E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:37

Ik vind het trouwens écht niet kunnen dat een pony van 1.54 wordt opgemeten als een D pony, wat ik net las. een pony van 1.54 is immers bijna een paard hier in Nederland.
Wat dat betreft vind ik wel dat de KNHS wat strenger mag controleren wat betreft de regels, want 6 cm verschil vind ik wel erg veel.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:38

wake_up schreef:
Ik vind het trouwens écht niet kunnen dat een pony van 1.54 wordt opgemeten als een D pony, wat ik net las. een pony van 1.54 is immers bijna een paard hier in Nederland.
Wat dat betreft vind ik wel dat de KNHS wat strenger mag controleren wat betreft de regels, want 6 cm verschil vind ik wel erg veel.

Ben ik helemaal met je eens!
idd, de KNHS meet nooit op wedstrijden na! , alleen internationaal (heeeel soms chipcontrole, maar nooit meetcontrole)
Zouden ze best gezamenlijk kunnen doen, chippen en meet controle.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:41

dan had ik met 12 jaar al bij de paarden moeten starten, want ik was toen al even groot als nu en een d-pony past niet.. :n

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:42

hahaha, heel veel geklets over maten en alles :D
maar je hebt nog geen mailtje terug? Wel langzaam :P ben benieuwd!
Die vriendin van me weet het bijna zeker, en wilde eerst ook een E kopen, nu weet zij het ook niet meer :=

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:43

Zijn dit niet allemaal geruchten? Anders had de KNHS het wel veel eerder mogen vermelden hoor, dan had ik namelijk geen pony startkaart met mijn e-pony aangevraagd. Ik hoop dat het allemaal geruchten zijn...

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:44

Elbrich. schreef:
wake_up schreef:

Ben ik helemaal met je eens!
idd, de KNHS meet nooit op wedstrijden na! , alleen internationaal (heeeel soms chipcontrole, maar nooit meetcontrole)
Zouden ze best gezamenlijk kunnen doen, chippen en meet controle.

dat doen ze echt wel! Mijn vriendin startte met haar grote e-pony, en toen dachten ze dat het een paard was en toen moest hij opgemeten worden!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:20

Maar volgens mij ook niet goed genoeg.
Bij wedstrijden bij onze vereniging is nog nóóit nagemeten,
en volgens mij wordt er aardig gesmokkeld qua stokmaten.
Vooral als het gaat om kleine E's / grote D's

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:37

wake_up schreef:
Maar volgens mij ook niet goed genoeg.
Bij wedstrijden bij onze vereniging is nog nóóit nagemeten,
en volgens mij wordt er aardig gesmokkeld qua stokmaten.
Vooral als het gaat om kleine E's / grote D's

:j

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:27

wake_up schreef:

ja................. grootste deel D ponys zijn E's. als ik bij me zusje op concours rondkijk daar worden vaak de D's en E's in dezelfde groep gezet, nou met losrijden zijn de meeste D's even groot of groter als die van haar, en die van haar is 1.55m. dus ons pap bij het meten een keer van nou ik zie grotere ponys als deze bij de D's lopen, meet je deze ook ff D dan.... nee zegt die man, deze toont meer paard, heeft alleen wat te kortere benen. Dus pap discussie met die man, hoe kun je dat nu zeggen, zijn er genoeg die GROTER als deze zijn en die meten ze ook gewoon D. wat kost dat zegt ie nog :P

En dan...... staan de op de kampioenschappen entingen en pas te controleren, maar niet heel even de meetstok erbij nemen he!
werd de groep D's toch ff een heeeeeel stuk kleiner en de groep E's 10x zo groot.

maar wat betreft t topic, er wordt al jaren gezegd om de E's bij de paarden te voegen omdat alleen in Nederland E ponys bestaan, maar wanneer ze dat doen. denk dat t ook moeilijk wordt, er zijn ponys met een ruime galop dus geen probleem in parcours bij de paarden, maar er zijn ook e ponys met een wat kleinere galop, en die krijgen t een stuk moeilijk.
ik heb een e pony bij de paarden gereden 1.54m ging goed in t maar moest heel goed op letten met afstanden en dubbels.
heb vorig jaar nog een merrie van 1.57m paard gefokt bij de paarden gereden maar dat was absoluut geen probleem, reed t gat zo dicht, nergens last van.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:08

