M2 is de moeilijkste klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

Re: M2 is de moeilijkste klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:10

Aranel schreef:
Suprice schreef:
Ik vond het M2 op het begin wel super moeilijk.. Het heeft ook lang geduurd voordat ik mijn winstpunten begon te scoren, mede dankzij nieuwe instructeur Knipoog Mijn pony had vooral veel moeite met de buiging (dus vooral de travers) en de keertwendingen zijn niet voor haar gemaakt (kan ze nu nog steeds niet zo goed).. Verder waren de galop-stap overgangen nog niet super bevestigd (dat wil zeggen thuis wel, maar op wedstrijd niet). Ook is ze een beetje (veel) op de voorhand gebouwd, wat het niet makkelijker maakte. Maar toen het begon te lopen in het M2 ging het ook meteen super en haalde ik hoge punten.. Toen zelfs naar de brabantse geweest en daar 4e geworden en dus naar de Nederlandse geweest.. Dit had ik nooit verwacht omdat ik de M2 dus echt de moeilijkste klasse vond. Het Z1 vond ik toen veel gemakkelijker (toen ik gewend was aan het lange eind strekken Tong uitsteken ).. Maar ik denk dat dit allemaal voor iedereen verschild, het ene paard is het andere niet en de ene ruiter is de andere niet.. Maar ik zou als ik jou was gewoon overgaan, dan zie je beter waar de knelpunten liggen (op wedstrijd vooral) en dan kan je daar aan wennen en dus ook trainen.. Want thuis gaat het bij mij iig heel anders als op wedstrijd..

Zo herkenbaar Clown Ik denk dat dit mij ook gaat gebeuren straks in de M2 Nagelbijten / Gniffelen

Komt allemaal wel goed hoor! Met de juiste training kan alles.. Ik bedoel zels mijn pony doet het aardig in het Z2, terwijl ze echt niet de beste gangen heeft en toch niet zo handig gebouwd is..

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:11

Scum schreef:
Maar ik zie het M2 nog niet zo zitten. Vaak kan ik er geen touw aan vastknopen hoe er gejureerd wordt.

Ik ben het met je eens! Ik rij M2 en kan echt geen hoogte van ze krijgen. Reed een keer de 1e proef winst en de 2e proef verlies terwijl hij hetzelfde liep Verdrietig

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:11

Aldoende leert men (hoop je natuurlijk Clown ).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:12

justahorse schreef:
Scum schreef:
Maar ik zie het M2 nog niet zo zitten. Vaak kan ik er geen touw aan vastknopen hoe er gejureerd wordt.

Ik ben het met je eens! Ik rij M2 en kan echt geen hoogte van ze krijgen. Reed een keer de 1e proef winst en de 2e proef verlies terwijl hij hetzelfde liep Verdrietig

Dat is echt heel vervelend.
Het jurylid nog kunnen spreken na afloop?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:12

Ik had best een beetje schrik voor het M2.
Nu is het inmiddels wat afgenomen, mn merrie had heel veel moeite met de schouder binnenwaarts dat ik me travers eigenlijk niet durfde te beginnen.
Maar ze pakt het aan, evenals de keertwendingen. Eind deze maand start ik voor het eerst M2.
Ik zie wel wat de jury er van vind!

Alleen met de galop stap overgang zit ik nog in mn maag.
Iemand tips?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:14

meestal moet je het in de m2 op een volte doen, zet hem in de volte al een beetje terug op het achterbeen, dmv of travers of sb op de volte en dan de overgang naar de stap maken

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:15

Die overgang zit na een volte 10 meter toch?
Gewoon goed verzamelen op die volte, been er licht bijhouden, alsvast lichte ophoudingen geven, op je kont blijven zitten.
Zo train ik de overgang altijd. Lachen

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:17

maar niet teveel oefenen Knipoog
als ik nu een volte 10 meter rijd weet mijn pony als dat die mag stappen en valt zelf terug naar de stap (alleen meestal wel te vroeg) Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:16

Even over al dan niet verlies rijden, het valt mij op en ik kijk veel uitslagen na, dat er veel vaker in het M2 verlies gegeven wordt dan in de andere klassen. In het Z kom ik het een enkele keer tegen maar ik kan er zo al een stuk of acht in het M2 opnoemen die ik de laatste paar weken tegengekomen ben.

