Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Re: Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:05

Waarom nou weer een automaat?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:05

Er wordt in dit topic gezegd dat de knopjes erop zitten op een Z pony/paard.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:07

Vooroordeel!

Een Z pony loopt echt niet automatisch hoor

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:09

hehe, niet te letterlijk nemen Tong uitsteken

Ik bedoel alleen maar: een Z pony is gewoon al zo ver getraind dat de 'knopjes' er als het ware opzitten, dus je rijdt er zo mee weg!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:12

Daar ben ik het echt niet mee eens Nagelbijten / Gniffelen.
Joris is ook een Z pony, en kijk maar in me onderschrift hoe wij begonnen. Geloof niet dat dat het ideaal plaatje is?

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:13

Een pony is een pony! Echt niet dat een pony automatisch Z loopt hoor!
De meeste mensen rijden (als ze net een nieuwe pony hebben) de pony nog op wat de vorige eigenaren erin gestopt hebben, na een half jaar is dat 'op'.
Met Romeo had ik dat ook. Het eerste half jaar reed ik hem nog met wat de vorige eigenaren erin gestopt hadden, ik won ook geregeld prijzen. (Romeo was M springen geweest in reed B springen). Maar als ik er een meisje op liet rijden dat minder goed kon rijden dan ik sprong Romeo echt niet hoor! Ondanks ik het eerste halfjaar op hem reed met wat de vorige eigenaar erin had gestopt kon ik zelf ook erg goed op hem rijden.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:14

Ashley__ schreef:
hehe, niet te letterlijk nemen Tong uitsteken

Ik bedoel alleen maar: een Z pony is gewoon al zo ver getraind dat de 'knopjes' er als het ware opzitten, dus je rijdt er zo mee weg!

Die knopjes moet je wel eerst zien te vinden Knipoog
Bij Romeo was/is dat een hele klus!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:14

Laat dat meisje gewoon lekker leren van haar Z pony.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 15:34

Ik zeg niet dat je niet leert van Z pony's, maar wél dat er vaak gekeken wordt naar de pony; en zelden naar hoe de ruiter de pony rijdt. Nu kan iemand die nauwelijks kan rijden een 1ste prijs halen met zijn of haar Z pony, terwijl mensen die goed kunnen rijden en géén Z pony hebben, veel lagere punten halen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:36

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:41

Heel vaak wordt er een pony gekocht die Z hebben gelopen, maar een meisje koopt ze dan over, totaal niet weten welke hulpen ze nodig heeft voor dat paard, hoe ze hem het beste kan voelen.

Net als bij mij op de manege, pony van haar heeft Z gelopen, dat meisje (11) heeft haar gekocht, en nu is er niks mee te beginnen, terwijl ze hem nu ondertussen al zo lang heeft.

Vaak als je pony lekker aan de teugel loopt tijdens een proef, doet dat een hoop goed bij de jury...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:43

Ik kan nu toch dondersgoed springen met dank aan mijn M-paard wat alles kon. En nee, niet alleen emt dat paard, maar ook met de 'groene' merrie die precies sprong zoals ze wou.
Ik vindt het juist goed om te kunnen leren van een Z-paard, die laten vaak niks zien als je het niet op de juiste manier van ze vraagt. Een groen paard heb je zó verkeerde knoppen opgezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:44

Laat toch lekker gaan dat kind... als ze er maar van geniet! Niemand kan er van leven, dus het is allemaal 1 grote hobby! Waar maakt men zich dan druk om?
Ik reed met een dikke haflinger van het ouderwetse type wedstrijden toen je nog geen enkele haflinger op de wedstrijden zag. Ik ben alleen maar getreiterd en had daar dus nooit een leuke dag. Het gezeur, gezemel en het eeuwige bemoeien met alles dat mensen doen haalt de lol er snel vanaf.
Laat iedereen lekker zijn eigen ding doen. Wil jij een Z knol? Dan koop jij een Z knol! Wil jij een groentje? Koop jij een groentje!
Zucht.... deze meid doet het lekker op haar Z knol, da's mooi voor haar... get over it Haha!

