Indoor Brabant, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: INDOOR BRABANT, HOE KAN DIT??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:06

Als het hoedje eruit gaat, richten we een nieuwe bond op Duivel

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:07

Ja

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:11

Of het er nou uit ziet of niet....een ongeluk zit in een klein hoekje!!! Of je nou een beginner bent of een top ruiter een paard blijft een paard....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:13

Soms kan men met regeltjes ook te ver gaan.
Zeker bij de dressuur wil het oog ook wat.
Een cap in de hogere klasses vind ik persoonlijk absurd.
Proffesionals weten donders goed welke risico's zij nemen. Laat hen, ze zijn oud en wijs genoeg.
Kinderen daar integen vind ik een ander verhaal. Deze moet men nog sturen in een stukje eigen verantwoording.

Van de andere kant heeft de TS wel een punt. Als dat de regels zijn, dient zeker een evenement als Indoor Brabant zich hier aan te houden. Tijd dus voor meer duidelijkheid zou ik zeggen....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:13

is kwestie van gewoonte
tig jaar geleden vond men fietsen met een helm krankzinnig
of autorijden met een gordel belachelijk

de westernruiters gaan er ook aan geloven, met hun heilige stetson, dus ik verwacht binnen dit en 5 jaar een stevige discussie over de hoedjes

en nogmaals: waarom hoedjes?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:15

Nou ik fiets anders nog steeds niet met een helm hoor haha Haha!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:16

Ik zag het ook. Ze reden bijna allemaal zonder cap. En wat ik helemaal vreemd vond is dat ze dan ook nog OP de paarden zitten te roken.
Ik denk dan; jullie hebben het altijd over toppaarden met de beste verzorging en dan ga je ERBOVEN op zitten roken???

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:17

Pensionnetje schreef:
Proffesionals weten donders goed welke risico's zij nemen. Laat hen, ze zijn oud en wijs genoeg.
Kinderen daar integen vind ik een ander verhaal. Deze moet men nog sturen in een stukje eigen verantwoording.

Van de andere kant heeft de TS wel een punt. Als dat de regels zijn, dient zeker een evenement als Indoor Brabant zich hier aan te houden. Tijd dus voor meer duidelijkheid zou ik zeggen....

Ja, maar bij de eventing en het springen wil het oog evengoed iets.
En bij het inrijden is er geen publiek, dus dan wel een cap?

Ik ga niet tegenspreken dat profs weten wat ze doen, maar op een openbaar evenement hebben zij een voorbeeldfunctie en net daarom vind ik het, vooral naar kinderen toe, duidelijk om te kunnen zeggen: kijk, zij dragen ook een cap
ik geef de TS dan ook 100% gelijk, zo veel moeite doen om je eigen zaakjes op orde te hebben en dan zien dat men elders de regels niet eerbiedigt en daarvoor niet berispt wordt

@ts, wat is de reactie van de bevoegde instanties?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:19

foxy80 schreef:
is kwestie van gewoonte
tig jaar geleden vond men fietsen met een helm krankzinnig
of autorijden met een gordel belachelijk

de westernruiters gaan er ook aan geloven, met hun heilige stetson, dus ik verwacht binnen dit en 5 jaar een stevige discussie over de hoedjes

en nogmaals: waarom hoedjes?

Wat is nou een cowboy zonder hoed?
Een indiaan met dressuurzadel?

Kom kom......Laat die cowboys toch. En laat indianen zonder zadel en cap lekker rondscheuren.
Straks zijn alle disciplines een eenheidsworst geworden. Nee, ik houd wel van wat variatie. Men kan ook te ver gaan.

Ik zal voor mijn kat, die graag dakhaas speelt, ook vast een helmpje bestellen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:23

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:23

foxy80 schreef:
Pensionnetje schreef:

Ja, maar bij de eventing en het springen wil het oog evengoed iets.
En bij het inrijden is er geen publiek, dus dan wel een cap?

Ik ga niet tegenspreken dat profs weten wat ze doen, maar op een openbaar evenement hebben zij een voorbeeldfunctie en net daarom vind ik het, vooral naar kinderen toe, duidelijk om te kunnen zeggen: kijk, zij dragen ook een cap
ik geef de TS dan ook 100% gelijk, zo veel moeite doen om je eigen zaakjes op orde te hebben en dan zien dat men elders de regels niet eerbiedigt en daarvoor niet berispt wordt

@ts, wat is de reactie van de bevoegde instanties?

