Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:17

Eigenlijk hebben die jonge kinderen dus al een vaste baan naast hun school. Heb zelf ook de ervaring dat 2 paarden rijden al zoveel tijd kost dat je niets anders kan doen. Met 4 pony's moet je er dus al 2 op een dag rijden. Naast het schoolwerk en de gewone verzorging blijft er dus geen tijd meer over om bijv iets met vriendinnen te doen. Dan wordt het niet alleen willen maar ook moeten rijden.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:58

Zo lees ik nu net: (vertaal het even anders)

Een meisje van 11 jaar, heeft een nieuwe paard gekocht, ze heeft al 2 andere pony's naar het Z2 gereden, waarmee ze ook met alle 2 Utrechtskampioen is geworden.

Ze heeft nu haar leerpaard gekocht. Waarmee ze op onze trainingstal zal blijven trainen.

Wil de link hier wel neerzetten, maar weet niet of het mag :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:05

Ik heb al zo'n idee over wie het gaat, die kan ook goed rijden!
Al vind ik met 11 naar de paarden erg jong, zeker als je er al 2 naar het Z2 hebt gereden. Dan heb je nog 5 of 4 jaar om je te proberen voor EK dressuur pony's, dan zou ik dat doen!

Onze ponyclub heeft maar op 1 avond les omdat het op een manege is, niet van de club zelf. Daar hebben tenminste 5 verschillende clubs hun lessen, dus dat wordt lastig om elke avond lessen te doen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 15:07

Heb haar nog nooit zien rijden, las het net gewoon :)

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:11

Ik val niet onder de naam 'jonge dressuurruitertjes' in de zin van op 11 jarige leeftijd Z gereden te hebben.

Wel heb ik de kans meerdere malen gehad, om paarden van een ander te rijden.
Zo rijd ik nu 3 paarden van een ander, allemaal stuk voor stuk goede (dure) paarden.
De 1 is echter makkelijker (na) te rijden dan de ander.

Dus denk wel dat dat de kinderen, geluk en talent moeten hebben.
Mij kost het ook alleen alle tijd van de wereld, geld speelt in deze geen rol.

Je moet veel trainen om op dergelijk niveau mee te kunnen draaien, je ouders het geld of jij het geluk op een paard van een ander te mogen rijden.
En zonder talent kom je er met veel trainen nog niet altijd.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:14

ik weet niet of je zo moet denken!

mijn vriendin heeft toen ze 8 was een D pony gekregen, en die kende helemaal niks, was nooit op cc uitgebracht en naar hard oefenen M1 mee geworden. die is verkocht,
daarna heeft ze 3jarige hengst zelf zadelmak gemaakt, en ze heeft hem alles zelf leert, en daar mag ze M2 mee starten!

ik weet niet of alles om rijke ouders draait, ze moeten wel geld hebben om een pony te kopen, maar je moet ook wel kunnen rijden, en willen dat je, je pony alles leert,

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:22

mistid schreef:
Al vind ik met 11 naar de paarden erg jong, zeker als je er al 2 naar het Z2 hebt gereden. Dan heb je nog 5 of 4 jaar om je te proberen voor EK dressuur pony's, dan zou ik dat doen!

Mee eens Mirthe!

Ik kreeg na 4 jaar manegelessen een oudere (15 jaar) leerpony. Deze pony was 'overcompleet' en ik heb hem toen in bruikleen gereden.
Met deze pony heb ik mijn ouders (die niets met paarden hadden) bewezen dat ik er echt voor wilde gaan. Inmiddels hebben mijn ouders, door deze pony, toch wel wat met paarden gekregen. Ze hebben nu een paard voor me gekocht waar ik echt leuk mee aan de slag kan.

Merk dat nu mijn ouders ook 'iets' met paarden hebben sommige dingen 'makkelijker' worden, ik krijg meer steun in bepaalde dingen.
Denk dus ook zeker dat de steun een doorslaggevende factor is

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:31

Zal ik ook even maar wat plaatsen? :o (en dan niet echt voor het jonge kinderen in hoge klasses, maar meer het ouders/geld-gedoe. :D)
Ga niet zeggen dat dit àltijd zo is maar heb der toch aardig wat gevalletjes van gezien. :o
(En natuurlijk zijn er van die kids die wedstrijden rijden ook echt hélemaal geweldig vinden! :j)

