met een "gewone pony" 1ste plek halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: met een "gewone pony" 1ste plek halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:33

Ik rijd zelf op een Tinker, zelfs met haar heb ik wel eens 196 gehaald, en vaak bijna elke wedstrijd een wp.
En ik rij ook meestal tegen de chique pony's met op en top gangen enz. Ja

Gewoon lekker rijden, maakt jou het uit wat ze er van vinden, niet op reageren oid, gewoon lekker rijden. Knipoog

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:47

Ik heb mijn draver ruin nu 4 maanden, hiervoor liep hij officeel op L2 en was M1 startgericht Knipoog

Zegt genoeg !! Ik ga ook weer starten met hem Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:50

Toen ik nog engels reed met mijn pony, hebben we ook enkele 1e plaatsen gehaald. Ze had mss wel wat meer gekunt, maar ik had niet zo'n wedstrijdpotentie. Bijna iedere wedstrijd een winstpunt, een proef niet. Ze komt van de markt en ik zie haar niet bepaald als sportpony, dus was wel trots op mijn meisje.

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:22

Als je pony gezond is en 3 correcte gangen heeft en jij een nette proef neerzet dan kan je echt wel je winstpunten rijden en zelfs 1e worden.
Als een pony met supergangen zijn ruiter laat vallen tijdens een proef of hij/zij rijdt gewoon niet zo netjes als jij dan kan je er echt wel boven eindigen.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:26

mijn moeder heeft met onze vorige fjord wedstrijden gereden tussen de paarden en was wel paar keer 1ste.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:16

Ik rij alleen westrijden op mijn manege op een manegepaard, maar ik ben nu al 2x 3e geworden. Klinkt misschien een beetje raar van al 2x 3e geworden, maar ik rij op een beginnerspaard en de nummers 1 en 2 waren paarden die L1, en M1 lopen. In de B is het belangrijker om goed op de letter te rijden, dan helemaal geweldige gangen te hebben. In de M en de Z geldt dit natuurlijk wel minder. Het paard waarop ik de wedstrijden heb gereden vind middenstap en middendraf heel moeilijk, maar omdat ik goed op de letter rij heb ik winstpunten gehaald. En daar ben ik in ieder geval super blij mee Haha!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:33

Mijn oude C pony was ook een dood gewone pony,, Hij heeft geen ouders en heeft meestal gesprongen,, Heeft geloof ik in de dressuur niet hoger dan de B gelopen. En ik heb vroeger elke keer dat ik met concour mee deed prijs. 2x tweede, 1x eerste en 1x derde.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:38

Mijn pony heeft ook niet de beste gangen. De stap is niet goed, vaak overhaast, neigt naar telgang. De draf is redelijk, maar de uitgestrekte draf heel moeilijk, maar voor haar gangen super. De galop is vlak en op de voorhand (op de voorhand gebouwd). En toch heb ik in de lagere klasses veel eerste prijzen en hoge punten gehaald. In het Z1 werd ik ook nog regelmatig eerste. Nu rijd ik in het Z2 tussen alle toppony's met geweldige gangen en we eindigen meestal ongeveer in het midden. Daar ben ik blij mee. Mijn pony geeft ook altijd alles, die wil gewoon voor je werken dus dat scheelt natuurlijk ook.
Maar met een gewone pony kan ze zeker dus een 1e plek halen. Ben regelmatig afgevaardigd geweest naar de brabantse en zelfs afgelopen zomer naar het NK, terwijl op de brabantse ook echt super pony's liepen. Dus het moet zeker kunnen!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:35

Ben in de B meerdere keren eerste geworden met een manege-Fjord tussen de particuliere paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:28

zondag geschreven.. Z1
tussen de paarden.. 1.53? m grootte!!!! zwarte New Forest..
Met correct gangwerk.. niet werelds..
212 pnt.. ze was 3e..
Ze heeft een hele tijd 1e gestaan..
Tussen de Jazzen en Gibraldis.. uiteindelijk had de winnaar 213 pnt..
En een grote bruine Notaris...
Kan dus allemaal best...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:52

Mijn stamboomloze haflinger van 1.43 en korte dribbelbeentjes heeft zaterdag alle dressuurpony's achter zich gelaten in de klasse M, ik was eerste met 189 Lovers .

Ik snap TS ook wel, de paarden die hun benen bij wijze van spreken ff achter de oren gooien bij de uitgestrekte draf scoren natuurlijk meer dan een 'normale' pony met een 'gewone' uitgestrekte draf. Maar het kan écht wel Haha!

x_Liies_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:20

Tuurlijk is het mogelijk.
Maar als jou paard/pony normale gangen heeft is het soms iets moelijker. Niet altijd want het gaat niet altijd alleen op de gangen maar ook om stelling, impuls en jou zit enz.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:50

Als je twee combinaties hebt, die even goed/correct/netjes rijden zal degene met kwalitatief gezien het beste paard winnen. Dat is logisch, want die benaderd gewoon meer het ideaalbeeld.

In de lagere klassen is het best mogelijk om met 'gewone'/ kwalitatief mindere paarden hoge scores te halen. In de hogere klassen wordt dat moeilijker, omdat dan de kwalietit van het paard en de gangen meer mee gaan spelen.

Met een draver zal het lastig worden in de hogere klassen hoge punten te scoren, ook al rij je nog zo netjes. De kwaliteit van de galop gaat dan namelijk erg meespelen, en de geslotenheid in draf. Zaken die voor een doorsnee draver fysiek gezien erg lastig zijn.

Over het algemeen heeft het verder niks te maken met dat juryleden bepaalde rassen niet graag in de ring zouden zien. Als je goed rijdt en een goede verrichting laat zien, krijg je doorgaans wel je punten. Maar een jury houdt geen rekening met fysieke onmogelijkheden van paarden. Dus als jij een paard hebt die door zjin bouw moeilijk buigt, of goed op het achterbeen/verzameld draaft/galopeert of matig verruimd (in de hogere klassen) is dat geen excuus. Dan krijg je gewoon onvoldoendes. En terecht.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:02

Het kan wel, zeker in de lagere klasses.
Maar net als wat Jasmijn zegt. Als twee combinaties even goed rijden, dan zal het kwalitatief beste paard winnen.
En inderdaad als een bepaalde gang van je paard wat minder is, zul je dat in de hogere klasses extra tegenkomen.
Het ligt niet alleen maar aan de ruiter. Een pony met een minder gunstige bouw en van nature mindere gangen zal immers nooit zo gaan lopen als de gemiddelde A-kader pony, dat is fysiek onmogelijk voor die pony. Anky kan echt niet van ieder paard een Salinero maken, hoe goed een paard ook wil meewerken. Gelukkig kom je die A-kader pony's ook niet altijd tegen, en zeker niet in iedere klasse, en kan dan altijd de ruiter nog fouten maken, dus zijn er ook met en gewone pony genoeg kansen om eerste te worden.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:05

Natuurlijk wordt er wel wat naar het uiterlijk gekeken van je pony, dat is toch het totaal plaatje die ze zien. Maar geen enkele jury mag je daar op afrekenen. Je moet wel gewoon een correcte proef neerzetten, dan zou je net zo goed eerste kunnen worden als die met de 'geweldige' pony's.
Zelf heb ik een overbouwde pony, die niet makkelijk kan gaan stijgen van voor en achter kan gaan zitten. Maar we hebben tot en met de M2 bijna alleen maar in de prijzen gereden, en we werden er zeker niet op afgerekend. Dus het kan best! maar het zou nooit de geweldige pony worden die andere hebben waarschijnlijk