Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:37

Tuigpaard wedstrijden!!! Die zijn leuk!! Mag je op de banken stampen!!!

Bij pavo wordt dat inderdaad niet gewaardeerd :+ .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:40

Wat een belachelijk vooroordeel Evelien. Ik heb zowel mijn zwarte als de spikkel zelf zadelmak gemaakt, met schriktraining included. De zwarte had als eerste uitstap OO Sevendag, de spikkel een hengstenshow (http://www.youtube.com/watch?v=jm9MSc862hw ), beiden 2 a 3 maanden zadelmak toen. Beide paarden zijn absoluut niet kijkerig, maar de zwarte is gewoon raar en de spikkel kan soms erg veel hengst worden.
Mijn bruine is als eerste uitstap meegeweest op clinic centered riding en was licht zadelmak, zij is pas recent mee op concours geweest en toen viel ik er ook nog af bij het losrijden en in de proef was ze niet vooruit te branden, zo spannend vond ze het := . De schimmel heb ik zelfs als eerste keer gereden op vreemd terrein, die haalde ik op met de trailer bij de vorige eigenaar en is dezelfde avond meegeweest naar een les van een gastinstructeur, maar goed die had al Z gelopen dus ik nam aan dat die het inmiddels wel kende allemaal.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:42

Ik zie hier bijna nooit iemand aan een touwtje lopen.. :?

Maar ik vind: veiligheid voor alles, en als iemand denkt dat het beter is dan moeten ze dat maar doen.
Ik heb er geen last van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:45

Lithya schreef:
Publiek dat over de tribune dendert? Vaak als er een dressuurcombinatie aan het rijden is mag je de tribune niet op of af. Dan is er niet zoveel te denderen lijkt me. Meer lichtshows? Dat was vooral met Jazz toch?

Dat eerste wordt lang niet overal opgevolgd door de stewards, als die er al staan. Zo heb ik me op Indoor Brabant een keer wild zitten ergeren aan (de ouders van) kinderen die steeds maar de trappen op en neer renden als spelletje bij de Lichte Tour. Niet omdat het me iets uitmaakte voor de paarden trouwens, maar omdat ik graag in alle rust de proeven wilde kijken. Ik geloof dat het een kur was zelfs.
Lichtshows worden wel vaker gebruikt, bij clinics/shows meestal. Die van Jazz heb ik niet gezien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:50

Als we het over de Pavo hebben, zou het dan ook niet gewoon voor de veiligheid van de toeschouwers zijn?
De paarden van Emmelie liepn bv ook allemaal netjes aan een touwtje over het zandpaadje, en dat zal echt niet zijn omdat ze bang is eraf te vallen.
Als die jonge hengsten het in 1 keer in hun kop krijgen en de lucht in springen, dan blijft ze echt wel boven. Denk niet dat ze zich daar heel druk om maakt.
Maar wat met al die mensen die ook allemaal over datzelfde (niet zo heel erg brede) zandpaadje lopen? En met de kinderwagen nog even snel voor de paarden oversteken? Zullen die ook blij zijn als de ruiter denk: Goh wat issie fris, laten we even hand naar voren doen en gas erop zoals de springruiters!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:57

asjemenou schreef:
Als we het over de Pavo hebben, zou het dan ook niet gewoon voor de veiligheid van de toeschouwers zijn?
De paarden van Emmelie liepn bv ook allemaal netjes aan een touwtje over het zandpaadje, en dat zal echt niet zijn omdat ze bang is eraf te vallen.
Als die jonge hengsten het in 1 keer in hun kop krijgen en de lucht in springen, dan blijft ze echt wel boven. Denk niet dat ze zich daar heel druk om maakt.
Maar wat met al die mensen die ook allemaal over datzelfde (niet zo heel erg brede) zandpaadje lopen? En met de kinderwagen nog even snel voor de paarden oversteken? Zullen die ook blij zijn als de ruiter denk: Goh wat issie fris, laten we even hand naar voren doen en gas erop zoals de springruiters!

