Hoe kan dit? Uitslag ZZ-licht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

Re: Hoe kan dit? Uitslag ZZ-licht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:15

jury schreef:
Ik heb alleen het inrijden van 1e en 2e combinatie gezien en proef van 1e.

De kwaliteiten van het paard van de eerste combinatie waren echter zoveel beter dan de tweede dat ik wel kan begrijpen dat de 1e combi hogere punten had.
Ik vond de 1e combi echter niet winstwaardig. Te veel spanning en daarom te veel fouten (overgang halthouden/draf, viel in galop, appuyement galop) middendraf spanning, ging bijna bak uit, daardoor verzet) en te weinig over de rug. Het niet veel oefeningen laten zien vind ik wat overdreven.

De 2e combi (leuk dat je ook op bokt zit) had (bij het losrijden) een veel mindere galop (weinig sprong, achter regelmatig gelijk) en idem draf. Daarnaast wat houding/zit/rijvaardigheid van de 1e combi veel beter (mag ook wel voor nivo dat ze rijdt).
Ik ben wel benieuwd of 2e combi al eens > 60% heeft gehaald want gezien de basis gezien bij het losrijden wordt dit denk ik best wel lastig (ik doe het je overigens (nog) niet na).

Ik vind dat je aan losrijden niet direct kunt zien wat een combinatie in de proef gaat doen, het ene paard wordt juist alleen wat op ontspanning gereden en voelt de ruiter wel aan hoe los het paard is, een ander paard showt enorm tijdens losrijden, maar hoeft dit niet direct in de proef te kunnen laten zien.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:17

Dit vind ik dus vrij slap van je jury in dit topic. Hier is het topic niet voor bedoelt. En dat je nu begint over mijn basis vind ik helemaal te erg voor woorden.

En ik rijd Maiko juist zo los omdat hij in een proef zo enthousiast is en dan veel te veel power er in gooit waardoor ik hem anders niet meer fatsoenlijk kan rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:21

Ik kan daar zonder de proeven gezien te hebben geen zinnig woord over zeggen.
Wel is het vaak zo dat een dergelijke combinatie naast de onvoldoendes ook veel negens kan scoren waardoor het aantal punten snel omhoog gaan.

Hoe de paarden met losrijden liepen lijkt me volledig los te staan van de beoordeling in de ring.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:21

Op de foto's laat de eerste amazone op zich wel aandige dingen zien.... af en toe zit er een vrij stenge hand tussen (vooral op 1 foto waarop ik een behoorlijk terugwerkende binnenhand zie en een bit half uit de mond)
Zoals ik die foto's zo bekijk, kan ik dat verhaal van verzet en niets meer willen doen niet echt plaatsen...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:24

Ik kan ook prachtige foto's laten zien waar het voor geen meter gaat hoor, zeker met zo'n goede fotograaf Tong uitsteken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:27

CleovG schreef:
Dit vind ik dus vrij slap van je jury in dit topic. Hier is het topic niet voor bedoelt. En dat je nu begint over mijn basis vind ik helemaal te erg voor woorden.

En ik rijd Maiko juist zo los omdat hij in een proef zo enthousiast is en dan veel te veel power er in gooit waardoor ik hem anders niet meer fatsoenlijk kan rijden.

Prima, ik geef toch ook aan dat ik alleen losrijden heb kunnen beoordelen.
Waarom is topic hier dan niet voor bedoelt. De eerste combi wordt besproken, waarom de 2e dan niet.
Het zijn mijn waarnemingen dit ik volgens mij heel duidelijk en concreet, van beide combi's, open en met de nodige maars heb omschreven.

Nochmaals ik doe het jullie niet na (zou al sterven van de zenuwen voordat ik aan mijn proef kan beginnen Haha! ) maar het verschil (bij het losrijden) zag ik wel duidelijk. Zoals je aangeeft zegt dat niet hoe je je proef uitgevoerd heb, maar wat was dan commentaar van de jury?

