Privacy - slechte moment opname foto's op internet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sorry

Re: Privacy - slechte moment opname foto's op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:49

Bij de dressuur is het denk ik wel moeilijke voor fotografen als zij zelf niet verstand van deze sport hebben, zij weten dus niet wanneer iets heel erg is of niet. En soms zijn er ook mensen die foto's in hun profiel ofzo hebben die ook slecht zijn (zoals je voorbeeld) en die vinden zij wel mooi. De super erge foto's zoals weigeringen in het parcours en hindernissen waar bij de balk eraf gaat en valpartijen enzo vind ik dat ze die niet op de site horen te zetten.
Het is dus ook wel een beetje kwestie van smaak zoals pandora1707 zegt, maar de super slechte foto's mogen er van mij wel af

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:10

Tsja hier een reactie van de fotograaf. Nu kijk ik niet vaak op sites van andere fotografen.
Ik bekijk wel altijd de foto's van te voren; een slechte foto is slechte reclame uiteraard Knipoog Toch kan het altijd een keer voorkomen dat er een onscherpe foto tussen zit, dat sluipt er na 700 foto's uitzoeken gewoon bij in.
Ik ga trouwens niet selecteren op een "sta" moment in de draf, alleen als het geheel ook niet leuk is.

Over het op 3 meter afstand fotograferen vind ik een beetje overdreven. 3 meter is naar mijn idee voldoende afstand, als je paar dán schrikt van het ieniemienieklikje is de onstpanning ook ver te zoeken. De juryauto en de voorlezer staan toch immers dichterbij? Kan het me wel weer voorstellen als de fotograaf in kwestie continu door de hurken gaat, op staat, rommelt enz enz.
Als iemand mij vraagt geen foto's te maken doe ik dat uiteraard niet, ik ga de confrontatie absoluut niet opzoeken!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:26

MissPromiss schreef:
Tsja hier een reactie van de fotograaf. Nu kijk ik niet vaak op sites van andere fotografen.
Ik bekijk wel altijd de foto's van te voren; een slechte foto is slechte reclame uiteraard Knipoog Toch kan het altijd een keer voorkomen dat er een onscherpe foto tussen zit, dat sluipt er na 700 foto's uitzoeken gewoon bij in.
Ik ga trouwens niet selecteren op een "sta" moment in de draf, alleen als het geheel ook niet leuk is.

Over het op 3 meter afstand fotograferen vind ik een beetje overdreven. 3 meter is naar mijn idee voldoende afstand, als je paar dán schrikt van het ieniemienieklikje is de onstpanning ook ver te zoeken. De juryauto en de voorlezer staan toch immers dichterbij? Kan het me wel weer voorstellen als de fotograaf in kwestie continu door de hurken gaat, op staat, rommelt enz enz.
Als iemand mij vraagt geen foto's te maken doe ik dat uiteraard niet, ik ga de confrontatie absoluut niet opzoeken!

Waarom maak je niet alleen foto's van de mensen die er om vragen?
Nu moet ik dus voor ik mijn proef begin eerst kijken of er ergens een fotograaf rond de ring struint en dan even vriendelijk verzoeken geen plaatjes te schieten, ik heb wel wat ander te doen Verward

Daarbij vind ik persoonlijk 3 meter onvoldoende afstand en het is zeker niet aan een fotograaf om te oordelen of die afstand wel of niet voldoende is.
Daarbij heeft het schrikken op de ieniemienieklikjes echt niet altijd wat met wel/geen ontspanning te maken, mijn paard is bijvoorbeeld blind aan één oog en kan dus best apart reageren op onbekende geluiden.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door manie op 09-06-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:36

Een geoefende dressuurfotograaf maakt toch sowieso geen foto's van stamomenten in draf. Verward
Tenzij je op het verkeerde been zit. Haha!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:40

Ik vind dat er in de vraagprogamma moet staan als er een fotograaf rond loopt. Mijn vader heeft meestal ook zijn camera bij maakt alleen foto's van mij.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:55

manie schreef:
MissPromiss schreef:

Waarom maak je niet alleen foto's van de mensen die er om vragen?
Nu moet ik dus voor ik mijn proef begin eerst kijken of er ergens een fotograaf rond de ring struint en dan even vriendelijk verzoeken geen plaatjes te schieten, ik heb wel wat ander te doen Verward

Daarbij vind ik persoonlijk 3 meter onvoldoende afstand en het is zeker niet aan een fotograaf om te oordelen of die afstand wel of niet voldoende is.
Daarbij heeft het schrikken op de ieniemienieklikjes echt niet altijd wat met wel/geen ontspanning te maken, mijn paard is bijvoorbeeld blind aan één oog en kan dus best apart reageren op onbekende geluiden.

