Startgeld betalen voor afmelding ivm overlijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Startgeld betalen voor afmelding ivm overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:58

Ik snap echt niet waarom met een overlijden niet en met ziekte/ongelukken wel. Echt niet. Als je paard iets mankeert kun je praktisch gezien geen wedstrijden rijden, als er iemand overleden is wel. Dat je kop er niet naar staat op dat moment is alleen maar begrijpelijk Knipoog maar het KAN.
Ik vind gewoon in alle gevallen betalen. Boetes enzo vind ik dan weer onzin (behalve bij in gebreke blijven natuurlijk)

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:15

@Urielle; Theoretisch gezien heb je helemaal gelijk. Maar dan komt er toch wel iets van gevoel bij kijken.

Vind trouwens dat mensen die niet het fatsoen hebben zich af te melden best een boete mogen krijgen. Je verwacht dat ze komen en bent ook voor die mensen al die tijd aan het werk geweest. Hoeveel moeite is het dan om even op te bellen dat je niet komt ipv gewoon weg te blijven... Tegenwoordig kun je deze mensen melden bij de knhs.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:22

Ik heb ook al eens een boete te pakken gehad toen ik een week van te voren afmeldde. Nou ben ik iemand die zo mogelijk altijd komt starten, dus ik was er goed ziek van om naast drie concoursen (60 Euro) ook nog eens een boete aan mijn broek te krijgen. Boos! Dus vandaar mijn antiboetestatement Haha!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:53

Vinka het is mij 2 keer gebeurd dat ik heb afgemeld telefonisch maar dat er volgens het secretariaat niet was afgemeld.

1 keer had ik mij opgegeven voor een concour en mijn klasse werd vanwege veel deelname verzet na een dag eerder. desbetreffende paard moest die dag op een keuring zijn dus dat kon niet. Mooi wel een boete en inschrijving die ik moest betalen. Uieindelijk via de knhs laten gaan maar ik hoefde niet te betalen. In het vraagprogramma stond niet dat de klasse een dag verplaatst kon worden en ik had duidelijk op de coupon de datum van de zondag aan gegeven

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:57

Misschien voor de netheid had de organiserende vereniging coulant kunnen zijn maar ik begrijp ook wel dat je toch moet betalen. Regels zijn regels en het organiseren van zo'n wedstrijd kost geld.
Ik heb pas afgezegd ivm een kreupel paard. Helaas heb ik een dag na de sluitingsdatum afgezegd en moest toen eigenlijk gewoon betalen. Die vereniging was erg coulant en ik hoefde maar de helft te betalen terwijl ik daar niet om gevraagd heb. Erg netjes maar ik had het ook begrepen als ik had moeten betalen. Rot voor je dat je oma is overleden maar ik begrijp dat een vereniging daar niet verder bij stil kan blijven staan.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:58

Nimber schreef:
Vinka het is mij 2 keer gebeurd dat ik heb afgemeld telefonisch maar dat er volgens het secretariaat niet was afgemeld.

1 keer had ik mij opgegeven voor een concour en mijn klasse werd vanwege veel deelname verzet na een dag eerder. desbetreffende paard moest die dag op een keuring zijn dus dat kon niet. Mooi wel een boete en inschrijving die ik moest betalen. Uieindelijk via de knhs laten gaan maar ik hoefde niet te betalen. In het vraagprogramma stond niet dat de klasse een dag verplaatst kon worden en ik had duidelijk op de coupon de datum van de zondag aan gegeven

Dat zou ik ook via de KNHS laten gaan. Jij geeft je op voor die bepaalde dag en niet voor een andere dag, dus dan mogen ze je niet laten betalen voor die dag dat jij niet kan. Ze kunnen toch wel bedenken dat er meerdere mensen dan niet kunnen en dan vind ik het inderdaad erg krom om startgeld en zelfs een boete te factureren

