Verlies rijden in stromende regen.. Eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariellede

Re: Verlies rijden in stromende regen.. Eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:41

LiSSy schreef:
afgroeten krijg je toch ook verlies voor??

ik heb een keer gehad dat Urissa absoluut niet handelbaar was in de ring, ik kon bij de ring verkennen niet eens in de buurt van de hoefslag komen. ze was alleen maar aan het bokken, staken, achteruit lopen en aan het stijgeren.
ik ben toen naar de jury gereden en gezegd dat ik niet ging starten (was nog niet aan de proef begonnen).
de jury vond dat een wijze keus en had gezegd dat ze mijn coupon niet zou laten opsturen zodat ik geen verliespunt zou krijgen

Als je nog niet gestart bent heeft het nooit verliespunten opgeleverd als je afmeld.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:52

Ook als je wel al gestart bent, krijg je sinds april 2006 geen verlies meer als je afgroet!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:28

CleovG schreef:
Inderdaad, dus ten alle tijden binnen 40 seconden afgroeten als je paard staakt!!!

20 seconden...

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:48

Je kan er niks aan doen,
Het is wel jammer.
Afgroeten dan maar?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:58

Ik wilde ook net zeggen: meer dan 20 seconden verzet is al uitsluiting! Hoewel ik daar ook vrij soepel mee probeer om te gaan.
Ik zou in deze situatie ook nooit verlies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:46

Maar als wat er getoond is misschien al vrij hoog gepunt is en je komt nog op verlies uit?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:26

Hmm .. een klacht indienen heb ik ook nooit bij stil gestaan iig Bloos Had het niet gedaan ... had wss wel beter verhaal kunnen halen bij de jury.
Heb zelf nog in het laatste jaar dat je niet kon afgroeten zonder 2verlies ook in een stortregen met storm moeten rijden, niet normaal zo had ik het nog nooit meegemaakt. Pony deed het op zich nog niet eens zo hele raar ... had 132 punten(1e proef 178 punten). Beetje erg overdreven vond ik maar goed, heb me erbij neergelegd ... en ben er tot nu toe nog niet aan toe gekomen om uit die min te komen (peesblessure Knipoog ).
Nu zou ik idd gewoon afgroeten Lachen

hmm .. rekening houden met de omstandigheden. Maar als het dan later bijv. weer redelijk weer is .. in hoeverre moet je je als jury dan bijstellen qua beoordeling? Ze moeten toch juist objectief blijven tegenwoordig? Erg moeilijk hoor .. als jurylid zijnde.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:52

ik had afgelopen weekend ook een wedstrijd met slechte weers- en bodem omstandigheden. het liep totaal niet en ik rekende eigenlijk ook op verliespunten. maar het enige wat ik me naderhand bedacht was dat het een domme actie was dat ik niet had afgegroet (of dat ik me vooraf bij het zien van de banen, en wetende dat ik heel de week al moeite met mijn paard had, had ik gewoon weg niet moeten starten Knipoog). een volgende keer zal ik dan zeker voor afgroeten kiezen....

ik had uiteindelijk 157 en 175 dus zeker die tweede viel echt alles mee.

rare vraag misschien: maar bij afgroeten, doe je dan gewoon de AClijn vroegtijdig opdraaien, en doe je dan halthouden en afgroeten? of hoe werkt dat normaal gesproken?? Bloos

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:06

Ja gewoon halthouden richting de jury, afgroeten en om het netjes te houden meld ik me even bij de jury en leg uit waarom ik afgroet, voor het geval ze dat niet duidelijk vinden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:04

Ik heb bij het NK Anky wel eens in een hoosbui gewoon een winnende proef zien neerzetten Ja .

T natuurlijk jammer als het niet zo lekker gaat, maar ook tijdens een hoosbui, hoe vervelend het ook is, moet je je paard nog steeds gewoon voor elkaar hebben. Ja
Je kunt moeilijk alles van het weer of andere omstandigheden laten afhangen. Wat dan als het midden op de dag ruim 30 graden is?

