Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaileyS

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:29

er zijn inderdaad kinderen die beter gewoon nog effe verder kunnen oefenen enz. maar ik bijv,
10 jaar
rijd iets meer dan een jaar
heb een Aa proef en een caroeslewedstrijd gereden op de manege
rijd onderlinge wedstrijden op d e manege
als ik mezelf als ammazone moest omschrijven :
stap en draf kan ik goed,ik kan laag springen ,en een rondje galop met volte lukt ook wel ,nou !!?ik ben geen geschikte z kanidaat maar een a of b wedstrijd .....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:30

Persoonlijk vind ik het onzinnig om kinderen tot 12 jaar geen wedstrijden te laten rijden of om ze alleen FNRS wedstrijden te laten starten.

Natuurlijk heb je weleens pushende ouders, kindjes die het eigenlijk niet leuk vinden of andere misstanden, maar volgens mij heb je dat bij elke tak van sport (of bij muziekuitvoeringen, noem maar op).

Gewoon lekker laten starten. Ken er genoeg die met 10-12 jaar al heel netjes rond kunnen sturen en dan is het gewoon onzinnig om die te verplichten alleen FNRS wedstrijden te laten rijden of niet te laten starten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:31

Ik snap van alle kanten de standpunten wel. Maar inplaats van te zeggen schaf de wedstrijden voor kinderen onder de twaalf jaar af zou men misschien de eisen aan de kinderen + pony's bij moeten stellen. Ga maar officieele knhs wedstrijden houden gericht op zit, wat ze nu bij de FNRS al een beetje doen - al is dat dan voor manege paarden en ruiters ik vind het idee van die zitcompetities echt heel goed, zeker voor kids onder de 12 jaar of beginnende ruiters

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:33

Het lijkt nu net of alle ouders pushen. Als ik tegen mijn kinderen zeg rij vandaag maar niet, worden ze eeeeeerg boos. En wat een onzin om kinderen geen wedstrijden te laten rijden. Waarom mag je als kind niet gewoon lekker met je pony op wedstrijd? Als je als 6 jarige voetbalt, heb je automatisch op zaterdag toch ook wedstrijd? Of wat voor sport dan ook. Wedstrijden zijn toch gewoon leuk bedoeld? Lang niet alle ouders staan langs de kant te schreeuwen 'trek je pony in de krul' of weet ik wat voor een teksten. En hoeveel ruiters boven de 12 zie je niet dezelfde fouten maken? Hoeveel ruiters in het Z kunnen nou echt rijden?

Volgens mij moeten we eens af van het idee dat als je wedstrijden rijdt, je dan ook gelijk maar zo goed als Anky, Laurens of wie dan ook moet rijden. Onzin. Plezier staat voorop, en daar horen voor heel veel kinderen wedstrijden bij.

Mijn kinderen vinden het geweldig, worden niet gepusht, maar ik help ze wel. Want daar ben je ook ouder voor. En ik ben hun trouwste fan, of ze nou winnen of niet. Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:36

Wat een onzin...er zijn denk ik veel meer volwassen ruiters die er nog niet aan toe zijn, dan kinderen.
Jammer dat de ouders er inderdaad vaak zo'n druk achter zetten en het kind niet laat genieten van zijn of haar sport en in de liefde voor het paard.
Maar dit komt in elke tak van sport voor, niet alleen bij de paarden.

En god zij dank zijn lang niet alle ouders zo!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:58

aerdenhout1 schreef:
Wat een onzin...er zijn denk ik veel meer volwassen ruiters die er nog niet aan toe zijn, dan kinderen.
Jammer dat de ouders er inderdaad vaak zo'n druk achter zetten en het kind niet laat genieten van zijn of haar sport en in de liefde voor het paard.
Maar dit komt in elke tak van sport voor, niet alleen bij de paarden.

En god zij dank zijn lang niet alle ouders zo!

