D of E-pony , FEI-problemen .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: D of E-pony , FEI-problemen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:14

Soraya92 schreef:
Bedankt voor de tips jongens ! *LOL* , we gaan vandaag naar de mensen toe , en we gaan hem zelf nog een keer laten opmeten in Utrecht , even kijken hoe ze dat gaan doen daar , ik ben er heilig van overtuigd dat onze meters namelijk die 154 niet voor niks hebben gerekend , en ik wil wel weten hoe Utrecht de afgelopen 2 jaar er 147 uitgeperst krijgt .
Ik houd jullie op de hoogte !

Graag, ben daar ook wel erg benieuwd naar Ja

En succes natuurlijk Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:14

Wat zou dat nou kosten, je pony laten inmeten? Of is dat gewoon vriendjes zijn met de da?

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:30

Gewoon nationaal laten inmeten kost niets hoor. Ik was er laatst bij dat een pony gemeten moest worden en dat was een randgeval tussen een D en E pony. Dan vragen ze wil je een D of liever een E pony hebben. Tsjah ze start nu wedstrijden tussen de D pony's. Nou dat laten we hem nu toch nog even D en kijken we volgend jaar weer wel. Zo gezegd zo gedaan, nog een D pony dus.
Maargoed, ze kunnen ook niet allemaal even goed meten hoor! De vroegere A pony van mijn zusje was in een jaar van 1.12 naar 1.14 gegroeid en het volgende jaar weer teruggekrompen naar 1.12m. Raar maar waar! Pony was ook echt 1.12 meter hoor daar niet van.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:26

Ik ben erg benieuwd wat er uit die metingen komt in Utrecht. Het is algemeen bekend dat er veel pony's te groot zijn. 2 jaar geleden liepen er "d"-pony's in het britse team van 1.56m, en zelfs groter dacht ik. Internationaal doen ze dus inderdaad aan nameten, dit gebeurd met een lasermeting. Ze zullen daar inderdaad 1.50m aanhouden, dit omdat sommige pony's zich nogal opblazen (met name hengsten) op zo'n wedstrijdterrein. Dit is met ijzers uiteraard.
Voor de FEI wordt ook met een laser in Utrecht gemeten. Ook daar wordt toch mee gesjoemeld, weet ik uit het circuit.

Persoonlijk zou ik hem mooi laten staan als ie echt zo groot zou zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:51

TS: Is het plan ook om de pony op internationaal niveau uit te brengen? Anders kun je hem ook gewoon als E laten registreren. Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:11

Goed , ik heb nieuws en ik sta behoorlijk versteld over wat er allemaal wel niet kan in NL . Ik ben ERG teleurgesteld in de ponysport , en ik kan mij hier helaas niet over uiten via bokt . via pb kan ik wel het nodige vertellen Knipoog

@ Pion , ja , het was de bedoeling dat er iemand op ging rijden die de pony internationaal uit zou brengen , en als E registreren zou geen optie zijn aangezien de prijs dan minder waard is en de verkoopprijs wel degelijk hoog is Lachen

Over de aanschaf , jammer maar waar , wij gaan niet over tot de aankoop en op zoek naar een fijne ECHTE D-pony Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:03

Jammer da je er verder niet op door wil gaan, maar het is je goed recht ons deze informatie te onthouden.

Wel zou ik de problemen bij de KNHS melden, die zitten ook niet te wachten op D pony's van 1.54m die nog "officieel"gemeten zijn, dat is gewoon fraude en daar moet eindelijk eens wat structureel aan gebeuren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:43

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:45

Ik denk dat het overal wel bekend is. Hier in Dld lopen heel veel 'endmasspony's' die echt wel richting de 1.54 lopen. Dus als je in Dld een 'D' pony koopt moet je helemaal voorzichtig zijn. Wij hebben een pony die krap 1.50m is (ze is 7). Deze staat nog aan het begin van haar carriere (eerst fokmerrie geweest), ze is nu 2 x ingemeten als D, dus wij gokken het erop. Maar dat is natuurlijk ook een ander verhaal als dat je een internationale pony koopt. Dan wil je zekerheid en niet dat je met zweet in je handen de pony na laat meten. Maar als je al die internationale pony's ziet, zitten er zeker weten bij die echt geen D-pony zijn. Dat kun je ook zonder meetlat wel zien. Tong uitsteken

En het is inderdaad 151 omdat de pony's zich op wedstrijden van spanning ook kunnen 'opblazen'.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:59

Soraya92 schreef:
Goed , ik heb nieuws en ik sta behoorlijk versteld over wat er allemaal wel niet kan in NL . Ik ben ERG teleurgesteld in de ponysport , en ik kan mij hier helaas niet over uiten via bokt . via pb kan ik wel het nodige vertellen Knipoog

ik ben benieuwd naar die PB Knipoog

Maar ja, er gebeuren vreemde dingen en geld/naam doet een hoop. Ik had een E van 1.51, stapte op concours regelmatig naast "D ponies" die ruim groter waren dan de mijne. Scheve mond Maar toen ik ooit een welshje liet meten werd die halve cm er echt niet afgehaald om hem B pony te krijgen ipv C.
Ik stond later met mijn E op een stal, daar vonden ze hem erg leuk. Je wil niet weten wat er toen gesuggereerd is om hem alsnog D te krijgen (maar je kan het ongeveer raden als je weet dat hij met chip enz geregistreerd stond als E...)