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:18

Professionals vergelijken met amateurs is ook niet helemaal fair natuurlijk.

Ikzelf vind het wel wat flauw van een jury om ervoor te zorgen dat je een verliespunt rijdt. Met 150 punten had ze ook een statement kunnen maken.
Bij sommige juryleden vragen ik me soms echt af waarom ze zo verzuurd zijn.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:25

Toevallig was ik zelf afgelopen zondag aan het jureren, de ruiters die de pech hadden om in de regenbuien en windhozen te rijden zijn door mij heel coulant voorzien van punten en commentaar, echter hadden zij ook concurrenten die in het stralende zonnetje reden, dus een klein beetje rekening houden met de omstandigheden vind ik wel net zo netjes van een jury en daarbij moeten wij juist niet ervoor zorgen dat we alles positief benaderen???

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:27

Mijn pony's zijn eraan gewend Nagelbijten / Gniffelen
Op een kampioenschap kan het ook een keer gaan hozen.. en dan kan je ook niet afgroeten Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:29

@ judith:
Mijn ervaring met jury's is toch niet dat ze makkelijk verliespunten weggeven. Zonder een aanval te willen doen op TS uiteraard, maar de keren dat ik mensen verlies heb zien rijden was het ook echt echt echt heel erg slecht (het rijden, niet het weer Haha! ). Het omgekeerde gebeurt meer: dat je mensen ziet rijden waarvan je je afvraagt wat ze in 's hemelsnaam in die klasse te zoeken hebben en dat ze nog met 160 punten naar huis gaan. En die boodschap komt blijkbaar niet altijd over, want je ziet dezelfde mensen week na week na week 160 punten rijden. Voor mij zou de lol er dan echt wel af zijn Bloos

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:42

Klopt Urielle dat ben ik ook met je eens, en er zijn echt veel leuke jury's, maar soms tref je er echt 1 die verzuurd is vind ik Lachen. Ik vind het gewoon echt flauw om met zulk weer een verliespunt te geven, als goede jury moet je kunnen zien dat zoiets door regen komt. En als je dan een Prof bent dan zeg ik ja, je moet je paard te allen tijde voor elkaar hebben. Maar als amateur in het L2, kom op zeg

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:46

Ik geef best wel eens verlies maar ben ik dan verzuurd?

Je heb hele goede combi's, goede, normale, matig en hele slechte.
Ik vind dus ook dat er best verschil moet zitten tussen matig en heel slecht en als ik dat moet doen binnen een marge van 15 punten wordt dit wat lastig.
Laast had een vriending een matige proef gereden en had terecht 175 pnt, een ander combinatie waar echt niets van klopte (aanleuning, stelling en buiting, impuls etc) had 167 punten. Dit stond niet in verhouding met de matige proef, dit had gewoon verlies moeten zijn.

Ik baal er overigens wel altijd van als ik verlies moet geven.
Ponyruiters krijgen echter nooit verlies of ze moeten hun pony bewust pijn doen.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:48

Dat vind ik dan weer tegenstrijdig. waarom een ponyruiter niet ?
Oke die kleintjes moet je gewoon vriendelijk punten.
maar die meiden van 16 op hun D/E pony niet, vind ik niet eerlijk als ze verlies verdienen horen ze het ook te krijgen. als ze op een paard hadden gereden zouden ze het wel gehad hebben.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:08

Urielle schreef:
Mijn ervaring met jury's is toch niet dat ze makkelijk verliespunten weggeven. Zonder een aanval te willen doen op TS uiteraard, maar de keren dat ik mensen verlies heb zien rijden was het ook echt echt echt heel erg slecht (het rijden, niet het weer Haha! ). Het omgekeerde gebeurt meer: dat je mensen ziet rijden waarvan je je afvraagt wat ze in 's hemelsnaam in die klasse te zoeken hebben en dat ze nog met 160 punten naar huis gaan. En die boodschap komt blijkbaar niet altijd over, want je ziet dezelfde mensen week na week na week 160 punten rijden. Voor mij zou de lol er dan echt wel af zijn Bloos