Inderdaad. En een beetje fanatiek is echt niet verkeerd hoor, als het maar op een positieve manier is. En de andere kant is dat er ook heel veel kinderen bij de sportclub worden 'gedropt' en 's avonds weer worden opgehaald. Nee dat getuigt van liefde en interesse.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:00

mijn mening:
ik vind dat kinderen onder 12 (akkoord met de leeftijd Ja) speciale proefjes moeten krijgen waar echt de 'lol' nog te vinden is. Zodat ze hun fanatiek kunnen bezighouden met wedstrijden, maar toch nog echt fun hebben. (bv. Gymkhana, speciale pony-parcourstjes, leuke dressurproefjes die makkelijk te rijden zijn, (of alles tesamen: ponyventing! Haha!) clubjes die aan een aantal wedstrijdjes meedoen, enz)
vanaf dat ze dan 12 ZIJN, mogen ze meedoen met de junioren, zodat het verschil tussen tiener en volwassenen nog blijft.
Vanaf die leeftijd, kunnen ze dan echt compititief aan de slag gaan, en (ik vind) dat ze op die leeftijd weten van hunzelf wat goed is voor hun pony en voor hun eigen.
Vanaf ze dan een jaar of 16-18 zijn, zou ik ze tussen de volwassenen laten meerijden.
Want soms zie je gewoon een meisje van 11 met een kleine D-pony die het opneemt tegen een volwassene van om en bij de 35 op een grote D?
Ik vind dit niet kunnen!
BTW: goed topic!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:02

ken kinderen onder de 12 die top kunne rijden.
dus waarom afschaffen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:03

Een meisje van 11 kan het in de reguliere wedstrijden nooit moeten opnemen tegen een vrouw van 35 op een D-pony.

En ik denk dat mijn dochter van 9 het niet echt waardeert om gymkhana's e.d. te rijden. Dat deed ze met haar shet toen ze 6 was. Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:03

Stel nu dat zo'n kind van 10-12 jaar oud zelf mee wil doen met de officiele wedstrijden?

Een meisje van 11 met een kleine D het opnemen tegen een volwassene met een grote D dat kan trouwens niet. De volwassene moet gewoon bij de paarden starten ongeacht de grootte van het paard en een 11 jarige mag nog niet bij de paarden starten.

Ken ook een meisje van een jaar of 13 dat succesvol tussen de paarden rijdt.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:06

Vjestagirl schreef:
Steeds vaker komt het op bokt voorbij. Topics over kleine kinderen die nouwelijks kunnen rijden maar toch al wedstrijden rijden. En dan niet een simpel bixi proefje voor de lol, maar serieuze 'grote mensen wedstrijden' met bijbehorende grote mensen regels. En dan wordt er weer geklaagd over kinderen die zagen en hangen, die nouwelijks kunnen zitten, die de kont niet mee kunnen rijden.

Waarom kunnen kleine kinderen niet meer gewoon lekker rondhobbelen, door de bossen scheuren en vooral lol hebben met hun pony? Waarom schaffen we de wedstrijden voor kinderen onder de 12 niet gewoon af? Leer eerst maar eens lekker te rijden en leer eerst maar eens wat er echt belangrijk is voor je dier, en ga dan als een klein barbie popje op je pony zitten...

Oké, ben nu zelf 13.. En rijd geen wedstrijden..
Maar langs de ene kant heb je gelijk, dan moeten ze speciaal voor de kinderen onder de 12 jaar soms een wedstrijd houden om te leren wedstrijd rijden.. En dan de volgende leeftijdcategorie vb. 12-16 en dan mag je al eens een wedstrijdje meerijden.. Maar onder de 12 vind ik wat jong voor wedstrijden, en zeker voor "grote mensen" wedstrijden!!
Ik weet niet of het al bestaat maar moesten ze wedstrijden doen:
0 - 6 ==> GEEN wedstrijden
6 - 12 ==> "OEFEN"- wedstrijden
12 - 16 ==> Grote "OEFEN"- wedstrijd maar al met prijzen
16 + ==> Wedstrijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:11

12 jarigen mogen ook nog helemaal niet zo starten bij volwassenen Lachen

Zoals het nu is:
- Bixie
- Ponywedstrijden (tot 18 jaar)
- Paardenwedstrijden (vanaf 12 jaar en verplicht vanaf 18)

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:13

Wat een onzin om te zeggen dat kinderen onder de 12 geen wedstrijden zouden mogen rijden. Daar heb je toch de categorie A/B voor? Daarin kunnen ze mooi tegen leeftijdgenootjes rijden. Zolang het idd maar wel de wens van het kind is en niet de dwang van de ouders. Mijn dochter van 11 gaat vanal volgende week starten. Heeft eerst een jaar bixie gereden en wil nu zelf voor het " echt" rijden. Ze rijdt hartstikke netjes, moet ik haar dan tegenhouden? Verder ken ik een aantal kinderen die jonger zijn en al een aantal jaren rijden en die al vanaf 8 jaar gestart zijn. Die hebben een betere houding en gevoel voor de hulpen dan menig " oudere ruiter" .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:13