Ik ben blij dat ze in holland de e-pony rubriek hebben. Mijn dochter heeft een e-pony en ze kan nu nog lid blijven van de ponyclub en in de pony rubriek rijden. Anders had ze vorig jaar met haar elfde al tussen de paarden moeten starten en had ze van de ponyclub af gemoeten. Het is voor kinderen toch veel leuker om tussen de kinderen te starten. Veel e-pony's vind ik meer pony's dan paarden. Ik vind zoals het in Nederland geregeld is wel zo eerlijk. We wonen in Duitsland en daar starten de volwassenen en de kinderen samen, tenzij er een speciale pony rubriek is, maar die zijn er erg weinig. Dan moet je als (beginnende) volwassene tegen kinderen rijden en beginnende kinderen tegen volwassenen. Ook met ponyspringen wordt er geen onderscheid gemaakt in de hoogte van de pony. Mijn dochter met haar B-pony moet net zo hoog springen als een pony van 1,47 mtr. Met een kleine pony blijf je dus altijd in duitsland bij de springreiterwettbewerb, dit is een parcours van 5 tot 6 lage hindernissen (een soort bixie parcours). Het is toch leuker voor die kleintjes om ook een klasse hoger en een echt parcours te rijden.

Mijn dochters rijden wedstrijden in Duitsland en in Nederland, ik vind de pony concoursen in Nederland leuker en eerlijker. Kinderen moeten zo lang mogelijk kind blijven en dus ook strijden tegen kinderen. De kindertijd is al zo kort.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:56

Over dat opmeten etc. onze pony hebben ze ook als D aan ons verkocht, en blijkt later een E te zijn. (151 cm.)
Dus als ze dat echt in gaan voeren, moet ik dus bij de paarden gaan starten..
Ik vind het wb de dressuur eigenlijk niet zo'n groot probleem, maar met het springen wel. je hebt dan paarden van 1.50 tegen paarden van misschien wel 1.75, die galopsprongen verschillen dan toch écht wel!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:11

Opzich heb je gelijk wat betreft springen. Maar met een paad van groter dan 175 is het ook niet altijd makkelijk in het parcours. Je moet ze erg goed terug kunnen sluiten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:00

Benita schreef:
Ik ben blij dat ze in holland de e-pony rubriek hebben. Mijn dochter heeft een e-pony en ze kan nu nog lid blijven van de ponyclub en in de pony rubriek rijden. Anders had ze vorig jaar met haar elfde al tussen de paarden moeten starten en had ze van de ponyclub af gemoeten. Het is voor kinderen toch veel leuker om tussen de kinderen te starten. Veel e-pony's vind ik meer pony's dan paarden. Ik vind zoals het in Nederland geregeld is wel zo eerlijk. We wonen in Duitsland en daar starten de volwassenen en de kinderen samen, tenzij er een speciale pony rubriek is, maar die zijn er erg weinig. Dan moet je als (beginnende) volwassene tegen kinderen rijden en beginnende kinderen tegen volwassenen. Ook met ponyspringen wordt er geen onderscheid gemaakt in de hoogte van de pony. Mijn dochter met haar B-pony moet net zo hoog springen als een pony van 1,47 mtr. Met een kleine pony blijf je dus altijd in duitsland bij de springreiterwettbewerb, dit is een parcours van 5 tot 6 lage hindernissen (een soort bixie parcours). Het is toch leuker voor die kleintjes om ook een klasse hoger en een echt parcours te rijden.

Mijn dochters rijden wedstrijden in Duitsland en in Nederland, ik vind de pony concoursen in Nederland leuker en eerlijker. Kinderen moeten zo lang mogelijk kind blijven en dus ook strijden tegen kinderen. De kindertijd is al zo kort.