1.
Ik reed bij meisje, enig kind (was toen 13-14) die 2 sportpony's had.
1 C-pony, volbloed en 1 D-pony, NRPS met 3/4 Arabier (v. El Beauty, voor degene die hem kennen...)
Pa vertelde: "Ons K. had nog geen 10 lessen gereden ofzo of ik had haar al n eigen pony gekocht!"
Denk dat ze toen een jaar of 6 moet geweest zijn...
De jaren die daarop volgden veranderde ze sneller van pony dan van onderbroek, om het maar even lelijk te zeggen O:)
Elk jaar ging en kwam er minstens 1 pony af/bij.
Telkens was er wel iets waardoor de pony wegmoest... Te sterk, te klein, te snel, te traag, ... t was nooit goed. :=
Toen ik bij haar begon met rijden had ze dus net die C-pony gekocht en die D had ze toch al n jaartje ofzo.
Ze was echt verkikkerd op dat beest, ze reed af en toe ook wel goede punten op wedstrijd! :j
Ze zei me ooit: "Hij gaat nooit weg, als hij te oud is om te rijden (beest was op dat moment 18, maar wel nog goed voor z'n leeftijd! :j) gaat hij bij mijn vorige pony (die ze wonderbaarlijk genoeg wél had bijgehouden, die geniet heerlijk van z'n pensioen op grote wei met een maatje :j) op de wei op pensioen. :j"
Achja, we gaan verder...
C pony kon ze niet veel mee doen, beest was ongelooflijk snel en sterk dus kort nadat ik ben buitengesmeten door haar, werd de C pony ingeruild tegen een andere pony...
Pony numer 13, 14, 15?
Ze heeft paar wedstrijdjes mee gereden maar omdat ze toch aan de grote kant werd en ze stilaan moest gaan stoppen bij de pony's ging die dus ook weg...
Ondertussen was er al een sportpaard, die pépé maar weer eens betaald had en nu dus haar opvolger was...
Tot ik voor kort keek op der Netlog (= Hyves, Facebook, ...) en haar allerliefste D pony verkocht was en ze alweer een nieuwe D/E had... ?!
Ze had net nog zoveel hoge prijzen gehaald in het zomercriterium en was 3e in het hele criterium... :=
Maar zo zie je dan weer, daar gaat 't beest zijn pensioen...
En kan die nog weer een jaar of 8 bij een ander meisje slijten...

2.
Wij heeft ze nog niet gezien? :o
Een peperdure pony (bij voorkeur geschoren), Prestige hoofdstel, zadel, borsttuig met martengaal (deùùh, anders loopt die wel met z'n kop omhoog! >;)), springsingel, lederen peesjes, lederen laarzen, sporen en een straf bit (pessoa/pelham/...)
En dan dat parcours maar rondcrossen!
En OWE als die pony dùrft te weigeren wordt die overklopt met hun dure prestigezweep. }:0

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:36

Wat ik wel verschrikkelijk vind, en dan vooral in de pony sport op Z niveau.

De over actieve ouders die hun kind staan toe te joelen, over voor waarts neer waarts, en met nog meer termen gaan gooien waar menig kind van 10 met de oren van gaat flapperen.
Kind zit ongelukkig op het paard en wil in de proef presteren omdat het anders wordt uitgekaffert door ouders, in dat geval heb ik wel degelijk het idee dat het kind liever L rijdt en op pony kamp gaat.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:41

Oja, ben nog deel van mn verhaal vergeten! :=

Deze hoort dus nog bij de 1! O:)

Kind moest elke dag na school meteen pony's rijden, stal doen enz...
Ik was altijd megablij als ik weer eens kon rijden (3x in de week...) en zij zat na een tijdje echt zo te kijken op der paard van "Pfff, àlweer rijden!"
En dan soms zei ze toen ik met 1 pony aant rijden was: "Pak jij deze maar, zadel ik de jouwe wel af..."
Dus dat ze helemaal geen zin meer had om t rijden :n

Vriendin van mij ook...
1 paard 1 pony, eigen wei, eigen stallen erop, Jeep, trailer, bijna elke week wedstrijd, Belgische kampioenschappen, Prestige zadel (heb niks tegen mensen die er mee rijden, het is de manier waarop je dr mee omgaat, snappie? O:)) en ze waren aan het kijken om dr een duur springpaard te kopen...
Ging mevrouw ineens stoppen met rijden? }:0

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:48

ik moet zeggen dat ik wel aardig verwent ben, maar ik heb nooit een pony gehad die het allemaal kon(zie mijn profiel)
Ik denk wel dat als je rijke ouders hebt en een pony die alles al wel 100 duizend keer heeft gedaan
dat je vrij snel hoger op komt. Die kinderen die dat tot hun beschikking hebben ken ik er genoeg.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:20

mistid schreef:

Onze ponyclub heeft maar op 1 avond les omdat het op een manege is, niet van de club zelf. Daar hebben tenminste 5 verschillende clubs hun lessen, dus dat wordt lastig om elke avond lessen te doen.

