Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:56

Van uitdunnen krijgen ze ook stekels, ik kies dan liever voor een deel trekken en een deel knippen/snijden, ofwel een deel normaal trekken en het dikke deel extra veel trekken.

In de wiki staat hoe je met naald en draad vlecht, en ook op de site van Anky. En als je zoekt staan er op Bokt ook wel een paar duizend topics Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:01

Bij het knippen van de staart opletten dat het paard niet op rust staat anders ga je gruwelijk scheef.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:19

Voorpluk knippen?
Ik maak daar ook altijd een knotje in...
Of is dat ouderwets?

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:22

Van schapenwol gaan ze heel mooi glimmen! Dus als je een boer in de buurt hebt met pas geschoren schapen, moet je maar vragen of je wat mag hebben!!

(weet trouwens niet of dit al eerder gezegt is, had geen zin om alles door te lezen Knipoog )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:31

Ik heb een zelfreinigend paard Haha!, niets handiger dan dat!

Ik doe dus ongeveer niets om haar netjes te krijgen, zelfs als ik haar uit de wei pluk na een maand geen borstel meer gezien te hebben, blinkt ze als een spiegeltje en is er geen vuiltje op te bespeuren (behalve als ze dan NET in de modder heeft gelegen natuurlijk). Voor een wedstrijd was ik haar dus ook zelden, is niet nodig. Manen knip ik gewoon, als je het knippen een beetje onder de knie hebt ziet het er niet geknipt uit (dus niet horizontaal knippen, wél vertikaal knippen). Dus ook die voorpluk, wél knippen, maar zéker niet horizontaal knippen.. Gewoon de dode punten eraf halen door vertikaal naar boven te knippen, ziet er nooit geknipt uit.

Conclusie: Geweldig paard Clown

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:21

MEt zo'n paard heb je makkelijk praten... Clown

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:57

Lady_Daniels schreef:
Hoe dun jullie het treken met een paard met dikke manen?
En hoe krijg je het netjes gelijk?
Het kan aan mijn ogen liggen maar voor mijn idee is het nooit gelijk.

Veel doen en er de tijd voor nemen. Sam heeft bij zijn oren een heel dikke bos haar zitten. Ik doe dat echt met beleid trekken met een kammetje. En als ik het daar goed uitgedund heb, kijk ik naar de rest. En verder vlecht ik de vlechtjes wat dikker daar. Valt niet op op de wedstrijd.

Hopelijk heb je er iets aan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:01

tantjeuh schreef:
Ik heb een zelfreinigend paard Haha!, niets handiger dan dat!

Ik doe dus ongeveer niets om haar netjes te krijgen, zelfs als ik haar uit de wei pluk na een maand geen borstel meer gezien te hebben, blinkt ze als een spiegeltje en is er geen vuiltje op te bespeuren (behalve als ze dan NET in de modder heeft gelegen natuurlijk). Voor een wedstrijd was ik haar dus ook zelden, is niet nodig. Manen knip ik gewoon, als je het knippen een beetje onder de knie hebt ziet het er niet geknipt uit (dus niet horizontaal knippen, wél vertikaal knippen). Dus ook die voorpluk, wél knippen, maar zéker niet horizontaal knippen.. Gewoon de dode punten eraf halen door vertikaal naar boven te knippen, ziet er nooit geknipt uit.

Conclusie: Geweldig paard Clown

En zij is te koop? .... Waarom dan? Knipoog Ik heb ook zo'n schoon paard. Jammergenoeg hebben zijn weidematen hem geleerd wat een modderbad is en hij vindt het heerlijk!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:03

MoonLight01 schreef:
Van schapenwol gaan ze heel mooi glimmen! Dus als je een boer in de buurt hebt met pas geschoren schapen, moet je maar vragen of je wat mag hebben!!

