Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart...??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: Stiekem ander paard meenemen dan van je startkaart...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:11

Als het idd niet uitmaakt (dan hangt het dus blijkbaar van de rijkunsten van de ruiter af?), dan zie ik al helemaal het probleem niet om die startkaart aan te vragen...

Niet dat een M2-paard een garantie is op een winstpunt, ik heb ook wel eens een paard gereden die M2 liep. Heeft me zat moeite gekost om de knoppen te vinden en of ik er na die maand dat ik 'm reed een winstpunt mee had kunnen rijden durf ik ook te betwijfelen. Was een erg leuk paard, maar de klik was er niet echt en er bleef van beiden kanten uit spanning in zitten...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:19

en alsof je op een M2 paard even in 1 keer wegrijdt Knipoog
Geloof me, ik heb er 2 jaar ove rgedaan om een normale B-proef te kunnen rijden op mijn pony die Z is geweest. Nu vliegen de winsputenten ja, omdat ik hem door heb. Maar neem maar van mij aan dat een hoger geklasseerd paard echt niet ineens de helft minder werk is Haha!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:26

Ligt er natuurlijk aan of dat paard makkelijk is of niet. Knipoog

Ik zou dan gewoon per oktober een startkaart met dat M2 paard aanvragen.
Je kunt natuulijk wel starten, maar dan heb je de kans dat je gepakt kan worden. Tja daar kies je dan zelf voor...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:46

Het mag niet, maar het is heel naief om te denken dat dit soort dingen niet aan de lopende band gebeurd Bloos
In de springring zie ik ook regelmatig verschillende paarden onder dezelfde naam voorbij komen of aan het einde van het seizoen een 3,5-jarige op naam van een oudere die er wel wat van weg heeft Bloos
Er wordt zoveel gesjoemeld op concours Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind trouwens de regel dat je een punt in de dressuur moet hebben ook beetje achterhaald. Alsof dat ene puntje in de B het verschil maakt of je wel of niet aan een springparcours toe bent. Het gevraagde verschilt nogal Clown
Mijn beste springpaard liep op de SGW's met moeite 180 punten bij elkaar in een B-proefje. Maar datzelfde paard was in de springring super te rijden en te plaatsen. Hij liep alleen altijd beetje met de kop eruit en op zijn eigen manier. Als je dan niet in de gelegenheid bent om een paard te lenen zou je als zo'n dier je eerste paard was nooit aan het springen toe komen Bloos

Gewoon dat paard lenen dus en even startkaart aanvragen vanaf 1 oktober. Dan is het gezeur over.
Ze heeft nog nooit eerder een punt gereden in de dressuur? Omdat jij zegt dat ze voor haar werk ook moet springen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:54

Dit gebeurt vaker dan iedereen denkt vrees ik....controles niet of nauwelijks, pakkans is vrij klein zeker op kleinere wedstrijden. Ben je bereid om wat verderaf te reizen, kent niemand je en wees eerlijk: Welke jury gaat een heel paspoort na zitten pluizen of alle aftekeningen kloppen? Daar heeft dus niemand tijd voor.

Dus ja, het kan maar nee het mag niet. De kans is groot dat iemand je vriendin verlinkt en dan zijn de rapen gaar hoor, dat wordt dan de tuchtcommissie, boete + tevoetstelling.

Overigens deel ik Gomir's mening wel, zeker sinds er steeds meer gelet wordt op nageeflijkheid in de B, voor het springen is dat dus echt niet nodig maar een winstpunt rijden valt dan allicht nog niet mee.

Toevallig vandaag iemand gelukkig gemaakt (en nee ik wist het niet van te voren) die bleek al een paar keer gestart te zijn met haar pony en het lukte nog niet echt, pony heeft grafhekel aan dressuur en dat is te zien maar goed ze stuurde m nog best aardig rond, dus net aan winst....helemaal blij en gaat nu lekker springen. En je zou de pony niet herkennen hoor, springt met gemak een fors parcours maar dat dressuren is echt niet aan haar besteed!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:17

gomir schreef:
Het mag niet, maar het is heel naief om te denken dat dit soort dingen niet aan de lopende band gebeurd Bloos
In de springring zie ik ook regelmatig verschillende paarden onder dezelfde naam voorbij komen of aan het einde van het seizoen een 3,5-jarige op naam van een oudere die er wel wat van weg heeft Bloos
Er wordt zoveel gesjoemeld op concours Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind trouwens de regel dat je een punt in de dressuur moet hebben ook beetje achterhaald. Alsof dat ene puntje in de B het verschil maakt of je wel of niet aan een springparcours toe bent. Het gevraagde verschilt nogal Clown
Mijn beste springpaard liep op de SGW's met moeite 180 punten bij elkaar in een B-proefje. Maar datzelfde paard was in de springring super te rijden en te plaatsen. Hij liep alleen altijd beetje met de kop eruit en op zijn eigen manier. Als je dan niet in de gelegenheid bent om een paard te lenen zou je als zo'n dier je eerste paard was nooit aan het springen toe komen Bloos

Gewoon dat paard lenen dus en even startkaart aanvragen vanaf 1 oktober. Dan is het gezeur over.
Ze heeft nog nooit eerder een punt gereden in de dressuur? Omdat jij zegt dat ze voor haar werk ook moet springen.

