sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

noekje schreef:
Ayasha schreef:
Ik bedoel, waarom rijd je niet met een paard met een dikke vacht.
Gaan ze niet dood van. :) En zweten doen ze in de zomer ook.

Punt is juist, dat het héél erg lang duurt voordat ze droog zijn. En als we het dan over puur weide paarden hebben, lijkt het mij niet erg goed voor de gezondheid om een nat paard in de kou buiten te zetten. :)*

De mijne gaan altijd zo weer naar buiten (even laten rollen in het zand).
Ze hoeven niet droog te zijn, als ze maar afgekoeld zijn en op adem.

Mijn opa doet/deed dit al jaren met zijn paarden en er is er nooit 1 ziek van geworden.
Al zijn (sport)tuigpaarden gingen naar buiten, zomer en winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:56

Ayasha schreef:
JB: Ik ben het grotendeels met je eens hoor, maar ik ben toch benieuwd naar jouw visie over een uitzondering. :D Wat zou je doen met een paard dat ondanks het laten wennen ivm gewoontedieren toch binnen verkiest boven buiten?

Ik geloof er niet in dat een paard eenzame opsluiting verkiest boven weidegang met soortgenoten.
Die eenzame opsluiting druist namelijk tegen zijn hele wezen in.

Waaròm een paard langs de omheining loopt te rennen of bij de doorloop loopt te dralen, kan verschillende oorzaken hebben.
Als eigenaar zou ik daar heel goed over nadenken (wat is er aan de hand).
Èn ik zou mijn paard gedurende de weidegang observeren (dus vanaf het moment van naar de wei brengen t/m het onrustig worden en het zogenaamd naar stal willen), zodat je kunt zien wat er gaande is, in de kudde, in de wei en in het paard z'n koppie en lijf. Daar kun je dan wat mee.

Een paard kan een reden hebben om in de stal te willen staan. Maar dat paard realiseert zich niet dat dat dan meteen voor een half, driekwart of heel etmaal is. Ik geloof ook wel dat paarden behoefte kunnen hebben om eventjes in een stal te staan (bijv. in de dazentijd), dat zie ik ook bij mijn eigen paarden die altijd hun inloopstal in en uit kunnen wandelen. En dat is dan ook het verschil: wanneer mijn paarden kiezen om binnen te gaan staan, hebben ze ook altijd de keuze om er weer uit te lopen. Dat zie ik ze dan ook altijd doen: tis weer genoeg geweest, lekker de wei weer in! :D
Paarden die door hun mens op stal worden gezet, hebben die keuze niet en worden meteen voor urenlang opgesloten en geïsoleerd. En dàt is nièt de keuze van het paard.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:57

Dat valt mij dus erg tegen. Ik heb echt puur een bolletje haar in de winter als ik hem geen deken opdoe (en zelfs met winterdeken heeft hij nog een flinke vacht). Ben dan zelfs met twee zweetdekens in de weer en sowieso een kwartier uitstappen. Maar heb ook niet alle dagen zoveel tijd ervoor, naast studie en werk.

Dus ik doe lekker een winterdeken om, hindert hem ook niet :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:58

Ai, een kwartier uit stappen vind ik dus niet zo'n ramp. :)

JB; ik heb er eentje die met staldeur open gewoon in zijn stal blijft, 2 uurtjes buiten en dan weer binnen voor de rest van de tijd :+

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:59

ben er ook voor dat een paard lekker op de wei moet :j
24/7. maar als ik weet dat het snachts gaat regenen of het regent al de hele dag, gaan ze snachts naar binnen, het zijn absoluut geen sportpaarden. Maar er zit al iets ouder paard bij, die zijn weerstand niet meer 100% is en dan vind ik dat je ze niet uit de groep mag halen dan maar alle 3 op stal :)

en swinters probeer ik ze zoveel mogelijk buiten te doen, maar omdat de wei nogal is veranderd in een ijsbaan. durf ik dat niet aan. zouden heelveel bokkers niet doen denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:00

San1978 schreef:
Zo'n dikke vacht kost enorm veen energie en ook met zweetdeken duurt het echt een tijd voordat ze weer droog genoeg zijn.

