Ruiters die 2 x Z hebben gereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Ruiters die 2 x Z hebben gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:26

rowo schreef:
hoho, dat was niet boos bedoeld hoor. Dan heb ik het verkeerd opgevat. Omdat je het hebt over drive voor de lagere klassen, de L uitrijden of versneld promoveren. Over de B wordt niks genoemd... Ik mag nog gewoon B starten Haha!

Nee, want als je 2x Z bent geweest mag je dat niet meer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:30

Oh jawel hoor.... Ik ben 1x Z springen gweest en 1x Z dressuur. In dat geval mag je dus nog wel B starten. Lachen

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:34

Kev schreef:
Ik start met de ene ZZlicht en de andere bijna Z2. Ik heb nu ook een jong paard, die mag ik vanaf april gaan starten in het L1 (mag de B niet meer doen) Aangezien het een jong paard is zal ik gewoon alle klasses rijden. Ik heb al jaren niet lager dan het Z gestart, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan met een "makkelijkere" proef!

Ik zit in hetzelfde schuitje....door mijn Z " status" mag ik eigenlijk niet helemaal weer in de B starten maar het liefst zou ik dat gewoon gaan doen. Voordat ik de L ga doen zal ik nog veel moeten oppakken want het is voor mij alwee r8 jaar geleden dat ik Z heb gestart.Mijn paard is ook Z dus we kunnen het wel maar we zien wel hoe we het gaan doen....het is voor mij gewoon de lol en niet meer de ambitie om snel naar het Z te rijden samen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:35

Ik ken iemand die 2x Z was gweest en daarna zowat 8 jaar geen concours meer had gereden. Hij heeft toen de tijd dispensatie proberen aan te vragen voor een paard, voor de B. Meende dat dat met dat paard is gelukt. Nu rijd hij weer gewoon altijd L1.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:41

Het kan wel hoor, ik heb er vaker over gehoord...ik heb het ook aangevraagd. Het probleem is alleen dat mijn paard ook Z is ...ik wacht het wel even af en anders start ik in het L

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:44

Oh okee... dan wordt het idd een ander verhaal. Maar je moet toch altijd in de laagst gemeenschappelijke klasse uitkomen (eigenlijk). Dat zou bij jou de Z zijn.... Ik hoop dat je die dispensatie voor de L krijgt.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:46

ja..volgens de regels wel. Maar ze begrijpen mijn situatie gelukkig wel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:48

Ja dat hoop je Knipoog Je kent de KNHS!

Nee gekheid.... een normaal mens zou het begrijpen. Maar ik ken er gnoeg die om zoiets onwijs gezeik hebben gehad.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:49

rowo schreef:
Oh jawel hoor.... Ik ben 1x Z springen gweest en 1x Z dressuur. In dat geval mag je dus nog wel B starten. Lachen

Ja, dat is wat anders, maar de TS doelt op 2x Z-dressuur.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:51

Ik snap wel dat ze dat expliciet bedoelt, maar in principe ben ik net zo goed 2x Z gweest, alleen niet in alleen dressuur of springen. (gelukkig maar, anders mocht ik geen B meer).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:00

KarinvdM schreef:
rowo schreef:

Ja, dat is wat anders, maar de TS doelt op 2x Z-dressuur.

Ben 2x Z dressuur geweest, en mag nog gewoon in de B starten Haha!
Vroeger telde Z bij de pony`s volgens mij niet mee voor deze regel, toen moest je 2x Z bij de paarden zijn geweest om bij de paarden geen B meer te mogen rijden.

En als dat complete onzin is (heb de regelementen nl niet meer bij de hand) dan hebben ze gewoon een startcoupons vergeten ofzo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:02

Moet zeggen dat ik de B en L net zo leuk vind als het Z.
Alleen na een half jaar in de B beginnen die proeven wel te vervelen en ben ik blij dat ik naar de L kan.
En een goede L proef rijden met een groen paard, is niks makkelijker dan een goede Z proef met een bevestigd paard waar je netjes alle oefeningen op hebt zitten.
Vind de L af en toe zelfs nog wel moeilijker.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:05

Ik heb zoiezo nog maar met 1 paard B gestart, het 2e paard wat ik begon te starten heb ik direct in de L1 uitgebracht en sindsdien mag ik nooit meer B starten, prima, vind daar toch niets aan Bloos
Start nu liever direct minimaal L2, mag je lekker doorzitten Tong uitsteken
M2 zal ik denk ik ook niet snel meer starten, dus mijn 'schema' zal zijn: L2, M1, Z1, Z2 Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:07

In de dressuur houd ik ze eigenlijk wel net zolang thuis tot ik Z2 kan starten maar met springen ligt dat wat ingewikkelder daar vind ik het al erg genoeg dat ik geen B mag starten.