Helemaal mee eens :+
Joyce rijd op maandag en woensdag in Hemmen, mijn ouwe ponyclub, maar stel dat we thuis niet kunnen rijden, kunnen we daar vrij gebruik maken van de bak!
Dinsdag en donderdag rijdt ze op haar eigen vereniging, in Heteren, (o.a Kevin Olsemeyer is daar begonnen!)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:32

Er staat hier ergens in het topic dat ouders met paard(rij)ervaring sneller hun kind een paard geven. Mijn moeder heeft ook paardrij ervaring, maar heeft gewoon geen geld om een paard te kopen. En ja,geld speelt zeker een rol. Je kunt talent hebben, maar met 1x per week een uurtje op een manege daar kom je ook niet ver mee. 6x per week trainen en les hebben van een (dure) instuctrice.. Het zelfde meisje ontwikkeld zich daar echt beter door.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:29

__Astrid schreef:
Wij heeft ze nog niet gezien? :o
Een peperdure pony (bij voorkeur geschoren), Prestige hoofdstel, zadel, borsttuig met martengaal (deùùh, anders loopt die wel met z'n kop omhoog! >;)), springsingel, lederen peesjes, lederen laarzen, sporen en een straf bit (pessoa/pelham/...)
En dan dat parcours maar rondcrossen!
En OWE als die pony dùrft te weigeren wordt die overklopt met hun dure prestigezweep. }:0

Dit vind ik overdreven, pardon.
In de winter is het met sportpony's geen doen als ze lang haar hebben. Pony's hoeven niet duur te zijn, kijk voor de aardigheid in mijn profiel naar de vos en doe eens een gok voor hoeveel ik hem heb gekocht.
Een zadel en een hoofdstel is wel een must om (wedstrijden) te rijden :Y) , een springsingel is, zeker op hoger niveau, wel aan te raden (vooral buiten met proppen in). Een borsttuig met martingaal is niet alleen om te voorkomen 'dat die met z'n kop omhoog loopt'.
Die leren beschermers, tsja als dat goed zit. Leren laarzen worden steeds goedkoper en zijn warmer als rubber.
Sporen en een 'straf bit' hoeft niet persé, maar bij sommigen is het nodig.

Deze reactie vind ik een beetje overdreven... :o

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:41

mistid schreef:
Dit vind ik overdreven, pardon.
In de winter is het met sportpony's geen doen als ze lang haar hebben. Pony's hoeven niet duur te zijn, kijk voor de aardigheid in mijn profiel naar de vos en doe eens een gok voor hoeveel ik hem heb gekocht.
Een zadel en een hoofdstel is wel een must om (wedstrijden) te rijden :Y) , een springsingel is, zeker op hoger niveau, wel aan te raden (vooral buiten met proppen in). Een borsttuig met martingaal is niet alleen om te voorkomen 'dat die met z'n kop omhoog loopt'.
Die leren beschermers, tsja als dat goed zit. Leren laarzen worden steeds goedkoper en zijn warmer als rubber.
Sporen en een 'straf bit' hoeft niet persé, maar bij sommigen is het nodig.

Deze reactie vind ik een beetje overdreven... :o

Natuurlijk hebben die dingen een functie, daar zijn ze voor gemaakt! :j
Maar ken er genoeg die een villakast vol Prestige hebben. :o Echt àlles.
En dan zomaar hun kast met 2 zadels, 4 hoofdstellen, 3 leren halsters, tig shabrakken, dure BB, ... gewoon hele dag laten opstaan op een drukke manege...
Dan heb je toch volgens mij niet echt t besef wat die spullen kosten, niet? :o