Zweetdeken heb je in principe niet nodig, die heeft hetzelfde werkingsprincipe als de vacht, namelijk de warmte/zweet naar de buitenkant transporteren waar het kan verdampen. Dus je legt een extra laag op je paard, zodat als die eigenlijk het al kwijt zou zijn geweest aan de lucht, het nog die deken in gaat. Ik kies er liever voor mijn paard beschut tegen harde wind te zetten en dan te laten drogen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:04

Ayasha schreef:
Ai, een kwartier uit stappen vind ik dus niet zo'n ramp. :)

:Z erg vind ik het ook niet maar, zoals ik dus zeg heb ik niet alle dagen hier de tijd voor

En waarom is een deken dan wel zo'n ramp?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:06

JoviBan schreef:
Ayasha schreef:
JB: Ik ben het grotendeels met je eens hoor, maar ik ben toch benieuwd naar jouw visie over een uitzondering. :D Wat zou je doen met een paard dat ondanks het laten wennen ivm gewoontedieren toch binnen verkiest boven buiten?

Ik geloof er niet in dat een paard eenzame opsluiting verkiest boven weidegang met soortgenoten.
Die eenzame opsluiting druist namelijk tegen zijn hele wezen in.

Waaròm een paard langs de omheining loopt te rennen of bij de doorloop loopt te dralen, kan verschillende oorzaken hebben.
Als eigenaar zou ik daar heel goed over nadenken (wat is er aan de hand).
Èn ik zou mijn paard gedurende de weidegang observeren (dus vanaf het moment van naar de wei brengen t/m het onrustig worden en het zogenaamd naar stal willen), zodat je kunt zien wat er gaande is, in de kudde, in de wei en in het paard z'n koppie en lijf. Daar kun je dan wat mee.

Een paard kan een reden hebben om in de stal te willen staan. Maar dat paard realiseert zich niet dat dat dan meteen voor een half, driekwart of heel etmaal is. Ik geloof ook wel dat paarden behoefte kunnen hebben om eventjes in een stal te staan (bijv. in de dazentijd), dat zie ik ook bij mijn eigen paarden die altijd hun inloopstal in en uit kunnen wandelen. En dat is dan ook het verschil: wanneer mijn paarden kiezen om binnen te gaan staan, hebben ze ook altijd de keuze om er weer uit te lopen. Dat zie ik ze dan ook altijd doen: tis weer genoeg geweest, lekker de wei weer in! :D
Paarden die door hun mens op stal worden gezet, hebben die keuze niet en worden meteen voor urenlang opgesloten en geïsoleerd. En dàt is nièt de keuze van het paard.

opgesloten en geïsoleerd... je praat alsof we hem in een of andere afgelegen container stouwen en dan er vervolgens niet meer naar omkijken... een stal heeft geen dichte muren en hebben gewoon contact met hun buurman/vrouw, er staan hier 10 paarden op stal, geen een van alle heeft stalgebreken en ze zien er allemaal super en blij uit... en ik heb er nog nooit eentje gestoord zien doen in stal omdat hij "opgesloten" zit of iets dergelijks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:07

Piaffe_Girl schreef:
maar omdat de wei nogal is veranderd in een ijsbaan. durf ik dat niet aan. zouden heelveel bokkers niet doen denk ik :j

Doet me denken aan afgelopen winter.
De wei was toen inderdaad één grote ijsbaan. Maar de paarden redden zich prima.
Mijn oudste liep héél voorzichtig en heeft eigenlijk ook te veel stil gestaan (ze kreeg daardoor al snel stalbenen; moet je nagaan wat stalarrest met haar zou doen), maar mijn jongste liep alsof er niets aan de hand was en zag ik ook nog wel 'es in een drafje door de wei (eh, ijsbaan) gaan.

