D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:13

Ik vind het wel eerlijk.
Bovendien zijn er zat D-pony's met supergangen. Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:14

Toch blijft een pony gang altijd anders dan een paardengang..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

Ik rij met een D pony van 1.40 tussen de paarden omdat ik ouder dan 18 ben, en ik heb regelmatig eerste prijzen. Als jij je pony goed voor elkaar heb dan hoeft daar helemaal geen nadeel in te zitten...

Er zitten zelfs ook voordelen aan, een 'bijna' paard is vaak ook langer in het lichaam en dus moeilijker te sluiten dan een korte D pony. Deze voor- nadelen werken dus twee kanten op en wie zijn paard/proef het beste voor elkaar heeft wint (over het algemeen dan)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

Charlottte schreef:

En dat is dan iets voor de jury om rekening mee te houden. Ik heb de indruk dat dat ook voldoende gebeurd aangezien je met een fjord/haflinger ook goed mee voorin kan rijden tussen de bloedpony's als hij gewoon netjes gereden wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:22

Charlottte schreef:

Is dat alle hoop om je punten op te rijden dan Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:24

Charlottte schreef:

Een Welshpony loopt ook anders dan een Arabier of een Haflinger. Terwijl die alledrie in de D-maat voorkomen en dan ook tegen elkaar moeten rijden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:49

dat blijf je altijd houden dat je je pony goed voor elkaar moet hebben, dat heb ik ook niet gezegd..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:09

Dat zeg ik ook niet. Maar tussen D-pony's onderling kan ook veel verschil zitten voor wat betreft het gangenwerk. En toch rijden die tegen elkaar omdat ze dezelfde hoogte hebben.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:11

dat klopt ook hoor, maar dit zijn nog altijd andere gangen dan een te kleingbleven paard..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:15

Gewoon rijden voor je punten, zo werkt dat in de dressuur.

Een goed jurylid ziet heus wel of jij je pony goed voor elkaar hebt, of het nou een D of een E is en of hij pony- of paardengangen heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:44

Ik denk dat je je er niet druk over moet maken. Bij ons in de regio zijn ze meestal gesplitst.
Daarbij merk ik 9 van de 10 x dat er bij de D pony's beter gereden word dan bij de E pony's. Vraag mij niet waarom. Het is gewoon zo.

Je vind het beter om de C en de D bij mekaar te gooien? Dat zou (volgens jouw redering) dan toch oneerlijk zijn voor de C pony's? Want die hebben minder ruime gangen....

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:14

Nee dat klopt niet van die gangen, want vind maar eens een te klein gefokt paard wat een D-pony is gebeleven Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:17

Een Arabische volbloed of een NRPS'er met veel Arabisch bloed van 1.48 m heeft IMO over het algemeen toch écht andere (lees: ruimere) gangen dan de gemiddelde Welshpony van 1.30 m.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-08-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:17

Maar een proef is meer dan gangen alleen.. Paarden zijn toch wel een heeeel stuk lastiger te rijden dan pony's dat zijn.. De hebben een echt paardenkarakter, dat is toch heel wat anders dan een heeel vaak wat simpeler ponykarakter.. Dus voordat ze hun "waarschijnlijk" betere gangen kunnen tonen, moet er toch nog heeeeel wat gebeuren..
Laatst bijgewerkt door Raggel op 21-08-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:18

Helemaal mee eens, daarom zei ik hierboven al:

Karin schreef:
Gewoon rijden voor je punten, zo werkt dat in de dressuur.

Een goed jurylid ziet heus wel of jij je pony goed voor elkaar hebt, of het nou een D of een E is en of hij pony- of paardengangen heeft.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 18:50

Jammer genoeg doen veel juryleden dat niet...
maar dat is weer een ander verhaal Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:41

Raggel schreef:
Maar een proef is meer dan gangen alleen.. Paarden zijn toch wel een heeeel stuk lastiger te rijden dan pony's dat zijn.. De hebben een echt paardenkarakter, dat is toch heel wat anders dan een heeel vaak wat simpeler ponykarakter.. Dus voordat ze hun "waarschijnlijk" betere gangen kunnen tonen, moet er toch nog heeeeel wat gebeuren..

Wat is dat nou voor kul? Waarom zou een paard lastiger te rijden zijn dan een pony? Oke als je het hebt over het verschil tussen een koe en een olifant snap ik het verschil maar tussen een paard en een pony?

Het lijkt me tijd om eens allemaal te stoppen met klagen en lekker te gaan trainen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:47

Sommige juryleden hebben idd hun voorkeuren. Dat is heel jammer, maar daar doe je niets aan. Ik had het dan ook niet voor niets over goede juryleden en die zijn er IMO genoeg.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:55

Charaz schreef:
Raggel schreef:

Wat is dat nou voor kul? Waarom zou een paard lastiger te rijden zijn dan een pony? Oke als je het hebt over het verschil tussen een koe en een olifant snap ik het verschil maar tussen een paard en een pony?

Het lijkt me tijd om eens allemaal te stoppen met klagen en lekker te gaan trainen.

Hejhej rustig aan zeg.. Paarden hebben een lastiger karakter dan pony's, dat is algemeen bekend... Daarom zijn pony's ook voor kinderen, weet je wel.. Niet alleen voor de maat, maar ook omdat ze makkelijker in de omgang zijn, schrikken niet zo snel, zijn vaak niet zo heeeeel gevoelig, als de jonge ruiter ook een beetje prutst neemt ie ze dat ze echt niet zo kwalijk..
Ze zullen toch allemaal hetzelfde gereden moeten worden, dat is waar..
Maar als jij zegt dat ze allemaal het zelfde zijn, heb je waarschijnlijk nooit echt op een gemiddeld groot paard gereden.. Waarom denk je anders dat de overgang pony naar paard zo moeilijk is? Hoeveel ponyruiters gaan uiteindelijk verder in de paarden?

