Welke A'tjes gaan er vanaf oktober B starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Re: Welke A'tjes gaan er vanaf oktober B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:16

Ik mag allen HC starten en pas voor het 'echie' in april in het L1. Heel misschien neem ik hem een keertje mee naar een verenigingswedstrijd, maar hij is nu pas net goed zadelmak en de winter is zo voorbij!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:23

ik heb ook een A'tje, en wilde eerst ook vanaf 1 oktober starten. Ivm haar slungel postuur ( kuch Clown ) besloten om lekker tot januari te wachten. we hebben immers tijd zat saampjes.
ze is trouwens al wel B waardig, beest loopt als een tierelier al Ja

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:54

Mijn A (is geen 'tje te noemen, haha, reus!) gaat als een speer!
toch ga ik dit jaar nog maar ni starten. Ga er toch beetje vanuit dat ik met dit paardje alle tijd van de wereld heb en wil dan ook ni te veel forceren (al ga ik waarschijnlijk in okt wel aan onderlinge meedoen Knipoog )
Maar waarschijnlijk voor t eggie in april, lekker buiten, 2 proefjes en showen maar! B of L1 ben ik ook nog ni helemaal uit. Dat zien we dan wel weer.....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:54

ik hoor hier meerdere mensen over jongepaarden wedstrijden.
waar kan ik die vinden. dat lijkt me ook wel wat. woon in friesland Haha!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:17

ja de mijne gaat mee Haha!
Startkaart deze week aangevraagd, maar denk dat nov. de 1ste keer wordt. aangezien okt. nog beetje druk is met sgw ( andere paard)

jolentinus: ben ook zeer benieuwd, woon in drenthe ( boven in )

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:03

Hier ook een A-tje.
Ik denk dat wij in januari gaan starten.
Dit vooral omdat ik nog geen lid ben van de vereniging en dus ook nog geen startkaart heb Bloos . (ben na 10 jaar nu net pas weer begonnen met de paardjes) Dus moet weer overal even inkomen. Hij is nu 3 maanden onder het zadel en loopt super makkelijk. Rechts iets minder dan links maar een B proef moet wel lukken!;)

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:08

Ik wilde ook in oktober gaat starten maar ben gisteren letterlijk van mijn roze wolk gevallen Haha! Hij ging mega bokken en ik lag ernaast, loop nu als een oud vrouwtje omdat mijn stuitje het niet meer doet... Enfin, dat wordt dan toch maar januari denk Haha! Vorige maand was ik er ook al afgevallen, toen had ik mijn pols gebroken, maar niet ernstig hoor. Kon gewoon rijden maar van het weekend slaan we denk toch maar even over Huilen

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:16

AtSeven schreef:
Ik wilde ook in oktober gaat starten maar ben gisteren letterlijk van mijn roze wolk gevallen Haha! Hij ging mega bokken en ik lag ernaast, loop nu als een oud vrouwtje omdat mijn stuitje het niet meer doet... Enfin, dat wordt dan toch maar januari denk Haha! Vorige maand was ik er ook al afgevallen, toen had ik mijn pols gebroken, maar niet ernstig hoor. Kon gewoon rijden maar van het weekend slaan we denk toch maar even over Huilen

Oei nee, dat is niet zo prettig...
Sterkte ermee!!!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:48

AtSeven schreef:

auw! jeetje ja zal idd maar even wachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:57

holymoly.. ik moet er niet aan denken om volgend jaar oktober op m'n B'tje al te gaan starten.. Nagelbijten / Gniffelen Dan is hij waarschijnlijk nog niet eens zadelmak!

Ik krijg hier na het lezen een beetje het idee van: Ik wil starten, dus ik ga. Ik hoop toch werkelijk dat jullie eerst naar het paard hebben gekeken of deze er klaar voor is. Dat lijkt mij belangrijker dan een proef die saai is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 18:15

@Sammie, mijn A'tje is in februari 3 geworden, nu dus ruim 3,5, en sinds ruim een week zit men erop..
alles gaat hier rustig aan, er is nu 4 x wat mee gedaan onder het zadel.
Ik ga echt geen data prikken, als het kan, dan kan het, kan het niet, dan kan het niet..