Ik zie dit niet als een aanval Lachen Maar haar paar keerde dus zijn kont naar de regen en deed vervelend met zijn hoofd. Ze had ook een 5 voor haar houding met als commentaar: Amazone zit ineengedoken. Beetje logisch als je een gigantische bui op je kop krijgt Clown Verder 3en voor het wijken, dat was immers 'naar de regen toe' en dat wilde hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:02

LDRD schreef:
Je kunt moeilijk alles van het weer of andere omstandigheden laten afhangen. Wat dan als het midden op de dag ruim 30 graden is?

30 graden is het doorgaans de hele middag wanner het die temperatuur eenmaal haalt, en niet slechts 10 minuutjes. Een giga hoosbui van een minuut of 10 met daar omheen droogte of lichte/motregen is daarentegen geen uitzondering. Lijkt me dat het hier meer gaat om het verschil in weersomstandigheden (15 van de 20 ruiters blijven droog of slechts bij 2 op de 20 ruiters hoosde het) dan om de extremen (min-tien, plus-dertig, hozen, hagelen, desnoods windkracht 10).

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 16:07

Dat bedoel ik ja Lachen 30 graden is het bij andere deelnemers ook, maar een hoosbui is slechts 5/10 minuten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:58

mariellede schreef:
Dat vind ik dan weer tegenstrijdig. waarom een ponyruiter niet ?
Oke die kleintjes moet je gewoon vriendelijk punten.
maar die meiden van 16 op hun D/E pony niet, vind ik niet eerlijk als ze verlies verdienen horen ze het ook te krijgen. als ze op een paard hadden gereden zouden ze het wel gehad hebben.

Tja je doet het ook nooit goed (je zou er verzuurd van raken Haha! ).

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:01

Het is hard maar je zou je paard onder controle moeten kunnen houden. Niet dat ik dat kan. Knipoog

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:10

Ik zeg niet dat je het nooit goed doet Jury.

die kleintjes ben ik met je eens.
maar waarom iemand die op een D of E pony rijd niet terwijl als hij/zij zo'n zelfde proef bij de paarden neer zou zetten hij een minpunt zou krijgen.
Ik vind het Juryverschil zowieso behoorlijk groot tusssen de pony's en paarden (heb ik het niet over de kleine pony's).
Als je in het Z pony's kijkt wanneer ze nog winst rijden terwijl je met zo'n proef bij de paarden maar 180 punten zou hebben. veel komen zich bij de paarden tegen vindt ik.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:30

jury schreef:
Ik geef best wel eens verlies maar ben ik dan verzuurd?

Je heb hele goede combi's, goede, normale, matig en hele slechte.
Ik vind dus ook dat er best verschil moet zitten tussen matig en heel slecht en als ik dat moet doen binnen een marge van 15 punten wordt dit wat lastig.
Laast had een vriending een matige proef gereden en had terecht 175 pnt, een ander combinatie waar echt niets van klopte (aanleuning, stelling en buiting, impuls etc) had 167 punten. Dit stond niet in verhouding met de matige proef, dit had gewoon verlies moeten zijn.

Ik baal er overigens wel altijd van als ik verlies moet geven.
Ponyruiters krijgen echter nooit verlies of ze moeten hun pony bewust pijn doen.

Maar zou jij ín dit specifieke geval een verliespunt hebben gegeven? Daar gaat het me om.
Ik vind het prima om verliespunten te geven als het nodig is, maar in dit specifieke geval vind ik het "verzuurd" Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:33

Nu ff niks over die ruiter, maar gewoon ff in algemene theorie
Wie weet was de jury al coulant.

Waren onderdelen zo enorm in de staak of niet uitgevoerd dat ze er anders een 2 aan gegeven had, maar nu een 3 of 4.
Dan heeft ze al rekening gehouden met de onderdelen, maar kwam het nog op verlies uit Lachen