modeverschijnsel wedstrijden of epidemie slechte zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mesastamp

Re: modeverschijnsel wedstrijden of epidemie slechte zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:02

___Sanne schreef:
Het is volgens mij idd een modeverschijnsel, maar...
Ik vind het zelf eigenlijk wel mooi. Het staat sjiek naar mijn mening dan. Ik heb zelf een bontje en ga ook wedstrijden rijden. Het bontje gebruik ik alleen op wedstrijden of bij een fotoshoot bijvoorbeeld, met het gewone rijden gebruik ik het niet. Tjsa, en die paar keer dat ik het gebruik kan het vast geen kwaad! (zo vaak ga ik geen wedstrijden rijden Knipoog )

dat is nu echt geen arguyment, want als jij het mooi vind, kan je paard er heel erg last van hebben...

ik reed er ook mee, maar meer omdat ik het voor haar rug wat prettiger vond...

maar alleen op momenten d at het nodig was, daarna zeker niet meer...

voor de sier werkt het alleen maar averechts

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:08

Een bontonderlegger met alleen bont aan de randen Lachen
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=183

Ik gebruik wel eens een schapenvacht (geen bontonderlegger, maar gewoon een schapenvel), die is dunner dan een bontonderlegger en ik gebruik het bont direct op de rug. Zomers is dat minder zweterig dan een dekje.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:15

Ik vind ze vreselijk. We hadden het er dit weekend nog over. Maar "helaas" moet ik er wel mee rijden. Rijd een merrie met een groot litteken op haar rug, het schaap wat ik onder het zadel heb ademt gewoon veel beter dan een normaal dekje. Zadel is aangepast, rekening houdend met het bontje. Het schaap is ook helemaal zadelvormig en zonder een ander dekje eronder.
Het is werkelijkwaar geen gezicht, maar liever dit dan een zere rug Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:37

Ik heb maar 1 zadel voor 2 pony's. Bij één ligt het niet helemaal lekker en dat bontje lost dit op.
Ik had misschien ook een gelpad kunnen kopen, maar die vind ik zo onhandig om tussen je zadel en dekje te proppen. Zitten ook nog eens gene lusjes aan.
Echt mooi vind ik die schapen onder de zadels ook niet.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:40

me zusje heeft 2 springzadels, en reed 5 pony's, allemaal met bontje eronder. Nu rijdt ze er 4, maar ook nog met bontje, staat wel heel netjes.

Met de dresuur zadels heeft ze hem er alleen onder bij haar D pony.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:58

Urielle schreef:
Ik rij er zelf niet mee maar veruit de meeste mensen rijden ermee omdat ze het mooi vinden en denken dat het fijn is voor de rug. Ik vind het zelf vreselijk, ik mis alle contact en gevoel met de rug.

Vind ik nou ook, mijn paard regaeert bijv. met een eenvoudige wissel op een hulp, waarbij ik mijn billen samentrek zeg maar. Met een bontje heb ik helemaal geen contact meer.
Met springen gebruik ik hem wel, soms kom je nog weleens verkeerd in het zadel terecht.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:09

Toen ik mijn paard kreeg was ze mager en had geen bespiering meer. Heb er toen een zadel opgehad met een bontje.
Eenmaal weer in training en aangekomen heb ik er een goed passend zadel bij gekocht.
Geen bontje meer nodig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:24

voor mijn ene pony is het gewoon nodig, die heeft een hele gevoelige rug. voor mijn andere paard is het puur mode, ik vind het chique staan Ja

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:49

ik heb zelf een bontje
jaar geleden ongeveer een nieuw zadel gehad..
de zadelmaker zei dat het goed lag op zijn rug en dat het net ies beter ligt met een bontje
plus ik vind een bontje best mooi dus heb er geen problemen mee

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:43

Ik rijd zelf niet met een bontje maar met een ander soort onderlegger, ook op wedstrijden. Mijn vz-pony is vroeger veel dikker geweest, waardoor het zadel nu iets te breed is. Deze onderlegger past precies onder het zadel en is zwart en valt eigenlijk niet op.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:26

___Sanne schreef:
Het is volgens mij idd een modeverschijnsel, maar...
Ik vind het zelf eigenlijk wel mooi. Het staat sjiek naar mijn mening dan. Ik heb zelf een bontje en ga ook wedstrijden rijden. Het bontje gebruik ik alleen op wedstrijden of bij een fotoshoot bijvoorbeeld, met het gewone rijden gebruik ik het niet. Tjsa, en die paar keer dat ik het gebruik kan het vast geen kwaad! (zo vaak ga ik geen wedstrijden rijden Knipoog )

Idem dito, ik heb er eentje omdat ik het chique vind, alleen op wedstrijd of voor foto's voor de rest ligt er een gewoon shabrak onder.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:28

Mijn zadel klapperde een beetje met de kussens, bontje eronder en het lag redelijk goed.
Ik had namelijk geen zin om een nieuwe zadel voor mijn pwoon te kopen.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe zadel gekocht en bondje ligt in de kast

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 05:20

met willem was het echt nodig ivm met zijn karperrug, later heb ik die vervangen met een korrektor pad.

maar bij merel en stiek komt er echt geen bontje onder. dinsdag komt de zadelmaker de zadels weer nakijken. standaard eens in het half jaar.
heb ook een luchtzadel. als je daar iets onder doet ben je al je gevoel kwijt.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:05

Hoi!
Hier moest ik tóch even op reageren, ik heb namelijk een goed passend zadel, maar heb er ook een bontje onder, en niet alleen op wedstrijden. Mijn pony loop zoveel beter met een bontje eronder, en ik zit zelf ook veel fijner