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:00

Ik kan me best voorstellen dat ze een rekening hebben gestuurd. Het is heel vervelend, maar de vereniging kan er ook niks aan doen, en die zitten wel met de kosten voor het organiseren van een wedstrijd.
Ik ben overigens zelf vrij coulant, zeker als er nog een reservelijst is. Het scheelt vaak ook wel een beetje wie het is, sommige mensen bellen om de haverklap af met een ernstig kreupel paard ( en zie ik drie dagen later wel ergens anders rijden ). Dan wordt ik wel een beetje achterdochtig.
Het voorbeeld van nimber, dat is natuurlijk van de gekke. Als ze de wedstrijd verplaatsen, dan kan jij daar moeilijk rekening mee houden. Groot gelijk dat de KNHS ervoor zorgt dat je niet hoeft te betalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:02

Maar DAT komt heel veel voor.
Ik ben ook al eens naar de vrijdagavond geplaatst terwijl ik voor zondag inschreef. Geen boete wel startgeld verschuldigt... maar ik moest om 17 uur starten.... ik was op vrijdag gewoon aan het werk Verward

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:05

Men is heel strak.... 3 jaar terug paard overleden: concours Haulerwijk zegt: BETELJEN!!! geen gezeur! Terwijl de startlijst gewoon werd aangevuld met wacht lijsters.

Als troost kregen we dan geen boete..... wow! wat fijn van ze.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:17

Heel veel verenigingen zullen je niets aanrekenen. Maar ik was toevallig op dressuurwedstrijd voor de subtop in Kootwijk en daar hadden er echt ontstellend veel afgezegd, ook met zeer veel overlijdensberichten en bij veel bleek dit niet eens te kloppen. Het secretariaat heeft toen ook een kleine speech gehouden dat dat gewoon echt niet kan. Dus ik denk dat de desbetreffende vereniging waar jij het over hebt, gewoon iedereen laat betalen om liegen e.d. te voorkomen. Heel naar voor jou, omdat het bij jou wel zo was, maarja uit hun oogpunt ook wel begrijpelijk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:20

Charlenexx schreef:
Het secretariaat heeft toen ook een kleine speech gehouden dat dat gewoon echt niet kan.

Beetje jammer alleen dat degene voor wie het bedoeld was, er niet waren Knipoog Je kan als vereniging zo weinig doen om zaken te controleren helaas, je moet mensen maar op hun blauwe ogen geloven ( of nog minder, vaak krijg je een mail of een telefoontje ).

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:13

Pas geleden heb ik een wedstrijd (voor sluitingsdatum) afgezegd omdat mijn moeder onverwacht overleden is... ik heb een nette mail teruggehad en tot nog toe geen rekening. Mijn startcoupons heb ik (nog) niet terug, weet ook niet of ik die terug krijg.

Ik vind niet dat je met deze dingen een factuur hoort te krijgen... ook al start er niemand in jou plaats. Zoiets doe je gewoon niet, vind ik. Een sterfgeval is al erg genoeg en hoe vaak gebeurd zoiets nu. Toch?

Edit: lees net de post van de afmeldingen in Kootwijk... Bloos! dit vind ik echt niet kunnen hoor... net doen of er iemand overleden is... vreselijk. Boos! Verdrietig

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:47

Urielle schreef:
Ik snap echt niet waarom met een overlijden niet en met ziekte/ongelukken wel. Echt niet. Als je paard iets mankeert kun je praktisch gezien geen wedstrijden rijden, als er iemand overleden is wel. Dat je kop er niet naar staat op dat moment is alleen maar begrijpelijk Knipoog maar het KAN.
Ik vind gewoon in alle gevallen betalen. Boetes enzo vind ik dan weer onzin (behalve bij in gebreke blijven natuurlijk)

Dan kan je mensen ook wel gewoon laten werken als ze een dierbare verliezen... wat een vergelijking. Scheve mond Sorry hoor, ik spreek nu uit emotie maar tjonge jonge. Ik ben een maand niet naar mijn paard geweest laat staan rijden... Het is maar net de band die je met iemand hebt of hoe het gebeurd is. Ik vind een overlijden wel iets erger dan een kreupel paard. Dan kom ik op het volgende: als je een dierenartsverklaring hebt vind ik ook dat je niet hoeft te betalen. Ik begrijp dat het voor een vereniging vervelend is dus in die zin begrijp ik je wel hoor Knipoog maar goed ik praat uit ruiter-kant en niet van vereniging-kant Lachen