Mee eens Ja

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:40

Haha ik vind het een geweldig idee! Haha! Zo hou je mooi jezelf voor de gek!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:55

gomir schreef:

Goh en ik ben zo iemand.. die dus al 8 jaar nu thuis op de bank zit na 6 jaar vechten met een paard wat alles wil en doet behalve een normale b-proef rijden, dan slaan de stoppen door.
Springen absoluut geen probleem, een heerlijk paard, goed te rijden maar dressuur??
Overigens vind ik de regel ook achterhaald.. dit toont echt niet aan dat ik niet kan rijden, tuurlijk had ik een startkaart bij een ander paard aan kunnen vragen maar waar haal je a: een ander paard vandaan waar je wel ff op mag starten en b: was ik scholiere en waren startkaarten toen nog een behoorlijk dure uitgave.

Oh ja heb ook nogwel eens het KNHS gebelt om te vragen of de oude NVBR certificaten A en B niet uitsluitsel gaven om toch te mogen springen.. maar nee

Oftewel na 6 jaar vechten met mijn paard heb ik de handdoek in de ring gegooid en zit nu lekker thuis, met een prachtige grasmaaier die graag had gesprongen.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 01:04

Naja als je in de B al geen winst kan rijden met je eigen paard wat doe je dan in gods naam op een spring concour?
Zo moeilijk is het nou ook weer niet is gewoon een kwestie van je figuren goed rijden Clown
Je paard hoeft echt in de B niet constand in de krul telopen....
Maar als je dat al niet kan hoe wil ze dan der paard rond rijden op een springconcour Huilen van het lachen

Zou wel lekker makkelijk zijn dan zou iedereen op een mooi doorgetraint paard kunnen stappen en met de eer kunnen strijken ik heb Z gestart ROFL
Ja zo kan ik het ook Huilen van het lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:17

Ik heb voor stallen gewerkt waar dit normale praktijken waren...

Gelukkig heb ik later wel een keer in de p&s gelezen dat ie een fikse boete had gekregen en 12 maanden niet mocht starten. Net goed !!! Hij hield immers ook de eigenaren van de paarden voor de gek. Paarden die slecht sprongen, daarvoor nam ie in de plaats wel eens paarden mee die in een hogere klasse liepen, om zo de andere paarden van wp te voorzien...

Ik denk dat amazone waar ts het over heeft, eens een tijdje dressuurlessen moet nemen, zo moeilijk is het niet om een wp te halen Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:09

Ik snap niet wáárom je dat zou doen..

Vraag een dressuurstartkaart aan met dat 'goede' paard, rijd er een winstpunt mee, en vraag je springstartkaart aan met je eigen paard. Dan ben je er toch?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:11

het mag niet, maar het gebeurd wel hoor. vooral op een wat kleiner concoursje.
vooral de :grotere: ruiters met meerdere paarden maken wel eens een "foutje"

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:19

Zowat iedereen hier schiet TS af, maar ik kan het me wel heel goed voorstellen.
het paard hoeft helemaal geen winstpunt in de B hebben gehaald. Als een kind met een A-ponytje in een schattig B-proefje zonder galop (!) ooit een winstpuntje heeft gehaald, mag het met elke pony en later elk paard gaan springen. In theorie kan hij dan nog niet eens galopperen.

het verschil met een startkaart aanvragen voor het M2-paard en het illegaal éénmalig ermee starten, is alleen een hoop centen.

Immers, als je een startkaart aanvraagt, mag je ook gewoon met een M2-paard tussen de andere B-paarden rijden.

Nee natuurlijk is het illegaal en riskeer je volgens mij een tuchtcommissie en een boete, maar de kans op controle is in de B minimaal en ik zou de gok gewoon nemen.

Trouwens, weet wel wat je doet, Ik ken iemand die goed kon springen maar ook geen winstpunt in de dressuur had en daarom (dit keer met startkaart) een M2-paard had geleend. Haalde in 2 proefjes ongeveer 20 punten beneden een winstpunt...
Overschat jezelf niet. het ligt niet altijd aan het paard.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:42

Dankjewel Beantsje,

Gelukkig ben ik zelf niet degene met dit idee. Alhoewel het wel eens handig zou kunnen zijn als mijn 1e paard kreupel staat.... zou ik theoretisch gezien de 2e kunnen starten. Maar om daar voor de 2e nu een startkaart voor aan te vragen, dat vind ik de moeite niet!

Wel had ik (en mijn vriendin/kennis) er niet aangedacht dat een startkaart voor vanaf nu inderdaad maar 20euro is, dus dat is nog te overzien!!

Ik ga haar iig het e.e.a. doorgeven en dan moet ze zelf maar kijken hoe ze dit wil gaan oplossen.

Persoonlijk vind ik de regel van 1WP in de B dressuur ook achterhaald, voer dan in dat je L2 moet zijn bijvoorbeeld, al je dan echt een goede basis wilt hebben. En daarbij wil dat ook nog heel niet zeggen dat je KUNT rijden en dressuur (zoals vele het beoefenen) is zoiezo niet zaligmakend, wat ze nu wel doen overkomen met deze regel vind ik.

Maar ondanks dit, allen bedankt voor jullie mening en inzichten!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:50

Hoeveel koste een startkaart eerst dan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:56

Reglementsvraag, en daarom een slotje.