ps: toch kunnen veel mensen beter geen groene pony of een groen paard kopen, want de meeste mensen hebben nu eenmaal niet de ervaring om daarmee overweg te kunnen. Daarmee gebeuren vaak ongelukken, of worden er pony's of paarden total loss gereden.... een groentje is nu eenmaal niet voor iedereen geschikt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:49

Blue_Dreamer schreef:
Steeds vaker zie ik mensen die een Z pony kopen en hier meteen wedstrijden mee rijden, zo ook een kennis van me.
Ze haalt bijna alleen maar 1ste prijzen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet geweldig rijdt (slechte houding, niet precieze hulpen etc), alleen omdat ze een dure pony heeft.
Wat vinden jullie hiervan?

Een Z pony kan je ook verzieken. Als zij bijv een harde hand heeft kan de pony stug in izjn mond worden en moeilijker te remmen zijn. Of bijv als er veel gedreven/geslagen wordt voelt de pony dta niet meer. Er zijn ook van die automaten die alles al doen. Daar houd ik persoonlijk niet van. (heb er nooit tegen hoeven rijden ofzo) Mijn pony heeft erg veel karakter en er is al menig jury geweest die tijdens mijn proef helemaal in een deuk lag om mijn pony Tong uitsteken . Hij was ook zeer grappigxD! Maar dan nog is het die mensen hun eigen keus. We moeten allemaal leren rijden toch? En het is fijn als dat kan op een pony die al iets weet.Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:51

is toch geweldig zo een kans

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:52

Blue_Dreamer schreef:
Steeds vaker zie ik mensen die een Z pony kopen en hier meteen wedstrijden mee rijden, zo ook een kennis van me.
Ze haalt bijna alleen maar 1ste prijzen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet geweldig rijdt (slechte houding, niet precieze hulpen etc), alleen omdat ze een dure pony heeft.
Wat vinden jullie hiervan?

je kan een Z paard kopen maar als je de juiste knoppen niet vind doen ze het echt niet, ik vind dit een beetje jaloers overkomen

edit: mijn eigenpaarden heb ik van onbeleerd of zadelmak gekocht maar heb wel veel paarden gereden die wel veel konden (t/m PSG) en als je het niet goed aangeeft doen ze het echt niet en de wat betere paarden zijn ook vaak heter wat ook een moeilijkheid meegeeft
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 11-05-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002

asjemenou schreef:
Super toch?
Kan ze heel veel van leren!
En als het wat moeilijker wordt, dan stoppen de prijzen vanzelf als ze niet beter gaat rijden.

Deden maar meer mensen dat, een leuke leerpony kopen. Hoeft echt geen krack te zijn, maar gewoon eentje die al wat van de wereld heeft gezien, en niet al te snel van zijn stuk te brengen is.

precies Knipoog

Zo kan ze eerst leren en voelen hoe alles werkt. Het is echt niet altijd zo dat een onervaren ruiter met een hoog opgeleide pony altijd 1e of 2e word. Om een nette proef neer te zetten moet je zelf ook op het niveau zijn waar je in uit komt Knipoog

Aukelizzy

Ik heb daar echt geen problemen mee hoor! Wat is er nu mooier dan een goede leerpony. Ik heb ook een Z pony ( die nu trouwens met "pensioen" is) en daar heb ik heel veel van geleerd. Tuurlijk is het makkelijker om een pony na te rijden dan dat je hem zelf op moet leiden, maar om te leren vind ik het super. Op mijn Z pony zaten echt alle knoppen maar het heeft toch een hele tijd geduurt voordat ik ze gevonden had. En ja, dat ze dan prijzen winnen, daar kan ik me niet zo druk om maken. Dat moet je met je eigen pony/paard gewoon zo hard trainen dat je een Z pony eruit rijdt. Knipoog . Toen ik met mijn Z pony reed en prijzen won zeiden ze ook altijd, wacht maar totdat ze met haar andere pony gaat starten dan wint ze niet zoveel meer. Maar ik reed ze er allemaal uit met een pony wat niets kon en nu ook niet echt een goed bouw heeft. Ik had schijnbaar veel geleerd van mijn Z pony...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:55

Jullie nemen het woord 'automatisch' wel erg letterlijk, ga hier verder ook niet meer over door.