Liefs Noraly

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:59

Ik rijd hiermee omdat het zadel dan minder op de rug drukt, de druk gaat wat van de rug af, wat de kans op wonden vermindert. Ookal kies je een goed passend zadel wil dit nog wel eens voorkomen, tevens is het ook een mooi accessoire om alles af te maken.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:02

Ik snap niet waarom mensen voor de mooi een bontje onder hun zadel doen, want ik vind die dingen echt spug en spuug lelijk. Maar smaken verschillen natuurlijk. Bovendien denk ik ook dat als je een goed passend zadel heb al die troep onder je zadel niet nodig is en dit de ligging van je zadel alleen maar kan verpesten.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:03

ik gebruik t omdat mijn paard zijn zadel niet helemaal meer past, maar omdat we aan het revalideren zijn en ik zo ongeveer na elke 2 maanden mijn zadel aan moet passen aan de spieren die weer bijgekomen zijn, heb ik in overleg met de instructrice en zadelmaker voor de tussen oplossing van een bontje gekozen. Over een tijdje gaat er een nnieuw pas zadel op (over een jaar) en tot die tijd moet het bontje de grootste verschillen opvangen!!

dus.. ik hoop er snel weer van af te zijn, maar als tussenoplossing vind ik het prima

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:39

Arabia schreef:
Ik rijd hiermee omdat het zadel dan minder op de rug drukt, de druk gaat wat van de rug af, wat de kans op wonden vermindert. Ookal kies je een goed passend zadel wil dit nog wel eens voorkomen, tevens is het ook een mooi accessoire om alles af te maken.

Een goed passend zadel krijg je toch geen wonden van want dan past gewoon het zadel niet.
Ik heb nog nooit wondje's onder het zadel gehad,miss ook wel omdat ik goed passende zadels gebruik en regelmatig laat controleren.

R_achelll_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:06

Ik rijd thuis wel met een bondje ,omdat mijn pony een heel gevoelige rug heeft en soms schuurplekken krijgt. (Het zadel past wel goed,)
Maar op wedstrijd niet, Want ik houd er niet zo van

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:17

hoi.
ik heb wel een bontje thuis liggen. ik had m toen gekocht omdat het zadel niet helemaal goed meer lag, en een jong paard die nog groeit ga ik geen nieuw aangepast zadel voor kopen. nu gaan we daar wel achteraan. het bontje ligt in tussen alweer een jaar in de kast, en wordt alleen nog gebruikt voor longeren.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:35

Ik vind ze wel mooi.
Heel dik zijn ze niet. denk dat je met een dikke pad al meer vult dan met een bontje.
Wij hebben meerdere paarden staan (momenteel 8 onder het zadel) als ik voor elk paardeen eigen op maat gemaakt zadel moest kopen Scheve mond
Bovendien is de 1 alleen voor het zadelmak maken de ander voor de verkoop en weer een ander blijft wel lang. geen doen dus.
Ik heb 3 zadels en de 1 ligt op het ene paard beter en de ander op het andere paard. eventueel met of zonder gelpad of bontje.
Nog nooit (klopt af) een drukplek gehad en ze komen leuk mee in de sport dus ik geloof niet dat het wel of niet rijden met een bontje veel doet.
Dat je minder voelt met een bontje vind ik wel apart want de kussens van je zadel zijn ook dik dus 2 milimeter bont daartussen maakt dan ook niet meer uit.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:28

omdat het zadel niet helemaal goed ligt, oke... maar gewoon voor de mooi?
jezus, mensen waar zijn we mee bezig.

bij een goed passend zadel is al die poespas niet nodig, en alleen maar slecht voor de rug van je paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:33

jury schreef:
Ziolette schreef:
maar dan is hij meer bedoelt als "schokdemper" voor als ik op een sprong eens niet goed volg Bloos.

Ga boven het dekje staan en laat je er met je billen opvallen. Huilen
Voel de schokbrekende werking van het bontje (NIET). Haha!
Toch gaf de test van de Bit en aantal jaar terug aan dat een bontje een veel betere drukverdeling gaf dan gelpads en andere onderleggers.
Ik rijd zelf altijd met een bontje onder m'n zadel en al van lang voor het een hype werd. Mijn zadelmaker weet dat en houdt er bij het aanpassen van de zadels rekening mee.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:54

Ik rijd er mee, inderdaad vanwege een slechtpassend zadel. Dit vind ik mooier dan een gelpad staan.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:06

ik rijd ook met een bontje onder het zadel, mijn zadel past prima (recent nog nagekeken) en ook mijn zadelpasser vindt een bontje eronder prima.
Voor al die mensen die zo hard roepen dat het zo dik is: ooit een bontje in je handen gehad en er in geknepen?
De bontrand aan de voor en achterkant steken voorbij mijn zadel, daar ligt mijn zadel niet op, het gedeelte waar het zadel wèl op ligt, is ingedrukt niet dikker dan een dekje. Dat je door die 2 mm al geen gevoel meer hebt met je paard...
Ik ben qua dressuur nog lerende, maar ik voel inmiddels toch best wat mijn paard onder mij doet.
Overigens heeft mijn bontje wel ruggegraatvrijheid.
In bit stond idd dat een bontje druk verdeeld, dus ik blijf er fijn mee rijden.
Osteopaat heeft mijn paard vorige maand nog nagekeken en er was niet 1 blokkade te vinden, ondanks bontje, dus ik ga het niet veranderen