Als dressuurruiters dat 2 keer zouden doen houdt het publiek ook wel meer rekening misschien met het feit dat het jonge paarden zijn?

Urielle

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:59

Leuk als jouw kind eronder zit... :n

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:02

Dan nog moeten het publiek en de paarden over hetzelfde paadje, en dat paadje wordt er echt niet breeder van als de ruiters dat 2 keer doen. Dus ookal loop je netjes aan de kant, het blijft gevaarlijk als ze ontpoffen.
Daarnaast past ook lang niet iedereen op de tribunes, dus gaat een gedeelte aan de kopse kant van de ringen staan, en je raadt het al, dat is dus ook op het paadje. :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:03

Als dressuurpaarden wat meer zouden draaien op het pad letten ouders ook beter op en lopen ze er ook niet met een kinderwagen of het eigen terrein is lijkt me. Veel hebben nu echt zo iets van je wacht maar op mij. Anders zou je het publiek net over het gras moeten leiden, dan is er een afscheiding.

Ruiters moeten zich nu aanpassen aan het publiek, maar zou dat niet net andersom moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door Lithya op 22-08-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:04

ik merk heel erg het verschil tussen dressuur en springpaarden. dressuurpaarden zijn vaak toch wat kijkeriger en gaan sneller lopen vervelen dan de springpaarden. ik moet bij mijn dressuurpaard soms ook een begeleider hebben. maar wij kijken altijd pas op de wedstrijd hoe ze zich gedraagt. begint ze te irriteren komt er gelijk een begeleider bij om haar even vast te houden bijv. als ze naar de ring toe door een smalle gang moet of iets ziet voordat ze de ring inmoet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:05

femkefloris schreef:
ik merk heel erg het verschil tussen dressuur en springpaarden. dressuurpaarden zijn vaak toch wat kijkeriger en gaan sneller lopen vervelen dan de springpaarden. ik moet bij mijn dressuurpaard soms ook een begeleider hebben. maar wij kijken altijd pas op de wedstrijd hoe ze zich gedraagt. begint ze te irriteren komt er gelijk een begeleider bij om haar even vast te houden bijv. als ze naar de ring toe door een smalle gang moet of iets ziet voordat ze de ring inmoet.

Daar zit echt geen verschil tussen met springpaarden of dressuurpaarden. Alleen bij springpaarden lopen ze dan wel alleen vooruit zonder het touwtje.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:07

Maar hoe moet het publiek zich dan aanpassen Lithya?
Oke, niet vlak voor paarden oversteken, daar geef ik je gelijk in.
Maar meer als netjes aan de kant blijven lopen kun je toch niet doen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:09

asjemenou schreef:
Maar hoe moet het publiek zich dan aanpassen Lithya?
Oke, niet vlak voor paarden oversteken, daar geef ik je gelijk in.
Maar meer als netjes aan de kant blijven lopen kun je toch niet doen?

Dat bedoel ik en niet stug doorlopen van je past je maar aan aan mij. Niet met een kinderwagen vlak langs een paard gaan enzo. Want dat zie je nog wel eens en als een paard dat schrikt en wordt wat link met die kinderwagen krijgt de ruiter de volle lading. Maar misschien dat ze in Ermelo het publiek eens wat veiliger van a naar b kunnen loodsen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:11

Urielle schreef:
Leuk als jouw kind eronder zit... :n

Als het kind er onder zit, heb je dan als ouder voldoende opgelet kun je je afvragen. Het is nog steeds geen speeltuin en er zijn levende jonge beesten die er komen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:14

Maar rondspringende paarden zijn moeilijk te ontwijken als je niet weet welke kant ze op gaan. :+
Vandaar maar lekker veilig aan een touwtje, is iedereen blij.
Paard blijft netjes langst de begeleider lopen, en het publiek kan van het strodorp naar de ringen toe. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:20

Lithya schreef:
Als het kind er onder zit, heb je dan als ouder voldoende opgelet kun je je afvragen. Het is nog steeds geen speeltuin en er zijn levende jonge beesten die er komen.