Kijk, zolang ze dag en nacht buiten lopen, is er niets aan de hand. Geen reden om na een nacht stalarrest uit hun dak te gaan oid. Ze kuieren gewoon dag en nacht door, niets aan de hand. ;)

Brainless

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:08

De mijne hebben ook de hele winter buiten gelopen.
1 heb ik op stal gehad 's nachts ivm grote kans op HB.
Die liep gewoon over het erf met ijzers naar de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:09

@noekje .. Omdat je daarmee eigenlijk de boel alleen maar vertraagd? Haren gaan ook platter liggen door een deken, wat de boel ook vertraagd..
Denk dat iets minder lang rijden om toch even goed uit te stappen dan beter is. Of een strook bij de hals wegscheren, werkt vaak ook erg goed ipv totaal naakt :+

@CasanovaLY .. omdat het gewoontedieren zijn, als je ze vanaf begin zo neerzet, weten ze domweg niet beter. Maar wil niet zeggen dat het optimaal is ;) Maar goed iedereen denkt er nu eenmaal anders over (misschien omdat we soms gewoon niet beter weten ook?). Als jij er gelukkig mee bent en je paard weet gewoon niet beter. Ik moet het met die van mij niet proberen, die breekt de boel af. Simpelweg omdat die wel weet wat het is om 24/7 buiten te staan.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:10

idinn schreef:
@noekje .. Omdat je daarmee eigenlijk de boel alleen maar vertraagd? Haren gaan ook platter liggen door een deken, wat de boel ook vertraagd..
Denk dat iets minder lang rijden om toch even goed uit te stappen dan beter is. Of een strook bij de hals wegscheren, werkt vaak ook erg goed ipv totaal naakt :+

@CasanovaLY .. omdat het gewoontedieren zijn, als je ze vanaf begin zo neerzet, weten ze domweg niet beter. Maar wil niet zeggen dat het optimaal is ;) Maar goed iedereen denkt er nu eenmaal anders over (misschien omdat we soms gewoon niet beter weten ook?). Als jij er gelukkig mee bent en je paard weet gewoon niet beter. Ik moet het met die van mij niet proberen, die breekt de boel af. Simpelweg omdat die wel weet wat het is om 24/7 buiten te staan.

Maar jullie praten hier alsof de paarden er van dood gaan ofzo als ze maar 1 uur of 2 uur in de wei komen...
en Cassie is geboren op een fokkerij dus die heeft waarschijnlijk gewoon buiten gestaan met zijn moeder en bij de vorige stal stond ie volgens mij ook vaker buiten en hier staat ie minder buiten en hij doet niet anders dan waar die eerst stond ;)
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

CasanovaLY schreef:
opgesloten en geïsoleerd... je praat alsof we hem in een of andere afgelegen container stouwen en dan er vervolgens niet meer naar omkijken... een stal heeft geen dichte muren en hebben gewoon contact met hun buurman/vrouw, er staan hier 10 paarden op stal, geen een van alle heeft stalgebreken en ze zien er allemaal super en blij uit... en ik heb er nog nooit eentje gestoord zien doen in stal omdat hij "opgesloten" zit of iets dergelijks...

Ik praat helemaal niets alsof, dat doe je nu zelf. :Y)
In een stal (mooi woord voor box, kooi of hok) staan is nu eenmaal opsluiten en isoleren, hoe je het ook wendt of keert.
Beetje neuzen met elkaar is slechts een heel klein onderdeeltje van het algehele sociale contact dat paarden met elkaar hebben. Dus noem dat niet "gewoon contact" want dat is 't niet.
En nee, niet alle paarden tonen gestoord gedrag. HELAAS zou ik bijna zeggen, want dan gingen jullie ogen misschien eindelijk eens open.

LinSa

mijn pony's worden er wel sloom van, maar dat is voor mij geen reden om ze binnen te zetten.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:13

JoviBan schreef:
CasanovaLY schreef:

Ik praat helemaal niets alsof, dat doe je nu zelf. :Y)
In een stal (mooi woord voor box, kooi of hok) staan is nu eenmaal opsluiten en isoleren, hoe je het ook wendt of keert.
Beetje neuzen met elkaar is slechts een heel klein onderdeeltje van het algehele sociale contact dat paarden met elkaar hebben. Dus noem dat niet "gewoon contact" want dat is 't niet.
En nee, niet alle paarden tonen gestoord gedrag. HELAAS zou ik bijna zeggen, want dan gingen jullie ogen misschien eindelijk eens open.