En dit is vaststellen van een feit, heeft nix met klagen te maken..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:16

Ik heb ook een E pony en word ook heel vaak samengevoegd met de D pony's. Met dressuur maakt het mij geen fluit uit. Met springen soms wel omdat de D pony's net even iets sneller kunnen draaien. Lachen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:27

Scum schreef:
Ik denk dat je je er niet druk over moet maken. Bij ons in de regio zijn ze meestal gesplitst.
Daarbij merk ik 9 van de 10 x dat er bij de D pony's beter gereden word dan bij de E pony's. Vraag mij niet waarom. Het is gewoon zo.

Je vind het beter om de C en de D bij mekaar te gooien? Dat zou (volgens jouw redering) dan toch oneerlijk zijn voor de C pony's? Want die hebben minder ruime gangen....

Hier is het ook zo dat er bij de het niveau bij de D-ponys vaak hoger ligt. Ik merk het zelf vooral bij springen, omdat ik daar ook veel van de D-pony's zie rijden (ik heb zelf een E-pony). De categorie D is bij ons vaak veel groter en je moet echt goed rijden wil je in de prijzen vallen. Dus 2 parcoursen foutloos rijden en dan erg netjes/snel.

Bij de E-pony's heb ik 2x een balkje gehad in het basisparcours en ik had 1x een 4e prijs en 1x een 2e prijs.. De rubriek is dan wel een stuk kleiner, maar het niveau ook een stuk lager. En heb een tijdje terug ook een wedtrijd gewonnen omdat ik als enige foutloos was in het basisparcours.. Dat heb ik bij de D-pony's iig nog nooit gezien.

Bovendien zijn D-pony's vaak sneller en leniger in een parcours. Nou heb ik een erg ponyachtige E-pony, maar de paardachtige E-pony's hebben het in de barrage veul moeilijker dan die D-pony's.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:05

Ik ben het hier zo mee oneens... Boos!
Mijn E-pony is echt E-pony gefokt en heeft gewoon normale gangen voor haar hoogte. Mijn D-pony heeft in feite vergelijkbare gangen, maar tuurlijk zijn die korter :S de pony is ook korter.
En over het 9 van de 10 E-pony's te klein gebleven paarden is gewoon echt niet zo.. Bij ons in de kring zijn 8 van de 10 te groot geworden D-ponys of gewoon E-pony gefokt hoor.
Met springen sluit ik me helemaal aan bij Skygirl en ik ben het ook een heel eind eens met Karin, als je je pony netjes voor mekaar hebt maakt het helemaal niets uit.

@ Raggel: Mijn E-pony is moeilijker dan meerdere paarden bij ons op stal, dus waar dat vandaan komt??? Ik heb juist ervaren dat pony's ondeugender en sneller zijn en ook veel sneller handelen dan paarden.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:15

Mijn paardje is zeer duidelijk als D pony gefokt (D pony vader en nét E moeder) kan ik er wat aan doen dat zij toevallig 1.55m is geworden en daarbij ook nog ruime gangen heeft. Alle pony's die ik heb gereden zijn btw moeilijker netjes te krijgen dan de paarden die ik heb gereden. En hoe we het nou weer in ons hoofd halen om álweer alle pony's en alle paarden over 1 kam te scheren. (ja, dit is mijn mini van 80 cm die is natuurlijk hetzelfde als het klein gevallen ponypaard.) (of de D pony die toevallig lang doorgroeide en 1.59 werd)

Ik verneem btw ook dat de paarden die ik gereden heb veel koeler in hun kop zijn, terwijl mijn pony toch om alles en niets kan schrikken/stilstaan/wegrennen
Laatst bijgewerkt door xShanty op 25-08-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:16

Raggel schreef:
Hejhej rustig aan zeg.. Paarden hebben een lastiger karakter dan pony's, dat is algemeen bekend... Daarom zijn pony's ook voor kinderen, weet je wel.. Niet alleen voor de maat, maar ook omdat ze makkelijker in de omgang zijn, schrikken niet zo snel, zijn vaak niet zo heeeeel gevoelig, als de jonge ruiter ook een beetje prutst neemt ie ze dat ze echt niet zo kwalijk..
Ze zullen toch allemaal hetzelfde gereden moeten worden, dat is waar..
Maar als jij zegt dat ze allemaal het zelfde zijn, heb je waarschijnlijk nooit echt op een gemiddeld groot paard gereden.. Waarom denk je anders dat de overgang pony naar paard zo moeilijk is? Hoeveel ponyruiters gaan uiteindelijk verder in de paarden?

En dit is vaststellen van een feit, heeft nix met klagen te maken..

objectief bestaat er geen makkelijk of moeilijk dus het is geen feit wat jij zegt

en de meeste pony's zijn koppiger of eigenzinniger hoe je het ook wil noemen dan paarden, ze zijn wel koeler in hun hoofd meestal (dit zijn eigen ondervindingen!)
dus dan hoef je niet te zeggen pony's zijn makkelijker dan paarden Nagelbijten / Gniffelen

dat iedereen gewoon voldoende traint dan is er niets aan de hand en dan hoeft er niet geklaagd te worden over de supergangen van een ander zijn pony omdat die te groot is en noem maar op Knipoog

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:57

Wat een onzin zeg dat E-pony's meer voordelen zouden hebben doordat ze "paardengangen" hebben. Ga maar eens kijken naar de kampioenschappen Z2 dressuur. Daar worden de e-pony's er 9 van de 10 keer flink afgereden. Als je het mij vraagt zien veel juryleden liever een D-pony.

(Overigens allemaal gebaseerd op eigen ervaringen.)