hoe zit het met een hengst in de wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrispy

Re: hoe zit het met een hengst in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:59

@ griebels oke en kun je dan weer over naar de khns wedstrijden in de dressuur als je bij andurace een bepaald nivau hebt bereikt ?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:49

Een vriendin van me heeft haar haflingerhengst op wedstrijden lopen, en het gaat tot nu toe prima, soms wel wat kijkerig, en hoog de benen optillen voor de dame's, maar dat vind ze niet erg ( het hoog benen optillen vind ze geloof ik niet heel erg Clown )

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:01

wat heeft dat met dit topic te makan ?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:03

ja idd Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:12

chrispy schreef:
@ griebels oke en kun je dan weer over naar de khns wedstrijden in de dressuur als je bij andurace een bepaald nivau hebt bereikt ?

Zou je aan de knhs moeten vragen...

Geen aanvallende vraag, maar nieuwsgierig naar de reden:

waarom niet castreren?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:13

Je moet of 12 jaar en ouder zijn
of L2 + 1 zijn

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:14

griebels schreef:
chrispy schreef:

Zou je aan de knhs moeten vragen...

Geen aanvallende vraag, maar nieuwsgierig naar de reden:

waarom niet castreren?

oh die vraag krijgen we zo vaak Knipoog

waarom wel Tong uitsteken hijs braaf mooi wat wil je nog meer Knipoog dan is castreren toch wel sund vind ik Tong uitsteken als ik wedstrijden met hem ga starten doe ik wel eerst met mijn eigen paardje tot de L2 das net zo makkenlijk tenzij er dadenlijk ineens een idee komt waardoor ik zo wel kan starten Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:16

Hoe oud is hij?

Mijn hengst is hengst gebleven vanwege de rensport, daar zitten er weinig ruinen. Daarbij is hij heel braaf en is zijn pubertijd al lang geleden gepasseerd.

Staat jouw hengst samen met andere paarden (hengsten en ruinen)?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:18

het is niet mijn hengst maar van mijn tante (maar jha maakt niet uit ook bijna van mij ):P hijs nu 4 jaartjes hij staat op de wei bij 3 ruinen en 1 shetland hengstje die we waars wel moeten casteren omdat die zoooo lastig is Tong uitsteken

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:53

12 jaar--> ponyhengst starten
14 jaar--> paardenhengst starten

L2+1 dressuur of L springen.

Vind het absoluut een goede regel, mensen denken vaak veelste makkelijk over een hengst, een hengst op eigen terrein is vaak heel anders dan op wedstrijdterrein. Daar heb je toch wel enige ervaring voor nodig...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:57

eerst was het altijd nog L1+1
ik wou ook mn hengst starten.kan je vertellen ik had mijn hengst beter onder controle dan de meeste hun merries/ ruinen hebben. ree heel vaak op vreemd terrein.

er is trouwens 1 manier om eronderuit te kunne komen.
in belgie starten tot je daar het L2+1 niveau hebt en dan in nederland gaan starten.
en streng controleren. ben nog nooit gecontroleerd rij dan nu op een ruin maar op papier is hij nog steeds hengst.(op startkart wel ruin)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:00

wij rijden ook heel vaak op vreemd terein en daar is die zelfs braver dan op bekend terein want daar kent hij iedeen en vreemd terein niet en hij doet er ook de moeite niet voor om het dan nog uit te gaan zoeken.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:27

dobbel schreef:

Ik klikte per ongeluk op versturen.. Bloos
L2+1, of 12+.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:51

loveyodie schreef:
dobbel schreef:

Ik klikte per ongeluk op versturen.. Bloos
L2+1, of 12+.

Het is niet of maar EN, én L2+1 / L+1 én 12 voor en pony/14 voor een paard

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:56

xxjillxx schreef:
hoi hoi.

ik heb al gezocht op bokt en ik zag dat je minimaal 12 of 14 jaar oud moet zijn en l1+1 of springen l+1 moet zijn om een hengst te mogen starten.
maar stel je hebt nog geen wedstrijden gereden je bent 16 jaar oud en dan moet je eerst een ander paard kopen of leasen of iets dergelijks om later met je hengst te starten?
wordt daar op wedstrijden ook op gecontroleerd of je l1 bent geweest?
staat misschien hier een klein beetje onduidelijk geschreven hoop dat jullie mij wel kunnen helpen.

groetjes jill

nou ben ook met mijn hengst op wedstrijd geweest geen commentaar gehad gewoon in BB.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:40

Het is niet of maar EN, én L2+1 / L+1 én 12 voor en pony/14 voor een paard[/quote]

toch klopt dit niet,
er zijn een AANTAL mensen in mijn omgeving die nooit iets hebben gereden, ze zijn 15 jaar en toch starten ze hengsten Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:58

dat kan en mag dus niet en zijn ze dus in overtreding, als de knhs er achterkomt, krijg je en een boete en ben je je behaalde punten kwijt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:32