Over de 'knopjes' vinden, dat gaat zeker niet 1,2,3. Maar het is gewoon zo dat je makkelijker weg rijdt op een Z pony dan een pony die gewoon goed doorgereden is, nietwaar?

Van een Z pony kun je ook wel gigantisch veel leren (heb ik zelf ook profijt van gehad), maar dan vind ik het gewoon raar dat je dan een Z pony voor je kind móet kopen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:56

Een goede leerpony is fijn en belangrijk, maar alles heeft voor- en nadelen. Als je niet kan rijden, rij je ook een goede Z pony zo naar de.... eeeh, haaien. Goede begeleiding is altijd belangrijk.
Helaas hangt er ook vaak een fors prijskaartje aan een goed gereden pony, dus ook niet voor iedereen weggelegd.
Nog een punt: niet iedere Z pony = een goed gereden pony. Ben laatst op zoek geweest maar er zijn er ook die niet fijn gereden zijn. Er zijn er ook met kunst en vliegwerk de Z in geduwd, geschopt, getrokken of wat dan ook.
En je moet bij elkaar passen, een goede klik lijkt me belangrijk voor een goede basis en jaren plezier met je pony.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:57

nee hoor je rijd niks makkelijker weg op een Z pony Haha! Haha! ZEKER niet als deze correct is beleerd Lachen

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:01

asjemenou schreef:
Super toch?
Kan ze heel veel van leren!
En als het wat moeilijker wordt, dan stoppen de prijzen vanzelf als ze niet beter gaat rijden.

Deden maar meer mensen dat, een leuke leerpony kopen. Hoeft echt geen krack te zijn, maar gewoon eentje die al wat van de wereld heeft gezien, en niet al te snel van zijn stuk te brengen is.

amen Afgod Afgod

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:03

een goede leerpony en de juiste begeleiding daarbij is goud waard.
Het is echt niet zo dat iedere knoeier met een Z pony zomaar wegrijdt. Zoals al gezegd, misschien de eerste paar maanden, maar daar houdt het op een gegeven moment ook wel op.
En Z pony's kunnen idd vreselijk in de war raken als men niet de goede hulpen geeft. Het kan zomaar gebeuren dat als je over de A-C lijn moet binnenkomen het pony'tje 'spontaan' begint te wijken. Of als je een volte in wilt zetten hij 'spontaan' een schouderbinnenwaarts inzet.

Dit neemt allemaal niet weg dat ik het persoonlijk leuker vind (en heb gevonden) om zelf m'n paarden op te leiden.
Het is dus maar net wat je zelf leuk vind.

En als zo'n kind netjes heeft leren rijden om een goede pony, kan ze dat weer overbrengen op een wat groener paard later.

Ik vind er trouwens wel een groot verschil in zitten of ouders een dure pony kopen zodat het kind prijzen en punten kan rijden of dat ze hem kopen omdat het kind er veel plezier aan heeft en netjes kan leren rijden.
De eerste optie keur ik sterk af. Knipoog

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:03

Romeo was M-springen, won bij zijn vorige baasje dózen vol bekers.
Wij (Romeo en ik) hebben nu bijna elke wedstrijd een weigering of zelfs meerdere. Hij is echt geen makkelijk paardje, ik heb nu al wel donders veel van hem geleerd! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:11

Grappig dat een hoop mensen zo makkelijk denken over het starten met een Z paard of pony. Daarbij mag je niet oneindig door blijven rijden in een klasse ( wat vroeger inderdaad wel zo was) maar moet je na een aantal punten toch echt door naar een klasse hoger.