Mijn ogen staan open genoeg hoor :) niet elk paard hoeft en wilt buiten!! ieder paard is anders, snap dat dan is... maarja ik ben maar 15 ik mag een volwassene niet tegen spreken en alles wat IK zeg is toch niet waar... ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:14

De redenen om paarden binnen te houden zijn bijna altijd voor het gemak van de ruiter. Daar is niks mis mee. Het paard is zijn/haar eigendom en daarmee is hij/zij gerechtigd om te bepalen wat er mee te doen.
Redenen als "hij wordt er sloom van" zijn meestal schijnredenen omdat men zich wellicht schuldig voelt als je moet zeggen: "Ik WIL hem gewoon op stal".
Ik ben iemand die vooral vindt dat de eigenaar mag bepalen hoe hij zijn/haar paard houdt.
"Men" kan wel tien keer vinden dat een paard in de wei hoort, maar de hele theorie bewegingsdier etc kan ik overhoop gooien. Een paard loopt te grazen omdat het gras nu eenmaal niet verticaal groeit, maar anders zou het dus gewoon blijven staan.
Het is een vluchtdier en kuddedier uit noodzaak, etc. Met andere woorden, door evolutie is het paard ook gewoon aangepast naar hoe wij ze houden en dat is anders dan in de natuur. Het paard is daarin een fantantisch wezen omdat het hoewel tam, het zo weer kan verwilderen en overleven in het wild. Maar andersom kan een wild paard ook prima getemd worden en overleven in een stal.
Beweging is wel nodig voor zijn gestel en de hoefgroei etc, maar hoeveel en hoe die beweging gegeven wordt is vrijwel ondergeschikt. Daar hebben ze toevallig onderzoek naar gedaan. Paarden gingen gewoon op de tredmolen en groeiden net zo hard. Dat ze beweging nodig hebben staat buiten kijf, maar dat wil niet zeggen dat alleen weidegang die beweging kan bieden.
Het is niet nodig om te denken dat het wreed of slecht is om een paard maar een paar uur beweging te geven.
We reageren als mens vaak te vaak met een sentiment en niet met logica.
Ik heb overigens een paard (een hengst) op een pensionstal en een ander thuis (in haar eentje). Ik ben dus in de ogen van sommigen een ultieme dierenbeul. Maar mijn hengst enorm opgeknapt sinds ik hem heb en de paardjes die bij mijn merrietje in de wei stonden zijn maar wat blij dat ze weg is. Soms is de noodzaak gewoon belangrijker dan wat wij allemaal wel niet zouden willen voor ze. We moeten realistisch blijven.

Wij fokken paarden, ze zijn er voor ons nut. Wij kunnen dus invullen hoe en wanneer we ze gebruiken en stallen/weiden.
We moeten dat wel verantwoordelijk doen en zonder ze te schaden en het ze zo prettig mogelijk maken.

Ik kan met tig redenen komen waarom een paard niet gelukkiger hoeft te zijn in een wei. Kan er ook tig noemen waarom een paard gelukkiger kan zijn in een wei.
Het hele punt is dat het niet zo is dat alleen dit of alleen dat deugt.
Ideale opmstandigheden worden niet zo vaak gecreëerd als we wel denken. En 24/7 in de wei is niet ideaal voor élk paard.
We moeten situaties individueel bekijken en niet alleen maar roepen dat een paard in de wei hoort. Hollandse weiden zijn trouwens koeienweides, daar horen helemaal geen paarden in.

Enfin, mijn punt: als iemand zijn paard niet 24/7 de wei wil, om welke domme reden dan ook, dan is dat zijn/haar goedrecht.
Als iemand dat wel wil, is dat ook zijn/haar goedrecht.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-08-10 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:17

JoviBan schreef:
Piaffe_Girl schreef:
maar omdat de wei nogal is veranderd in een ijsbaan. durf ik dat niet aan. zouden heelveel bokkers niet doen denk ik :j

Doet me denken aan afgelopen winter.
De wei was toen inderdaad één grote ijsbaan. Maar de paarden redden zich prima.
Mijn oudste liep héél voorzichtig en heeft eigenlijk ook te veel stil gestaan (ze kreeg daardoor al snel stalbenen; moet je nagaan wat stalarrest met haar zou doen), maar mijn jongste liep alsof er niets aan de hand was en zag ik ook nog wel 'es in een drafje door de wei (eh, ijsbaan) gaan.