De jury van deze wedstrijd is nu weer de boeman.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:29

Liezel1 schreef:
Op de foto's laat de eerste amazone op zich wel aandige dingen zien.... af en toe zit er een vrij stenge hand tussen (vooral op 1 foto waarop ik een behoorlijk terugwerkende binnenhand zie en een bit half uit de mond)
Zoals ik die foto's zo bekijk, kan ik dat verhaal van verzet en niets meer willen doen niet echt plaatsen...

Het echte verzet zat hem net voor de proef. Zoals je op de foto's terug kunt zien was gehele proef spanning en daardoor fouten. Hij gedroeg zich nog (want is zeer jong en oneveraren paard) teveel als hengst en was met zijn gedachten regelmatig niet bij amazone.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:29

Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met het commentaar dat IK gekregen heb. Het gaat mij om het verschil tussen mij (en de rest met nette proeven) en amazone nmmer 1. Lachen

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:30

ik denk dat combinatie1 en 2 niet echt te vergelijken zijn. Nr 1 heeft zoveel meer ervaring en nr 2 rijdt net mee op dit niveau.
Bovendien zit er ook nog een verschil in de kwaliteit van het paard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:31

Ik geef toch ook aan dat 1e niet winstwaardig vond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:31

waarom wordt dat dan wel gegeven Jury??????

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:33

het kan toch ook zo zijn dat de onderdelen bij amazone 1 die wel goed gingen zo goed gingen dat ze daar heel hoog op gepunt wordt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:34

dat kan........ maar als in het ZZlicht je paard een paar keer achterstevoren staat............ dan heb je toch een majoor probleem Lachen

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:36

ik heb een paard die staat ook regelmatig achterste voren in de ring, maar als hij het doet doet hij het ook goed en dan zijn de punten daar ook naar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:41

Dat moet je vragen aan de dienstdoende jury. Ik ben maar een basis jury en heb het geheel beoordeeld en niet per punt.
Mijn eerste reactie zou zijn dat ze super gescoort moet hebben op de laatste punten maar ik dacht laat ik even een proef bekijken voordat ik afgeschoten wordt.

De laatste punten zijn
De ongedwongenheid en zuiverheid van de gangen (ongedwongen was het niet echt, zou ik 6 gegeven hebben)
De impuls en de verzameling (was goed, 7)
De oplettendheid, het vertrouwen, de harmonie en de gehoorzaamheid van het paard (hij was oplettend maar niet op de ruiter, en de rest was regelmatig afwezig 4 a 5)
De houding en zit van de ruiter, het effect van de hulpen (zit uiteraard super, effect niet altijd aanwezig, 5 a 6)

Ik weet het dus echt niet.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:54

esch schreef:
ik denk dat combinatie1 en 2 niet echt te vergelijken zijn. Nr 1 heeft zoveel meer ervaring en nr 2 rijdt net mee op dit niveau.
Bovendien zit er ook nog een verschil in de kwaliteit van het paard.

Ben het volledig met jou eens. Qua naam en niveau lijkt het mij niet dat deze amazones vergeleken mogen worden. Zulke dingen gebeuren en zeker in de dressuur sport. Maar wees eens eerlijk.. 60% is voor zo'n amazone toch niks??!?!? Als zij een goede proef had neergezet had ze dik 72% kunnen rijden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:08

De twee jury's dachten er elk precies gelijk over........... 192/192 versus 177/183.......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:08

Dat kan nooit goed zijn als juryleden op 1 lijn gaan zitten. Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:02

Tja, brave nette proeven worden volgens mij sowieso niet echt gewaardeerd.
Je kunt beter met lef rijden en dat er eens wat misgaat dan zo'n proefje waar niets vanuit gaat imo.
Dat zie ik eerlijk gezegd ook liever. Je scoort dan alsnog hoger dan de brave nette omdat je veel hogere compensatiepunten hebt.

