Drachtig en dan...op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Re: Drachtig en dan...op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:08

Dat heb ik dus ook Haha! Die " van mij" is op dezelfde datum uitgerekend, maar heeft nog niet echt een giga buik. Je ziet het wel, maar je zou ook kunnen denken dat ze gewoon errug veel te eten krijgt Haha!
Maar als ik naar deze foto kijk vind ik het wel meevallen hoor!

maar ook bij haar energie genoeg hoor, no problemo. Ik rij eind maar de laatste wedstrijd, misschien in april nog 1 keer, maar dan houdt het id op.

"mijn" merrie een week geleden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:31

Ik denk niet dat het slecht is om af en toe nog een wedstrijdje te pakken, zolang ze alle oefeningen nog makkelijk oppakt.
Maar het is wel spannend dat een jury gewoon kan beslissen dat je niet mag starten, als hij je paard te zwaar vind.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:38

Ik vind dat je 6 tot 8 weken voor de bevalling zeker moet stoppen met intensief rijden. Gewoon elke keer een stapje en een drafje is ok. Maar niet te zwaar!!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:55

@ciaraaa, ben het met je eens dat je af moet bouwen met intensiviteit, maar om 2mnd vt voren alleen nog een beetje te stappen en een drafje (met een merrie die niet overdreven zwaar is EN het gewoon aankan) lijkt me wel erg drastisch.
Het lijkt me voor de merrie juist beter om redelijk gereden te worden, zodat haar conditie zo veel mogelijk op peil blijft, wat erg prettig is met de bevalling.

Uiteraard verschilt het per merrie, sommigen geven echt aan dat ze het niet meer aankunnen, dan is het een ander verhaal.

Maar indien Vera het aankan, blijf ik zolang mogelijk doorrijden, wel gaat dit id vanaf zo'n 6 weken ervoor afgebouwd worden, met meer afwisseling. Vaker rondje naar buiten, minder zoals je zegt minder zwaar.

Het verschilt gewoon erg per merrie (er zijn ook merries die onbekend drachtig zijn en gewoon in het manegewerk kopen om op een dag een veulen eruit te gooien...Haha!)

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:22

_10_ schreef:
abcde schreef:
Een b proef zal een merrie vrij lang kunnen lopen , maar jury heeft dus het recht op te zeggen dat je niet mag starten.
Op grond waarvan??

abcde schreef:
conclusie: als het o duidelijk zichtbaar is dat ze drachtig is zou ik niet meer op wedstrijd gaan, ondanks dat ze het wel aan kan.

Hier ben ik het niet mee eens.
Zolang de merrie aangeeft geen problemen te hebben met de oefeningen kan je mijns inziens gewoon starten, zeker omdat het reglement hier zo onduidelijk over is.

Ik heb zelf ook tot 3 maanden voor de bevalling nog gestart in het Z1.
Ze had toen al duidelijk zichtbaar een buikje Ja
Vanaf 2 maanden voor de bevalling ben ik echt gaan afbouwen met rijden en tot 20 dagen voordat ze uitgerekend was reed ik er gewoon nog op.

bij ons op de curcus zijn ze hier heel duidelijk in geweest, hoog drachtig is niet meer starten. wat de ruiter zelf besluit is aan hen, omdat er geen datum is vastgesteld is het moeilijk te zeggen wanneer wel en niet meer. Maar een jury heeft dus wel degelijk dat recht.

ik zeg hier niet wat wel en niet te doen Knipoog

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:25

toch is het wel apart dat daar geen duidelijkheid over is, in het springen is dat volgens mij wel zo. Natuurlijk kan het niet gecontroleerd worden, maar toch zou wel beter zijn

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:33

Michelle77 schreef:
toch is het wel apart dat daar geen duidelijkheid over is, in het springen is dat volgens mij wel zo. Natuurlijk kan het niet gecontroleerd worden, maar toch zou wel beter zijn

ik ben het hier helemaal mee eens, ik denk daarom ook dat de meeste juryleden van de ruiters zelf verwachten dat ze eerlijk naar hun merrie kunnen kijken of ze het nog met plezier doen en kunnen.

het feit dat ik al in oktober de laatste wedstrijd starten was omdat ik merkte dat ze toen wat last kreeg met de wissels, kleine 1,5 maand was dat weer weg maar toen besloten niet meer te gaan starten.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:53

zo even opgezocht omdat het zo wel erg vaag word:

er staat in het algemeen wedstrijdreglementen 2007 in hoofdstuk 1 artikel 1.8 letterlijk:

" paarden die ziekzijn( waaronder ook kreupelheid valt) en hoogdrachtige merries mogen niet worden uitgebracht op wedstrijden "

blijft vaag wanneer een merrie hoogdrachtig is, maar een jury kan dus wel degelijk vinden dat je paard hoogdrachtig is en dat je dus niet meer mag starten Knipoog

verder iedereen succes met afwachten op de mooie veulentjes Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:49

Ben het met je eens hoor dat een hoogdrachtige merrie die schijnbaar moeite heeft met de oefeningen niet moet starten... echter vind/denk ik dat je als jury voorzichtig om moet gaan met zulke uitspraken/beslissingen.