(weet trouwens niet of dit al eerder gezegt is, had geen zin om alles door te lezen Knipoog )

Pas daar wel mee op hoor. Schapen mogen dan rein zijn volgens de islam, maar ze zijn echt heel smerig! Zitten van allerlei beestjes in en op de schapen die ook schadelijk kunnen zijn voor je paard. Om maar een voorbeeld te noemen: Ringschurft. Dus wel desinfecteren! Echt heb er ervaringen zat mee gezien in mijn omgeving.

Stelling hier: Alles wat keutelt is smerig...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:12

Goed naar de handen van de boer kijken. Als zijn schapen ringschurft hebben en dan zit hij er ook gegarandeerd onder Tong uitsteken Zou dan zelf ook de wol niet aanraken, voor jou net zo besmettelijk als voor je paard (of schaap)

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 15:58

Dan koop ik wel een plukje lams wol Clown

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:08

Waarneer mij word gevraagt een paard netjes te maken, begin ik met zijn benen. De witte aftekeningen zijn meestal erg vies, dit
maak ik schoon d.m.v shampoo en een harde borstel. Ik maak de benen nat, smeer een klodder shampoo op een natte borstel en
wrijf de delen school, niet te hard maar je mag het wel boenen zeg maar. Daarna ga ik, weer met shampoo aan de slag en maak ik
zijn hoeven schoon, shampoo smeer ik weer op een natte borstel en boen zo alle vuil van de hoeven weg. Voordeel is als de
hoeven nat zijn Ja Met witte hoeven ben je natuurlijk veel langer bezig, maar ook de zwart gekleurde pak ik mee. Vergeet vooral
niet de zijkanten! Lachen Daarna was ik de staart en spuit ik alles goed schoon zodat de shampoo weg is, draai ik het water uit de
staart, spuit ik er anti-klit in en maak ik er een vlecht in. Daarna maak ik knotjes (naald en draad, maar ook gewoon), de voorpluk
vlecht ik meestal vanaf het begin in. Met babydoekjes maak ik de neus schoon en de oren, met een schoon babydoekje laat ik
het glimmen. Daarna borstel ik, heb het geluk dat de meeste paarden niet erg smerig zijn én ga ik er nog eens over met een stuk
schapenwol/zo'n glansborstel uit de winkel (hoe ouder ze zijn hoe beter ze werken, vind ik dan Bloos). Na een tijdje is de staart
opgedroogt, haal ik de vlecht eruit, spuit ik er nog iets antiklit in en ga ik er even voorzichtig met mijn vingers doorheen. Tuig
poetsen, schoon dekje eronder, peeskapjes even wasbeurtje geven en tadaa! Lachen Nagelbijten / Gniffelen

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 04:35

Ik bok even mee,
Lydia_ schreef:
Waarneer mij word gevraagt een paard netjes te maken, begin ik met zijn benen. De witte aftekeningen zijn meestal erg vies, dit
maak ik schoon d.m.v shampoo en een harde borstel. Ik maak de benen nat, smeer een klodder shampoo op een natte borstel en
wrijf de delen school, niet te hard maar je mag het wel boenen zeg maar. Daarna ga ik, weer met shampoo aan de slag en maak ik
zijn hoeven schoon, shampoo smeer ik weer op een natte borstel en boen zo alle vuil van de hoeven weg. Voordeel is als de
hoeven nat zijn Ja Met witte hoeven ben je natuurlijk veel langer bezig, maar ook de zwart gekleurde pak ik mee. Vergeet vooral
niet de zijkanten! Lachen Daarna was ik de staart en spuit ik alles goed schoon zodat de shampoo weg is, draai ik het water uit de
staart, spuit ik er anti-klit in en maak ik er een vlecht in. Daarna maak ik knotjes (naald en draad, maar ook gewoon), de voorpluk
vlecht ik meestal vanaf het begin in. Met babydoekjes maak ik de neus schoon en de oren, met een schoon babydoekje laat ik
het glimmen. Daarna borstel ik, heb het geluk dat de meeste paarden niet erg smerig zijn én ga ik er nog eens over met een stuk
schapenwol/zo'n glansborstel uit de winkel (hoe ouder ze zijn hoe beter ze werken, vind ik dan Bloos). Na een tijdje is de staart
opgedroogt, haal ik de vlecht eruit, spuit ik er nog iets antiklit in en ga ik er even voorzichtig met mijn vingers doorheen. Tuig
poetsen, schoon dekje eronder, peeskapjes even wasbeurtje geven en tadaa! Lachen Nagelbijten / Gniffelen