Kijk, zolang ze dag en nacht buiten lopen, is er niets aan de hand. Geen reden om na een nacht stalarrest uit hun dak te gaan oid. Ze kuieren gewoon dag en nacht door, niets aan de hand. ;)

Komt me heeeeel bekend voor haha, die van mij had zelfs nog de keuze om over de stroken ijs of stroken gras te lopen. Glijden is stukken leuker :+

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:31

CasanovaLY schreef:
Refagreni schreef:
Ben je wel eens 24 uur lang in de buurt van je paard geweest? Ja? Dan weet je dat een paard niet slaapt zoals wij dat doen. Ze slapen of soezen korte periodes achter elkaar. Absoluut niet zoals wij de nacht doorbrengen van een aantal uur achter elkaar doorhalen.

eej ik ben ook nog maar 15 en jij 41 ;) en voor de zoveelste keer ik weet wat goed is voor mijn pony en dat beslis ik en mijn moeder en dan mag je me egoïstisch of weet ik wat vinden maar het is zo... :)

Ik heb het in dit geval niet over goed of fout. Wat je er mee doet moet je gewoon zelf weten.
Mijn leeftijd doet er volgens mij totaal niet toe, maar je wekt zo wel de druk dat je werkelijk dacht dat je paard de hele nacht in het stro ligt te slapen. Nou ja, weer wat geleerd zullen we maar zeggen. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:42

Een paard kan wel degelijk een hele nacht in-actief in het stro liggen, al slaapt hij niet de hele tijd.
Kijk maar eens bij bv manegepaarden die overdag 6 uur of meer moeten werken... Drachtige merries, veulens, jonge paarden in de groei, kreupele, zieke en zwakke paarden etc.

Het probleem met onderzoeken naar paarden gedrag is dat ze meestal een groep paarden nemen in bepaalde omstandigheden en geen vergelijkend onderzoek doen naar andere paarden in andere omstandigheden.
Dit is wat onderzoeken niet 100% betrouwbaar maakt.

Is het onderzoek bv gedaan het wild levende paarden? Dat is geen vergelijk met stalpaarden... je kunt niet zeggen dat wat geldt voor het een groep automatisch geldt voor alle dieren van de soort. Je kunt het als richtlijn gebruiken, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.

Ik ben kritischer geworden naar onderzoeken sinds een onderzoeker heeft beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, gebaseerd op het feit dat ze allemaal de hele dag door hetzelfde doen...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:44

Lusitana schreef:
Een paard kan wel degelijk een hele nacht in-actief in het stro liggen, al slaapt hij niet de hele tijd.
Kijk maar eens bij bv manegepaarden die overdag 6 uur of meer moeten werken... Drachtige merries, veulens, jonge paarden in de groei, kreupele, zieke en zwakke paarden etc.

Het probleem met onderzoeken naar paarden gedrag is dat ze meestal een groep paarden nemen in bepaalde omstandigheden en geen vergelijkend onderzoek doen naar andere paarden in andere omstandigheden.
Dit is wat onderzoeken niet 100% betrouwbaar maakt.

Is het onderzoek bv gedaan het wild levende paarden? Dat is geen vergelijk met stalpaarden... je kunt niet zeggen dat wat geldt voor het een groep automatisch geldt voor alle dieren van de soort. Je kunt het als richtlijn gebruiken, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.

Ik ben kritischer geworden naar onderzoeken sinds een onderzoeker heeft beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, gebaseerd op het feit dat ze allemaal de hele dag door hetzelfde doen...

Ja mijn pony is pas 5 jaar dus hij is een jong paard in de groei en ik geloof echt niet dat hij maar 4 uur per dag slaapt want ik heb hem wel vaker zien slapen of doezelen...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:47

ruitje schreef:
Ik heb het ook niet over een tinker in het algemeen, maar tot 10 jaar geleden werden die nog gewoon uit de natuurgebieden uit het buitenland geplukt, en dan is het wel een beetje anders als zo'n beestje ineens veel in een box moet staan.