Toen ik er in maart opkroop sloegen we over de kop.. waardoor het vertrouwen van beide weg was.. wij doen dus alles op ons gemak, tijd zat....
maar zonder dromen komen we nergens.. Lachen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:32

Ik ga ook pas als het kan, maar ik moet wel doelen stellen om ergens naartoe te werken en met ee 4-jarige af en toe eel L-proefje rijden vind ik geen onrealistisch doel.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:13

nou mijne is van begin april. is volgens de oude eigenaren een half jaar onder het zadel ( toen zijn ze begonnen)
en ga met mijn A-tje nu alleen na het bos en kan gewoon met hem door de bak rijden. Dus ja dan kan die wel een B proefje lopen, overhaast niks heb tijd genoeg.
Maar op een ander terrein is altijd goed. En vooral nu lekker indoor, gewoon 1 proefje en nog mooi binnen met wat steun.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:23

Ik wacht nog tot eind 2009 of begin 2010 voor ik een startkaart aan vraag voor mijn A'tje.. Ik probeer volgend jaar eerst is 'n onderlinge wedstrijd, ze is nog jong dus we hebben nog alle tijd!
Al kan ze wel al makkelijk een B proefje lopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:13

Sammie schreef:
holymoly.. ik moet er niet aan denken om volgend jaar oktober op m'n B'tje al te gaan starten.. Nagelbijten / Gniffelen Dan is hij waarschijnlijk nog niet eens zadelmak!

Ik krijg hier na het lezen een beetje het idee van: Ik wil starten, dus ik ga. Ik hoop toch werkelijk dat jullie eerst naar het paard hebben gekeken of deze er klaar voor is. Dat lijkt mij belangrijker dan een proef die saai is.

Maar wat is er moeilijk aan een B proef?
Als ze een paar weken onder het zadel zijn kunnen ze al een behoorlijke B proef lopen.
Laat staan na een paar maanden.
Natuurlijk zal dat niet voor iedereen gelden, maar als je er al een paar meer hebt gereden dan is dat echt niet meer zo moeilijk.
En de eerste paar wedstrijden zit er bij mij ook echt geen druk op, ze mogen nog rustig wat fouten maken. En als ik voel dat bv het aanspringen niet gaat lukken, dan rij ik rustig een rondje extra en probeer het dus een rondje later.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:16

Het is natuurlijk ook zo; wat wil je bereiken met je A'tje hé?

Ik denk dat fanatieke wedstrijd ruiters, eerder hun A'tje meenemen naar een concours, of jonge paarden dag, dan iemand die zo nu en dan eens op wedstrijd wil.

Wat is jullie doel met jullie A'tje?

Bij mij ligt het eraan hoe ze zich verder ontwikkeld, ik heb mijn A'tje zelf gefokt, maar weet nog niet zeker of ik haar ga houden.
Misschien gaat ze van de zomer weg, maar als ze het erg goed doet, wil ik haar uiteraard zo hoog mogelijk opleiden. (= Z1)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:57

Nou ja.. Je kunt het ook omdraaien hé. Misschien zijn de mensen die hun 3 jarige thuis laten en daarmee de tijd gunnen een stuk zuiniger op hun paard dan dat ze er persé in oktober mee moeten starten omdat het dan mag. Fanatiek of niet, je moet je aanpassen aan wat het paard (aan) kan, niet wat jij wilt wat hij aankan.

En voor de ene drie jarige hoeft de B proef het probleem niet te zijn, maar misschien wel alles wat er bij komt kijken. Een ander maalt daar misschien niet om en loopt alles op z'n sloffen. Een derde is misschien na x maanden niet B klaar. Daarom moet je naar het paard kijken! Niet naar wat de proef zegt of of omdat het op die leeftijd mag en kan. Als het paard het niet kan moet je het (nog) niet doen.

Verder als je op wedstrijd gaat hoeft zo'n (B) proef idd de eerste keren niet perfect te zijn.. Maar die B proeven zijn wel zodanig gemaakt dat je al ruim de tijd krijgt om een oefening voor te bereiden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:02

Ik neem aan dat mensen en/of paarden die er niet klaar voor zijn zich niet met een jong dier in een B of L1 proef voorstellen?