Ik denk dat het heel erg scheelt of je graag op wedstrijd gaat of niet. Persoonlijk zie ik wedstrijden als een noodzakelijk kwaad om verder te komen dus alles wat ik niet hoef te starten start ik ook niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:08

En ik ga hoe vaker hoe liever op wedstrijd.
Het is dat ik het de paarden niet aan kan doen, maar anders zou ik bijna ieder weekend gaan.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:10

Nou ik zou ook geen B meer gaan starten, dan liever toch het L. Maar ik ben met mn jongere paard ook weer in het L begonnen en ben zo toch alle klassen helemaal uitgereden en ben elke keer naar de kampioenschappen geweest, daar leren ze toch een hele hoop van!
Ik snap het aan de andere kant ook wel dat degene die het voor hun beroep doen de paarden liever thuis houden en daarna in het Z starten. Wedstrijden kosten toch een hoop geld en het gaat dan natuurlijk vaak om de winst..
Ik denk zelf toch dat het beter is als je een paard dan toch wel een paar keer eerder mee hebt genomen op concour!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:09

Het hangt bij mij helemaal van het paard af, hebben ze de concours ervaring nodig omdat ze kijkerig zijn en alles spannend vinden, dan ga ik een paar keer extra weg met zo'n paard. In het algemeen start ik vanaf het L in alle klassen wel een paar keer, als mijn gevoel thuis terug komt in de punten dan is het goed. Moet wel zeggen dat ik van plan ben mijn 5 jarige niet in het M2 te starten en deze in jan/feb gelijk in het Z te starten.

Motivatie om de lagere klassen te starten heb ik zeker wel, vind het het leukste om een jong paard op te leiden tot het Z, daar zit voor mij de uitdaging in. Als ik dan een poosje in het Z2 heb gereden dan gaat de motivatie er een beetje af, Z2 is voor mij het eindstation en daarna worden de paarden (meestal) verkocht.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:47

Denk dat de meeste ruiters de jonge paarden in de lagere klasses in zetten om bijv. kampioenschappen te winnen. Dat is wel een leuke motivatie.
Wedstrijd ervaring is ook belangrijk vooral bij jonge paarden. Thuis kun je dan ook weer verder trainen wat er op wedstrijden mis is. Je komt in de ring toch altijd je zwakke punten tegen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:34

De lagere klasse rij ik met de jonge paarden, die moeten toch ook wedstrijdervaring krijgen. Zodra ik vind dat ze er klaar voor zijn laat ik ze promoveren. Dat kan zijn na 1 wedstrijd, maar ook pas na 100 wedstrijden.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:18

Ik heb 3 keer paarden van de L1 naar de Z1 gereden.
Ik rij gewoon alle niveau's af.
Dit vind ik ook beter voor het paard -> Wedstrijd ervaring

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:20

Ik zou zo wie zo het paard aankijken, je hebt erbij die wat langer puppie blijven, deze zou ik dus in de L starten ook om wedstrijdervaring op te doen. Een wat ouder "wijzer" paard zou ik thuis doortrainen tot we klaar zijn voor een hogere klasse, of M of Z.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:33

CleovG schreef:
Ik heb het sowieso niet zo op jonge paarden. Ik denk dat ik mijn volgende paard op ongeveer M niveau zal kopen en hem dan meteen in het Z start.

ik begrijp precies wat je bedoeld toen ik in het z zat en toen mn pony verkocht wilde ik ook niet weer helemaal opnieuw beginnen gewoon lekker m paardje en weer gaan starten helaas is dat toen helemaal fout gegaan nieuw paard continue kreupel een en al elende.

nu heb ik een 3 jarige merrie dus overnieuw gaan beginnen en moet zeggen dat het toch wel weer een hele uitdaging is hoor maar kan idd niet wachten totdat ze lekker gaat lopen en dr 1ste wedstrijdje zal starten het kriebeld nog steeds;)doe lekker rustig aan met dr tijd zat.

groetjes steffie

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:06

Ik heb inmiddels 4 paarden uitgebracht in de Z en de jonge paarden breng ik altijd eerst uit in de L1, om vervolgens elke klasse uit te rijden. Je hebt er tegenwoordig niets meer aan om een 4-jarige thuis Z-klaar te hebben, want hij mag dan in de sport toch nog niet in de Z uitgberacht worden. Bovendien vind ik dat het paard mentaal en fysiek klaar moet zijn om een klasse hoger uitgebracht te worden. One jonge paarden lopen ´s winters meestal een paar maanden in het land en worden dan niet getraind, om in het voorjaar weer opgepakt te worden. Dit bevalt me heel goed, ze worden er zeker niet minder van.
Waar ik me trouwens over verbaas, is dat veel mensen in mijn omgeving vaak vragen waarom ik niet meteen Z start, omdat ik versneld mag promoveren. Ik moet mezelf vaak ´verdedigen´ als ik jonge paarden in de L start.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:28

Ik ben nu voor de 2e maal Z.
Voordat ik voor de 2e keer Z ging starten had ik nog een jong paard staan, nog lang niet klaar voor de L1 maar kon al wel een leuke B proef lopen.
Ik heb dat jonge paard dus ook eerst in de B gestart voordat ik naar de Z1 ben gegaan, dus alles volgens de regels.
Mag de B ook gewoon uitrijden!En nu, een jaar verder, is dat jonge paard eindelijk klaar voor het L1.
Maar ze heeft al wel erg veel wedstrijd ervaring opgedaan!
Nu word mij, iedere wedstrijd wel weer, gevraagd of ik nog wel B mag starten...
omdat ik al zo vaak Z ben geweest???
Er zijn soms zelfs juryleden die hier naar vragen...
ik vind het wel jammer dat ik geen B meer mag starten straks, omdat ik mn jonge paarden toch al vrij snel mee neem naar wedstrijden.
Ik zal dus straks mn paarden langer thuis moeten houden om ze klaar te maken voor het L1

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:08

als sgw-er start ik veel minder dressuurwedstrijden en ik maak dus graag gebruik van de mogelijkheid om versneld te promoveren. Wedstrijdervaring doen ze wel op in de crossen, en doortrainen doe ik thuis wle, dus als ze eraan toe zijn, promoveer ik. Ideaal Ja