L1: aangalopperen vanuit lichtrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Re: L1: aangalopperen vanuit lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:31

Kijk anders naar de dvd die erbij is uitgegeven. Ik heb die erbij gehouden en een paar passen voordat je aanspringt in galop wordt er door de ruiter doorgezeten. Dat houdt ik dan zelf ook maar aan.
Succes!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:45

DoubleD schreef:
dat stukje proef dat jij hebt geschreven dan begin je met doorzitten bij de C zo heb ik het ook altijd gedaan in de L1 en als ik bij andere keek die deden dat ook zo!! dus tussen de letters waar je moet aan galoperen kan je gaan doorzitten snap je!?

Oke, ik snap het, bedankt (de anderen ook).
Zal ook nog eens wat andere L1 combinaties bekijken op de volgende wedstrijd. (duurt nog even voor ik L1 ga starten dus kan nog even spieken)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:58

angelaatjuh schreef:
met de L1 moet je de hele proef doorzitten tenzij lichtrijden word gevraagd (zoals met handveranderen in middendraf) Knipoog

Volgens mij is dit pas in de L2 hoor!
Een vriendin van me rijdt L1 en die zit toch écht niet het grootste gedeelte door Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:01

L1 is lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd, heb het net nagekeken...

Het wisselt in die proeven alleen zo vaak dat er bijna bij elk onderdeel wel bijstaat wat je moet doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:08

[quote="angelaatjuh"want je kan niet vanuit lichtrijden aanspringen Huilen van het lachen[/quote]
Waarom zou dat niet kunnen? En vanwaar die smiley?
Ben ik dan een triest persoon omdat mijn paarden netjes vanuit het lichtrijden aan kunnen galoperen?

Het staat in die proeven idd niet altijd duidelijk omschreven, maar je gaat gewoon van te voren ergens doorzitten. Je kijkt gewoon wat voor je paard het makkelijkst is, of meteen na het teugels op maar maken (of welk onderdeel er ook voor zit) of maar een paar passen van te voren.
Als je gewoon blijft lichtrijden kunnen ze je volgens mij ook niks maken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:55

ik rijd licht als mijn paard meot aangeloppeeren, hij maakt de overgang nu veel makkelijker, ik bouw zelf spanning op als ik ga doorzitten, dus je geeft gewoon de galophulp en het paard springt wel aan in galop (ook als je lichtrijd) in de proef mag je gewoon gaan doorzitten als je aan wilt galloperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:57

toch hoort zo een overgang niet EW.
Of je daar aftrek van punten voor kunt krijgen weet ik niet...maar kan me voorstellen dat de jury er niet gecharmeerd door is Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:57

Er staat zelfs in het boekje, dat je in de B en L1 zelf mag bepalen wanneer je gaat doorzitten voor de overgang Knipoog

Dat hier verder geen punt voor gegeven word .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:59

crossmonster schreef:
Er staat zelfs in het boekje, dat je in de B en L1 zelf mag bepalen wanneer je gaat doorzitten voor de overgang Knipoog

Dat hier verder geen punt voor gegeven word .

In de B niet hoor... daar staat duidelijk EBE of AXA grote volte doorzitten en dan op de volte tussen B en E of X en A in ..galop aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:01

CM heeft het over een overgang Haha!
Bij elke overgang hoor je zelfs door te zitten wil je die netjes kunnen rijden Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:05

Precies kawa, er staat voorin ergens dat je als je een overgang maakt, zelf mag bepalen wanneer je door gaat zitten, of dit nu van draf naar stap is, of van draf naar galop, dat maakt niks uit.

Vanaf de L2 is het doorzitten tenzij lichtrijden word gevraagd, dan heb je dat "probleem" dus niet meer.

Ik zal blij zijn als er weer nieuwe proeven komen, vind deze nog steeds waardeloos, en er zitten zo enorm veel fouten in Lips are sealed

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:05

runningkawa schreef:
CM heeft het over een overgang Haha!
Bij elke overgang hoor je zelfs door te zitten wil je die netjes kunnen rijden Lachen

ohh..hoo.. sorry ik lees niet goed Bloos

ja inderdaad dat klopt, paar passen voor de overgang (draf naar stap) ga je doorzitten en dat staat er ook niet bij wanneer precies..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:06

Nee, lees het boekje voorin dan maar eens door Knipoog Daar staat het uitgelegd.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:47

asjemenou schreef:
angelaatjuh schreef:
want je kan niet vanuit lichtrijden aanspringen Huilen van het lachen

Waarom zou dat niet kunnen? En vanwaar die smiley?
Ben ik dan een triest persoon omdat mijn paarden netjes vanuit het lichtrijden aan kunnen galoperen?