Zeker zodra de merrie alleen dik (hoogdrachtig?) is maar geen moeite lijkt te hebben met het gevraagd...
Wie bepaald wat hoogdrachtig is.... de jury? Ja eens, maar ik zou toch een klacht indienen mocht het mij als ruiter ooit overkomen!
De ene merrie is tot het laatste moment nog mooi slank, maar de ander is met 4 maanden al flink dik.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:56

hey, die van mij is ook 8 april uitgerekend Haha!

ik reed nog wel tot een paar weken geleden vooral buiten omdat ik met het dressuurwerk echt merkte dat ze het niet meer fijn vond. maar nu ben ik zelf geopereerd en kan ik niet rijden. waarschijnlijk dat een vriendin er nog wel eens mee het bos ingaat tussendoor maar echt aan het werk moet ze niet meer.

Het is wel zo dat ze buiten liefst zo hard mogelijk gaat, ze heeft absoluut geen problemen met een lekker galopje.. dus waarom zou ik ze dan tegenhouden? natuurlijk doen we niet teveel maar beweging kan nooit geen kwaad!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:01

'Mijn' merrie wilde juíst galopperen, leek ze prettiger te vinden dan draven.
Pas sinds de laatste week (26 maart uitgerekend) merkte ik dat ze nietmeer wilde galopperen... sindsdien heeft ze verlof Clown

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:12

_10_ schreef:
Ben het met je eens hoor dat een hoogdrachtige merrie die schijnbaar moeite heeft met de oefeningen niet moet starten... echter vind/denk ik dat je als jury voorzichtig om moet gaan met zulke uitspraken/beslissingen.

Zeker zodra de merrie alleen dik (hoogdrachtig?) is maar geen moeite lijkt te hebben met het gevraagd...
Wie bepaald wat hoogdrachtig is.... de jury? Ja eens, maar ik zou toch een klacht indienen mocht het mij als ruiter ooit overkomen!
De ene merrie is tot het laatste moment nog mooi slank, maar de ander is met 4 maanden al flink dik.

wist wel dat we op 1 lijn liggen ROFL

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:14

Wij toch altijd Haha!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:16

_10_ schreef:
Wij toch altijd Haha!

*LOL*

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:19

Een paar jaar geleden startte ik ook een (hoog)drachtige merrie op wedstrijd in de B. Dit zijn foto's van onze laatste wedstrijd voor haar bevalling.
Afbeelding

Afbeelding
Ja, ze was behoorlijk dik, maar ik heb er geen commentaar over gehad en zelfs nog een dik wp gereden ook Vork

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:37

Bij aanvang van het dekseizoen hebben we besloten niet meer op wedstrijd te gaan met onze drachtige merrie vanwege
alle risico's op vreemd terrein. Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:44

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is de toegevoegde waarde voor een (hoog)drachtige merrie om haar op wedstrijd uit te brengen?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:49

Weleens bij stil gestaan dat sommige paarden er mega veel lol in hebben??
En daarbij, alleen maar thuis houden omdat ze een dikke buik hebben lijkt me niet nodig.
Wél zodra je merkt dat ze moeite gaan hebben en het plezier erin verliezen!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:53

_10_ schreef:
'Mijn' merrie wilde juíst galopperen, leek ze prettiger te vinden dan draven.

Dat heeft die van mij nou ook! In galop kan ik haar nog lekker aan het werk zetten. In draf daarentegen heb ik het idee dat ik haar niet meer bij elkaar kan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:50

joy76 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is de toegevoegde waarde voor een (hoog)drachtige merrie om haar op wedstrijd uit te brengen?

Om haar lekker door te kunnen starten naar het L2 voordat haar ruiter een groeispurt krijgt. Bij mij gaat het om een grote maatse shet met een meisje van 12 die er nog mooi op past, maar echt nog wel een stuk gaat groeien (de vraag is alleen wanneer).
En zo lang m'n merrie lekker door loopt zonder problemen, waarom niet?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:02

_10_ schreef:
Weleens bij stil gestaan dat sommige paarden er mega veel lol in hebben??
En daarbij, alleen maar thuis houden omdat ze een dikke buik hebben lijkt me niet nodig.
Wél zodra je merkt dat ze moeite gaan hebben en het plezier erin verliezen!

Ja juist! Mijn M2 merrie (bijna Z1 startgerechtigd) kan ik nog echt niet stilzetten hoor! Dan wordt ze knettergek!
Onze bak thuis is zwaarder dan op menig wedstrijd, daarnaast rij ik haar niet moe voor de proeven, en ze heeft er super veel plezier in!
Het enige nadeel; ze is niet meer zo lief tegen andere paarden, als ze te dicht bij komen!