Parcour vergeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: Parcour vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:41

Ieris: Ja mijn mooie Anda Haha! Maar nee dat is geen springheld teminste nooit echt iets mee gedaan wel eens laag sprongetje gemaakt ofzo en in het bos boomstammen ofzo geen probleem maar ik ga dan met een KWPN merrie van Cavalier. Maar weet je waar ik het pacours op kan zoeken van Uden?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:47

Barrage (in de basissport) gaat altijd over hindernissen die je in het basisparcours al hebt gesprongen, maar vaak ingekort. Soms wordt een dubbelsprong teruggebracht tot een enkele hindernis, met als gevolg dat de barrage over ongeveer 7 hindernissen gaat. Naar mijn weten wel altijd in volgorde, dus niet 10, 8, 2, 6 ofzo,
maar bijv.: 1, 3, 5, 6 8ab en 10 (dus wel oplopend en niet door elkaar gehusseld, althans, zo ken ik ze). Hierdoor kun je vaak wel andere lijnen rijden of sneller zijn door krappe wendingen te rijden.

Munnie; meestal wordt (zoals ik al eerder typte Knipoog ) het parcours niet vrijgegeven. De schets is nl eigendom van de parcoursbouwer, en een oefenparcours wordt vaak door een manege of stal ter plekke gebouwd. Hiervan zijn dus op het internet geen parcoursen te vinden.
Wel kun je voorbeeldparcoursen op het internet vinden, maar die zijn eigenlijk nooit van een nog te rijden wedstrijd. Zou niet eerlijk zijn als je het parcours zou kunnen nabouwen en thuis kunt gaan oefenen. Niet iedereen heeft hier de gelegenheid en materialen voor.

Wel kun je van het internet goede voorbeelden van een B, L-,M-, Z- of ZZ-parcours vinden, zodat je een idee hebt van de moeilijkheidsgraad, te rijden lijnen en afstanden.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 26-08-08 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:53

Irma, gelukkig dat scheelt alweer!, ik kwam dat tegen op een wedstrijd vlakbij Arnhem, toen waren er wel een paar nummers in de barrage door elkaar gehusseld.
Vond het echt knap dat de meeste hem zomaar goed reden!

Munnie het parcour in Uden is goed te doen hoor.
Doe je ook mee aan de 70 cm?
Je hebt ruim de tijd om te kijken hoe het staat, en het is toch om te oefenenen dus kun je lekker rustig aan doen in het parcours en je goed op de hindernissen concentreren.
Ik heb ook wel is met mijn andalusier een springpoging gewaagd in Uden, maar hij heeft niet een hindernis gesprongen!
Hopelijk doet die van jou het beter.
Nu ga ik daar nog wel is heen met mijn kwpn merrie, misschien leuk om een keer samen af te spreken?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:21

Irma_Maandag: Ja ik snap hem maar dacht omdat dit oefen is dat ze misschien bepaalde pacoursen hadden Haha!

Ieris: Ik denk dat ik hoger ga als 70cm volgens mij wouden wij tussen de 80cm en de 1m pakken teminste als we naar zwanenberg zouden gaan....
Maar ik ga niet met mijn Anda he Knipoog Ik ga ook met een KWPN merrie. Als ik maar naar de goede hindernis stuur springt ze hem wel Haha! Maare is wel leuk een keer ja. Kom je morgen ook. En misschien ook wel een keer leuk om elkaars Anda's te bewonderen Tong uitsteken

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:22

ieris schreef:
... Ik heb ook wel is met mijn andalusier een springpoging gewaagd...

Misschien een leuke wetenswaardigheid: Andalusiers zijn de ideale springpaarden voor beginners. Ze kunnen prima springen tot max. ongeveer 1m20. Door hun relatief korte brede nek en hun van nature hoge hoofdhouding geven ze veel meer steun dan het gemiddelde springpaard met een lange smalle hals, die tijdens de sprong bovendien een lage halshouding heeft. Bovendien hebben ze een prettig karakter. Hier in Spanje worden op serieuze springstallen voor alle beginners en jonge ruiters Andalusiers gebruikt!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:48

Adalberti: Wha ha ha ja dat is wel een leuk weetje ja. Ga met die van mij ook een keer met echte sprongen aan het werk want boomstammen enzo in het bos ook hoge springt ze zo overheen.

Even on-topic: Ik heb in Uden alle hindernissen kunnen onthouden Haha! Ook al zaten er een paar rare bochten in Haha! Ging goed 90cm gesprongen geen balken en eigenlijk geen weigering heb alleen een keer een volte gereden omdat ik dacht dat het beter zou zijn ook al was het makkelijk gegaan.