Het staat in die proeven idd niet altijd duidelijk omschreven, maar je gaat gewoon van te voren ergens doorzitten. Je kijkt gewoon wat voor je paard het makkelijkst is, of meteen na het teugels op maar maken (of welk onderdeel er ook voor zit) of maar een paar passen van te voren.
Als je gewoon blijft lichtrijden kunnen ze je volgens mij ook niks maken.

Ik kan niet lichtrijdend aanspringen (vlieg ik alle kanten op Rolleyes ) wist niet dat sommige mensen dat wel vanuit lichtrijden deden Knipoog
(ik heb het zelf namelijk niemand nog zien doen)
Wel heb ik eens gehoord dat ze met jonge paarden op het andere been lichtrijdend aan sprongen oid. Was niet mijn bedoeling om aan te vallen hoor Bloos En triest, nee dat vind ik je dan zeker niet, als jij zo rijd is dat toch prima, verschil moet er zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Angelaa2 op 01-07-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:53

Ook al staat het er niet je hoort gewoon door te zitten voordat je aanspringt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:19

crossmonster schreef:
Precies kawa, er staat voorin ergens dat je als je een overgang maakt, zelf mag bepalen wanneer je door gaat zitten, of dit nu van draf naar stap is, of van draf naar galop, dat maakt niks uit.

Behalve als er vante voren dus staat dat je door moet gaan zitten Haha!
(in de B proeven dus)

Maar de meeste juryleden doen niet zo heel moeilijk merk ik, ik sla in de L1 best vaak een stukje lichtrijden over. Nooit commentaar op gehad.
In de B bleef ik juist vaak lichtrijden als doorzitten werd gevraagd, heb daar 1 keer een 4 voor gekregen, de andere keren gewoon een normaal punt.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:49

roosje78 schreef:
Kijk anders naar de dvd die erbij is uitgegeven. Ik heb die erbij gehouden en een paar passen voordat je aanspringt in galop wordt er door de ruiter doorgezeten. Dat houdt ik dan zelf ook maar aan.
Succes!

Ohja, die is ook nog handig!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:42

De dvd is inderdaad erg handig. Er staan wel meer fouten in het boekje en soms is de logica ook ver te zoeken en mbv de dvd wordt het allemaal wat duidelijker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:01

Nou er staat inderdaad vanuit lichtrijden aanspringen in galop.Maar als jij 1,2 passen van te voren gaat doorzitten zullen ze er niets van zeggen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:04

runningkawa schreef:
toch hoort zo een overgang niet EW.
Of je daar aftrek van punten voor kunt krijgen weet ik niet...maar kan me voorstellen dat de jury er niet gecharmeerd door is Lachen

weet ik, maar omdat mau de galop moeilijk vind drukt hij graag zijn rug weg, als ik dan ook nog ga doorzitten en spanning opbouw doet hij dit nog veel meer, het is mijn bedoeling pas wedstrijden te starten als ik vanuit doorzitten kan aanspringen, maar ik wilde even aangeven dat het wel kán...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:48

Elisa2 schreef:
Nou er staat inderdaad vanuit lichtrijden aanspringen in galop.Maar als jij 1,2 passen van te voren gaat doorzitten zullen ze er niets van zeggen.

je hoort zelfs een paar passen door te zitten. (ook naar stap)
Anders rij je geen goede overgang Lachen

Ze hoeven dat in het proevenboekje niet letterlijk voor te kauwen, dat hoor je als ruiter gewoon aangeleerd te zijn Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:46

Ja goed,maar een beetje ruiter springt ook zo vanuit het lichtrijden aan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:11

Gewoon netjes paar passen doorzitten, paard voorbereiden en aanspringen.
Het punt krijg je voornamelijk voor je mooie overvang, of je nu 10 passen doorzit of 1-tje maakt niet zoveel uit.
Zolang je overgang maar mooi is, maar om deze mooi te maken moet je goed voorbereiden en daar heb je enkele passen voor nodig.

En aanspringen vanuit doorzitten zul je toch moeten leren, moet al in de B, en in het L2 sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:14

dan doet beetje ruiter dat toch verkeerd Lachen

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:52

angelaatjuh schreef:
met de L1 moet je de hele proef doorzitten tenzij lichtrijden word gevraagd (zoals met handveranderen in middendraf) Knipoog

Nee hoor... Boven de proeven staat "Lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd" Knipoog

Dit is soms een beetje onduidelijk in de L1 proeven... Er zitten vaak ook stukjes in waar je bijvoorbeeld voor E moet doorzitten, E afwenden, B rechterhand en dan voor A weer doorzitten om te wijken... In principe kun je dus een paar passen gaan lichtrijden tussen door, maar ik doe dat eigenlijk nooit. Voor de galop ga ik gewoon altijd doorzitten, een paar meter ervoor, ook zodat ik mijn paard niet overval met de galophulp.