Ik heb mijn paard niet voor niets als 3 jarige weer een half jaar terug in de opfok gedaan.
Beestje was er écht niet klaar voor, om aan het werk te gaan.
Nu een half jaar later, is die helemaal niet meer zo rillerig en bang, maar gaat ze makkelijker aan het werk, en ze vind nu alle nieuwe dingen leuk!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:03

gelukkig Haha! nog meer die met een driejarige gaan starten, haha ik kreeg van half bokt al weer opmerkingen erover !
ik doe dus ook mee, maar niet fanatiek gewoon hier en daar een wedstrijdje zo af en toe,
voor de ervaring zeggen we maar

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:05

Even voor de duidelijkheid; ik had dit topic geopend omdat ik benieuwd was wie er nog meer in oktober met zijn (inmiddels ingereden) A'tje op wedstrijd ging.. Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:09

lalunamyo schreef:
gelukkig Haha! nog meer die met een driejarige gaan starten, haha ik kreeg van half bokt al weer opmerkingen erover !
ik doe dus ook mee, maar niet fanatiek gewoon hier en daar een wedstrijdje zo af en toe,
voor de ervaring zeggen we maar

Ja al onze paarden gaan als 3 jarige een keer mee op wedstrijd als ze er klaar voor zijn, en thuis een B proefje kunnen lopen.. Lachen
Daarnaast wordt er wel van de meeste jonge paarden ge-eist dat ze als 4 jarige een super proef op de Pavo cup neerzetten, dat kan toch ook niet zonder voorbereiding??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:11

Mexxuna schreef:
Ik neem aan dat mensen en/of paarden die er niet klaar voor zijn zich niet met een jong dier in een B of L1 proef voorstellen?

Dat was mijn vraag dus... Haha! Ik lees hier enkel.. Ik wil.. ik ga.. De B is saai, dus... Maar niks over m'n paard kan het aan of nu heb ik nog moeite met.. hopelijk tegen die tijd... of ik wacht nog even als... Noem maar op.. dergelijke reacties dus. Ik ben zelf van mening dat je thuis net iets verder moet zijn dan je in een proef moet/kan laten zien. Niet direct qua niveau hoger, maar wel meer bevestiging. Op wedstrijd heb je toch altijd spanning waardoor het iets minder (kan) worden.
Ik lees over zulke dingen vrij weinig eerlijk gezegd, enkel ik ik en ik.. Een enkel merkt wel (gelukkig) op dat de eerste keren voor de oefening/gewenning zijn e.d.
En tot nu toe weinig ontkrachtingen wat betreft het gevoel dat ik krijg bij het doorlezen van dit topic dat de ruiter gaat omdat hij wil niet omdat het paard al duidelijk aangeeft er klaar voor te zijn. (wat ik mij van veel 3 jarigen trouwens niet kan voorstellen, op een enkele uitzondering na dan)

edit: En daarom heb ik ook niet op met dat geforceerde gepavo cup. Dat is leuk voor paarden die kunnen showen en sjauwen in grote passen, maar verder Te veel voor te jong. Pavo cup is niet verplicht, dus daar hoef je niet voor te oefenen/voor te bereiden.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:17

helemaal mee eens hoor Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:30

Als ik denk dat een wp niet haalbaar is, dan ga ik zowiezo niet op wedstrijd. Ze moeten toch minimaal een normale nette proef kunnen lopen.
Dat dat er dan de eerste paar keer niet uitkomt, dat maakt me dan niet uit. Maar het moet er wel inzitten.

Ik heb ook al wel eens een driejarige al in mei meegenomen op wedstrijd, dat was zo`n koele kikker. Die liep alles op zijn sloffen.
Maar deze werd wel maar twee keer per week gereden. 1 keer thuis een kwartiertje en 1 keer op wedstrijd een kwartiertje tot een half uur. Als ik geen wedstrijd had, dan dus ook maar twee keer per week een kwartiertje tot 20 minuten. Deze heeft daar echt niks van geleden.
Maar daarintegen ken ik genoeg mensen die hun drie-jarige thuis laten, want hij is er nog niet klaar voor. Maar er wel minimaal 4 keer in de week drie kwartier mee gaan oefenenen! Dat vind ik dan veel erger.

Maar zo zullen er gelukkig altijd verschillende meningen zijn. Lachen
Het een is niet per difinitie beter dan het andere.
En als een paard het echt niet aankan, of er niet klaar voor is, dan heb je je eigen het meest ermee, want dan zal het ook niet echt goed gaan op wedstrijd.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:32

Ik rij een 3 jarige, vanaf juni ongeveer rustig aan opgepakt.
waarschijnlijk gaat die komend seizoen ook wel een paar keer mee gewoon om ervaring op te doen Lachen
maar niet te vaak, denk dat deze al snel genoeg gaat(loopt thuis al boven verwachting Nagelbijten / Gniffelen), dus eerst maar lekker zonder al te veel verwachtingen ervaring op doen Ja

tijd gaat toch wel sneller als ik dacht, volgende maand is het alweer zover...
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 07-09-08 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt