In de wiki staat hoe je met naald en draad vlecht, en ook op de site van Anky. En als je zoekt staan er op Bokt ook wel een paar duizend topics

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lady_Daniels schreef:Hoe dun jullie het treken met een paard met dikke manen?
En hoe krijg je het netjes gelijk?
Het kan aan mijn ogen liggen maar voor mijn idee is het nooit gelijk.
tantjeuh schreef:Ik heb een zelfreinigend paard, niets handiger dan dat!
Ik doe dus ongeveer niets om haar netjes te krijgen, zelfs als ik haar uit de wei pluk na een maand geen borstel meer gezien te hebben, blinkt ze als een spiegeltje en is er geen vuiltje op te bespeuren (behalve als ze dan NET in de modder heeft gelegen natuurlijk). Voor een wedstrijd was ik haar dus ook zelden, is niet nodig. Manen knip ik gewoon, als je het knippen een beetje onder de knie hebt ziet het er niet geknipt uit (dus niet horizontaal knippen, wél vertikaal knippen). Dus ook die voorpluk, wél knippen, maar zéker niet horizontaal knippen.. Gewoon de dode punten eraf halen door vertikaal naar boven te knippen, ziet er nooit geknipt uit.
Conclusie: Geweldig paard
MoonLight01 schreef:Van schapenwol gaan ze heel mooi glimmen! Dus als je een boer in de buurt hebt met pas geschoren schapen, moet je maar vragen of je wat mag hebben!!
(weet trouwens niet of dit al eerder gezegt is, had geen zin om alles door te lezen)
Lydia_ schreef:Waarneer mij word gevraagt een paard netjes te maken, begin ik met zijn benen. De witte aftekeningen zijn meestal erg vies, dit
maak ik schoon d.m.v shampoo en een harde borstel. Ik maak de benen nat, smeer een klodder shampoo op een natte borstel en
wrijf de delen school, niet te hard maar je mag het wel boenen zeg maar. Daarna ga ik, weer met shampoo aan de slag en maak ik
zijn hoeven schoon, shampoo smeer ik weer op een natte borstel en boen zo alle vuil van de hoeven weg. Voordeel is als de
hoeven nat zijnMet witte hoeven ben je natuurlijk veel langer bezig, maar ook de zwart gekleurde pak ik mee. Vergeet vooral
niet de zijkanten!Daarna was ik de staart en spuit ik alles goed schoon zodat de shampoo weg is, draai ik het water uit de
staart, spuit ik er anti-klit in en maak ik er een vlecht in. Daarna maak ik knotjes (naald en draad, maar ook gewoon), de voorpluk
vlecht ik meestal vanaf het begin in. Met babydoekjes maak ik de neus schoon en de oren, met een schoon babydoekje laat ik
het glimmen. Daarna borstel ik, heb het geluk dat de meeste paarden niet erg smerig zijn én ga ik er nog eens over met een stuk
schapenwol/zo'n glansborstel uit de winkel (hoe ouder ze zijn hoe beter ze werken, vind ik dan). Na een tijdje is de staart
opgedroogt, haal ik de vlecht eruit, spuit ik er nog iets antiklit in en ga ik er even voorzichtig met mijn vingers doorheen. Tuig
poetsen, schoon dekje eronder, peeskapjes even wasbeurtje geven en tadaa!![]()
ninz schreef:even een vraagje tussendoor: mijn paard glanst maar als je kijkt met name bij de flanken en achterhand blijft er een soort stoffige/zanderige laag in de vacht zittten die je er dus echt niet uitgepoetst krijgt... hoe kun je er voor zorgen dat ook dat
schoon wordt (wassen helpt niet )
Sandra_8 schreef:Zet je paard s'avonds op stal en poets hem goed ..
sta s'morgens vroeg op en poets hem nog een keer en maak te knottejes
é voilà
Lady_Daniels schreef:Sandra_8 schreef:Zet je paard s'avonds op stal en poets hem goed ..
sta s'morgens vroeg op en poets hem nog een keer en maak te knottejes
é voilà
Dat werkt misschien voor jou zo maar voor een ander niet.
Beetje kortzichtige reactie.