Hoe vaak proefje oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Re: Hoe vaak proefje oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:12

idd stukjes eruit rijden Ja

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:17

Ik oefen vaak 1x per week een proefje zodra de wedstrijd in de buurt komt, als ik het vaker doe gaat mijn paard de proef zelf lopen Vork

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:19

Ik oefen vrijwel nooit mijn proefje, stukken eruit wel, en ik leer hem uit mijn hoofd.
Alleen als ik overga naar een nieuwe klasse probeer ik het proefje een keer, om te weten hoe het voelt en hoe snel alles elkaar opvolgt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:43

Ik heb de week voor een wedstrijd eigenlijk een vast schema Ja .
Zaterdag/zondag: proefje oefenen.
maandag: privéles, half uur
dinsdag: zelf rijden, aan de basis werken
woensdag: les
donderdag: longeren (als ik vrijdag wedstrijd heb) of rijden
vrijdag: wedstrijd, of anders losgooien/longeren Lachen

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:09

Ik doe meestel stukjes uit de proef, of ik sla de stukken over die mijn paard meestal zelf al denkt te weten.
Bijvoorbeeld halthoudens sla ik vaak over, of doe ik later dan ze in de proef horen. Net als keertwendingen, eenvoudige wissels en dat soort dingen waarbij ze zelf vaak te veel mee gaan denken.

makeAwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:45

Ik zorg meestal dat ik eerst zelf de proef gewoon goed ken en daarna rij ik hem een stuk of 3x met mijn pony. En soms nog vlak voor de wedstrijd bij het inrijden rij ik hem nog een keer.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:44

De 2 weken ervoor oefen ik de proef een aantal keer, en de dag voor de wedstrijd rijd ik heel rustig. Dan ga ik geen proeven oefenen

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:01

Ik rij mijn proefjes een keer of 2 van tevoren. Dan weet je waar de moeilijke stukken zitten en wat er ongeveer na elkaar gaat komen.
Met zegt trouwens dat je je proefje uit je hoofd moet kennen, dan is het teminste jouw fout als je verkeerd rijdt als je het niet goed hoort of de voorlezer iets verkeerd zegt Knipoog
Verder rij ik de dag van tevoren gewoon een uurtje, net zoals normaal. Ik zou geen moeilijke dingen meer gaan oefenen omdat je anders misschien zenuwachtig wordt voor je wedstrijd als dingen niet lukken...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:04

Meestal in de week vóór de wedstrijd oefen ik de proef maximaal 4 keer Lachen Ligt er ook aan hoe de training gaat, als hij bij de training goed loopt en de proefjes ook, oefen ik ze maar 2 keer, anders wel 3-4 keer.

De proef uit je hoofd kennen is zeker een voordeel *LOL* Lees je proef steeds opnieuw door, schrijf het over, zorg dat je weet wat er steeds komt. Als je voorlezer een keer de weg kwijt is, kun je gewoon verder rijden en krijg je geen minpunten voor 'het de verkeerde kant uitrijden'.

De dag voor de wedstrijd rijd ik hem gewoon 1 uurtje, soms iets korter. Idd zo vlak voor je wedstrijd niet allemaal moelijke dingen gaan doen, gewoon de dag ervoor een ontspannen uurtje rijden zonder er moelijke dingen bij te pakken.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:46

Ik rij nooit een proef thuis. Alleen mijn kür op muziek omdat ik die moet afstemmen met de muziek maar de gewone proeven oefen ik helemaal niet. Ik train gewoon dagelijks en ik leer de proef uit mijn hoofd zodat ik wel weet op de wedstrijd wat er gaat komen.

nienke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:50

ik rij de proef nooit helemaal eigenlijk alleen de belangrijkste puntjes pik ik eruit en de moelijkste dingetjes oefen ik en de dag voor d wedstrijd rijdt ik hem een halfuutje niet helemaal zeik nat maar gewoon een beetje oefeningentjes uit de proef wat de rest van de kere niet goed ging of ik longeer wat

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:59

Een vraag diegene die het proefje uit hun hoofd leren maak je nooit fouten in de proef. ik wil het ook gaan doen want ik heb niemand die mee wil op wedstrijd dus zit niks anders op denk ik. En gaat er veel tijd in zitten ?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:04