Als er iemand problemen krijgt met zijn paard aan het begin van het pad en die jetst hem vervolgens maar goed naar voren zodat hij over het pad komt aangekletterd zou ik toch echt mijn mond wel even opentrekken hoor. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor alle voetgangers van dat moment.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:41

al die problemen die nu opgenoemd worden, heb ik echt zelden last van. Ik denk dus echt dat het aan de mentaliteit van de ruiter ligt. En ik rij toch echt heel wat verschillende paarden op concours.

Daarbij lijkt het me gewoon echt niet handig dat als een paard steigert, dat er een begeleider de ene kant op trekt en een ruiter (mogelijk) de andere kant op.
Natuurlijk heb ik ook wel eens knollen die vastgehouden worden met opstappen, maar dan instrueer ik de vasthouder dat als ze omhoog gaan, direct los moeten laten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:43

Urielle schreef:
Wat een belachelijk vooroordeel Evelien.

Nou, sorry hoor! Wist niet dat je kwaad werd ;)
Ik beredeneer vanuit mijn eigen ervaring van wat ik de afgelopen 30 jaar hier in de buurt heb gezien dus hoezo vooroordeel :? ? en dan heb ik het dus niet over Pavo ed maar gewone basiswedstrijden :(:) .

Het grote verschil in onze werkwijze is (vermoed ik) dit:
Jij gaat met een net zadelmakke al grootste dingen doen. Vind ik erg knap van je! Ik heb mijn zelf ingereden paard (of vorige paarden) 1 jaar lang niet aan zo'n grootste dingen bloot gesteld maar in dat jaar rustig kennis laten maken met dingen die voor hem vreemd waren maar waar niet meteen stressvol / apart waren. Ik heb dat rustig aan mijn niveau / denkwijze / gevoel angepast. Pas als ik me er goed bij voelde, ging ik weer een stapje verder. Snappie :D ? En dat geeft nog geen garantie dat je er niet kan afvallen oid :n . Bedoel toen er id bossen een konijntje overstak lag ik er zo af en ik kwam al bokkend het terrein in Ermelo op tijdens de bitloze proefwedstrijd :+ . Maar ondanks dat vertouw ik hem wel zo omdat ik in de loop wel weet wat ik van hem kan verwachten (en naar mijn mening is dat dus omdat ik alles rustig heb geleerd / geoefend van vreemde bakken tot bossen / tot vlaggen / kermissen tot springen)... Misschien dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel ;) ...
Maar ja, met pavo paarden oid heb ik geen ervaring maar meen zelf dat een Jazz x Pion ook niet de gemakkelijkste is :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:44

een goede begeleider kan er voor zorgen dat het paard niet steigert. :) Doettie aan de longe met een jong paard toch ook?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:49

Ik heb 1 paard die even vastgehouden moet worden tijdens opstappen. Die is te lastig daarmee. Thuis kan ik alleen opstappen maar op CC is het te vaak gebeurt dat zij snel in de achteruit vliegt als je nog niet geheel zit en dan lig je daar weer. Verder wil ik niet dat iemand haar vasthoudt ook niet als zij ergens niet langs wilt. Hou graag zelf de controle.
Met mijn andere paard rij ik geen prijsuitreikingen want die wordt echt link. Kan mijn lintje ophalen en dan m,oet ik maken dat ik voor de ereronde eruit ben. Vasthouden heeft geen zin.

Ik merk wel dat dressuurruiters overal gevaar in zien en wat angstiger zijn dan de springruiters. Die laatsten die zitten lachend op hun paard terwijl zij rondstuiteren.
De dressuurpaarden worden steeds drukker en drukker aan het touwtje.
Ik draaf met een fris paard ook gelijk aan. Dan maar niet eerst volgens het boekje losstappen. Waarom eerst een tijd aan een touwtje. Dat werkt alleen maar averechts. ik rij zowel dressuur als springen...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:55

Urielle schreef:
Die lopen niet braaf een rondje Essie, maar het is wel fijn als ze de eerste opgebouwde spanning hebben losgelaten waardoor je er iig aan mag komen en liefst ook binnen een omheinde losrijbaan zit zodat je niet uren achter je paard aan kan sjokken terwijl die over het terrein sprint. Dan kun je ze met losrijden alsnog aan hun mieter zitten zodra ze het weer toelaten en hopelijk zijn ze tegen het proefje dan al zo onder de indruk en 'stoomvrij' dat ze wel kijken maar niet springen.

Nou als een paard zo op springen staat longeer ik 'm liever hoor.
Op een indoor wedstrijd, oke, als je paard 'm dan peert zet je 'm desnoods tegen een wand.
Maar vind het gewoon gevaarlijk om een paard die je net aan een ketting kan houden en stuiterend naar het losrijveld gaat,
om die dan vervolgens los te laten op zo'n terrein :wave: Is toch ook irritant voor de andere ruiters ;)

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:59

Ayasha schreef:
een goede begeleider kan er voor zorgen dat het paard niet steigert. :) Doettie aan de longe met een jong paard toch ook?

een goede ruiter kan er ook voor zorgen dat een paard niet steigert :)
steigert ie met die ruiter toch, dan kan een goede begleider daar weinig meer aan doen, denk ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:04

Paarden die van opwinding de neiging hebben te steigeren zijn levensgevaarlijk met een touwtje eraan. Dan kan de ruiter ze niet even lekker vooruit eruit rijden en heb je het risico op achterover klappen.
Zowiezo is een touwtje niet altijd even veilig als je een `echte`mafketel hebt.
Er zijn trouwens ook nog altijd dressuurruiters die zich voornamelijk op de jonkies richten, maar ze wel stuk voor stuk zonder touwtje eraan kunnen rijden. En als ik eens een touwtje eraan zou willen en iemand zou mij vragen waarom, dan zou ik ook gerust toegeven dat dat is omdat ik me aanstel, dat zou ik niet op het paard afschuiven. Ik denk alleen dat ik geen vrijwilligers vind die het touwtje voor me zouden willen vasthouden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:17

schoentje schreef:
Ayasha schreef:

een goede ruiter kan er ook voor zorgen dat een paard niet steigert :)
steigert ie met die ruiter toch, dan kan een goede begleider daar weinig meer aan doen, denk ik.

Ken er een paar waar ik wel eens zo'n "goede ruiter" op zou willen zien. :)
Als 500kg wil steigeren, dan steigert ie.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:24

Dan ben ik toch de uitzondering :P
Als ik op mijn jong springpaard stap heb ik toch ook liever dat iemand haar nog even vasthoudt of er alleszins naast loopt. Daarom niet met een touw, maar gewoon om iemand in de buurt te hebben die evt kan ingrijpen als er iets fout gaat.
Paard is niet stout, gewoon sterk onder de indruk van alles en daarbovenop heeft ze nog eens veel bloed. De eerste minuten op wedstrijd zijn dus altijd wat spannend. Mijn dressuurpaard daarentegen is de rust zelve, maar die is ook al wat ouder en heeft meer ervaring :)

Ik heb het persoonlijk liever dat de ruiters hun verantwoordelijkheid nemen en kiezen voor veiligheid ipv over het terrein te denderen met hun paard.
Elk jong dier moet ervaring opdoen en de ene is al wat koeler in het hoofd dan de andere :)
Als het helpt dat er nog iemand meeloopt in het begin, dan vind ik dat geen verkeerde keuze.