Daniellev schreef:Maar als iedereen er aan mee werkt om E-pony's in de D maat te krijgen, denk ik dat de FEI daar geen uitzondering op is. Ergens denk ik dan van doe dan niet meer moeilijk maar accepteer die pony van 1.54 dan gewoon. Gesjoemel krijg je toch. En pony is toch pony. De kinderen worden ook steeds groter, dus waarom nog vasthouden aan die maat. Kijk, dan kun je misschien beter zeggen dat je pony wel pony gefokt moet zijn. Maar goed, bij die Duitse rijpony's heb je dan het volgende probleem, want hier zit ook heel vaak paard in. Dus echt goed krijg je die regels toch nooit.
Een pony is inderdaad gewoon een pony, en in de rest van de wereld is een pony alles onder de 1.48. Alleen in Nederland kennen we de E-pony, en alles aanpassen aan Nederland zou een beetje veel gevraagd zijn en totaal onnodig.
Ik zie trouwens heel weinig kinderen onder de 16 die absoluut niet meer op een D zouden passen, dus dat argument vind ik altijd een beetje onzin. Er zijn absoluut kinderen die wel te groot zijn, maar hoeveel zijn dat er? Moet daarop alles gaan aanpassen en daardoor de kleinere pony's uitsluiten? Want dat gebeurt er als 'pony's' van dik in de 1.50 gewoon mee mogen blijven lopen, dan sluit je weer een andere groep uit. Die regels zijn er niet voor niks, en er moet ergens een grens getrokken worden.
Die regels zijn overigens wel goed te krijgen, gewoon strikt opvolgen en dan ben je van al het gezeur af.
Trouwens, ik lees hier dat pony's al gauw te klein zouden zijn om internationaal te springen, een echt goede echte D-pony moet het kunnen springen, en dat is nou ook net de bedoeling van internationale wedstrijden, bedoeld voor de besten.
Bij de paarden springen er toch ook van krap 1.60 tegen kastelen van tegen de 1.80? Dat is ook vaak een fiks maatverschil, maar daar hoor je niemand over.
Overigens heeft een Britse Olympische team ooit een pony in het team gehad, Stroller, 1.47 hoog, won individueel zilver op de Olypische spelen in Mexico met 1 van de 2 enige foutlozen ronden. En dat was slechts 1 van de vele overwinningen, hij behoorde toendertijd tot de wereldtop. Ook een leuk detail is dat hij eindigde op een gedeelde 1e plaats met Alwin Schockemohle in een puissance, over een muur van 2.08.