overgaan naar l1 of b blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: overgaan naar l1 of b blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:26

Ja, je moet ervaring op doen, natuurlijk, maar als je niet klaar bent voor het gevraagde nivo heeft dat weinig zin.
Als ik zit te jureren en ik krijg een combinatie als dit in de ring in het L1 dan vraag ik me dus serieus af waarom zo iemand L1 is gaan starten...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:27

Moorke schreef:
Ik ken meer mensen die er zo over denken. Maar aan alleen thuis oefenen heb je niet heel veel vind ik. Je moet ook ervaring op doen in de wedstrijden. Ook al train je thuis op m1 nivo, en dat kan heel goed gaan. Dat hoeft niet te zeggen dat je tijdens een wedstrijd l1 al goede punten haalt. Tenzij je heel erg veel wedstrijd ervaring hebt.

HC starten? goede oefening om te zien of je klaar bent voor het L1...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:32

Wat spoor je trouwes ongeloofelijk vaak aan!!
Op een gegeven moment reageerd je paard echt niet meer hoor!
Ik zou extra lessen ook prive en vragen of ze daar dan op willen letten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:55

Het is toch helemaal niet leuk om L te gaan starten en dan thuis te komen met 155 punten ofzo? Ik zou daar echt de lol niet van inzien Bloos Mijn streven is om voor ik overga naar de volgende klasse minstens twee keer 65% gereden te hebben.
(even ter vergelijking: ik reed 203 in de B en maar net aan winst in het L1... de proeven lijken wel veel op elkaar qua onderdelen maar ze willen echt wel meer zien hoor Knipoog )

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:06

Waarom zou je overgaan? Rijdt toch gewoon nog lekker B, als je eenmaal op behoorlijk niveau rijdt gaat t straks snel genoeg. Je kan beter dooroefenen tot je zover bent, dat dr helemaal voor elkaar hebt. Nu pak je dan nog eens een prijs mee en dat geeft je in ieder geval zelfvertrouwen, dat lijkt me beter dan wanneer je telkens met 160 p thuiskomt.

Iemand gaf jou trouwens als tip om veel overgangen en schijnovergangen te rijden (ben ik het erg mee eens Ja) Jij gaf als reactie dat je de schijnovergangen al wel aan de longe aant oefenen was. Ik weet ik niet of ik me dan vergis maar lijkt me een beetje lastig om die aan de longe te doen Bloos Je paard snapt er niets meer van als je zegt stap, en nog voor dat ie dat doet weer moet draven. Dan wil je op een gegeven moment echt stappen en dat doet ie niks meer. (Lijkt mij Tong uitsteken)

En schijnovergangen 'oefenen'. Tja dat klinkt dan eigenlijk weer net verkeerd. Het is geen doel opzich, om die te rijden. T gaat erom dattie vlotter word en beter gaat reageren met een ondergeplaatste achterhand.
Dat je telksens zegt dit of dat ging niet helemaal goed want.... vind ik eerlijk gezegt niet erg sterk. Je hoeft jezelf niet te verdedigen, of te bewijzen dat je goed kan rijden oid. Natuurlijk kan het altijd beter maar in de proef laat ie ook heus niet ieder onderdeel zien zoals t ooit n keer t best ging.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:30

Moorke schreef:
djoni schreef:
Ik proef in jou reactie's een beetje dat je zelf liever over zou willen naar de L1, but don't shot me if i'm wrong.
Ik zou nog even door blijven oefenen in de B.

Ja, ik denk dat ik wel over ga naar de l1.. In de b valt behalve dan de impuls en daarbij de middendraf niet zo heel erg veel te verbeteren. De volte's krijg ik toch niet perfect rond en dan ook nog aan de teugel.. En ik krijg hem met de b oefeningen ook niet aan de teugel, daarvoor moet ik wel dingen gaan doen zoals wijken, schouderbinnenwaarts enzo.

Nogmaals; ik heb je filmpje niet gezien maar dit klinkt alsof je nog niet eens klaar bent voor de B.