Charlottte schreef:
Het is niet of maar EN, én L2+1 / L+1 én 12 voor en pony/14 voor een paard

toch klopt dit niet,
er zijn een AANTAL mensen in mijn omgeving die nooit iets hebben gereden, ze zijn 15 jaar en toch starten ze hengsten Knipoog[/quote]

Dat klopt wél die mensen zijn dan in overtreding.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:05

Zou het kunnen zijn dat "die" mensen het niet weten wat de gevolgen zijn als de knhs er achter komt. Ik kan het me haast niet voorstellen trouwens. Als je met een hengst gaat starten oriënteer je je toch eerst of het mag endergelijke. Voor pony's is inderdaad de regel kind moet 12 jaar zijn en L2 met 1 wp gereden hebben. Maar nog dan vind ik sommige ruitertjes niet kapabel om een hengst te rijden. Die zijn vaak slimmer dan de ruiters en als je ze overbluft als ze 3 zijn is het nog leuk. Maar als ze gaan puberen gaat het gevecht beginnen. Wij vonden het vaak niet leuk om constant hem te corrigeren. "Hou eens op met frotten, en bijten. Blijf eens van dat touw af. Sta eens stil." enzovoort. Nu kunnen we hem lekker knuffelen en is hij op wedstrijd niet snel afgeleid en laat zich toch geweldig mooi zien. Daar hoeft een pony geen hengst voor te zijn. Ook vind ik het prettig dat hij geen merries in zijn "neus" heeft. Altijd moest je hem in de gaten houden. En er aan ruiken maar niet gebruiken is ook al zo iets. De hormonen gieren door zijn lijf en hij kan ze niet gebruiken. Wij zijn er maar wat gelukkig mee dat het zaakje weg is. Ik heb een veiliger gevoel als mijn dochter de stal in gaat en met hem gaat trainen en verzorgen. Zij is nu 13 en heeft hem vanaf oktober van vorig jaar gestart als hengst. In februari is hij gecastreerd, en het zomerseizoen lekker buiten gestart. Nu naar BK met 22 wp. Hij heeft het als hengst toen ook goed gedaan als begin, maar doet het nu toch beter en is bij zijn werk.

Het blijven kinderen vanaf 12 die een hengst rijden. Erg jong ben ik van mening en als die hengst wil heb zo'n kind van 12 niks te vertellen. Hengsten blijven onberekenbaar en moet je in je achterhoofd ogen hebben.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:17

ikke20 schreef:
eerst was het altijd nog L1+1
ik wou ook mn hengst starten.kan je vertellen ik had mijn hengst beter onder controle dan de meeste hun merries/ ruinen hebben. ree heel vaak op vreemd terrein.

Hierin zit ook het probleem... Er zijn dus heel veel mensen die hun merrie/ ruin niet onder controle hebben. Sommige vallen er zelfs af.. Wanneer jij dan je hengst niet onder controle hebt, gebeuren de ergste ongelukken!!! Daarom is het belangrijk dat de gene die op een hengst rijdt voldoende mans is, om die situaties goed ten einde te brengen.
Wanneer iemand van een hengst af valt op een concoursterrein, is het leed niet te overzien

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:19

Punt is dat door een andere oorzaak, bv loslopende andere paarden omdat iemand valt, je ook aan de L2 wel te weinig kan hebben, een ongeluk kun je nooit uitsluiten, hoe hoog je ook rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:24

Van mij mag de grens wel weer opgehoogd worden, zoals vroeger M +1

Voorkomen kun je niets, maar als je wat wedstrijden hebt gereden heb je wel wat meer inzicht in hoe het er aan toe gaat en ook meer ervaring om voor je uit te gaan kijken te reageren op je omgeving.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

** even een vraagje, ik heb geen hengst verder ofzo **

Dus als je met een super brave merrie 11 keer een parkourtje rijd en dan in de L zit met winstpunt mag je een hengst al in de B dressuur starten?
Dat lijkt me eigenlijk niet echt ideaal, ik denk dat het mij makkelijk lukt om L springen te halen maar of je dan meteen een hengst aankan op ander terrein, ik denk het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:31

Ja dat mag
En hopelijk aan jou dan de weet dat het niet zo verstandig is omdat je weet door je concours ervaring hoe druk het eens kan zijn op wedstrijden en dat de ruimte met losrijden ook wel eens te wensen over laat Lachen

Dat is wat ze eigenlijk een beetje willen bereiken met die eis.
En dat iemand met 10 lessen (ff overdreven) niet met een hengst start.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:33

mee eens,

gaat mij vooral om het punt wat hierboven beschreven wordt, In zo`n situatie geeft geen enkel nivo volledige garantie, dat moet niet vergeten worden. en is dan de ruiter op de hengst ook niet altijd kwalijk te nemen, als je van die mutsen hebt om met hun merrie of ruin op concours te gaan, als ze het totaal niet onder controle hebben, zulke mensen kunnen ook voor gevaarlijke situaties zorgen.

ik zou voor een hengst liever een soort van test zien onder een bepaald nivo en dan praat ik echt over een hoger nivo dan M. minstens Z met wp, maar dat is bijna niet haalbaar, dat weet ik,