eindgroet, teugels loslaten of vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Re: eindgroet, teugels loslaten of vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:48

Sandra_8 schreef:
Teugels vasthouden
groeten
dan verder stappen dan belonen Knipoog

x

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:06

ik groet af, stap weg, geef iets meer teugellengte en geen een schouderklop op haar hals..
Als het echt fijn loopt groet ik en beloon ik direct, nooit geen commentaar op gehad!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:20

KarinvdM schreef:
Waarom zou dat niet mogen Jury? Ik kijk na het groeten vaak ook nog even naar de stap, zeker als een paard ergens in de proef onzuiver is geweest.

Na het groeten is de proef klaar, ik beloon mijn paard altijd direct na het groeten en ik geef m'n paard de vrije teugel.

Stel je zit tijdens de proef super of hij stapt super. Na het afgroeten zou dit ineens (?) kunnen verslechteren. De proef is dan al beeindigd en dat stukje mag dus niet meegenomen worden.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:28

Interessant, het is fijn om dit soort dingen te weten voor ik op wedstrijd ga. Dan nog een vraagje; je wordt niet meer beoordeeld na het groeten, maar je staat bij het groeten tussen X en G. Draaien jullie je om en lopen na het groeten gewoon rechtstreeks naar A, of stappen jullie rechtdoor en gaan netjes over de hoefslag via E of B naar A?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:36

Ook ik draai me na het groeten, na een enkele pas voorwaarts dmv een links- of rechtomkeert direct om na A om de baan te verlaten. Wel met lange (contact-)teugel, niet losgooien. Ook rijd ik niet over de hoefslag terug.
Ik meen dat deze regel ook zo gemaakt is, om de tijd tussen twee deelnemers sneller te laten aansluiten. Wat eerder al genoemd werd; rijd ik ook de ring in nadat mijn voorganger afgegroet heeft. Zo sluit het programma mooi aan en kunnen er op een dag meer ruiters starten zonder al teveel uitloop...(Waar ik op dat moment ook niet mee bezig ben, maar zo werkt het wel.)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:39

Groeten, teugels netjes op maat houden, weg stappen met iets losserre teugel, doorrijden tot A, daar naast het bordje belonen Knipoog

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:41

Ik hou m'n teugels altijd nog wel vast, tot ik de ring uit ben.
Groeten doe ik ook pas na A Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:42

Irma_Maandag schreef:
Ook ik draai me na het groeten, na een enkele pas voorwaarts dmv een links- of rechtomkeert direct om na A om de baan te verlaten. Wel met lange (contact-)teugel, niet losgooien. Ook rijd ik niet over de hoefslag terug.
Ik meen dat deze regel ook zo gemaakt is, om de tijd tussen twee deelnemers sneller te laten aansluiten. Wat eerder al genoemd werd; rijd ik ook de ring in nadat mijn voorganger afgegroet heeft. Zo sluit het programma mooi aan en kunnen er op een dag meer ruiters starten zonder al teveel uitloop...(Waar ik op dat moment ook niet mee bezig ben, maar zo werkt het wel.)

Daarom maakt het voor de tijd ook niet uit of je eerst naar C rijdt of gelijk omkeert. Ik vind het alleen slordig staan om het niet netjes af te werken. En ik had altijd goede punten voor mijn vrije stap, misschien dat het nu ook nog scheelt.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:43

Afgroeten, wegstappen met een wat lossere teugel, even belonen. Als ik de ring uitstap krijgt hij lange teugel.
Ik stap meestal rechtdoor, bij de C links en dan via de E naar de A, over de hoefslag.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:46

mijn dochter heeft ook een keer een 5 er voor gehad. stond op het protocol bijgeschreven teugels op maat houden en groeten buiten de ring. Dus voor de zekerheid doen wij dat voortaan toch maar. Ze was juist zo blij dat de pony zo lekker had gelopen.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:48

Na afgroeten beloon ik ook altijd gelijk maar niet te uitbundig Tong uitsteken

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:54

DendroFleur schreef:
Irma_Maandag schreef:

Daarom maakt het voor de tijd ook niet uit of je eerst naar C rijdt of gelijk omkeert. Ik vind het alleen slordig staan om het niet netjes af te werken. En ik had altijd goede punten voor mijn vrije stap, misschien dat het nu ook nog scheelt.