edit:typo

Waarom niet? Omdat ik dán juist mensen uit hun concentratie ga halen. Bovendien fotografeer je vaak meerdere ringen en is het dus geen doen om dat te gaan vragen. Wel hang ik bij het secretariaat altijd een poster op waaraan mensen zien dat ik er ben, heb ik een duidelijke jas aan dus rond struinen is niet van toepassing. Ik sta op een vaste plek en beweeg juist minimaal om de paarden niet te storen.
Ik snap niet goed waarom minimaal 3 meter onvoldoende is; de ring naast jouw ring ligt toch ook op die afstand? Wil niet zeggen dat ik niet stop als het paard angstig uit de ogen gaat kijken of sowieso al heel alert is. Zie ik een paard wat al gespannen om de ring rijdt ben ik absoluut niet degene om door te klikken Knipoog
Ik rijd zelf ook dressuur en ik denk dat dat heel veel scheelt.
Op het verkeerde been lichtrijden geen foto maken? Paard kan juist dan leuk lopen. Ik klik er een aantal achter elkaar en kijk daarna welke leuk zijn. Als het stamoment in de draf niet storend is en het plaatje is verder hartstikke leuk; waarom zou ik hem niet plaatsen? Is een stamoment ook al zo ernstig dat het niet op internet mag? Hoort toch gewoon bij paardrijden? Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft of je geoefend bent of niet, je moet eerder geoefend zijn in het uitzoeken van je foto's Knipoog

Edit: Ik heb het overigens over de outdoor concoursen. Binnen kan ik me inderdaad voorstellen dat een afstand van minimaal drie meter weinig is. Ook is het daar veel rustiger om de baan heen waardoor de klikjes inderdaad vervelend kunnen zijn. Maar buiten waar de paarden continu om alle ringen heen lopen, voorlezers gillen, zakjes met paspoorten rammelen enz enz? Als jij je dan als fotograaf rustig houdt en rekening houdt met de combinaties kan daar weinig aan de hand zijn in mijn ogen (en ervaring Knipoog)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:37

@MissPromiss, op zich heb ik in de praktijk ook niet zoveel problemen met de fotograven hoor, dat moet ik eerlijkheidshalve toegeven.
Maar wat mij wel stoort is de volgorde die vaak gehanteerd wordt. Nu beslist de fotograaf of ik op de foto kom en plaatst vaak alle foto's ongevraagd op zijn/haar website.
Ik zou het veel netter vinden dat je je als fotograaf aanmeldt op een wedstrijd en dat ik als deelnemer op bijv het secretariaat kan aangeven of ik wel of geen foto's van m'n proef wil.
Op die manier kun je als fotograaf gerichter te werk gaan en hoef ik niet voordat ik mijn proef begin een eventuele fotograaf weg te sturen (mocht ik beslist geen foto's willen).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:14

Ik vind dat je gelijk hebt hoor Manie, de volgorde is nu verkeerd om. Maar het lijkt me ook geen doen om van te voren aan te geven of je wel of niet op foto wilt. De fotograaf weet tenslotte niet wie je bent. Ik weet wel dat, toen net een beetje begonnen werd met fotograveren, de fotograven doorgaans per combinatie vroegen of er foto's gemaakt mochten worden.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:20

Volgens mij kan je een klacht indienen als ze jou gefotografeerd hebben. Als er nog een paar andere mensen op staat en het is niet duidelijk dat jij het 'onderwerp' was, kan je niet zoveel doen. Maar zomaar die foto's publiceren, volgens mij kan je daar iets van zeggen...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:23

Als jij het niet eens bent dat er een foto van jou op staat en ik krijg daar een berichtje over dan verwijder ik hem gewoon, dat is toch meer dan logisch? Ik denk ook dat het gewoon geen doen is om iedere combinatie te vragen. Bovendien als je dat gaat doen zeggen mensen eerder "nee hoeft niet" omdat ze het idee hebben een verplichting te hebben; eerder dan dat je later kunt kijken. Tenminste, ik heb dat wel. Als iemand aan mij vraagt van joh wil je op de foto zou ik zeggen nee laat maar puur omdat ik dan denk van wel banketstaaf als ik nu niets bestel!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:15

MissPromiss schreef:
Als jij het niet eens bent dat er een foto van jou op staat en ik krijg daar een berichtje over dan verwijder ik hem gewoon, dat is toch meer dan logisch? Ik denk ook dat het gewoon geen doen is om iedere combinatie te vragen. Bovendien als je dat gaat doen zeggen mensen eerder "nee hoeft niet" omdat ze het idee hebben een verplichting te hebben; eerder dan dat je later kunt kijken. Tenminste, ik heb dat wel. Als iemand aan mij vraagt van joh wil je op de foto zou ik zeggen nee laat maar puur omdat ik dan denk van wel banketstaaf als ik nu niets bestel!

Klopt, denk dat je dan een hoop omzet zal missen.
Vind het ook onzin, als iemand het écht niet wil kan diegene de fotograaf altijd nog aanspreken tijdens het losrijden!

Vond het eerlijk gezegd ook weleens vervelend hoor, een fotograaf dicht langs de lijn, maar puur omdat het paard destijds erg wantrouwend was naar mensen dus schrok gegarandeerd Nagelbijten / Gniffelen
Nog vervelender vond ik het als ze dan stug bleven staan...

Gelukkig heb ik nu een paard die zich er niets van aantrekt Clown