zwaar amen hier :j
denk inderdaad dat als je de E pony klasse weghaalt, en heel veel kinderen ineens paarden concoursen moeten rijden.
en dat is toch wel een heel verschil met ponyconcoursen. willen we niet juist de jeugd stimuleren om door te blijven rijden en om die motivatie vast te houden?
kan zo een hele groep ruiters opnoemen hier die per direct zou stoppen met pak hem beet springen, omdat ze dan ineens fikse 1 meter parkoursen moesten afleggen, of omdat de dressuurpunten ineens niet meer komen omdat volwassenen nou eenmaal anders rijden. KNHS zou dit denk ik niet zomaar doen, vooral niet als ze de didactiek van kinderen ( notabene in hun eigen cursussen uitgelegd) aahouden waarin staat hoe het gaat qua ontwikkeling tijdens de verschillende fases van hun leeftijden en het rijden wat daaraan gekoppeld is.
ikzelf bezit 2 E pony's, waarvan er eentje redelijk als paard oogt en dus tussen de paarden wordt uitgebracht ivm mijn leeftijd. en daar kom ik dus echt wel soms problemen tegen vanwege de hoogte en de korte benen van m'n rijdier. ik kan dit zelf wel beargumenteren en aanpasse, maar snapt een 12 jarige dit allemaal wel? en zou diegene dat al zelf hememaal moeten incalculeren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:20

Lowara schreef:
denk inderdaad dat als je de E pony klasse weghaalt, en heel veel kinderen ineens paarden concoursen moeten rijden.

Niet als er in plaats van op stokmaat, naar de leeftijd van de ruiter gekeken wordt. En dat lijkt me ook veel logischer, want blijkbaar is dat het voornaamste argument om het onderscheid pony's<->paarden te maken: niet vanwege de dieren, maar vanwege de ruiters die erop zitten. Dan is het dus veel juister om dat ook in te delen naar de ruiters die erop zitten, en niet naar de dieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:44

Shadow0 schreef:
Lowara schreef:

Niet als er in plaats van op stokmaat, naar de leeftijd van de ruiter gekeken wordt. En dat lijkt me ook veel logischer, want blijkbaar is dat het voornaamste argument om het onderscheid pony's<->paarden te maken: niet vanwege de dieren, maar vanwege de ruiters die erop zitten. Dan is het dus veel juister om dat ook in te delen naar de ruiters die erop zitten, en niet naar de dieren :)

Met als gevolg dat je kids van 8 op een A- of B-pony hetzelfde parcours laat springen als kids va 8 op een D-pony?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:04

Voor de dressuur. Het springen is inderdaad lastiger, dan heeft de stokmaat er wel mee te maken. (Maar dat blijft altijd ingewikkeld, want iemand die klein is voor z'n leeftijd kan dus veel langer in een bepaalde categorie meedoen. Bij springen zou ik niet echt weten hoe je die ongelijkheid oplost.)

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:36

Onze is een maand geleden voor het eerst opgemeten 4 jaar
148.5 gaat 1cm vanaf vanwege ijzers dus 147.5 dit valt net onder D. Mijn Dochter moet in de D beginnen, hier verder geen probleem mee is een mooie combi ondanks haar leeftijd.
hij moet tot en met zijn 8e opgemeten worden dus ben benieuwd wat hij dan is, op zijn 8e.

zie genoeg e pony's die toch wel hoger zijn en onder de E rijden maar geldt ook voor de D.

Meten is een moment opname en paarden zouden groeien tot hun 8e jaar, nu moet het ieder jaar.

Dit was vroeger nog niet, toen werd op een bepaalde leeftijd gemeten en daarna niet meer.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:22

Heeft ondertussen al iemand antwoord van KNHS gehad? :o

iiris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:12

in belgie is alles anders? :o
chipieke schreef:
In België is alles boven de 1.48m paard.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:07

wake_up schreef:
Heeft ondertussen al iemand antwoord van KNHS gehad? :o

Heeft ondertussen al iemand naar de KNHS gemailt??

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:14

ja iemand heeft gemailt

edit: domme typfout :+

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:15

Nou, wachten op antwoord dan maar!
Ik hoop iig dat de E mooi pony's blijven! :)

JessieRenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:41

Wat is dat ingewikkeld!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:55

ik hoop het echt niet dan moet ik bij de paarden starten al hoewel mijn pony wel kwpn is:P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:57

Citaat:
dat doen ze echt wel! Mijn vriendin startte met haar grote e-pony, en toen dachten ze dat het een paard was en toen moest hij opgemeten worden!

ik zou mijn pony nooit na laten meten op wedstrijd.
krijg je alleen maar gedonder van. als de knhs hun eigen meters niet vertrouwd is dat hun pakkie an....
mijn pony is 1.46.5 maar die zou ik dus niet laten meten hoor.
stel dat hij dan mischien wel net 1.47 is (door bijvoorbeeld grond, hoeven etc.) ben je wel de sigaar....