Het is opzich fijn dat de FEI er toch strenger in gaat worden, het wordt steeds gekker allemaal.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:57

Maar als iedereen er aan mee werkt om E-pony's in de D maat te krijgen, denk ik dat de FEI daar geen uitzondering op is. Ergens denk ik dan van doe dan niet meer moeilijk maar accepteer die pony van 1.54 dan gewoon. Gesjoemel krijg je toch. En pony is toch pony. De kinderen worden ook steeds groter, dus waarom nog vasthouden aan die maat. Kijk, dan kun je misschien beter zeggen dat je pony wel pony gefokt moet zijn. Maar goed, bij die Duitse rijpony's heb je dan het volgende probleem, want hier zit ook heel vaak paard in. Dus echt goed krijg je die regels toch nooit.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:04

Nee, maar eerst was 1.48 pony, nu zou je dan 1.54 toelaten en nog even en ze zijn 1.60.
Rot op, dan krijgen de gewone mensen die niet die naam enz hebben al helemaaaaal nooit meer een kans om zich in het team te rijden.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:11

Je verandert alleen de regels. Die pony's van 154 lopen er toch wel tussen. Of dat nou mag of niet.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:13

Nou bij mij is er wel eens op een "gewone" wedstrijd de hoogte van mijn pony gemeten hoor! Ze loopt namelijk in de E klasse, maar ze is smal en ik best groot.. Dus die kans loop je ook op gewone wedstrijden!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:14

En nee, ook de regels veranderen heeft geen zin, want inderdaad de week erop lopen ze ertussen van 1.60m. Maar goed, wat ik ook aangaf, het maakt niet uit wat je doet. Gesjoemeld wordt er toch. Daar ben ik van overtuigd. En de andere kant is, waar gebeurt dat niet? Overal toch. Dat is nou eenmaal zo. Maar een internationale pony kopen van 1.54m, die ingemeten is als D, zou ik nooit durven doen. Ze zullen je kind er maar tussen uit pikken. Nee jij mag niet meedoen met deze pony. Daar sta je dan. Verdrietig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:46

Gesjoemeld werd er toch in ieder geval. Knipoog Toen ze daarachter kwamen zijn ze op het EK eens gaan nameten, en sindsdien is het beleid aangescherpt. De metingen in het land van herkomst zijn nu niet meer geldig, wat eerst wel was. Het gesjoemel zal daarmee wel langzaamaan verleden tijd worden. Er was immers geen controle, nu dus wel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:28

Daniellev schreef:
Maar als iedereen er aan mee werkt om E-pony's in de D maat te krijgen, denk ik dat de FEI daar geen uitzondering op is. Ergens denk ik dan van doe dan niet meer moeilijk maar accepteer die pony van 1.54 dan gewoon. Gesjoemel krijg je toch. En pony is toch pony. De kinderen worden ook steeds groter, dus waarom nog vasthouden aan die maat. Kijk, dan kun je misschien beter zeggen dat je pony wel pony gefokt moet zijn. Maar goed, bij die Duitse rijpony's heb je dan het volgende probleem, want hier zit ook heel vaak paard in. Dus echt goed krijg je die regels toch nooit.

Een pony is inderdaad gewoon een pony, en in de rest van de wereld is een pony alles onder de 1.48. Alleen in Nederland kennen we de E-pony, en alles aanpassen aan Nederland zou een beetje veel gevraagd zijn en totaal onnodig.
Ik zie trouwens heel weinig kinderen onder de 16 die absoluut niet meer op een D zouden passen, dus dat argument vind ik altijd een beetje onzin. Er zijn absoluut kinderen die wel te groot zijn, maar hoeveel zijn dat er? Moet daarop alles gaan aanpassen en daardoor de kleinere pony's uitsluiten? Want dat gebeurt er als 'pony's' van dik in de 1.50 gewoon mee mogen blijven lopen, dan sluit je weer een andere groep uit. Die regels zijn er niet voor niks, en er moet ergens een grens getrokken worden.
Die regels zijn overigens wel goed te krijgen, gewoon strikt opvolgen en dan ben je van al het gezeur af.
Trouwens, ik lees hier dat pony's al gauw te klein zouden zijn om internationaal te springen, een echt goede echte D-pony moet het kunnen springen, en dat is nou ook net de bedoeling van internationale wedstrijden, bedoeld voor de besten.
Bij de paarden springen er toch ook van krap 1.60 tegen kastelen van tegen de 1.80? Dat is ook vaak een fiks maatverschil, maar daar hoor je niemand over.
Overigens heeft een Britse Olympische team ooit een pony in het team gehad, Stroller, 1.47 hoog, won individueel zilver op de Olypische spelen in Mexico met 1 van de 2 enige foutlozen ronden. En dat was slechts 1 van de vele overwinningen, hij behoorde toendertijd tot de wereldtop. Ook een leuk detail is dat hij eindigde op een gedeelde 1e plaats met Alwin Schockemohle in een puissance, over een muur van 2.08.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:46