die zijn goed.. ga ze ook gebruiken Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:23

Mijn paard ziet er altijd netjes uit, ben daar echt een miep in.

Manen trek ik, knip ik nooit.
Voorpluk trek ik gewoon met me vingers er wat dooie haren uit. Die zou ik dus nooit knippen!.
De benen scheer ik op. 3e knip/scheer ik. Zijn oren onder het hoofd en de tast en oogharen knip/scheer ik weg.
Bovenkant staart is bij 1 geschoren de andere niet. En aan de onderkant knip ik af en toe wat weg.
Zorg dat je paard regelmatig bijna elke dag gepoetst wordt.
Met wassen doe ik cremespoeling in de staart en daarna glansspray ook op het lichaam maar niet de zadelplek.

Succes, maar als je nog nooit een paard hebt geschoren vraag dan iemand die er wel ervaring mee heeft.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:50

Er zijn al heel veel tips gegeven, maar wilde je deze nog aan de hand doen. Goed voeren scheelt een hele hoop. Wanneer een paard op een goed rantsoen staat kan je dit zien aan een mooie strakke haarkleed. Ze gaan er mooi van glanzen. Het spreekt natuurlijk voorzich dat je je paard goed voert, maar soms helpt een toevoeging (of achterwege laten) van het één en ander om het paard in top-conditie te krijgen. pavo geeft over het algemeen goede voedingsadviesen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:00

even een vraagje tussendoor: mijn paard glanst maar als je kijkt met name bij de flanken en achterhand blijft er een soort stoffige/zanderige laag in de vacht zittten die je er dus echt niet uitgepoetst krijgt... hoe kun je er voor zorgen dat ook dat
schoon wordt (wassen helpt niet )

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:04

ninz schreef:
even een vraagje tussendoor: mijn paard glanst maar als je kijkt met name bij de flanken en achterhand blijft er een soort stoffige/zanderige laag in de vacht zittten die je er dus echt niet uitgepoetst krijgt... hoe kun je er voor zorgen dat ook dat
schoon wordt (wassen helpt niet )

Op de ouderwetse manier poetsen Knipoog . Eerst goed rossen met de rosborstel. Deze regelmatig uitkloppen op de grond. Dan met de harde borstel, met korte scheppende bewegingen poetsen, na 2-3 streken de borstel afvegen aan de rosborstel. Vervolgens doe je hetzelfde met de zachte borstel maar nu haal je na elke streek de borstel langs de rosborstel. Voor het laatste stof nog even een beetje echt schapenwol (zo van het schaap, ongewassen) over je paard halen. Succes gegarandeerd!

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:50

voor de glans kun je een pluk vette schapenvacht pakken en dat over je paard heen wrijven, gaan ze mooi glimmen.
wat de babyolie of vaseline betreft, gebruik het niet op schimmels, want een keer gedaan bij mijn pony voor het inrijden, halverwege het inrijden rondom de ogen helemaal goor, door het zand wat is blijven plakken bij de ogen, zag er niet uit Haha!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:04