In de B wordt nog wat soepel gedaan over het aan de teugel gaan en correcte middendraf (sommige juryleden zien het door de vingers als je versnelt ipv verruimt). Als je bij normaal rijden je paard niet aan de teugel krijgt zit er toch echt iets mis, dan vraag ik me zowieso af wat je op concours doet.
Zoals al gezegd is, beter is om al op L niveau te zitten voor je in de B begint, je kunt dan heel makkelijke doorstromen.

Hoeveel winstpunten rijd je per wedstrijd en hoe vaak zit je in de prijzen?

Edit; ik heb je filmpje bekeken, en er valt veel te verbeteren. Het grootste punt is duidelijk je impuls, het ziet er het hele filmpje door traag uit, even cru; je paard is lui. Doordat die impuls er niet is gaat er een heleboel fout, oa de overgangen, zowel voorwaarts als terug, middendraf, middenstap, halsstrekken enz.
Zeg nou zelf, denk je echt dat je toe bent aan het L1?

Werk aan die impuls, dan zal er vanzelf een heleboel verbeteren. Wat al gezegd is, spoor niet continu aan, je spoort aan tot hij in het gewenste tempo is (om daar te komen hoef je maar 1 of 2 keer duidelijk aan te sporen) en daarna blijf je eraf, hij hoort zelf uit eigen beweging door te gaan, net zo lang tot jij zegt dat hij langzamer mag gaan.
Pak er een zweepje bij en leer hem dat je direkt reactie wilt, je spoort een keer aan, geen reactie is nog een keer aansporen en meteen een tikje met de zweep achter je been, nog geen reactie is een hardere tik. Als je dit heel consequent volhoud zul je heel snel een vlot paard hebben en zullen veel oefeningen veel beter gaan.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:29

Ik ga volgende week zaterdag mee doen met een onderlinge wedstrijd l1. Ik vind het nog wel wat vroeg. maar dan kan ik daarna de dingen oefenen die nog niet goed gingen. Daarna kijk ik weer verder..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:31

Das een mooie oplossing toch? Onderling maakt het niet uit, kun je mooi kijken waar je staat.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:33

pearlie schreef:
Das een mooie oplossing toch? Onderling maakt het niet uit, kun je mooi kijken waar je staat.

Ja, dat leek me ook. Ik weet dat ze minder streng zijn. Maar dan weet ik in elk geval of het wel of niet goed voelt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:50

Ik zou niet overgaan als ik jou was, je hebt er zelf geen fijn gevoel bij en steeds zonder winst thuis komen geeft geen motiverend gevoel. Als je nog een tijdje doorgaat in de B kan je eens keihard oefenen op die impuls, ga maar eens een proef knallen met je pony, je hebt immers je punten al. Ga op je wedstrijden maar eens uitzoeken waar de fouten liggen!
Ik ga altijd pas over als ik minimaal 1 keer 2 punten in 1 proef heb gereden!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:58

Ja nog even dooroefenen kan nooit kwaad..
En goed dat je een onderlinge gaat doen, kun je mooi zien hoe jullie dat ervan af brengen! Succes alvast dan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:58

runningkawa schreef:
Maak je ook schijnoefeningen?

dus bijna terug naar stap, maar als hij dan traag wordt, hup weer naar voren...en direct reactie eisen op een lichte kuitdruk Lachen

Dat moet je overigens bij alle gangen en overgangen doen, een tijd lang streng gaan rijden, kuit is hup reactie..zo niet een keer een flinke tik met die zweep.
Maak hem maar wakker.