Het feit dat Nederland als enige land de E-pony kent voor de langere maakt geen bal uit. Dit is namelijk niet iets wat in alleen Nederland speelt. Sterker nog, Nederland had toen de kleinste pony's zo'n beetje op dat EK. GB spande de kroon met pony's die hier nog buiten de E-pony's zouden vallen.
Dit probleem speelt internationaal gezien, en waarom, omdat er geen controle was en de grotere pony's vaak net iets makkelijker een dik parcours kunnen springen, of net wat imponerender zijn in de dressuurbaan.
En nu, nu is er wel controle. Dus al die ingemeten d-pony's komen nu in de problemen, en zeker bij de verkoop. TS neemt een heel wijs besluit om het risico niet te lopen. De nieuwe regels staan nog in de kinderschoenen, daarom zijn er nog steeds te grote D-pony's, maar met de loop van de jaren zal dit zeker veranderen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 15:12

Goed , ik zei wel dat ik via pb bereikbaar was , maar ik krijg nu zoveel berichtjes dat ik daar eigelijk geeneens zin in heb om allemaal te beantwoorden Knipoog

In ieder geval , wat ik wil zeggen is dat je met geld erg ver komt in de ponysport , en dat pony's en ruiters met naam heel wat kunnen bereiken . Namen ga ik niet noemen uit privacy en ik wil verder ook geen mensen in slecht daglicht zetten Knipoog . In de loop der jaren zal inderdaad de boel wel veranderen hoop ik *LOL*

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:29

Supertje schreef:
Van de KNHS site:

Ponymetingen en controle tijdens KNHS wedstrijden
18 april 2008

Alle pony's moeten voor ze in de sport worden uitgebracht zijn gemeten. Het meten dien tot en met de achtjarige leeftijd jaarlijks plaats te vinden tussen 1 januari en 1 april. Wanneer een pony niet binnen die periode gemeten kan worden (vb. door aankoop van de pony in mei) moet de pony voor de eerste start worden gemeten.

In het Algemeen Wedstrijdregelement is per 1 april 2008 een toevoeging opgenomen en een aantal wijzigingen doorgevoerd.
- De pagina uit het paspoort waarop de meting is geregistreerd door een KNHS ponymeter hoeft per 1 april niet meer te worden meegestuurd bij de startkaartaanvraag. Een deelnemer moet ervoor zorgen dat dit voor de eerste start is geregeld; officials controleren hierop tijdens wedstrijden.

......

Kijken of ik het begrijp:
Klopt het nu dus, dat ik gewoon een startkaart aanvraag formulier kan sturen, zonder dat de pony NOG niet officieel gemeten is?
Natuurlijk moet dit dan nog gedaan, maar het is dus niet noodzakelijk om het VOOR het opsturen te doen? Als het maar voor de eerste start gebeurd is?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:38

Ja dat klopt. Dit was altijd wel anders, dan moest de meting mee. Maar dat hebben ze dus veranderd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:06

Dat had ik dus al voorspeld in mijn eerdere post...
Als bekende dressuur(pony)ruiter kruip je "toevallig" elke keer door het oog van de naald bij een meting....
Als onbekende ruiter loop je ongenadig tegen de lamp....

En die pony was grof ingemeten, iedereen die een beetje verstand heeft van paarden weet wel dat die maten in het paspoort nooit kunnen kloppen.....

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:29

als hij op zijn paspoort D pony is dan heb je geen probleem op landelijke wedstrijden, maar internationaal heb je het risico dat hij nagemeten word. Een E pony kun je sinds 2006 ook nationaal tot Grand-Prix rijden omdat in het buitenland een E pony altijd gewoon een paard is geweest, behalve in NL.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:19

Op landelijke wedstrijden kan je pony ook gewoon gemeten worden Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:33

Hoe het nu juist zit met controles weet ik niet. Maar een jaar of 5 geleden was het toch nog één en al gesjoemel. Als je op jumpings ging kijken zag je geen enkele pony onder de 1.50m meelopen, géén enkele. De pony die ik toen had, had ook de capaciteiten om de internationale springsport in te gaan... Er zijn een aantal koper voor dat doel komen kijken (kopers van Italië, zweden,...), netjes parcours van 1.30m rondgesprongen (terwijl ik eigelijk maar L sprong), maar allemaal vonden ze haar 'te klein'. Pony was nota bene 1.47m. Te klein om internationaal mee te kunnen...

Met veel geld worden ze allemaal ingemeten, zo simpel is dat.

*edit: In de gewone 'basissport' wordt er in België trouwens ook gigantisch mee gesjoemeld. Met een pony van 1.49 mag je in principe niet meer bij de pony's starten, maar bij de paarden kan je amper mee met eentje van 1.49 (zeker bij het springen). Nee, een uitgemeten paard tussen de 1.49 en 1.58/59 is in België als wedstrijdpaard amper iets waard (tenzij je natuurlijk een écht goede hebt, de uitzonderingen)