Ja, maar nu mag een volgende deelnemer al wel de ring in, nadat de vorige heeft afgegroet. Voorheen moest je altijd wachten tot de vorige combinatie de rijbaan had verlaten, omdat "in vrije stap de rijbaan verlaten via CHEKA" nog meetelde in de beoordeling. Wat al gauw een extra 30 seconden per proef scheelt (voor 1 te beoordelen onderdeel). Ik had er overigens ook altijd een goed punt voor, dus persoonlijk vind ik het ook wel jammer, organisatorisch snap ik het goed. En mij maakt het niet zoveel uit of je het na het groeten nog netjes af wil werken (dit maakt tegenwoordig idd in tijd niet meer uit), maar het wordt toch niet meer beoordeeld, dus ik doe het niet meer. Ik beloon tegenwoordig ook nadat ik me heb omgedraaid na het groeten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:27

cids schreef:
mijn dochter heeft ook een keer een 5 er voor gehad. stond op het protocol bijgeschreven teugels op maat houden en groeten buiten de ring. Dus voor de zekerheid doen wij dat voortaan toch maar. Ze was juist zo blij dat de pony zo lekker had gelopen.

Vroeger kreeg je er wel een punt voor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:29

DendroFleur schreef:

ik vind het altijd lastig als er niet zo snel mogelijk de ring verlaten wordt.
als amazone omdat ik als volgende combi de ring dan nog niet mag betreden
als jury, als ik al klaar ben met het punten en dan op je zou moeten wachten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:37

jury dan zou je als jury zijnde toch moeten weten dat het sinds de nieuwe proeven is toegestaan om direct na het afgroeten van je voorganger de ring te betreden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:58

waar staat dat?
(ik maak er als jury overigens geen probleem van)

Al gevonden:
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen
in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft
afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury
wordt afgesloten en deze het startteken geeft.

Maar vinden jullie dit netjes? Om de ring al te betreden als de andere er nog inzit? Hier doet eigenlijk niemand dat.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:26

Hier wel, indoor wordt dit de combinaties die het niet doen zelfs door de ringmeester verzocht, om zo op schema te kunnen blijven.
Ik vind het niet storend, en zelf zorg ik er altijd voor dat iemand ook daadwerkelijk de tijd heeft om af te groeten èn voorwaarts weg te stappen. Daarna betreed ik de ring.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:52

Nou dan moeten we het hier ook maar eens gaan doen.
Dat vind ik wel fijner want dan kan mijn paard langer wennen aan de kabauters.

NormanxRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:47

Ik heb er echt geen ervaring mee. Ik gooi altijd mn teugels los omdat hij altijd zo veel zn best probeert.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:40

Ik vind het erg prettig als ik gelijk de ring in kan. De proef is klaar dus doorschuiven naar de volgende.
Met netjes heeft het weinig te maken de proef is ten einde. En losrijden doe je ook met meerdere in een bak dus dat zijn ze wel gewend mag ik aannemen Clown

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:41

ik gooi meestal niet helemaal los, maar geef wel vrije teugel

Loi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:20

Meestal groet ik met teugels erbij en dan bij A gooi ik ze los en beloon ik...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:25

Hier is het heel gebruikelijk om alvast de ring in te rijden. Dan gaat alles wat sneller achter mekaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:34

Nou ik ben vandaag gelijk de ring ingereden. Bleef raar aanvoelen. Had deze "tijdwinst" uiteindelijk niet nodig want jury had vele minuten nodig om de proef voor mij te omschrijven.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:27

groeten, teugels vast blijven houden, beetje meer lengte geven en pas buiten de ring belonen e.d. Vind ik zelf voor het plaatje het mooiste.