Ik leer altijd mijn proef (iig de eerste) uit mijn hoofd.
Vind het veel prettiger rijden.
Ik rijd eigenlijk altijd goed, maar ben ook best wel eens verkeerd gereden. Maar als ik dan door de jury weer ff op weg werd geholpen wist ik het meestal wel weer Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:20

Ik train altijd de weken ervoor gewoon stukjes uit de proef, en dan in de week voor de wedstrijd rijd ik 2 keer de proeven helemaal (op woensdag en vrijdag) Lachen

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:44

Ik oefen soms wat stukjes uit de proef.
Leer en rij alle proeven ook altijd uit m'n hoofd. Lachen

Als ik de dag ervoor rij doe ik rustig aan, gewoon een halfuurtje voorwaarts neerwaarts rijden Ja

sysero_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:01

Oefen bijna nooit een proefje Bloos lees hem meestal in de auto opweg na wedstrijd even door.. Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:02

Ik oefen gewoon net zo lang totdat hij voor mijn iddee goed en vloeiend gaat.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:28

Ik oefen mijn proef alleen als hij niet is.. Verder nooit. Strx rijdt mijn pony hem nog zelf Tong uitsteken

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:18

Bettine schreef:
Ik leer altijd mijn proef (iig de eerste) uit mijn hoofd.
Vind het veel prettiger rijden.
Ik rijd eigenlijk altijd goed, maar ben ook best wel eens verkeerd gereden. Maar als ik dan door de jury weer ff op weg werd geholpen wist ik het meestal wel weer Lachen

Ik denk wel dat je je dan veel meer kan richten op het paard inplaats van de proef maar jij leert thuis uit het boekje en daarna rij je hem thuis al een keer om te kijken of je het weet?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:45

Ja klopt, je kan je veel meer op het rijden richten, en je kan ook veel verder vooruit denken, en dus beter voorbereiden.

Ik leer idd eerst thuis mijn proef. Meestal is 1 á 2x lezen genoeg. En dan probeer ik hem voor mezelf op te zeggen. Als dat lukt dan ga ik hem een keer rijden.

Dingen als halthoudens en galopwissels oefen ik dan alleen nooit op de plaatsen waar het gevraagd wordt, maar bv. een stukje verder, zodat mijn paard niet te veel mee gaat denken.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:16

Ik oefen meestal 1 of 2 keer het proefje in de week voor de wedstrijd. En de dag voor de wedstrijd rijd ik niet, soms een klein buitenritje, maar meer ook niet.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:28

Lafayette schreef:
Een vraag diegene die het proefje uit hun hoofd leren maak je nooit fouten in de proef. ik wil het ook gaan doen want ik heb niemand die mee wil op wedstrijd dus zit niks anders op denk ik. En gaat er veel tijd in zitten ?

Ik leer de proeven uit mijn hoofd, de avond voor concours of op weg naar concours toe. Ik onthoud denk ik snel. Ik rij hem niet zonder voorlezer trouwens, maar het is prettig als je weet wat je moet rijden en je de voorlezer als steuntje in de rug hebt.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:08

ik rijd de proef meestal niet van te voren
ik kijk alleen welke stukjes ik vaak fout doe of die niet goed gaan en die oefen ik

Tylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:32

ik oefen ze eigenlyk nooit. lees de proef van te voren door, en met trainingen thuis oefen ik dan aantal onderdelen uit de proef die er dan in zitten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:50

B-proefjes vond ik simpel uit het hoofd te rijden, vaak gedaan.
L1 ging ook nog prima, alhoewel ik een nieuwe proef de 1e paar keren liever krijg voorgelezen. Daarna gaat het prima uit mijn hoofd. Dan moet een wedstrijd wel maar 1 proef hebben. Als ik er 2 moet haal ik ze door elkaar.

L2 heb ik niet uit mijn hoofd gereden, moet nog teveel op het rijden letten en het voelt nog niet simpel, maar ben bang dat ik komende vrijdag geen keus heb en nog 2 proeven ook, dus ik ga ze nog maar vaak doorlezen.