Dat is een tip waar je iets aan hebt! Maak hem heel scherp aan je been, want dat is hij zo op het filmpje te zien niet en daar laat je dan ook punten liggen! Je bent wel klaar voor de L1 en ik zou het zeker doen, maar ga gedurfd rijden, wees niet bang om een keer streng in te komen met je hulp, daar maak je je paard wakker mee. Je zal zo te zien zeker geen minpunt rijden...dus gewoon doen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:53

Zelf zou ik veel gaan werken aan de impuls etc. want als dat niet in orde is, kom je de L1 niet door. Ik zie dat je meedoet aan een onderlinge, vind ik opzich wel een goed besluit, maar voordat je officieel L1 gaat starten zou ik toch werken aan de impuls. Lachen

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:42

Ik zou ook nog eventjes in de B blijven. Liever hoge punten/ prijzen in de B dan laag in de L1.
Vind de tip van RK ook heel goed.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:41

Als jezelf twijfelt zou ik het niet doen. Ik zou pas overgaan met welke klasse dan ook als ik in de klasse zeker een paar keer bovenaan zou meerijden of zou winnen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:14

Ik had ook 10 winstpunten maar voelde me er nog niet zeker van dat de L1 zou lukken, dus ben nog een poosje B gebleven, later wel L1 en dat ging goed Haha!

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:25

Ik zou nog lekker even in de B blijven. In de L1 vragen ze best wel meer van je paard. Als ik jou paard zo zie zou ik nog even in de B blijven en thuis trainen op de L1 dingen. Als je nu al naar het L1 gaat, krijgt je waarsch lage(re) punten en dan is de kans veel groter dat je in een dip komt.
Ga anders een keer bij een L1 wedstrijd kijken en beoordeel of je daar tussen zou kunnen rijden. Beoordeel dat wel echt kritisch, beter een paar maanden langer in de B en geen problemen in het L1, dan gelijk over en problemen in het L1.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:33

Ukkie_Cathy schreef:
Ik zou nog lekker even in de B blijven. In de L1 vragen ze best wel meer van je paard. Als ik jou paard zo zie zou ik nog even in de B blijven en thuis trainen op de L1 dingen. Als je nu al naar het L1 gaat, krijgt je waarsch lage(re) punten en dan is de kans veel groter dat je in een dip komt.
Ga anders een keer bij een L1 wedstrijd kijken en beoordeel of je daar tussen zou kunnen rijden. Beoordeel dat wel echt kritisch, beter een paar maanden langer in de B en geen problemen in het L1, dan gelijk over en problemen in het L1.

In die dip zit ik nu geloof ik al.. Het inrijden gaat heel erg goed, maar tijdens de proef zakt hij helemaal in. (hij loopt tijdens een wedstrijd beter aan de teugel als thuis en daardoor gaat hij dan nog slomer en begin ik te schoppen)..
Ik denk dat ik september officieel ga starten. Tussendoor nog 1 onderlinge l1, en verder b. Het enige wat niet goed gaat is de impuls. Als dat goed is kan ik veel meer punten halen, maar doordat die er nu nog niet is gaat heel veel fout.

Tijdens de onderlinge had ik 181 en 179 punten.. Het inrijden ging heeeel erg goed! maar tijdens de proef zakt hij helemaal in.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:40

Als hij in de proef zo inzakt ben ik benieuwd hoelang jij inrijd?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:43

kinuh schreef:
Als hij in de proef zo inzakt ben ik benieuwd hoelang jij inrijd?

Daar dacht ik dus ook aan. Omdat het zo regende was het binnen.. Dus de proppen waren niet nodig. Toen zijn we 5 voor 10 mn paard aan het opzadelen gegaan. En ongeveer 10 over was ik in de bak. Half 11 moest ik rijden, maar omdat het zo uitliep werd het wel 11 uur!!
Mn plan is om de volgende keer een kwartier in te rijden, en als het uit loopt blijf ik wel even met mn paard staan wachten. Hopen dat dat helpt!
Want toen ik 5 minuten op het paard zat liep hij meteen al goed, en toen moest ik nog een half uur wachten!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:46

Ja idd, niet te snel van te voren dus! Maar daar heb je nu mooi van geleerd Lachen

Je zei eerder al dat je pony Z dressuur was geweest, mijn pony is dit ook geweest en ik zat in het begin van de B ook heel erg met de impuls. Steeds kreeg ik er 5en voor en reed ook maar steeds nèt winst. Het oplossen hiervan zit toch echt in de training, ontzettend veel van achter naar voor rijden en schijnovergangen, op 1 kleine beenhulp moet 'ie al in galop zitten als het ware. Dit heeft bij mij ontzettend geholpen en we zijn nu ook de L doorgevlogen!