Maar laten we wel wezen, al had ik wel een rekening gehad... lekker belangrijk er zijn ergere dingen op de wereld. Maar bovenstaande is wel mijn mening.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:56

Het gaat erom dat je er vanuit gaat, dat het grote gros van de ruiters toch niet voor de lol afmeldt. De meeste mensen gaan gewoon toch wel op wedstrijd, tenzij er echt iets is waardoor het gewoon niet kan. Iemand die afmeldt met een kreupel paard kan ook wel net te horen hebben gekregen dat het paard een peesklap heeft of artrose en afgemaakt moet worden ofzo.
In feite heeft de vereniging er geen zaken mee wat er precies speelt op de achtergrond, zij willen gewoon de kosten dekken.
En idd dieptriest dat mensen erom liegen dat ze niet komen starten.
ik heb trouwens idd ook gewoon doorgewerkt, vond het wel een mooie afleiding.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:50

Ik had een keer 1 dag voor de wedstrijd afgebeld omdat mijn paard ernstig koliek had
en moets ook betalen, Terwijl ze iemand van de reservelijst op mijn plaats hadden gezet en dus
dubbele inkomsten hadden
Een verklaring van de dierenarst hielp ook niet.
Dus heb ik maar betaald, regels zijn regels

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:03

ufsan: je hebt gelijk regels zijn regels, maar ergens is het eigelijk niet helemaal eerlijk ze krijgen idd hun inkomsten. Jij hebt vast ni met plezier je wedstrijd af gezegd, en daarbij is dat toen je paard ziek was je vast ook al extra kosten hebt gemaakt aan dierenarts kosten, en dan kan je een wedstrijd afmelden ni gebruiken.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:49

wembleyk graag normaal Nederlands typen!

En ik denk dat jij nooit wedstrijd georganiseerd hebt of wel? Die paar afmeldingen hebben verenigingen echt wel nodig om kosten te drukken hoor!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:16

wat is er niet nederlands aan mn tekst?

ik ben gewoon eens dat het eigelijk dubbel zijdig is. Ik heb idd nog nooit een wedstrijd georganiseerd maar heb wel gebaalt van 8 wedstrijden die we moesten af zeggen en betalen omdat ons paard rhino had.wedstrijd kosten maakten deze ziekte net wat duurder, en dan kijk ik vanuit mijn situatie dat we op dat moment erg baalden. Maar ik kan een organisatie wel begrijpen, dat heb ik ook niet gezegd. Op dat moment als je paard al zo ziek is en je krijgt ook nog een factuur dan word je er niet vrolijk van dus vandaar dat ik zeg dat ik de meiden hier helemaal bergijp.

PS NEDERLANDS GENOEG???

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:45

8 wedstrijden? Jeetje, bij ons in de buurt is de sluitingsdatum echt geen 2 maanden van te voren gelukkig. Dus meestal zijn het maar 2 of 3 wedstrijden die je moet betalen als je alles af moet zeggen.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:57

Degene die de wedstrijden organiseren rijden zelf vaak ook. Dus die moeten net zo goed betalen als ze zich afmelden. Geld voor mij ook hoor! Ik baal er ook van als ik moet betalen als ik me afmeld door ziekte o.i.d. maar waarom zou ik bij ons niet laten betalen terwijl alle andere verenigingen het wel doen?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:08

offtopic: ff ter info vanwege de opmerkingen over boetes:
Een wedstrijdorganisatie mag nooit (!) een boete opleggen, dit mag alleen de KNHS. de wedstrijdorg. moet dan de coupon opsturen met een begeleidend verhaaltje waarom n boete op zijn plaats is. de KNHS beslist dan of degene een boete opgelegd krijgt.
Een wedstrijdorg. mag wel administratiekosten in rekening brengen, mits dit staat vermeldt op het vraagprogramma, deze kosten mogen niet meer dan 5 euro zijn...

ontopic: toen mijn paard overleed heb ik geen startgeld moeten betalen, maar verder wordt t bijna altijd in rekening gebracht. Zelfs toen ik mijn enkel brak en niet naar Terschelling kon Verdrietig . Moest zelfs de boxhuur betalen.... Erge dure enkel Verdrietig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:20

asjemenou schreef:
8 wedstrijden? Jeetje, bij ons in de buurt is de sluitingsdatum echt geen 2 maanden van te voren gelukkig. Dus meestal zijn het maar 2 of 3 wedstrijden die je moet betalen als je alles af moet zeggen.