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:41

Ik denk puur geluk.
Ik ben 11 maar ik zit nog in de b ;(

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:21

Tja, Joyce heeft ook duurdere spullen, oa 2 springzadels, 3 dressuurzadels, 2 paar leren peesjes...
Op de ene past het gewone beter, maar die andere heeft net dat leer om, omdat het beter zit!
joyce koopt gewoon haar spulletjes van HKM, hoeft niet zo duur allemaal...
Kijk die collectie maar eens, en vergelijk dat is met een Jos lansink merk, of prestige zoals hierboven ergens benoemd werd!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:37

Tsja, dat openstaan. Eigenlijk moet dat gewoon moeten kunnen, iedereen moet met zijn poten van elkaars spullen af kunnen blijven.
Ik heb ook wel duurdere spullen, liggen 3 goeie springzadels, een fijn vzh zadel voor mijn zusje en een dressuurzadel in mijn zadelkamer. Tig dekjes en beschermers. En de helft gebruik ik niet nee. Maar dat is een verzameling die al over jaaaaaaaaaaren gaat. Heb als beschermers zelfs nog van die 'flapjes' van HB liggen omdat er destijds niets normaals in B pony maat te vinden was.
Ik hoef al dat dure spul niet, kan net zo fijn met BR, HH, pagony en HKM rijden. Of ik nu simpel harry's horse of de duurste dekjes met ingebouwde gelpads heb, daar ga ik niets anders van rijden.
Sommige kinderen krijgen dat meteen van hun ouders, en sommigen niet. Maar dat betekend niet dat de kinderen die het met wat minder moeten doen niet goed kunnen rijden, ze vallen alleen vaak minder op omdat ze niet omkomen in het dure spul en de speciale opvallende troepjes.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:00

mistid schreef:
Maar dat betekent niet dat de kinderen die het met wat minder moeten doen niet goed kunnen rijden, ze vallen alleen vaak minder op omdat ze niet omkomen in het dure spul en de speciale opvallende troepjes.

Ben helemaal akkoord hiermee! :j
Ken genog kindjes die goed rijden en niet zo abnormaal veel spullen hebben.
Gewoon ene cap, laarzen/chaps, setje borstels , zweepje, ...

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:05

Ik ben nu bijna 12 en ik rijd ook gewoon lessen.
maar heb geen eigen pony.
heb volgens een kennis van ons wel talent.(voor een manegeruiter dan):(
Maar ik weet niet of ik er wel lol in heb om elke week een stuk of 3x kei hard te trainen.
Ik zit liever met een paar vrienden op de manege lekker rijden in de bossen en soms wat trainen etc.
maar ieder zijn mening :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:16

3x maar :P ?
Dat vind ik alsnog weinig als je er serieus mee bezig wilt.

Wat op het moment op de manege rijdt hou ik me niet mee bezig, maar er zijn hier op wedstrijd genoeg met een 'zwart vzh zadel en een hoofdstel met gewone gecombineerde neusriem en nieteens blingbling in de frontriem en zelfs nog een gewone martingaal' om afkeurende reacties vanuit de inrijbak weer te geven die toch regelmatig vooraan staan en zeker ook goed kunnen rijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:28

Gelukkig gaat een paard van opsmuk niet anders lopen. Alleen de jury kan beinvloed worden als het er erg opgeschmukt uitziet. Maar als het goed is levert dat niet veel extra punten op.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:02

DendroFleur schreef:
Gelukkig gaat een paard van opsmuk niet anders lopen. Alleen de jury kan beinvloed worden als het er erg opgeschmukt uitziet. Maar als het goed is levert dat niet veel extra punten op.

als een lelijk paard en een mooi paard precies hetzelfde proefje rijden en het even netjes doen, weet ik zeker dat het mooie paard daarvan wint!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:59

DDW1190 schreef:
DendroFleur schreef:

als een lelijk paard en een mooi paard precies hetzelfde proefje rijden en het even netjes doen, weet ik zeker dat het mooie paard daarvan wint!

jah hoor!
moest schrijven, een lelijke roan liep een geweldig mooie proef en moest er onder schrijven mooi, maar is dit nou een wedstrijd paard?
even later een kwpn met een afstamming van hier tot ginder, zat verkeerde galop, hoofd in de lucht vaak verkeerde been, maar ze won en moest eronder schrijven mooi paard vooral de afstamming!!
ik dacht bij mezelf hoop dat het niet overal zo gaat!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:30

DDW1190 schreef:
DendroFleur schreef:

Wat is lelijk en wat is mooi? Zijn daar definities van? :)