Dit is overigens een algemene opmerking, ik heb de proeven in kwestie niet gezien maar kan me zo voorstellen dat dit is wat er gebeurt.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 01:21

Fitzroy schreef:
Tja, brave nette proeven worden volgens mij sowieso niet echt gewaardeerd.
Je kunt beter met lef rijden en dat er eens wat misgaat dan zo'n proefje waar niets vanuit gaat imo.
Dat zie ik eerlijk gezegd ook liever. Je scoort dan alsnog hoger dan de brave nette omdat je veel hogere compensatiepunten hebt.

Dit is overigens een algemene opmerking, ik heb de proeven in kwestie niet gezien maar kan me zo voorstellen dat dit is wat er gebeurt.

Hier ga ik in mee, heb het wel gezien en eerlijk is eerlijk je kan het niet vergelijken en een net proefje is hier gewoon niet meer genoeg.
Cleo ik weet wat je voelt, maar dat is ook de rede dat ik nu nog even wacht met verder starten.
Ze verwachten hier gewoon veel meer dan alleen netjes, ze moeten veel meer berg op zijn en mooi gedragen.
Ook zijn ze strenger op kleine dingen die in het Z2 nog door de vingers worden gezien.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 01:42

Waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over amazone nr 1? Iedereen weet toch over wie we het hebben? Zo moeilijk is dat ook niet op te zoeken.

Wel vreemde situatie overigens. Heb je altijd met een jurysport, is nooit helemaal objectief. Er komt helaas geen hard oordeel zoals dat van een stopwatch aan te pas.
Ik praat het niet goed ofzo, maar het is bijna niet te voorkomen denk ik.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 05:51

Het is de bedoeling dat we de juries gaan begrijpen...
En die hebben zo te zien net zo veel naam als de amazone.

Het zijn zeker geen beginnelingen.

Cleo wordt wel genoemd omdat ze op Bokt zit.

Mijn idee is dat deze juries inderdaad gewoon een 9 geven als tussen alle spannings onderdelen er gewoon 2 of 3 onmderdelen zijn die wel mooi gaan( zoals wij basis ruiters ook altijd aangeven dat wij dat willen)

Dan zit je niet goed als je netjes rijdt, dan blijf je bij deze juries steken op een 6 terwijl de ander van 9 naar 3 gaat.
Ietsje meer 9ens dan 3en en je zit zo op dikke winst!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 07:00

Volledig mee eens. Ik heb even de foto's bekeken van beide amazones voor zover je daarvan iets kan afleiden). Cleo bij jou zie ik hele nette stukken, weinig 'spectakel'. Bij de amazone nr 1. zie ik inderdaad soms een strenge hand maar over het algemeen wel spectakel. En zoals hierboven gezegd is, dan ga je van 9's naar 3-en.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 07:22

CleovG schreef:

Dat is toch juist precies wel het idee van dit topic? Iemand heeft de proeven gezien, maar kan de resultaten niet rijmen met wat ze zag dus vraagt ze heir hoe dat zou kunnen. Een reactie van een jurylid dat beide paarden zag rijden is dan JUIST heel nuttig en daar gaat het juist wel om. Dat iedereen nou toevallig weet dat jij het bent, verandert daar niks aan. Vat het ook allemaal niet te persoonlijk op, natuurlijk kun jij nog niet tippen aan iemand die al zo lang aan de top rijdt, daar is toch niks rampzaligs aan?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 07:38

marlina schreef:
het is dus idd niet de bedoeling om de ruiters in dit topic te bekritiseren, ook de eerste kan zelf niet de punten bepalen en kan hier niets aan doen, het is echt gesteld vragen te stellen bij het jurygebeuren

Moeilijk om iets zinnigs over te zeggen. We moeten het doen met jou verslag van de proeven(is ook niet objectief) en wat foto's. Eerlijk gezegd kun je dan weinig, en zeker geen waarde-oordeel over de gereden proeven geven. Leuk hoor die foto's, maar daar is geen proefresultaat uit af te leiden. Zijn momentopnamen van minder dan een seconde(sluitertijd gemiddeld minder dan een halve seconde).
Kortom, vrij nutteloos allemaal.