Tja voorbeeld funktie?! Ik vind niet dat een bekend ruiter het voorbeeld voor mijn kinderen hoeft te zijn. Die topruiters zijn nl niet verantwoordelijk voor de opvoeding van andermans kinderen. Dat zijn de ouders zelf. Ik, als ouder, zal dus mijn kinderen moeten inprenten een cap te dragen. Daar heb ik Anky niet voor nodig. Bovendien zie ik haar toch liever met een hoedje....

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:28

Een ongeluk zit in een klein hoedje. De cap... Ik kan me best voorstellen dat het een onding is als je de hele dag op een paard zit. Het overgrote deel van ongelukken met paarden wordt volgens mij veroorzaakt door mensen die met hun paard de weg op gaan. Daarnaast gebeurt er veel narigheid in de omgang met paarden. Dus gewoon op de wasplaats.
Op evenementen met ervaren (beroeps) ruiters gaat maar weinig mis. Neemt niet weg dat bekende ruiters inderdaad een voorbeeldfunctie kunnen hebben.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:29

veiligheid voor alles, mooi zijn kan altijd toch.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:30

Feit is wel dat de springruiters in de ring wel verplicht zijn een cap te dragen!! Ook op INdoor Brabant. (Hoewel ze na een winnende rit soms triomfantelijk met dat ding gaan zwaaien.) Dus ik snap niet waarom dat op het losrijterrein dan niet hoeft.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:31

De internationale reglementen die hier gelden zijn nu eenmaal niet zo streng als de reglementen van de nederlandse nationale sport. Ruiters hebben meestal hun eigen stal waar niemand hen verplicht een cap op te zetten. Op maneges waarbij iemand anders ineens verantwoordelijk is voor ruiters die op hun terrein rijden ligt dat heel anders. Daardoor zit de gewoonte van een cap dragen er daar ook veel dieper in. Wel krom dat de eigenaar van een terrein die verantwoordelijkheid opgelegd krijgt en niet de ruiter zelf.
Als je als ruiter de hele dag aan het rijden bent wordt een cap al snel oncomfortabel en kan die hoofdpijn veroorzaken. Mensen die slechts een uurtje rijden zullen daar niet zo snel last van hebben. Dat is bij mij de reden dat ik hem zo veel mogelijk afhoud, ook als ik een paard voor een ruiter aan het losstappen ben. Misschien verandert dat als ik eens een hele dure lichtgewicht in bezit heb, maar daarvoor moet ik nog wel even doorsparen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:36

Urielle schreef:
Als het hoedje eruit gaat, richten we een nieuwe bond op Duivel

Jazeker

KNHS

Koninklijke Nederlandse Hoedjes Societe

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:42

In de KNHS regelementen staat duidelijk:

Hoofdbescherming (bedoeld voor de paardensport) is verplicht voor deelnemers in alle disciplines. Deze hoofdbescherming dient te voldoen aan de laatst gepubliceerde veiligheidsnorm (EN 1384). Deze verplichting is niet van toepassing
op deelnemers in de disciplines:
- Dressuur vanaf de klasse Z en hoger

Dus je kunt ophouden met je eigen druk te maken over dit onderwerp.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:44

Kijk, da's helder cinny1! Heb je toevallig ook iets gevonden over het springen?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:45

Ga ik nog even voor je opzoeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:45

en nogmaals, bovendien zijn de KNHS reglementen niet van toepassing muv de nationale rubrieken. Dus TS slaat al helemaal de plank mis.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:46

Daar geldt hetzelfde voor. Internationale springrubrieken staan gelijk of hoger aan Dressuur klasse Z
Laatst bijgewerkt door cinny1 op 31-03-08 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:46

waarop baseer je dat?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:47

Ik begrijp het niet Cinny, we hebben het hier over het springen, voor dressuur (op IB zijn geen categoriën lager dan Z verreden) waren we het (op een enkeling na) al met elkaar eens.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:47

De algemene regelementen van de KNHS, zowel voor springen als dressuur geldt de eerder genoemde passage. De FEI hanteert nagenoeg dezelfde regelementen als de KNHS.
Laatst bijgewerkt door cinny1 op 31-03-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:48

Als dit reglement zou gelden is nog steeds niet duidelijk hoe het met het losrijden zit: in de ring had wel iedereen zijn cap op nl.