De sluitingsdatum mag toch maar tussen een bepaalde tijd voor de wedstrijddatum zitten ( tussen de 14 en 7 dagen voor de wedstrijd ofzo, ik zou het even moeten nakijken ). Dus als je dan 8 wedstrijden moet afzeggen, dan zouden die binnen 2 weken vallen? Als je voor de sluitingsdatum afzegt, mogen ze sowieso geen kosten in rekening brengen.

Edit: opgezocht in de reglementen: sluitingsdatum moet tussen vier weken en 7 dagen voor de wedstrijddatum vallen. Maar dan is 8 nog best veel ( ik rijd er in ieder geval nooit zoveel in een korte tijd!)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:26

Ook hier iemand die vaak door pech niet kan starten.
Toen mijn paardje 3 jaar geleden plots afgemaakt moest worden had ik nog wel 15 wedstrijden opgegeven en allemaal netjes per telefoon afgemeld en bij geen één heb ik startgeld moeten betalen, ze hadden ellemaal begrip voor de situatie.
Vorig jaar werd mijn paard onregelmatig en heb hem maar uit de sport gehaald.
Bij alle wedstrijden afgemeld, zat er ook 1 bij 3 dagen van tevoren afgemeld en ook geen startgeld hoeven te betalen.
Nu ben ik zelf ziek geworden en ik meld me gewoon een dikke week van tevoren af en moet gewoon startgeld betalen, en iemand van de wachtlijst wordt op mijn plek gezet.
Daar baal ik van, nu vangen ze dubbel startgeld voor 1 plek, Dat vind ik niet mogen.
Doe dan een gedeelte of de helft van het startgeld, maar volle pond met reden vind ik niet kunnen.
vandaar ook dat ik nu ondanks mijn gezondheid toch weer ben gaan starten. Moet toch betalen, rijd thuis ook weer, dus probeer het op concours ook, als het niet wil, kan ik alsnog stoppen. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:30

Weet nog dat ik me ingeschreven had voor de Almelo week, week starten, week stalling en die hadden echt een belachelijk vroege sluitingsdatum. Paard ontieglijk kreupel en ik heb echt alles geprobeerd om dat nog af te kunnen zeggen maar ik moest echt alles betalen, terwijl het ruim 6 weken voor het evenement was. Kostte me toen handenvol geld, vond ik wel wat zonde....

Vorig jaar nog een leuk grapje, ik bel smorgens op naar het concours of het wel doorgaat (was de dag ervoor ook geweest) want het terrein was al niet best en het bleef maar regenen. Toen werd me gevraagd waar ik vandaan kwam en hoe laat ik moest starten en op basis daarvan hoefde ik niet te komen starten....kreeg ik een rekening daarna! Maar goed ik heb gebeld en uitgelegd en toen hoefde ik ook niet meer te betalen....

Ik heb zelf tijdenlang secretariaat gedaan en je wilt echt niet weten wat mensen voor smoes verzinnen om niet te starten in de hoop dat ze niet hoeven te betalen. Bij ons werd ooit gehanteerd dat als je als lid van de vereniging afzegde en er kon iemand anders op je plaats starten, je maar de helft hoefde te betalen.....T blijft altijd moeilijk en ik denk ook dat per vereniging verschilt hoe ermee omgegaan wordt.
Waar ik nu rij doen ze helemaal niet moeilijk, als ze er iemand anders op je plek kunnen zetten, hoef je ook echt niet te betalen.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:47

kaatje77 schreef:
Nu ben ik zelf ziek geworden en ik meld me gewoon een dikke week van tevoren af en moet gewoon startgeld betalen, en iemand van de wachtlijst wordt op mijn plek gezet.
Daar baal ik van, nu vangen ze dubbel startgeld voor 1 plek, Dat vind ik niet mogen.
Doe dan een gedeelte of de helft van het startgeld, maar volle pond met reden vind ik niet kunnen.

Misschien even het hele topic lezen? Het is echt geen vetpot hoor!