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:36

op je arm schrijven als je het echt niet meer weet, kost je wel wat tijd maar je moet het toch een x leren, en dna heb je maar tijdoverschrijding!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:29

foske_xx schreef:
op je arm schrijven als je het echt niet meer weet, kost je wel wat tijd maar je moet het toch een x leren, en dna heb je maar tijdoverschrijding!

wat schrijf je dan op je arm? 1, 2, 3, 4 etc ? Knipoog

Irma, hier is de barrage echt niet altijd op volgorde. Maar als je regelmatig springt zijn de lijnen gewoon logisch, dan volgt de wending bijna altijd vanzelf. En verder idd trainen, ik kan nu na een paar jaar een cross van 3,5 km met zo'n 30 sprongen je na 1 * verkennen precies vertellen hoe iedere hindernis eruit ziet, de minutenpunten (plaats waar je na 1, 2 etc minuten moet zijn) en de aandachtspunten in de route. Maar ik herhaal dus ook idd onderweg regelmatig de hindernissen en dat doe ik met springen ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:41

Als ze gaan husselen in de barrage schrijf ik de volgorde op mijn hand.
Verder sluit ik me bij Lielle aan. Vaak zit er wel een duidelijke lijn in het parcours. Zeker indoor ivm de beperkte ruimte in een binnenbak.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:50

Érg herkenbaar!

Met m´n vorige pony heb ik echt zó vaak verkeerd gereden (t/m M springen, ik rij altijd verkeerd, hoe lang ik ook parcours loop).

Nu heb ik een tijd geen springen gestart maar thuis heb ik heel veel gesprongen zonder parcours te lopen (alleen kijken vanaf de rug van de pony). Nu heb ik zondag weer voor het eerst wedstrijd in de B, ik ga samen met iemand 2x parcours lopen en dan nog ongeveer 10 x in mijn hoofd doen totdat ik hem echt kan dromen.
Daarnaast zorg ik ook dat er dus iemand met mij mee parcours heeft gelopen zodat ik kan roepen '' wéééééélke núúu??'' en dan kan mijn vader ofzo roepen waar ik heen moet als ik het niet meer weet Huilen van het lachen (weet niet eens of dat toegestaan is trouwens?)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:51

haha opschrijven op je arm, die is wel grappig, dan teken je het hele parcours uit op je hand, kan niet missen!

Munnie super dat het zo goed ging in Uden!
Ik wil daar binnenkort ook weer is heen gaan.

Superlise, nee je mag geen mensen aan de kant laten helpen door te roepen, dan kun je gediswalificeerd worden, dat zou zonde zijn van je wedstrijd.
Dus gewoon goed proberen te onthouden, succes in ieder geval!

Adelberti, jou verhaal klinkt haast te mooi om waar te zijn, ik krijg mijn andalusier echt niet makkelijk over een parcour heen.
Wel leuk dat ze het daar in spanje zo goed doen!

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:33

ieris schreef:
haha opschrijven op je arm, die is wel grappig, dan teken je het hele parcours uit op je hand, kan niet missen!
Adelberti, jou verhaal klinkt haast te mooi om waar te zijn, ik krijg mijn andalusier echt niet makkelijk over een parcour heen.
Wel leuk dat ze het daar in spanje zo goed doen!

Ik kan nou niet direct zeggen dat ze het zo goed doen op wedstrijdniveau (uitzonderingen daargelaten). Ze zijn alleen ontzettend gewild voor lessen en met namen voor mensen die beginnen met springen en voor kinderen. Ze zijn veilig, makkelijk te berijden en bieden veel steun door hun fysieke voorkomen. Daardoor zijn ze voor veel mensen en voor instructeurs ideaal.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:04

wij hebben geloof ik op de manege alleen wat jullie noemen oefenparcoursen, 20-30, 3-50, 50-70, 70-90
ik rij momenteel 50-70, maar het parcours voor 50-70 is altijd het zelfde als van 30-50 alleen dan hoger of zijn de hindernissen anders, maar ze staan wel op de zelfde plaats. Ik zorg dus dat ik gewoon aanwezig ben voordat 30-50 start, ik teken op een papiertje het parcours, ik loop mee met de 30-50, en daarna ga ik 3 uur lang met mijn papiertje dat parcours uit mijn hoofd leren. Tegen de tijd dat mijn categorie gaat lopen loop ik hem nog een keer, meestal wel nodig trouwens, en dan ken ik hem Clown