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:52

Lekker B blijven tot dat het goed gaat, thuis in de training en natuurlijk ook op concours. Probeer een aantal keer bovenaan mee te rijden of in elk geval een ruim winstpunt mee te pakken, dus niet net 180 of daar in de buurt.

Ik heb zelf 11 wp in 9 proeven gereden, laatste wedstrijd 1e met 202pt en 2e met 195pt gereden. Heb eigelijk elke proef wel een WP gehad, en zat altijd bij de eerste 10, ben ook 3x derde geweest. Start toch nog een keer B komende week, om te kijken of ik weer zo'n resultaat als mijn vorige wedstrijd kan behalen. Eind augustus ga ik L1 starten, de oefeningen thuis gaan al vrij netjes.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:12

kinuh schreef:
Ja idd, niet te snel van te voren dus! Maar daar heb je nu mooi van geleerd Lachen

Je zei eerder al dat je pony Z dressuur was geweest, mijn pony is dit ook geweest en ik zat in het begin van de B ook heel erg met de impuls. Steeds kreeg ik er 5en voor en reed ook maar steeds nèt winst. Het oplossen hiervan zit toch echt in de training, ontzettend veel van achter naar voor rijden en schijnovergangen, op 1 kleine beenhulp moet 'ie al in galop zitten als het ware. Dit heeft bij mij ontzettend geholpen en we zijn nu ook de L doorgevlogen!

Ja, ik zal mn lesgeefster nu ook echt duidelijk maken dat ik mijn paard niet eerst aan de teugel wil hebben en dan pas aan de impuls werk wat zei juist wil maar andersom. Met de wedstrijd loopt hij goed genoeg aan de teugel.
En als de impuls goed is gaat het wijken ook beter, en de middengalop dan kan ik makkelijk minimaal 185 punten halen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:18

Idd, het nageeflijk lopen komt vanzelf als hij goed genoeg van achter naar voor wordt gereden.
Wat bij mijn pony wle goed hielp in de trainingen is eerst lang/laag en goed voorwaarts houden, niet op de voorhand laten kletteren. Dan oppakken en (als je dat al kan) slangevoltes gaan rijden in galop, en steeds op de AC-lijn een eenvoudige wissel. Mijn pony is nu perfect op de hulpen en wordt helemaal van achter naar voor gereden, en dan zal je merken dat die ook niet gaat inzakken in de proef!

Paarden die al eerder Z hebben gelopen gaan vaak zelf te veel meedenken, je moet ze voor zijn en ze ontzettend goed bij de les houden!

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:20

Moorke schreef:
kinuh schreef:

Ja, ik zal mn lesgeefster nu ook echt duidelijk maken dat ik mijn paard niet eerst aan de teugel wil hebben en dan pas aan de impuls werk wat zei juist wil maar andersom. Met de wedstrijd loopt hij goed genoeg aan de teugel.
En als de impuls goed is gaat het wijken ook beter, en de middengalop dan kan ik makkelijk minimaal 185 punten halen.

Als die impuls niets is in de proef, betekent dat óf dat je paard geen conditie heeft óf dat ie zich een beetje verveelt
Ik zou aan de gang gaan met overgangen écht duidelijk een overgang rijden zowel in tempo als in gang. Verder kan je mssn je paard wat vaker uit stal halen; stapmolen ofzo dat de conditie iets beter wordt. Ik zou toch een half uur inrijden om m lekker actief te maken dmv overgangen, dat kost al gauw 20 min en dan heb je nog 10 min om ff wat oefeningen te doen. Succes iig wanneer moet je weer rijden?