Mijn broertje was 8 dat hij begon met wedstrijden en toen was er nog geen bixie. Hij startte met zijn c-pony tussen de andere kleintjes en hij vond het geweldig. Nooit is er vanuit mijn ouders druk geweest om te starten of om per sé aan de teugel te rijden, Saar liep altijd heerlijk ontspannen met haar hoofd te violen en ze hadden samen ook hartstikke lol. Later is hij gaan crossen en springen, dat vond hij leuker.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:14

Ja sorry, k ben niet goed in de wedstrijdwereld, voor mij is het gewoon plezier op die pony

PS, zou er nog helemaal niet kaar voor zijn, al zou ik zo'n kleine wedstrijd met m' shet wel eens cool vinden, enkel voor plezier

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:16

Met andere woorden: wat hier wordt voorgesteld, oefenwedstrijdjes voor kinderen, dat is er al: Bixie.

Daarnaast, als kinderen echt willen starten dan kunnen ze dus gewoon mee doen met de ponywedstrijden. Tussen 12-18 kunnen ze dan kiezen of het pony of paardenwedstrijden worden en pas boven de 18 moeten ze naar de paardenwedstrijden (of al eerder als ze een paard hebben ipv een pony).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:17

Ik denk trouwens dat die kinderen die per sé zus en zo moeten rijden vooral gepusht worden door hun ouders, en dat zal je met bixie hebben, met eventuele oefenwedstrijden en met alles waar het wedstrijdelement in zit. Ik denk niet dat je dat tegengaat door het wedstrijdregelement op leeftijd aan te passen. Gewoon je adem inhouden als je dat ziet, en blij zijn dat jij niet zo in elkaar zit. Bovendien komen die kinderen en ouders zichzelf tegen, want ik ken geen jury die het waardeert als een pony in een valse knik wordt gereden of met schoppen en slaan vooruit gestuurd wordt.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:20

Mijn dochter vond die wedstrijden met haar shet geweldig!! Maar nu wil ze 'voor het eggie' en rijdt ze met haar C- en D-pony zeker niet verkeerd rond.
Mijn andere dochter van 7 start met haar A-pony nu binnenkort ook. En ik sta huilend van trots langs de kant. Maar niet schreeuwend. En met mij velen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:27

Daniellev schreef:
Een meisje van 11 kan het in de reguliere wedstrijden nooit moeten opnemen tegen een vrouw van 35 op een D-pony.

En ik denk dat mijn dochter van 9 het niet echt waardeert om gymkhana's e.d. te rijden. Dat deed ze met haar shet toen ze 6 was. Tong uitsteken

was een onderlinge wedstrijd op initiatief van manege, dus nergens aangegeven. (geen LRV, HROV oh HGVBB (BE))

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:28

Citaat:
16 + ==> Wedstrijden
helemaal akkoord

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:30

Sweet_Pony, dat was dus ook een oefenwedstrijd, aan de manege dus om het goed in te delen Lachen.

Valt me op dat de kinderen die hier reageren zelf geen wedstrijden starten en er ook geen ervaring mee hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:31

Apple schreef:
Sweet_Pony, dat was dus ook een oefenwedstrijd, aan de manege dus om het goed in te delen Lachen.

Valt me op dat de kinderen die hier reageren zelf geen wedstrijden starten en er ook geen ervaring mee hebben.

Nagelbijten / Gniffelen

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:33

Apple schreef:

ben van plan deze zomer te starten, woe ik al vroeger doen maar heb gewoon geen paard Huilen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:51

sweet_pony schreef:
Citaat:
16 + ==> Wedstrijden
helemaal akkoord

ben het er niet mee eens :| er zijn veel ruiters van 14 / 15 die al goed rijden.. waarom kunnen die niet meedoen aan egt wedstrijden??? er zijn ook veel volwassene die slecht(er) rijden waarom zouden zij dan het recht hebben om wel te starten ??

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:54

Ik ben begonnen met wedstrijdrijden toen ik ongeveer 10 jaar was. En dat was in de tijd dat er nog geen bixie bestond en dat alle categorieen pony's gewoon bij elkaar in één baan werden gegooid. Dus ik met mijn B-ponietje tussen de grote D en E's. Heb geloof ik een jaar gereden voor ik ooit 1 winstpunt haalde, maar ik vond het geweldig!!