Ik kan alleen maar namens de draverfokkerij spreken en daar wordt zeker wel naar de kwaliteit van de hoeven gekeken :)

Ach zo :D

Ok! Als ik er dan nog eens een paard bij haal zal het een draver zijn :O

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:50

Ik moet de paarden nog tegenkomen die uren achter elkaar in het stro liggen te slapen, dan zullen die van mij wel wat mankeren of juist niet. :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:50

Lusitana schreef:
De redenen om paarden binnen te houden zijn bijna altijd voor het gemak van de ruiter. Daar is niks mis mee. Het paard is zijn/haar eigendom en daarmee is hij/zij gerechtigd om te bepalen wat er mee te doen.
Redenen als "hij wordt er sloom van" zijn meestal schijnredenen omdat men zich wellicht schuldig voelt als je moet zeggen: "Ik WIL hem gewoon op stal".
Ik ben iemand die vooral vindt dat de eigenaar mag bepalen hoe hij zijn/haar paard houdt.
"Men" kan wel tien keer vinden dat een paard in de wei hoort, maar de hele theorie bewegingsdier etc kan ik overhoop gooien. Een paard loopt te grazen omdat het gras nu eenmaal niet verticaal groeit, maar anders zou het dus gewoon blijven staan.
Het is een vluchtdier en kuddedier uit noodzaak, etc. Met andere woorden, door evolutie is het paard ook gewoon aangepast naar hoe wij ze houden en dat is anders dan in de natuur. Het paard is daarin een fantantisch wezen omdat het hoewel tam, het zo weer kan verwilderen en overleven in het wild. Maar andersom kan een wild paard ook prima getemd worden en overleven in een stal.
Beweging is wel nodig voor zijn gestel en de hoefgroei etc, maar hoeveel en hoe die beweging gegeven wordt is vrijwel ondergeschikt. Daar hebben ze toevallig onderzoek naar gedaan. Paarden gingen gewoon op de tredmolen en groeiden net zo hard. Dat ze beweging nodig hebben staat buiten kijf, maar dat wil niet zeggen dat alleen weidegang die beweging kan bieden.
Het is niet nodig om te denken dat het wreed of slecht is om een paard maar een paar uur beweging te geven.
We reageren als mens vaak te vaak met een sentiment en niet met logica.
Ik heb overigens een paard (een hengst) op een pensionstal en een ander thuis (in haar eentje). Ik ben dus in de ogen van sommigen een ultieme dierenbeul. Maar mijn hengst enorm opgeknapt sinds ik hem heb en de paardjes die bij mijn merrietje in de wei stonden zijn maar wat blij dat ze weg is. Soms is de noodzaak gewoon belangrijker dan wat wij allemaal wel niet zouden willen voor ze. We moeten realistisch blijven.

Wij fokken paarden, ze zijn er voor ons nut. Wij kunnen dus invullen hoe en wanneer we ze gebruiken en stallen/weiden.
We moeten dat wel verantwoordelijk doen en zonder ze te schaden en het ze zo prettig mogelijk maken.

Ik kan met tig redenen komen waarom een paard niet gelukkiger hoeft te zijn in een wei. Kan er ook tig noemen waarom een paard gelukkiger kan zijn in een wei.
Het hele punt is dat het niet zo is dat alleen dit of alleen dat deugt.
Ideale opmstandigheden worden niet zo vaak gecreëerd als we wel denken. En 24/7 in de wei is niet ideaal voor élk paard.
We moeten situaties individueel bekijken en niet alleen maar roepen dat een paard in de wei hoort. Hollandse weiden zijn trouwens koeienweides, daar horen helemaal geen paarden in.

Enfin, mijn punt: als iemand zijn paard niet 24/7 de wei wil, om welke domme reden dan ook, dan is dat zijn/haar goedrecht.
Als iemand dat wel wil, is dat ook zijn/haar goedrecht.

_/-\o_ Ben het hier helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:53

CasanovaLY schreef:
Ja mijn pony is pas 5 jaar dus hij is een jong paard in de groei en ik geloof echt niet dat hij maar 4 uur per dag slaapt want ik heb hem wel vaker zien slapen of doezelen...

Hoeveel uur aaneengesloten op een dag ben je bij je pony?
Ik zou zeggen, ga anders een keer een weekje bij de paarden logeren.
Dan zul je merken dat paarden geen lange slaap kennen zoals wij mensen.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:55

Ik vind het belachelijk.. je paard moet keihard trainen voor jou maar mag zelf zijn lolletje niet hebben in de wei...
Dat is toch geen leven

Iemand bij mij op stal die zegt: Hij mag niet meer op het land maar ik mag wel nog wedstrijden rijden ( Z2)
nadat hij een grote blessure heeft gehad...
Hou op ey..