Zou dit dan komen omdat mensen toch overgaan terwijl ze er nog niet klaar voor zijn of omdat er toch wel heel erg strikt gejureerd wordt t.o.v. de lagere klassen? Oke, een enkele keer zit er inderdaad een beroerde jury tussen.....

Ook ik heb namelijk twee verlies gereden en achteraf zeg ik, ik had af moeten groeten maar ik had een dwarsligger van een paard op dat moment en vond het belangrijker dat ie bleef lopen.....dom misschien maar ach jammer dan. Een verliespunt is ook het eind van de wereld niet hoor.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:24

Ik ben t er wel mee eens ( bij de pony's weet ik t niet)in dit geval bij de paarden.
In de regel fiets je de B-L1 enL2 en M1 wel door maar dan.
Wat voor een paard heb je....Kan die gemakkelijk verzamelen is ie GOED aan t been, loopt ie niet op zijn kop,Laat hij zich lós.
Vaak zie je op staatjes "verzet,te weinig ,duikt,meer lengte noem maar op.
Een goede training begint al bij t zadelmak maken vanaf dat moment moet je al gaan werken met je paard en onder een hele goede begeleiding en NATUURLIJK t ideale paard....kom je een heel end.
Bij de M2 houd t voor VEEL paarden op!!!
Sucses

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:06

Ik ben 2 weken terug voor het eerst M2 gestart. Zag t ook écht niet zitten!!! Ik had wel het gevoel klaar te zijn voor de M2 proeven, maar punten vielen wat tegen. Ook commentaar kon ik niet zo goed plaatsen dus wacht nog een paar wedstrijdjes af.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:13

Hoeveel punten had je als ik vragen mag? Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:16

Helemaal mee eens dat de M2 een rotklasse is. Met Calypso had ik in de M1 toen de tijd 20 winstpunten en moest over. Ook al won ik de laatste proeven in de M1, k was nog niet M2 klaar. Dat merkte ik de eerste proeven van de M2 ook direct.

De oefeningen zijn moeilijker, er wordt ineens flink veel verzameling gevraagd en je hebt geen tijd van ademhalen tussen de onderdelen door. Achteraf gezien had ik veel eerder naar Z1 over moeten stappen, echt veel makkelijker.

@ daffodil: dat valt mij in de M2 idd ook op van dat verliespunten weggeven.

Als ik de TS een tip mag geven... Rijd de M1 gewoon zo veel mogelijk uit en ga over als je echt M2 klaar bent. Dan ben je sneller bij de 10 winstpunten om dan Z1 te mogen starten. Ik ben absoluut niet voor bij 10 direct over gaan, maar in de M2 zou ik het zeker doen. Z1 is zoveel fijner Ja

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:20

Ik vond dat juist niet. Ik heb twee maanden terug nog M2 gestart met een paard, zat de laatste wedstrijden telkens bij de prijzen met een of twee winstpunten. In het Z1 verwachten ze echt veel meer van een paard, en wordt er ook veel strenger gepunt. Overigens niet meer dan terecht!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:21

Ook een optie is even thuis blijven als je nog niet M2 klaar bent. De wedstrijden kosten genoeg geld en zeker als je een beestje hebt wat niet perse voor de routine mee hoeft, zou ik lekker thuis blijven. Dat heb ik dan ook gedaan.

Ik reed 175 en 171, met commentaar wat ik niet kon plaatsen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:22

Als ik terugkijk op mijn eerste wedstrijden M2 vielen die nog niet eens zó erg tegen hoor, maar elke keer 175, 176 en dan ook nog een paar keer 179, elke keer net niet. Dan wordt je een soort gefrustreerd en komt er druk op en ja toen ging het dus een paar keer goed fout. Daarna heb ik een enorme rustpauze ingelast van driekwart jaar en nu ben ik weer voorzichtig aan het starten. Het wisselt enorm, ene keer fijn gereden maar wéér die 177 punten en ook een uitschieter naar 191, dus ach het zit erin zullen we maar zeggen......

@Talented, ben je bij de jurybijscholing geweest (je bent toch ook jury of niet??), daar was echt overduidelijk te zien dat in het Z heul soepel gepunt werd hoor. Eenvoudige wissel met een huppeltje en meer passen stap dan verplicht gaf hij gewoon nog een zes voor, terwijl als je de overgang in het M2 van de galop naar de stap niet heel super precies op de plek maakt, op het achterbeen gezet, en aan de voorkant in de juiste houding, heb je gelijk een vier of lager te pakken!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:24

talented schreef:
Ik vond dat juist niet. Ik heb twee maanden terug nog M2 gestart met een paard, zat de laatste wedstrijden telkens bij de prijzen met een of twee winstpunten. In het Z1 verwachten ze echt veel meer van een paard, en wordt er ook veel strenger gepunt. Overigens niet meer dan terecht!

Nou ik vind het Z1 véél makkelijker dan die M2...
Ben met de merrie door de M2 gevlogen, maar het Z blijft makkelijker, de proeven zitten ook gewoon wat vriendelijker in elkaar (vind ik Clown )

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:25

Dan heb ik het telkens gewoon net verkeerd getroffen. Ik had al lang geen m2 meer gestart, maar dit paard wel om weer even in het wedstrijdritme te komen. Laatste vijf wedstrijden had hij niet minder dan 190 in het m2. Nu ben ik met hem Z1 gestart en zit ik telkens net rond de 60% terwijl hij veel beter gaat dan twee maanden terug in het m2!

Ik ben niet bij de bijscholing geweest overigens !

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:26

Ik vind dat er nog een heel verschil zit tussen de pony's en de paarden. Bij de paarden zie je een heel ander niveau, andere paarden en andere ruiters in het Z. Daar kom je ineens in een veel bredere groep terecht met meer concurrentie. In die zin wordt het er niet makkelijk op in 't Z.
Bij de pony's zie ik dat verschil veel minder en aangezien ik de Z-proeven veel fijner vind dan de M2-proeven, kon ik net zo goed Z gaan rijden.

Als je kijkt naar de prestaties, lijkt M2 een stuk moeilijker. Onze kring kon niet eens alle plaatsen voor de regiokampioenschappen vol krijgen, simpelweg omdat slechts enkelen ten minste één maal 60% of meer hadden gereden... *edit: in 't Z was dit absoluut geen probleem

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:34

Ja dat was bij ons van de zomer ook. Er waren veel selectiewedstrijden weggevallen. We hadden er 2, waar we toevallig dezelfde jury hadden. Niemand heeft in 1 van die 2 wedstrijden een winstpunt gereden (ik zeg niet dat dat aan de jury ligt, maar iemand moet toch wel een winstpunt kunnen rijden?).. Toen hebben ze ook maar gewoon de beste 4 afgevaardigd Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:21

talented schreef:

Ik vond de M1- M2 overgang mega groot zo met die halve keertwendigen, travers etc etc. Het volgt mekaar zo snel op! De Z1 heb je een grotere baan waardoor je iig nog tijd hebt om adem te halen. Die appuyementen en galopwissels vond ik niet zoveel extra's in vergeljking met de M2.

Maar kan natuurlijk ook per persoon verschillend zijn.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:26

De proeven worden er ook niet moeilijker op, maar er wordt (naar mijn idee) meer van je verwacht in het Z1!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:30

Ik rij bij de paarden maar goed..

Ik vond de M2 heerlijk..
Ik heb een pony die je bezig moet houden..
En dat ging daar uitstekend!!!

Vond het een leuke klasse. .
Overigens Z1 ook..

Moeilijke in het Z is (zeker voor mijn pony..)
als je een jury treft die wil dat het paard bergop Haha! gereden wordt..
Tja.. met ietwat overbouwd paard met kort dik halsje valt dat niet mee..
Moet overigens niet klagen... kom gewoon aan mijn punten..
(Kan me alleen geen enkele fout permiteren, maar who cares?)

vorige week terrecht!!! 187 pnt gekregen.. wat een zooitje.. Vork
hebben die bolle en ik ervan gemaakt! maar maakt niet uit..
ze is weer beter! joepie!!!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:32

Ik vind opzich de oefeningen niet moeilijker, maar vooral dat je alles moet laten zien in zo'n kleine baan. Dat is het punt waar ik vooral tegen aan loop..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:19

Martine__ schreef:
Ik vind opzich de oefeningen niet moeilijker, maar vooral dat je alles moet laten zien in zo'n kleine baan. Dat is het punt waar ik vooral tegen aan loop..

Heb je de oude proeven ook nog in de M2 gereden?
Dat wass pas een gefrot!