Ik heb gelukkig geen schimmel Clown
Wat het voeren betreft...
Mijn paard staat overdag op de wei en s'nachts op de paddock.
In de paddock krijgt ze hooi.
Tevens krijgt ze s'ochtends en s'avonds 1/4 bix en 1/4 meusli.
Bix is Pavo Winners all sports meusli idem.
Ook krijgt ze nog een schepje Multivit 15 ook van Pavo door het voer en een scheutje zonnebloem olie.
Naar mijn idee ziet ze er wel glimmend uit Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:15

@ L_D: was ook niet zo bedoeld dat je hem slecht zou voeren, maar in je openingspost stond dat je hem zo'n ruige beer vondt op concours, dus ik dacht, laat ik de tip er even inzetten je weet nooit Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:31

Ik krijg ook vaak te horen dat Silence er zo netjes verzorgd uit ziet, dus ik zal mijn ritueel ook even meegeven Knipoog

Ik poets Silence sowieso elke dag uitgebreid. Ik gebruik dan ook echt alle borstels en als extra een massageborstel.
Vind ie heerlijk, is goed voor de bloedsomloop en er komt ook heel veel vuil en haartjes mee los.
Grote vuile plekken (zoals mest bijv) verwijder ik met zo´n zwart poetsblokje.
Als laatste doe ik hem nog helemaal met een babydoekje.

De staart heb ik nooit zoveel werk aan. Als ik hem bij moet knippen, dan borstel ik hem eerst netjes door.
Ook smeer ik er wat Cowboy Magic in. Daar wordt ie super doorkambaar van en heerlijk zacht. Zo trek ik er dus ook weinig tot geen haren uit. Dan laat ik de staart door mijn vuist glijden, zodat alle haren strak getrokken zijn. En dan knip ik de ongelijke stukken eraf. Dan borstel ik de staart nogmaals door, want er blijven altijd wat ongelijke stukjes achter. Dan pak ik de staart nogmaals strak door mijn vuist en knip ik de laatste stukjes recht. En dan hebben we een hele rechte staart.

Manen doe ik ook vrij weinig aan. Silence heeft geen dikke manen dus trekken hoef ik maar zelden te doen.
De puntjes werk ik wel altijd bij. Eerst knip ik die gewoon recht af, alleen echt de onderste puntjes.
Maar ik hou niet van die kaarsrechte manen, dus knip ze vervolgens van onderuit nog in.
Dit uiteraard maar een klein stukje. Zo zijn ze toch op gelijke lengte, maar niet zo kaarsrecht.
Bij de voorpluk doe ik dat ook. Die knip ik absoluut niet recht af, dat vind ik echt verschrikkelijk.
Die knip ik dus ook in van onder af aan.
Ook smeer ik in de manen ongeveer eens per week Cowboy Magic.

Verder gebruik ik dus geen anti-klit of glansmiddelen.

Silence heeft één wit achterbeentje en die was ik als het echt nodig is met droogshampoo.
Even erop spuiten, laten intrekken, uitwrijven met een handdoek en klaar.

Wel voer ik Silence lijnzaadbrokjes voor zijn vacht. En ik moet zeggen dat dat ook ontzettend goed helpt.
Laatst kreeg hij ze een week of 3 niet, omdat ze op waren en de winkel nieuwe moest bestellen en toen was zijn vacht meteen minder van kwaliteit. Toen hij ze weer kreeg, had hij weer net dat beetje extra.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:00

Wat heeft iedereen toch met dat cowboy magic? Waar koop je dat?

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:01

Zet je paard s'avonds op stal en poets hem goed ..
sta s'morgens vroeg op en poets hem nog een keer en maak te knottejes

é voilà Lachen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:06

Sandra_8 schreef:

é voilà Lachen

Dat werkt misschien voor jou zo maar voor een ander niet.
Beetje kortzichtige reactie.

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:42

Lady_Daniels schreef:
Sandra_8 schreef:

é voilà Lachen

Dat werkt misschien voor jou zo maar voor een ander niet.
Beetje kortzichtige reactie.

ze vroeg om tips ..
wei weet werkt het wel .. :S? ?
kan toch ..