig dat je het zegt, mijn paard wilde niet meer springen.
Zonder bit gaan we zo de 1.30 weer rond. :)

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:53

Zij wilde dus ook inderdaad niet meer springen, ze trok niet meer aan op de hindernissen en tilde haar benen niet op.
Bitloos trok ze meteen weer aan en tilde ze haar benen weer op.

Inderdaad, teugels aan de ringen, maar een sidepull loopt ze dus niet lekker op.
Een kaakgekruiste wel, maar dat mag niet.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:22

Eigenlijk is het gewoon een soort discriminatie :').

Ok dus ZA en NL lopen een beetje voor? Misschien willen we dan ook te snel. Aan de andere kant; als ze het gewoon legaliseren en door elkaar starten toestaan, is er behalve het wijzigen van het reglement, niet zoveel voor nodig. Kleine moeite, groot plezier, toch ;)?

Ik heb me tot nu toe nooit verdiept in het bitloos starten (heb vroeger alleen met bit gestart) dus ben ook niet zo op de hoogte van de procedure ;). Is het zo veel moeilijker om via FNRS te starten? En organiseren die net zoveel wedstrijden?

daNiiella ik heb je post over de teugeldruk en bijbehorende mail geloof ik niet zo goed begrepen :o ?

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:27

daNiielle_ schreef:
Als iemand zich aanbiedt om een mail met de reden van teugeldruk te sturen, moet hij dat even zeggen dan geef ik het goede mail adres.
Heb daar zelf nu geen tijd voor, en degene die het heeft bedacht kan dat waarschijnlijk ook het beste uitleggen.

Vind dat inderdaad een goede oplossing, en of je er nou veel bitloze ruiters mee trekt maakt niet uit, je hebt in elk geval de keuze dan.


Deze post bedoel je?
Sorry was ook snel via mobiel getypt. :D

Ik zag veel reacties over het punt in de reglementen van aanleuning, dat er een idee was om dat onder 'teugeldruk' te laten vallen?
Eeeh ik kan het niet zo goed uitleggen. Zie de berichten van andere bokkers boven mijn post. Dat bedoel ik.
Aangezien anderen het beter uit kunnen leggen, kunnen zij misschien met de knhs erover praten. Er kwamen hier veel goede punten voorbij, die ik zelf nog niet had gezegt.

Voor zover ik begreep is de fnrs eigenlijk alleen voor mensen met een manege pony, en je moet je ruiterbewijs etc. halen.
Het is in elk geval niet zo dat je even een startkaart aanvraagt en kan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:55

Uit het Disciplinereglement Springen - 1 april 2007:
Artikel 257 – Harnachement en hulpmiddelen
i. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel en gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:59

Die regel kunnen ze gemakklijk ook bij dressuur opnemen.

Bitloos bij de FNRS mag omdat het een zelfstandige organisatie is, nl het overkoepelende orgaan van maneges. Je hebt het dan over manegewedstrijden, niet over landelijke wedstrijden. Ze hebben eigen proeven en juryleden, en kunnen dus gewoon afwijken van regels die door de FEI en KNHS bepaald zijn. Manegeruiters (en pensionklanten die niet bij de KNHS zijn aangesloten) kunnen een ruiterpaspoort aanvragen. (Daarmee zijn ze trouwens automatisch lid van de KNHS).
Ze kunnen dan proeven rijden om diplomas te halen, en via het ruiterpaspoort kunnen ze doorstromen naar de landelijke wedstrijden van KNHS. Dat kan als ze een bepaald niveau rijden in de F-proeven, minimaal F8. Via een mutatie kaart kunnen de ruiterpaspoorthouders de manegestartkaart aanvragen. De eigenaar van het ruitersportcentrum moet dit goed keuren.
Zodra ze onder de KNHS vlag gaan starten, moeten ze zich aan de KNHS regels houden. Een bitloos rijdende ruiter moet dan toch gewoon een bit gaan gebruiken.

Voor zover ik het uit de info kan opmaken.

Het ruiterbewijs wordt zowel door het SRR en FNRS uitgegeven en is een bekwaamheidsbewijs voor buitenrijden. Iedereen kan dat halen via een test (theorie en praktijk), daar hoef je niet voor bij een manege zijn aangesloten.. Dit staat helemaal los van het ruiterpaspoort.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:37

FNRS mag je bijvoorbeeld ook gewoon met elastiek starten..

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:24

Lusitana schreef:
cupid, je gaat nog steeds uit van aparte rubrieken. Als bitloos gewoon is toegestaan in alle rubrieken, en dat is de beste oplossing voor gelijkheid, kun je gewoon elke week ergens starten in je eigen omgeving en hoeft er helemaal niks aangepast, behalve wat zinnetjes in het reglement waar "bit" in voorkomt.

Ik ben het helemaal met je eens dat dat de allermooiste oplossing zou zijn en hoop ook zeker dat de rubrieken op termijn zullen worden samengevoegd. Helaas is de KNHS, zoals volgens mij ook ergens in het begin van dit topic nog uit een reactie op de mail van TS blijkt, (nog) van mening dat dit niet mogelijk vanwege het verschil in (de totstandkoming van de) aanleuning. Zolang de KNHS dit zo blijft zien zullen de rubrieken niet samengevoegd worden, vandaar mijn andere ideeën.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 19:31

Goh nou begin ik toch echt twijfels te krijgen over de eerlijkheid van de knhs.

Ik stuurde bij toeval een mail naar een organisatie.
Zaterdag start ik op hun concours bitloos, en of zij dit jaar meer bitloze rubrieken zouden organiseren.
Kreeg als antwoord dat het vanwege de kosten (en ook niet zoveel deelnemers) waarschijnlijk niet meer gedaan wordt.

De knhs beweerde toch echt dat er geen kosten aan zaten..... :?

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:36

daNiielle_ schreef:
Goh nou begin ik toch echt twijfels te krijgen over de eerlijkheid van de knhs.

Ik stuurde bij toeval een mail naar een organisatie.
Zaterdag start ik op hun concours bitloos, en of zij dit jaar meer bitloze rubrieken zouden organiseren.
Kreeg als antwoord dat het vanwege de kosten (en ook niet zoveel deelnemers) waarschijnlijk niet meer gedaan wordt.

De knhs beweerde toch echt dat er geen kosten aan zaten..... :?


ik zou de knhs hier mee confronteren!!

ik lees even mee meer omdat ik nieuwsgierig was hoe het nu geregeld is. en ik vind het erg omslachtig en niet reeel om het zo te doen. het is volgens mij veel makkelijker om als bitloze ruiter mee te starten in de gewone klasse. des noods als een jaar proef in handicap of als hc
de proef is toch gelijk op 1 onderdeel na of niet?

succes met je goed opgezette actie.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 19:41

Idd, ik zou het zelfs voor lief nemen op het punt ' Aanleuning gaande paard' (zoiets) een 3/4/5 te krijgen. Geen probleem. Als ik mijn proef maar zonder bit mag rijden....

Het is gewoon voor een aantal mensen erg jammer dat het niet mag.
En de KNHS maakt het organisaties ook niet gemakkelijk.
Bovendien betalen die paar bitloze ruiters met startkaart evenveel als een ander, en kunnen hoogstens 10 keer per jaar starten.

In de laatste mail begonnen ze overigens het bitloos rijden te vergelijken met de aangepaste sport, dat ging me echt te ver.
Dus ik ga eerst nog even een paar dagen rustig ademhalen voordat ik hun weer mail. :)